  • 1. Data: 2010-01-21 02:24:36
    Temat: Emulator drukarki serialowej
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Mam urządzenie pomiarowe, z którego muszę wydobyć pewne dane.
    Urządzenie jedyne, co potrafi, to wysłać te dane do drukarki przez
    port RS232, niestety cztery dostępne typy drukarek w urządzeniu to:
    - HP Deskjet
    - HP Thinkjet
    - Epson 9p
    - Epson 24p

    Dane wysyłane przez tego RSa jestem w stanie odebrać hyperterminalem,
    niestety są to krzaki ASCII. Chodzi mi po głowie albo program
    emulujący drukarkę serialową któegoś z w/w typów na samym pececie
    (dane odbiera pecetowy port RS232, wydruk ukazuje się na ekranie),
    albo może jakiś emulator-konwerter, któryby był w stanie
    przekonwertować plik odebrany hyperterminalem i wypluć go na drukarkę
    systemową?

    Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie...

    Dla dociekliwych, albo zorientowanych: owo urządzenie, to analizator
    teletransmisyjny ANT-5, intrygujące jest to, że wg dokumentacji
    analizatora, oprócz czterech w/w drukarek powinna być piąta, o
    wdzięcznej nazwie ASCII. W moim analizatorze jej nie ma :-( Jak ją
    dograć?

    J.

  • 2. Data: 2010-01-21 06:48:41
    Temat: Re: Emulator drukarki serialowej
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Jarek P. wrote:

> [...]
    > Urządzenie jedyne, co potrafi, to wysłać te dane do drukarki przez
    > port RS232, niestety cztery dostępne typy drukarek w urządzeniu to:

    epson 9p to dosc 'popularny' format... moze warto by sie rozejrzec
    w 'swiatku' emulatorow , np. fuse/spectemu , jesli potrafia one 'odebrac'
    dane z emulowanej maszyny, to powinny miec 'gotowy' kod do konwersji.

    http://fuse-emulator.sourceforge.net/

  • 3. Data: 2010-01-21 10:58:58
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Jarek P. pisze:
> [...]
    > albo może jakiś emulator-konwerter, któryby był w stanie
    > przekonwertować plik odebrany hyperterminalem i wypluć go na drukarkę

    Jeśli ustawisz na epson 9p to w pliku z hyperterminala powinien być
    głównie tekst plus troszkę kodów sterujących. Dziwne, że widzisz same
    krzaczki. Moze coś masz źle ustawione z parametrami transmisji. Spróbuj
    odbierać programem Terminal by Br@y++ a do wydruków użyć darmowy program
    d2wprint. Umożliwia on przechwytywanie wydruków z programów dosowych.
    Polega to na tym ze program w dosie ustawia się do pisania wydruku na
    plik a d2wprint przegląda dany katalog i jak się plik .prn pojawi to go
    drukuje. Na pewno działał przy wyborze drukarki typu epson.

    MD

  • 4. Data: 2010-01-21 11:28:54
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Mario schrieb:

> [...]
    > plik a d2wprint przegląda dany katalog i jak się plik .prn pojawi to go
    > drukuje. Na pewno działał przy wyborze drukarki typu epson.

    ...chyba, że program obsługuje drukarkę w trybie graficznym. Miałem
    kiedyś coś takiego (Epson 9p), nawet dekoder znaków graficznych
    EPSON->ASCII, ale niestety wraz ze zmianami politycznymi (DOS->...) przy
    którymś backupie znikło. W sumie nie było to takie skomplikowane: przez
    RS232 odbierałem znaki i czekałem na sekwencję przełączającą w tryb
    graficzny. Potem akumulacja bloków między dwoma "zerami" (9 pixeli
    czystych => spacja). Pierwsze sito to lookup-table na ilości pixeli w
    znaku. Chyba tylko 5 czy 6 znaków miało taką samą liczbę pixeli, dla
    nich brałem którąś z linii, gdzie się różniły. Zrobione na szybko w
    Turbo-C na dosie. Działało tylko na jednym foncie, ale program słał i
    tak wsio monospace.

    Waldek

  • 5. Data: 2010-01-21 11:42:15
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 21 Sty, 11:58, Mario <m...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > plik a d2wprint przegląda dany katalog i jak się plik .prn pojawi to go
    > drukuje. Na pewno działał przy wyborze drukarki typu epson.

    No niestety, wszystko wskazuje na to, że urządzenie drukuje w trybie
    graficznym. Parametry transmisji są na pewno OK, bo w konfiguracji
    portu jest możliwość wysłania testowego patterna (jakiś tekst) i ten
    odbieram na hyperterminalu czysto.
    Dzięki za wskazanie tego d2wprinta, spróbuję odebrać to, co wypluwa
    urządzenie nie na terminal a jako plik i zobaczymy, czy ten programik
    sobie z nim poradzi.

    J.

  • 6. Data: 2010-01-21 11:57:20
    Od: "Kostek Wycirowski" <w...@p...de>

    "Jarek P." <j...@g...com>

    O, Jezu, sorry, ale nie mogę się powstrzymać. Ten emulator to do "M, jak
    miłość", czy może "Na Wspólnej"?
    Mnie się zdawało, że są porty szeregowe, ale ja się nie znam, elektronik
    jestem z ubiegłego stulecia :)

  • 7. Data: 2010-01-21 12:24:50
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Kostek Wycirowski pisze:

> [...]
    > miłość", czy może "Na Wspólnej"?
    > Mnie się zdawało, że są porty szeregowe, ale ja się nie znam, elektronik

    Czepiasz się. Będzie drukował w odcinkach :)

    MD

  • 8. Data: 2010-01-21 12:36:16
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Jarek P. pisze:

> [...]
    > Dzięki za wskazanie tego d2wprinta, spróbuję odebrać to, co wypluwa
    > urządzenie nie na terminal a jako plik i zobaczymy, czy ten programik

    Byłoby miło gdyby przynajmniej do tych drukarek HP wysyłało w
    Postscripcie :) Ale jak znam życie to soft w tym urządzeniu pewnie z
    czasów jak deskjety wymagały dodatkowych modułów postscriptowych. Mimo
    to sprawdź, czy otwiera w gsview jeśli go zapiszesz jako .ps lub zobacz
    czy ma na początku coś w tym rodzaju:
    %!PS-Adobe-2.0 EPSF-2.0
    %%BoundingBox:0 0 612 792
    %%EndComments
    /BEGINEPSFILE { %def

    Pewnie pozostanie Ci zrobić zrobić program czytający znaki ascii z trybu
    graficznego jak to napisał Waldemar.
    MD

  • 9. Data: 2010-01-21 12:38:31
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Jarek P. pisze:

> [...]
    > Dzięki za wskazanie tego d2wprinta, spróbuję odebrać to, co wypluwa
    > urządzenie nie na terminal a jako plik i zobaczymy, czy ten programik

    Wydaje mi się ze z trybu graficznego sobie nie poradzi.

  • 10. Data: 2010-01-21 12:58:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w
    >Urządzenie jedyne, co potrafi, to wysłać te dane do drukarki przez
    >port RS232, niestety cztery dostępne typy drukarek w urządzeniu
    >to:
    [..]
    >Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie...

    krotkie guglanie ...
    http://www.edsg.se/en/convert/directesc/index.htm

    Gdyby nie odpowiadalo:
    - duzo tych krzaczkow ? Jesli niewiele to moze napisac samemu
    program ktory usunie te niepotrzebne sekwencje, nie ma ich znowu
    tak duzo ani tak wiele.
    Gorzej jesli wszystko graficznie wyrzuca.

    - pliki tak jak przyjda mozna bodajze pod DOS skopiowac do drukarki
    [copy /b], bez konwersji ze strony windowsa.
    atramentowki HP powinny rozumiec Deskjeta, laserowki HP .. cos mi
    sie kojarzy ze tez maja odpowiedni tryb.
    Drozsze epsony byc moze poradza sobie z kodami epsona.

    - jesli dos zawiedzie, to mozna jeszcze probowac przez rozne
    printserwery i TCP/IP - one tez wprost przesylaja dane, aczkolwiek
    programiku to moze wymagac.

    i konwertery serial->Centronics tez istnieje

    J.