  • 51. Data: 2016-09-22 11:34:24
    Temat: Re: Energooszczędna pamięć
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-09-22 o 11:06, J.F. pisze:

    > Ogolnie to chyba nie - fabryki BASF widuje, nawet w kraju. Cos tam
    > robia, nawet nie wiem co.
    > (chyba, ze mi sie pomylilo).

    Nie, nie pomyliło Ci się :-) Blisko Wrocławia, w Środzie Śląskiej, jest
    fabryka BASF robiąca katalizatory samochodowe. Pod Krakowem robią
    dodatki do betonu, całkiem ciekawe.

    > Ale ... karty pamieci to oni kiedykolwiek robili ? Chyba na tasmach
    > magnetofonowych skonczyli, zreszta nie wykluczam, ze jeszcze jakies
    > resztki tasm robia ... czy juz nikt tasm nie uzywa ?

    Swego czasu były też dyskietki BASF z czerwoną nalepką. Sformułowanie
    "czerwony BASF" było wtedy synonimem stwierdzenia "śmieciowa jakość".

    P.P.

  • 52. Data: 2016-09-22 11:35:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 22 Sep 2016 11:11:44 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale efekt taki, ze dobrze by bylo zapisywac w rozmiarze tej erase
    > page.

    Można, po to jest multiblock write, CMD18 jeśli mnie pamięć nie myli.
    Tylko rozmiar strony to są grube kilobajty.

    --
    Marek

  • 53. Data: 2016-09-22 12:14:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup

    >Nie, nie pomyliło Ci się :-) Blisko Wrocławia, w Środzie Śląskiej,
    >jest

    A juz sie zaczalem zastanawiac, BASF, Bayer, czy jeszcze inna
    cholera...

    >fabryka BASF robiąca katalizatory samochodowe. Pod Krakowem robią
    >dodatki do betonu, całkiem ciekawe.

    https://www.basf.com/pl/pl/company/about-us/BASF-w-P
    olsce.html

    Tak cos kojarzylem, ze blizej Poznania tez cos bylo ... a to tylko
    centrum dystrybucji ?

    >Swego czasu były też dyskietki BASF z czerwoną nalepką. Sformułowanie
    >"czerwony BASF" było wtedy synonimem stwierdzenia "śmieciowa jakość".

    A to nie wiem, robili tasmy, to dyskietki naturalnie tez.
    Ale nie przypominam sobie, zebym na jakies dyskietki narzekal.

    J.

  • 54. Data: 2016-09-22 12:25:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Thu, 22 Sep 2016 11:00:54 +0200, slawek <f...@f...com> wrote:

    >Ktoś tutaj podawał przykład arma za poniżej 10pln.
    >A swój czas zmarnowany na kombinowanie policzyłeś? Po co dokładać
    >n+1 urządzeń jeśli można to zrobić jednym bez kombinowania?

    >Serio w swoich układach embedded potrzebujesz I 7?
    >Sens jest taki, że daje komfort użycia więcej ram i flash bez
    >zbędnego kombinowania (jeśli nie pisze się softu na konkurs p.t."ile
    >funkcjonalniści da się zmieścić w 1kB ram i 16kB flash").

    Ciekawe czy obsluga FAT 32 zajmie mniej kodu na 8-bitowcu czy
    32-bitowcu :-)

    >Podam Ci bieżący przykład jak to upraszcza życie. Zbudowałem sobie
    >lokalizator wysłajacy pozycję do serwa w opraciu o gps+gsm. Ma też
    >kilka innych funkcji, których nie ma w komercyjnych rozwiązaniach,
    >więc zdecydowałem się, że zrobie taki jaki potrzebuję. Początkowo w
    >projekcie było USB na pendrive do buforowania lokacji gdy gsm jest
    >niedostepny z jakiś powodów. Pendrive miał być też pomocny do
    >aktualizacji softu gdyby doszły jakieś funkcjonalności. Później
    >stwierdziłem, że pen jest niewygodny bo wystaje

    To zaleta - jest go za co chwycic i wyciagnac :-)

    >a urządzenie ma być na stałe w pojeździe i to w miejscu słabo
    >dostępnym. No to może karta sd, jest mniejsza. Ale i tak pozostaje
    >problem jej ewntualnego jej wyciągania. Bez sensu. W końcu doszedłem
    >do wniosku, że po xuj zew.

    Sa tez czytniki USB do kart uSD bardzo malo wystajace, wrecz niewiele
    wieksze od karty :-)

    >nośnik jak mam w mcu 64kB ram, starczy na kilkaset zbuforowanych
    >pozycji. Ale pozostał problem aktualizacji. Ale moment, przecież mam
    >256kB flash, a używam tylko ok 60kB. Niech mcu nowy soft pobierze
    >sobie przez gsm, wrzuci go tymczasowo w nieużywany obszar flash a
    >bootloader później go przekopiuje w miejsce docelowe. I już.
    >Tak ewoluują pomysły gdy się ma odpowiednio dostępne zasoby.
    >Oczywiście taką samą funkcjonalność lokalizatora bez problemu zaszyło
    >by się w 8 bitowcu. Ale i tak nie starczyło by ramu na odpowiednie
    >buforowanie danych, więc po co kombinować??

    Ale to sie bardziej skupiamy na zasobach niz bitach.
    Protokol TCP/IP chocby lepiej robic na 32b.
    USB ... jako master tez raczej domena wiekszych procesorow.
    A zasoby nawet wiekszego procka moga byc niewystarczajace do zadania.

    Za to jak potrzebujesz troche wiecej pamieci nieulotnej w 8 bit ...
    najprosciej karte pamieci na stale przylutowac, skoro i tak trudno ja
    wyciagnac :-)
    Protokól prosty, w filesystem nie musisz sie bawic :-)

    J.

  • 55. Data: 2016-09-22 12:50:55
    Od: "Bo(o)t Manager" <b...@U...wp.pl>

    Dnia Thu, 22 Sep 2016 08:45:46 +0200, Marek napisał(a):

    [ciach]
    > Bo trzeba stosować markowe pamięci. Zdajesz sobie sprawę co by
    > powiedział fotoreporter np. takiego Nikona D3X, gdyby mu karta pamięci
    > "zgubiła" Bardzo Ważne Zdjęcia?? A taki aparat czochra taką karta GB
    > danych dziennie. I w instrukcji aparatu nie ma słowa o tym, by nie
    > stosować kart flash, bo są mało trwale.

    Powiedziałby:
    Uff... Na szczęście w D3x mam dwie karty włożone do aparatu.
    Większość aparatów dla profesjonalistów ma dwa gniazda na karty pamięci.
    Słaby argument, no chyba że polecasz mu by zrobił w urządzeniu obsługę 2
    kart.

    Bo(o)t manager

  • 56. Data: 2016-09-22 13:36:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 22 Sep 2016 12:25:45 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ciekawe czy obsluga FAT 32 zajmie mniej kodu na 8-bitowcu czy
    > 32-bitowcu :-)

    Tabela na samym dole:
    http://elm-chan.org/fsw/ff/en/appnote.html

    > Protokol TCP/IP chocby lepiej robic na 32b.

    Na upartego można na 8, w pełni działający stos tcp (np. mchp)
    skaluje się do kilkudziesieciu bajtów ram i kilku kb flash.

    > A zasoby nawet wiekszego procka moga byc niewystarczajace do
    zadania.

    Jakiego zadania?

    --
    Marek

  • 57. Data: 2016-09-22 13:50:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Tabela na samym dole:
    > http://elm-chan.org/fsw/ff/en/appnote.html

    Raczej w srodku ta tabelka (Memory Usage), ale faktycznie ladnie
    widac, ze 8-bit to wcale nie jest oszczedny procesor :-)

    P.S. Co daje ARM7 Thumb w stosunku do "zwyklego" (? 32 bit) ARM7, ze
    tak spada rozmiar ?

    >Na upartego można na 8, w pełni działający stos tcp (np. mchp)
    >skaluje się do kilkudziesieciu bajtów ram i kilku kb flash.

    Wszystko mozna, tylko czy taki ograniczony stos na 32-bitowcu nie
    bedzie mniej flash wymagal ?

    >Jakiego zadania?

    Tego, jakie sobie autor postawi.
    Np zbuforowac dane z GPS w razie problemow z transmisja nawet do 2
    miesiecy.

    J.

  • 58. Data: 2016-09-22 15:31:33
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 22 Sep 2016 11:34:01 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:
    > A swój czas zmarnowany na kombinowanie policzyłeś? Po co dokładać
    > n+1 urządzeń jeśli można to zrobić jednym bez kombinowania?

    Przyczyn jest czternaście. Pierwsza: dla maksymalizacji zysku.

  • 59. Data: 2016-09-22 15:36:50
    Od: slawek <f...@f...com>

> [...]
    > by się w 8 bitowcu. Ale i tak nie starczyło by ramu na odpowiednie
    > buforowanie danych, więc po co kombinować??

    Nie. Nie dałoby się, bo nie miałby on dość pamięci, jak sam
    napisałeś. A nie zaprzeczaj: dałoby się i na ultrabooku od Apple.

  • 60. Data: 2016-09-22 15:45:10
    Od: slawek <f...@f...com>

    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Protokol TCP/IP chocby lepiej robic na 32b.
    > USB ... jako master tez raczej domena wiekszych procesorow.

    32 bity dobre, ale 64 bity lepsze.

    No i tylko 256 bitowe fp.

    A jak trzymać zwierzątko w domu to ani złote rybki, ani jajnik czy
    łyzeł, tylko słoń, ew. hipopotam. Dla bardziej ambitnych T-rex lub
    płetfal błękitny.

    A tak bardziej serio: daje ktoś darmo 32 CPU?