  • 1. Data: 2017-12-13 22:08:22
    Temat: Full-bridge + PWM - jaki kontroler?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Cześć,

    Odzyskałem ze starego TV LCD sześć transformatorów WN (oznaczenie 4045L,
    całość: 4045L 0953A1 TT1T4; nie znalazłem o nich nic w sieci). W oryginale
    całością zawiaduje BD9215, a elementami wykonawczymi są cztery NMOSy
    AOD4184A.

    Chcę wykorzystać transformatory i tranzystory i zrobić sobie generator WN,
    mniej więcej coś takiego:

    http://www.chmurka.net/r/usenet/hv1.png

    Potrzebuję układu scalonego, który będzie robił za sterownik tego mostka,
    czyli cztery wyjścia push-pull, jakiś czas martwy i możliwość ustalenia
    wypełnienia (częstotliwość stała - ustalona, ok. 60 kHz, napięcie
    wyjściowe chcę zmieniać wypełnieniem, chociaż pytanie na ile to będzie
    liniowe bez obciążenia).

    Wiem, że są takie układy, ale jakoś nie mogę znaleźć żadnego, który by się
    nadał w pełni, z kolei AVR + L298 trąci mi amatorszczyzną.

    Czy może błądzę? Podpowiecie coś?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2017-12-13 22:37:48
    Temat: Re: Full-bridge + PWM - jaki kontroler?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    >Odzyskałem ze starego TV LCD sześć transformatorów WN (oznaczenie
    >4045L,
    >całość: 4045L 0953A1 TT1T4; nie znalazłem o nich nic w sieci). W
    >oryginale

    A po co w LCD WN ? Do swietlowek ?

    >Chcę wykorzystać transformatory i tranzystory i zrobić sobie
    >generator WN,
    >mniej więcej coś takiego:
    >http://www.chmurka.net/r/usenet/hv1.png

    >Czy może błądzę? Podpowiecie coś?

    A sprawdzales napiecie przebicia tych transformatorow ?

    W skrajnych napiecie miedzyuzwojeniowe bedzie wysokie.

    J.

  • 3. Data: 2017-12-13 22:51:44
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A po co w LCD WN ? Do swietlowek ?

    Tak, były tam CCFL-ki.

    > A sprawdzales napiecie przebicia tych transformatorow ?

    Ciężko sprawdzić, musiałbym jeden poświęcić :)

    Za to chcę sprawdzić przełożenie i dobrać iskrownik na napięcie trochę
    niższe, niż mi wyjdzie nominalnie (F1 na schemacie), żeby zawsze po
    przekroczeniu jakiegoś poziomu PWM, bez obciążenia, iskra przeskakiwała
    przez iskrownik.

    > W skrajnych napiecie miedzyuzwojeniowe bedzie wysokie.

    Czemu tylko w skrajnych?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 4. Data: 2017-12-14 00:29:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 13 Dec 2017 21:51:44 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

    > Tak, były tam CCFL-ki.

    > Ciężko sprawdzić, musiałbym jeden poświęcić :)

    Moze da sie bez poswiecania - podlacz testowo napiecie 1.5 raza
    wieksze niz robocze i zobacz czy wytrzyma.

    > Czemu tylko w skrajnych?

    trudno powiedziec jak sie tam potencjal rozlozy, ale w skrajnych
    bedzie najgorzej.

    J.

  • 5. Data: 2017-12-14 10:30:44
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Moze da sie bez poswiecania - podlacz testowo napiecie 1.5 raza
    > wieksze niz robocze i zobacz czy wytrzyma.

    Ale jak nie wytrzyma, to go przebije... a jak przebije, to przecież już
    będzie przebicie... i będzie poświęcony.

    > trudno powiedziec jak sie tam potencjal rozlozy, ale w skrajnych
    > bedzie najgorzej.

    Nie rozumiem czemu... przecież to połączenie szeregowe.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 6. Data: 2017-12-14 12:18:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Adam Wysocki wrote:

> [...]
    > wypełnienia (częstotliwość stała - ustalona, ok. 60 kHz, napięcie
    > wyjściowe chcę zmieniać wypełnieniem, chociaż pytanie na ile to będzie

    Choćby dowolny PIC z komponentem COG. To banał, nie rozumiem Twoich
    lęków. Więcej zabawy będzie ze sterownikami MOSFETów niż z wystruganiem
    generatora.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2017-12-14 12:27:14
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> wrote:

    > Choćby dowolny PIC z komponentem COG.

    AVRy mają coś podobnego, ale jednak trzeba dodać drivery dla high side
    (T1, T3), napisać kawałek softu... da się, ale czuję w moczu, że są gotowe
    scalaki, które załatwią to bez rzeźby na PICu / AVRze.

    > Więcej zabawy będzie ze sterownikami MOSFETów niż z wystruganiem
    > generatora.

    No właśnie - sterowanie MOSFETa. Chciałbym scalak, który załatwi mi
    wszystko - dwa wyjścia push-pull dla low side i dwa dla high-side, które
    wytrzymają te 30V, które sobie założyłem.

    Jak to zrobić na piechotę, to wiem :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 8. Data: 2017-12-14 12:51:37
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Adam Wysocki wrote:

    > AVRy mają coś podobnego, ale jednak trzeba dodać drivery dla high side
    > (T1, T3), napisać kawałek softu... da się, ale czuję w moczu, że są gotowe
    > scalaki, które załatwią to bez rzeźby na PICu / AVRze.

    Jak znajdziesz, to się pochwal. Ten soft to jest kilkadziesiąt linii.

    > No właśnie - sterowanie MOSFETa. Chciałbym scalak, który załatwi mi
    > wszystko - dwa wyjścia push-pull dla low side i dwa dla high-side, które
    > wytrzymają te 30V, które sobie założyłem.

    Pomijając kwestię generacji sygnału to nie wiem, czy sterowniki mostka
    wychodzą ekonomicznie akceptowalne. Dwa sterowniki półmostka znajdziesz
    w dobrej cenie w każdym warzywniaku, tym bardziej, że nie masz
    kosmicznych wymagań. Często miewają wejście sync i gotowy kawałek
    elektroniki do bootstrapu (zasilanie bramek po stronie wysokiej).

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2017-12-14 13:35:15
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> wrote:

    > Jak znajdziesz, to się pochwal. Ten soft to jest kilkadziesiąt linii.

    Soft to nie problem, to raczej kwestia tego, że IMO nie ma uzasadnienia.
    Już pomijając, że żeby zasilić MCU, trzeba napięcie do tych 5V, a to
    kolejne dwa-trzy elementy (lub nawet więcej, bo w takim układzie pewnie
    nie obejdzie się bez dodatkowego odfiltrowania LC), co by się MCU nie
    przywiesiło, puszczając prąd przez dane uzwojenie dłużej, niż potrzeba.

    Nie mówię że się nie da, bo się da, po prostu MCU nie wydaje mi się do
    tego najlepszym pomysłem, jeśli są gotowce (a wydaje mi się, że są, tylko
    nie znam).

    > Pomijając kwestię generacji sygnału to nie wiem, czy sterowniki mostka
    > wychodzą ekonomicznie akceptowalne.

    Na Aliexpress elektronika, która w Polsce kosztuje po 20 zł, często
    wychodzi po 2 dolary z darmową wysyłką, więc chociaż bym sprawdził.

> [...]
    > tym bardziej, że nie masz kosmicznych wymagań. Często miewają wejście
    > sync i gotowy kawałek elektroniki do bootstrapu (zasilanie bramek po

    LM5104? LT1158?

    Jak nie znajdę gotowca, to pewnie tak zrobię - 2x LM5104 + MCU...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 10. Data: 2017-12-14 17:54:56
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Adam Wysocki wrote:

    > Soft to nie problem, to raczej kwestia tego, że IMO nie ma uzasadnienia.

    Jeśli uzasadnienie ekonomiczne ma szukanie po Internecie przez kilka
    godzin właściwego układu (o ile istnieje w ogóle), a potem kilku
    kolejnych na to, gdzie go kupić, zamiast usiąść i po 2 godzinach
    mieć program robiący dokładnie to, co potrzeba, to Twój wybór.

    > Już pomijając, że żeby zasilić MCU, trzeba napięcie do tych 5V, a to
    > kolejne dwa-trzy elementy (lub nawet więcej, bo w takim układzie pewnie
    > nie obejdzie się bez dodatkowego odfiltrowania LC)

    Jak się uprzesz, to są mikrokontrolery z wbudowaną diodą Zenera,
    więc wystarczy opornik. Jak się uprzesz jeszcze bardziej, to są
    mikrokontrolery o VDD_MAX=18V. Tylko czy to naprawdę jest problem?

    > co by się MCU nie przywiesiło, puszczając prąd przez dane uzwojenie dłużej, niż
    potrzeba.

    Przecież program ma to tylko ustawić, potem synteza leci sprzętowo
    i program może pójść w krzaki. Nawet dosłownie, przeprogramowywanie
    co bardziej wrażliwego sprzętu w niektórych seriach MCU można
    zablokować specjalną sekwencją.
    > Nie mówię że się nie da, bo się da, po prostu MCU nie wydaje mi się do
    > tego najlepszym pomysłem, jeśli są gotowce (a wydaje mi się, że są, tylko
    > nie znam).

    Szukaj, szukaj. Nie znasz ich już od 20 godzin. Tik, tak, tik, tak... ;-)

    > Na Aliexpress elektronika, która w Polsce kosztuje po 20 zł, często
    > wychodzi po 2 dolary z darmową wysyłką, więc chociaż bym sprawdził.

    I czasem nawet taki element zawiera strukturę krzemową, którą chciałeś
    kupić. :-) W Polsce 20 zł. płacisz m.in. za to, że wiesz, z jakiego
    źródła pochodzi. Ja bym nie miał odwagi kupować tam półprzewodników.

    > LM5104? LT1158?

    Choćby IR2110. Są też sterowniki izolowane do 5kV, gdybyś potrzebował.
    Są z Miller clampem, są z wykrywaniem desaturacji. Ogranicza wyobraźnia.

    > Jak nie znajdę gotowca, to pewnie tak zrobię - 2x LM5104 + MCU...

    Ponownie, daj znać, jak znajdziesz. :-)

    Pozdrawiam, Piotr