  • 61. Data: 2023-06-23 19:26:15
    Temat: Re: Elektryka, TN-C, różnicówka
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 2023-06-23 o 09:29, Arnold Ziffel pisze:

    > Co tam się właściwie stało? Uziom, do którego był podłączony podgrzewacz,
    > miał napięcie, i przez ten podgrzewacz szło do rury?

    No właśnie do dzisiaj nie wiem jak to było w ogóle możliwe.
    Napięcia na nim nie było co ciekawe, bo pomierzyliśmy go zarówno
    podłączonego do gniazda jak i nie.

    W pierwszym i w drugim przypadku pomiar fazy do bolca wykazywał równe 0 V.

    Skąd tam się brało takie napięcie nie mam pojęcia, szczególnie, że sama
    rura zasileniowa wody do budynku była w ziemi.
    Przewód PEN od siłowni do rozdzielnicy też sprawdzony - wykazywał opór
    na poziomie ok 2 ohm - czyli mniej więcej to co powinno być.

    Przez chwilę nawet w mojej głowie pojawił się niedorzeczny pomysł, że w
    środku podgrzewacza ktoś umieścił akumulator AC :DDDD - bo tylko to
    wyjaśniałoby takie zjawisko.

    > Skąd ten uziom miał napięcie? Był PEN, który gdzieś się upalił, i faza
    > szła przez jakiś inny odbiór, potem przez uziom, potem przez podgrzewacz
    > i rurę do ziemi i działało to, dopóki rura nie była ucięta?

    Czort wie, ale zakładam, że z jakiegoś powodu po podpięciu podgrzewacza
    jego cewki zadziałały jak indukcja - niemniej w jego najbliższym
    położeniu.... a czekaj,,,, 25 m od tego miejsca jest maszt nadawczy
    Orange - taki jeb..tny...może to to ?

    Ale dlaczego napięcie zmienne i to o takiej wartości ?

    W sumie po odcięciu rury zasilenia wodnego cały budynek zmienił na
    instalacji wodnej różnicę potencjałów - może to to ?

    Teraz to już tylko domysły.

    Odcięta rura została połączona kablem 10 mm2 i złączami krzyżowymi do
    reszty instalacji w ziemi i zalana betonem. Denzę już odpuściliśmy,
    poszła tylko samoizolka. Na 20 lat będzie. :D

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 62. Data: 2023-06-23 19:51:20
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    > Generalnie to jeśli nic nie ma przebicia, to uziom nie jest potrzebny...
    > więc staramy się zabezpieczyć wszystko właśnie na takie sytuacje, gdy
    > jednak tego przebicia dostanie.

    A swoją drogą nie da się jakoś wyperswadować zarządcy terenu że
    instalacja elektryczna wymaga remontu ? Jakaś ekspertyza, papier etc.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 63. Data: 2023-06-25 00:49:49
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    PeJot <s...@n...pl> wrote:

    > A swoją drogą nie da się jakoś wyperswadować zarządcy terenu że
    > instalacja elektryczna wymaga remontu ? Jakaś ekspertyza, papier etc.

    Tam by się wiele rzeczy przydało wyperswadować. Póki co zarządca terenu
    się zmienił i nawet nie wiem, kto jest nowym.

    Inna sprawa, że gorzej, jak oni zaczęliby stosować regulamin również do
    działkowiczów. Na przykład blaszak mam, który zgodnie z regulaminem nie
    może tam stać.

    --
    Kelner, proszę o porcję ambrozji!
    - Że co proszę?

  • 64. Data: 2023-06-25 00:54:55
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    titanus <t...@g...kom> wrote:

> [...]
    > podłączonego do gniazda jak i nie.
    >
    > W pierwszym i w drugim przypadku pomiar fazy do bolca wykazywał równe 0 V.

    To może druga rura (czyli reszta instalacji wodnej) miała napięcie
    względem ziemi, a nie ta pierwsza?

    Nadal do końca nie widzę, jak to wyglądało.

    > Skąd tam się brało takie napięcie nie mam pojęcia, szczególnie, że sama
    > rura zasileniowa wody do budynku była w ziemi.

    Metalowa?

> [...]
    > jego cewki zadziałały jak indukcja - niemniej w jego najbliższym
    > położeniu.... a czekaj,,,, 25 m od tego miejsca jest maszt nadawczy

    Wg mnie nie.

    > W sumie po odcięciu rury zasilenia wodnego cały budynek zmienił na
    > instalacji wodnej różnicę potencjałów - może to to ?

    Czyli mógł być potencjał z instalacji wodnej?

> [...]
    > reszty instalacji w ziemi i zalana betonem. Denzę już odpuściliśmy,
    > poszła tylko samoizolka. Na 20 lat będzie. :D

    Czyli ta rura, która kopała?

    No generalnie bardzo ciekawe to jest. Bo przecież w tym gniazdku COŚ
    musiało być. Jak nie od fazy do PE, to od neutralnego do PE. Cudów nie ma.

    --
    Przychodzi żółw do jeża - fryzjera i mówi:
    - Poproszę na jeża.

  • 65. Data: 2023-06-25 00:55:40
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    JDX <j...@o...pl> wrote:

    > To nie do końca prawda ponieważ rezystancję izolacji mierzy się również
    > w megaomach. :-D

    Możliwe, nigdy nie mierzyłem :)

    > Ja w sam raz w ubiegłym roku odnawiałem razem z kursem (po tym jak
    > poprzednie uprawnienia straciły ważność 20+ lat temu), ale na 99%
    > wystarczy zdać sam egzamin (koszt 300+ zł) - zajrzyj na stronę twojego
    > lokalnego SEP-u.
    >
    > Z ciekawostek - uprawnienia UDT też odnawia się co 5 lat, ale nie trzeba
    > zdawać żadnego egzaminu. Ani chyba nawet płacić. Po prostu trzeba się
    > pofatygować do swojego lokalnego UDT.

    Ok, dzięki :)

    --
    Profesor uwielbiajacy zagadki pyta się studentki w czasie egzaminu:
    - Prosze powiedziec, jaka jest roznica pomiedzy studentem uniwersytetu,

  • 66. Data: 2023-06-25 08:18:26
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    > Tam by się wiele rzeczy przydało wyperswadować. Póki co zarządca terenu
    > się zmienił i nawet nie wiem, kto jest nowym.

    Hasło "zagrożenie bezpieczeństwa użytkowania" potrafi otworzyć niektórym
    kieszeń.

    > Inna sprawa, że gorzej, jak oni zaczęliby stosować regulamin również do
    > działkowiczów.
    > Na przykład blaszak mam, który zgodnie z regulaminem nie
    > może tam stać.

    No to faktycznie komplikuje temat.

    --
    P. Jankisz