  • 1. Data: 2018-02-06 15:13:20
    Temat: Emulator faksu
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Taki mnie naszło:
    swego czasu, lat już kilkanaście temu, miałem telefony GSM za pomocą
    których z komputera mogłem wysłać fax analogicznie (a nawet
    identycznie), jak po łączu analogowym.

    Teraz "wszystko" można zrobić na różnych układach DSP.

    Pytanie takie:
    Czy jest program faksujący na Androida?
    Jest cała masa programów faksowych, ale działających przez bramki
    faksowe lub typu mail2fax.
    A mnie chodzi o to, aby to był "emulator faksu", aby dzwonił
    bezpośrednio na numer stacjonarny, do którego jest przyczepiony zwykły,
    analogowy fax. Podobnie, jak np. windowsowe WinFaxy czy inne tego typu
    programy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2018-02-07 10:58:54
    Temat: Re: Emulator faksu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >bezpośrednio na numer stacjonarny, do którego jest przyczepiony
    >zwykły, analogowy fax. Podobnie, jak np. windowsowe WinFaxy czy inne

    W GSM nie jest to takie proste.
    Kodek kompresujacy rozmowe jest na tyle mocny, ze transmisja piskow
    faksowych nie przejdzie.

    Ale ... to sie robi inaczej.
    Telefon sie laczy w trybie "dane" z "centrala GSM", ustala odpowiedni
    tryb polaczenia, centrala wlacza swoj modem, i zamienia dane na piski
    wysylane w "linie zewnetrzna" .

    W efekcie nie trzeba sie znac na DSP, tylko na odpowiednich
    protokolach faksmodemu.
    Oczywiscie moze sie okazac, ze centrala odmowi takiego polaczenia, bo
    "musi pan wykupic usluge".

    Robilem tak z komputerem i komorka (jako "modemem"), ale czy jest cos
    na Androida, to nie wiem ...

    Odbior jest podobny ale jeszcze bardziej fikusny, wiec nie dziwne, ze
    powstaly rozne skrzynki faksowe i aplikacje sa do nich.

    J.

  • 3. Data: 2018-02-07 14:32:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > Telefon sie laczy w trybie "dane" z "centrala GSM", ustala odpowiedni
    > tryb polaczenia, centrala wlacza swoj modem, i zamienia dane na piski

    Ponieważ jest to wszystko robione dla sportu, to ja sobie ten androidowy
    emulator faksmaszyny wyobraziłem jeszcze inaczej. Wybieram w telefonie
    obrazek lub dokument, smyram po jakimś przycisku "FaxIt", wybieram na
    analogowym telefonie numer biura, mówię "pani Halinko, proszę włączyć
    faks", przytykam smartfon do mikrofunu, a ten wtedy piszczy głośniczkiem
    jak Pan Bóg przykazał.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2018-02-07 15:05:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >analogowym telefonie numer biura, mówię "pani Halinko, proszę włączyć
    >faks", przytykam smartfon do mikrofunu, a ten wtedy piszczy

    Chyba sie nie da - tam jednak ~9600, akustyczne modemy konczyly sie
    chyba gdzies na 300 baud.
    A lacznosc chyba w dwie strony potrzebna.

    No i ... miec w reku telefon i sie uganiac za POTS'em ?
    A gdzie taki znalezc, gdy budki juz zlikwidowali, a VoIP wprowadzili ?

    Hm, Voip sobie z sygnalami faksu radzi ? Zdaje sie, ze tak.

    J.

  • 5. Data: 2018-02-07 15:07:06
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > analogowym telefonie numer biura, mówię "pani Halinko, proszę włączyć
    > faks", przytykam smartfon do mikrofunu, a ten wtedy piszczy głośniczkiem

    Też by było :)

    Swego czasu chciałem sobie kupić archaiczny modem typu coupler, ale
    jakoś nie widziałem takiego sprawnego.
    Trzeba by zamówić jakiegoś terminatora ;)
    Chyba, że mi się pomerdało i "faksował paszczą" nie Terminator, tylko
    jakiś inny filmowy bohater.

    Natomiast co do zmiany transmisji, to program androidowy musiałby chyba
    wysłać jakieś polecenie AT.
    Albo czegoś nie wiem i w ciągu ostatnich kilku/kilkunastu lat coś się
    zmieniło.
    Usługę fax w niektórych sieciach GSM wykupuje się dodatkowo.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2018-02-07 15:10:54
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-02-07 o 15:05, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski"  napisał w wiadomości grup
    l...

> [...]
    > A gdzie taki znalezc, gdy budki juz zlikwidowali, a VoIP wprowadzili ?
    >
    > Hm, Voip sobie z sygnalami faksu radzi ? Zdaje sie, ze tak.

    Bramkę VOIP trzeba odpowiednio skonfigurować, aby fax przeszedł - chodzi
    głównie o kodeki, aby nie próbowały kompresować, np G711.
    Oprócz tego wyłącza się ECC.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2018-02-07 16:07:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Bramkę VOIP trzeba odpowiednio skonfigurować, aby fax przeszedł - chodzi
    > głównie o kodeki, aby nie próbowały kompresować, np G711.

    Akurat G711 nie kompresuje. To znaczy nie w sensie cyfrowy, robi tylko
    kompresję dynamiki, co jest cyfrową emulacją techniki analogowej.
    Przez G711 faksy przechodzą.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2018-02-07 16:10:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

> [...]
    > tylko jakiś inny filmowy bohater.
    >
    > Natomiast co do zmiany transmisji, to program androidowy musiałby

    Nie nie musi, wystarczy, że pani Halinka zapiszczy. Co też nawet nie
    jest konieczne, służy tylko zgraniu się w czasie.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2018-02-11 10:19:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 7 Feb 2018 10:58:54 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > W GSM nie jest to takie proste.

    Przecież w GSM jest usługą typu faks, wszystko przechorzi.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2018-02-11 12:54:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Feb 2018 10:19:15 +0100, Marek napisał(a):

    > Przecież w GSM jest usługą typu faks, wszystko przechorzi.

    Przechodzi, ale tak jak opisalem.
    Piski generuje centrala, nie telefon.

    Troche poguglalem, i opinie sa rozne.
    Od "w Androidzie modemu ani faxu nie przewidziano" do "program ma duze
    uprawnienia i moze sie z GSM-modemem polaczyc" (ha ha, a to juz nie
    GSM tylko np UMTS czy LTE).
    Biorac pod uwage przywiazanie Androida do Internetu ... mozna zestawic
    dwa polaczenia typu data naraz ? Bo pewnie niechetnie zrezygnuje z
    internetu.
    A te chipsety maja jeszcze cos takiego jak "gsm modem" ?

    J.