  • 71. Data: 2016-09-22 21:49:14
    Temat: Re: Energooszczędna pamięć
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 22.09.2016 o 21:45, AlexY pisze:
    > [..]

    > Takiej jak się używa do podtrzymania pamięci, typu zegarkowego na 3V.

    > Brownout detektor, mają go np atmegi, poniżej sam o nim wspominasz to co
    > strugasz wariata?

    > Eeee...? A po co? Skoro procek i tak śpi to po co komu wiedza o poziomie
    > baterii? Jak się wybudzi to sobie zmierzy.

    Może po to żeby prawidłowo się zresetował jak ktoś wyjmie i włoży baterię?

  • 72. Data: 2016-09-22 22:01:13
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    > [..]

    > Takiej jak się używa do podtrzymania pamięci, typu zegarkowego na 3V.

    Takie baterie mają samorozładowanie na poziomie 1% rocznie, czyli prąd
    samorozładowania jest dużo niższy niż pobiera uśpiona pamięć.
    A do tego taka bateria nie zasili ci pamięci SD - jeśli mnie pamięć nie
    myli to wymagany prąd dochodzi do 100mA przy zapisie/kasowaniu.

  • 73. Data: 2016-09-22 22:47:08
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zbych pisze:

    > Takie baterie mają samorozładowanie na poziomie 1% rocznie, czyli prąd
    > samorozładowania jest dużo niższy niż pobiera uśpiona pamięć.

    Yhy.. czyli te komputry przemysłowe o których wcześniej w wątku pisałem
    nie mają prawa działać... ciekawe, ciekawe.
    Największa pamięć SRAM jaką znalazłem na szybko R1WV6416RBG-5SI#B0
    64Mbit wedle PDFa bierze 8uA w trybie standby.

    > A do tego taka bateria nie zasili ci pamięci SD - jeśli mnie pamięć nie
    > myli to wymagany prąd dochodzi do 100mA przy zapisie/kasowaniu.

    Karta SD nie wymaga potrzymania, bez sensu. Mam wrażenie że nie bardzo
    wiesz o czym tu mowa. Przypomnę.
    Mowa o zasilaniu buforowym dla samej pamięci SRAM w której trzymane są
    dane przed zapisem na SD. Owo zasilanie buforowe ma być na wypadek
    padnięcia zasilania głównego coby danych z mozołem przez miesiące całe
    zbieranych nie stracić.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 74. Data: 2016-09-22 23:43:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 22 Sep 2016 21:40:19 +0200, Zbych <a...@o...pl> wrote:
    > Na żarty ci się zebrało. Pamięci nand flash robi pewnie tyle fabryk
    co
    > palców na jednej ręce, a reszta tylko nakleja na nie swoje logo.
    > Do tego upycha się już po 3 bity w jednym tranzystorze, a jeśli
    wierzyć
    > pismakom to w procesie 15um, w pływającej bramce tranzystora
    pamięci
    > flash siedzi max około 15 elektronów.
    > Więc nic dziwnego że sektor pamięci TLC ma zagwarantowane tylko 1k
    > kasowań i nikt nawet nie podaje gwarantowanego czasu retencji
    danych.

    Znam pamięci co mają gwarantowane 100k kasowań i 20 lat rentencji,
    więc nie wiem po co taki kiepski przykład podajesz.

    --
    Marek

  • 75. Data: 2016-09-22 23:54:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 22 Sep 2016 21:40:19 +0200, Zbych <a...@o...pl> wrote:
    > Na żarty ci się zebrało. Pamięci nand flash robi pewnie tyle fabryk
    co
    > palców na jednej ręce,

    To jest mit powtarzany od 10 lat. Tak samo jak Maximowi kiedyś
    wydawało się, że jest jedynym producentem ft232. Powszechność
    technologi jest już,taka, że byle chińska firemka robi własne układy
    prawie w warunkach warsztatowych. O kopiowaniu z kopii nie wspinając.
    Stąd pełno na rynku kiepskich i tanich pamięci.

    --
    Marek

  • 76. Data: 2016-09-23 08:32:34
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 22.09.2016 o 22:47, AlexY pisze:

> [...]
    > Największa pamięć SRAM jaką znalazłem na szybko R1WV6416RBG-5SI#B0
    > 64Mbit wedle PDFa bierze 8uA w trybie standby.

    Czyli potwierdza się, że pamięć jednak bierze więcej prądu w uśpieniu
    niż wynosi prąd samorozładowania baterii.

    > Karta SD nie wymaga potrzymania, bez sensu. Mam wrażenie że nie bardzo
    > wiesz o czym tu mowa. Przypomnę.

    Przecież nie piszę o zasilaniu SD cały czas, tylko w czasie gdy to
    potrzebne (w czasie zapisu/odczytu).

> [...]
    > dane przed zapisem na SD. Owo zasilanie buforowe ma być na wypadek
    > padnięcia zasilania głównego coby danych z mozołem przez miesiące całe

    No to źle zrozumiałem. Wydawało mi się, że to ma być jedyne źródło
    zasilania układu w czasie gdy zbiera on dane.

  • 77. Data: 2016-09-23 08:41:46
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 22.09.2016 o 23:54, Marek pisze:

    > Znam pamięci co mają gwarantowane 100k kasowań i 20 lat rentencji, więc nie wiem po
    co taki kiepski przykład podajesz.

    Ja też znam - SLC, ale spróbuj kupić w sklepie kartę SD z pamięcią SLC.
    Co więcej, spróbuj w ogóle znaleźć na opakowaniu karty informację o
    typie użytej pamięci.
    Zostają tylko dystrybutorzy gratów do zastosowań przemysłowych.

> [...]
    > warsztatowych. O kopiowaniu z kopii nie wspinając.
    > Stąd pełno na rynku kiepskich i tanich pamięci.

    Jasne, linia do produkcji półprzewodników 15nm w każdym garażu.
    I ktoś tu mówi o powielaniu mitów.
    Ilość i cena kiepskich pamięci wynika z masowości produkcji, konkurencji
    i tego że na liniach produkcji pamięci flash nie ma odpadów - co zejdzie
    z taśmy produkcyjnej trafia do odbiorcy a ten niech sobie mapuje
    uszkodzone sektory.

  • 78. Data: 2016-09-23 08:49:17
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 23.09.2016 o 08:41, Zbych pisze:

> [...]
    > typie użytej pamięci.
    > Zostają tylko dystrybutorzy gratów do zastosowań przemysłowych.

    Ceny SLC są niezłe:

    http://pl.farnell.com/panasonic-electronic-component
    s/rp-sdf02gda1/flash-sd-memory-card-2gb-slc-class/dp
    /2365154

  • 79. Data: 2016-09-23 09:44:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 23 Sep 2016 08:41:46 +0200, Zbych <a...@o...pl> wrote:
    > Jasne, linia do produkcji półprzewodników 15nm w każdym garażu.
    > I ktoś tu mówi o powielaniu mitów.

    Dlaczego od razu zakładasz linie 15nm?? Jak chce się wyprodukować
    tanio młotek nie musi to być od razu z metalowym trzonkiem, starczy
    drewniany.
    Linie pridukcyjne kupuje się tak samo jak domy czy samochody, to też
    produkt.
    Jednak proponuję się wybrać do Shenzen na dowolną giełdę hurtową
    producebtów półprzewodników, gdzie nietzadkim zjawiskiem jest baner z
    treścią w wolnym tłumaczeniu "pamięci - wyrób, naprawa".

    --
    Marek

  • 80. Data: 2016-09-23 11:42:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...

    >Dlaczego od razu zakładasz linie 15nm?? Jak chce się wyprodukować
    >tanio młotek nie musi to być od razu z metalowym trzonkiem, starczy
    >drewniany.

    Jak sie chce robic nowoczesne pamieci, to musi byc i nowoczesna linia.

    > Linie pridukcyjne kupuje się tak samo jak domy czy samochody, to też
    > produkt.

    Ale to kosztuje.

    >Jednak proponuję się wybrać do Shenzen na dowolną giełdę hurtową
    >producebtów półprzewodników, gdzie nietzadkim zjawiskiem jest baner z
    >treścią w wolnym tłumaczeniu "pamięci - wyrób, naprawa".

    I robia te pamieci, czy niczym polski GoodRam - krzem ze zrobiona
    pamiecia kupuja, a zajmuja sie opakowaniem jej w obudowe, czy
    zestawieniem np karty uSD z trzech kupionych kawalkow krzemu ?

    Bo prawdziwy przemysl polprzewodnikowy sie w Chinach rozwija, coraz
    wiecej fabryk powstaje, ale co tam naprawde robia i w jakiej
    technologii to nie wiem.
    A jak im oddamy i ten kawalek produkcji, to juz oni beda dyktowac
    komputeryzacje na swiecie.

    J.