  • 31. Data: 2019-07-13 14:42:28
    Temat: Re: GPS
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d29cf67$0$17358$6...@n...neostrada.pl

    > Jedna czwórka daje dobre pojęcie o błędzie -- szerokości, długości, wysokości i
    czasie.
    > Ta czwórka da najlepszą szerokość, inna może dać najlepszą długość, jeszcze inna --
    szerokość...
    + Ta czwórka da najlepszą szerokość, inna może dać najlepszą długość, jeszcze inna --
    wysokość...

    > Zakładając, że nie poruszasz się zbyt szybko, szybkie obliczenia z kilku czwórek (a
    są ponoć
    > bardzo szybkie) da najlepszą pozycję.
    + bardzo szybkie) dadzą najlepszą pozycję.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 32. Data: 2019-07-13 17:08:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Jul 2019 04:15:11 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):

    > "J.F." 5d2874de$0$17363$6...@n...neostrada.pl

    > Nie tylko -- nieco wyżej nie ma DGPS.

    Niby DGPS to tylko jeden z podpunktow, ale wszystkie jakby o tym
    wlasnie.

    > https://technologiagps.org.pl/pozycjonowanie.html#po
    z_punktowe
    > Pozycjonowanie punktowe

    > Pisałem -- naziemną łatwiej zsynchronizować w czasie.

    Bez znaczenia - satelity sa zsynchronizowane (bo musza).

    Odbiorniki i tak nie maja dokladnego zegara.

    > Poniżej masz sfery:
    > https://technologiagps.org.pl/dzialanie-gps.html#kon
    cepcja

    > Ale tak czy siak droga (odległość) i czas
    > są powiązane liniowo, nie kwadratowo.

    Ale odleglosci juz wymagaja kwadratow wspolrzednych :-)

    > Masz na swej myśli L2C? Zapewne tak:
    > Ultimately, this became the L2C signal, so called
    > because it is broadcast on the L2 frequency.
    >
    > Myślałem, że dano L5 na 1176 MHz -- być może mylę się.
    > (może dano oba?))

    Wyglada na to, ze oba dodano - wiec mamy juz trzy czestotliwosci.

    > Nadal nie widzę potrzeby zaprzęgania hiperboloid.

    Zaprzegniesz czy nie - one tam sa :-)

    > Punkty nie są hiperbolidami. ;)

    Punkty w przecieciu hiperboloid :-)

    > Obojętne, które weźmiesz. Rysuję Ci jedynie dwa punkty jednakowo
    > odległe od 4 satelitów i proszę o narysowanie tego przecinającymi
    > się hiperboloidami.

    Bos sobie zalozyl kwadrat. Wez wierzcholki czworoscianu.

    > Dokładniejsza w poziomie -- kiedyś wyjaśniałem Ci, dlaczego.
    > Satelity nie dają nieskończenie cienkich krzywych przecinających
    > się w jednym punkcie, lecz szerokie paski przecinające się... Te

    Sam dawales linki, gdzie pisza o 5mm :-)

    > satelity, które są tuż nad nami, dają z tego powodu mały błąd
    > pionowy i duży poziomy, zaś te, które są daleko -- odwrotnie.
    > Ponieważ prawdopodobieństwo złapania satelity odległego jest

    Akurat sa w podobnej odleglosci

    > większe niż bliskiego, GPS jest dokładniejszy w poziomie niż
    > w pionie.

    Owszem jest ale czy dlatego ?

    > Cały czas Ci tłumaczę, że musisz otrzymać dwa -- jeden na Ziemi
    > i drugi nad satelitami.

    No i sie mylisz - patrz wyzej - punkty na dole sa dalej od S2, a u
    gory bylby blizej.

    > Obejrzyj cokolwiek, choćby to:
    > https://technologiagps.org.pl/dzialanie-gps.html#kon
    cepcja

    > OK -- 6 hiperboloid dla 4 satelitów.

    > No właśnie -- dadzą tylko jeden punkt czy dwa? Zważ,
    > że masz DWA punkty tak samo odległe od 4 satelitów!

    Dwa w specyficznych przypadkach.

    Ale nie o to chodzi - wybierasz 3 z tych 6 hiperboloid i wychodzi to
    samo jakbys nie wybral. Tzn pod warunkiem, ze te 3 obejmuja 4
    satelity.

    > Albo liniowe. :)

    Nie moga byc liniowe, skoro sa kwadratowe :-P

    > Znamy odległości, znając czas a ten czas to kolejna
    > niewiadoma

    Czyli nie znamy :-)

    >i kolejne równanie zależności drogi od czasu...

    > I tak to się czyni. 4 proste równania, 4 niewiadome i niestety aż dwa wyniki.
    > A dokładniej masa wyników z uwagi na błędy, bo w istocie nie krzyżujesz
    > prostych czy krzywych, lecz całe paski:
    >
    > \/ <-- nie tak, ale tak --> \ \ / /
    > /\ \ \/ /
    > \ /
    > / \
    > / /\ \
    > / / \ \

    Tylko nie znasz tych bledow. A rozwiazanie 4 rownan ich nie ujawni.

    > IMO źle cytujesz! (co naprawiam, o ile znajdę błąd cytowania)

    Mozliwe.

    > Gdzie jest w chwili nadawania? Ale od nadania do odbioru mija
    > czas, którego nie znasz.

    Bez znaczenia byloby, wazne ze znales pozycje w chwili nadawania.

    > Na dodatek nadawanie trwa a satelita
    > porusza się szybko względem Ciebie.

    A owszem. To "nadawanie" trwa calkiem dlugo, w zasadzie to caly czas
    nadaja.

    > Wiesz, gdzie był, gdy nadawał, więc potrzebujesz albo odległości do
    > niego (by wiedzieć, ile czasu informacja podążała) albo czasu nadania...

    Owszem, na tym to polega ... i chyba wydaje Ci sie, ze to jakas
    przeszkoda - nieslusznie.

    > I tak jest z każdym satelitą. Da się to ,,poplątannie'' rozwiązać:
    > https://www.matemaks.pl/uklady-rownan.html

    Tu sa liniowe, a my mamy kwadratowe :-(

    > Dzięki tej samej metodzie, która daje dokładny czas na
    > Ziemi -- synchronizują się wzajemnie. Nie ma jednego
    > wspólnego/nadrzędnego synchronizatora. (jak dzieje
    > się na Ziemi)

    Jest - USAAF ma trzy stacje kontroli - tzw "segment naziemny".
    Ale nowe satelity potrafia sie synchronizowac same miedzy soba - widac
    pomysleli co bedzie, jak im ktos te trzy stacje uszkodzi.

    > Musisz dostać dwa punkty -- tak, jak na płaszczyźnie
    > dostaniesz dwa punkty przecięcia dwóch okręgów.

    dlatego na plaszczyznie uzylibysmy 3 okregow.

    > Raz jeszcze to:
    > https://technologiagps.org.pl/dzialanie-gps.html#kon
    cepcja

    Blad od samego poczatku - nie znamy tych odleglosci.

    > Nie jest, dlatego nie umiem narysować i nie umiem wyobrazić sobie.

    Sklej sobie z papieru :-)

    >>> 12 druga hiperboloida

    > OK -- mając 4 satelity, masz 6 hiperboloid.
    > Raz pisałeś o 3 satelitach, innym razem o 4...

    Nie - pisalem zawsze o 4 satelitach, i 3 roznicach czasow
    przelotow/odleglosci miedzy nimi.

    GPS potrafi zadzialac i 3 satelitach, tylko musi znac wysokosc
    odbiornika.

    > Więc pomyśl i odpowiedz.

    Za duzo myslenia :-)

    > Możesz poodejmować tutaj?

    To zdecydowanie NTG

    > Popatrz, co choćby tu:
    > https://technologiagps.org.pl/bledy.html
    > piszą o błędach.

    Pisza, ale nie znasz tych bledow.

    > Nie wiem.

    http://mason.gmu.edu/~treid5/Math447/GPSEquations/

    Przy czym tu faktycznie jest prezentowane podejscie
    "sferyczne", z niewiadomą d.

    > https://technologiagps.org.pl/bledy.html

    Ale sa nieznane. Wiec wiemy, ze pewnie jakies sa, ale nie wiemy jakie.

    Przy wiekszej liczbie satelitow mozemy szacowac z samych wynikow
    pomiarow i obliczen.

    > https://technologiagps.org.pl/bledy.html

    > Pisałem Ci o suwmiarce -- jeden pomiar też daje pojęcie o błędzie.

    Suwmiarka ma okreslona dokladnosc, i wiesz ze dokladniej nie bedzie.
    Ale jak masz zdezelowana suwmiarke, to jeden pomiar nie da ci
    informacji o bledzie.

    Przyklad obliczeniowy dla plaszczyzny: mamy punkty S1 (-4, 0) i
    S2 (4, 0).

    Punkt B, tez na pl jest w odleglosci 5 od S1 i 5 od S2.
    Oblicz pozycje puntu B ... i podaj z jakim bledem okreslona.

    A teraz dorzucmy punkt S3 (4, 4), i niech odleglosc B-S3 wynosi 4 ...
    gdzie jest B?

    > Można kolejno, zamiast naraz. (stronami odejmując od siebie
    > i dodając -- dążymy do znajdowania zależności pomiędzy
    > niewiadomymi, aby kolejne niwiadome zastępować którąś
    > z tych niewiadomych)
    >
    > a, b, c, d -- niewiadome
    >
    > tak merdamy tymi równaniami, że poznajemy zależność
    > łączącą d z pozostałymi, przez co za d podstawiamy
    > równanie zawierające tylko a, b, i c... I tak aż
    > do końca...
    >
    > https://www.matemaks.pl/uklady-rownan.html
    > https://www.matemaks.pl/metoda-podstawiania.html

    Ale tu sa rownania kwadratowe, wiec sie komplikuje.
    Zreszta - rownania dalem, podstaw sam :-)

    > ale można inaczej, w tym i graficznie:
    > https://www.matemaks.pl/metoda-graficzna.html

    Toz pisalem - hiperboloidy :-)

    Tylko te wredne procesory nie maja kartki papieru, zeby sobie
    narysowac, a tym bardziej nie maja kawalka przestrzeni 3D :-)

    > Wcześniej piszesz, że z 4 satelitów błędu nie wyliczymy!
    > Teraz piszesz, że satelita podaje błąd swego czasu...
    > WAŻNE WAŻNE WAŻNE WAŻNE WAŻNE WAŻNE
    > Zdecyduj się...

    gdyby sie zegar satelity rozjechal, i system by o tym wiedzial, to
    jest przewidziane pole podajace odchylke tego zegara.

    Ale to nie zmienia tego, ze innych bledow nie znamy, a z obliczen na
    wyjda jakies wspolrzedne - i nie wiadomo, na ile bledne.

    > Wcześniej piszesz, że satelita wysyła info o błędzie swego czasu...
    >
    > Więc jest choć jedna podstawa do wyliczenia błędu...

    Nie - odchylke uzwgledniasz w obliczeniach, i to nie jest blad :-)

    J.

  • 33. Data: 2019-07-14 01:42:29
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." v...@4...net

    > Niby DGPS to tylko jeden z podpunktow, ale wszystkie jakby o tym wlasnie.

    Strona ściąga się powoli -- myślałem przez chwilę, że to mój dostęp
    do netu szwankuje, ale IMO nie aż tak powoli, by pisać coś aż tak
    mocno sprzecznego z rzeczywistością.

    > Bez znaczenia - satelity sa zsynchronizowane (bo musza).

    > Odbiorniki i tak nie maja dokladnego zegara.

    Ta niedokładność to czwarta niewiadoma.
    Na wskazanych stronach są podane równania.

    cepcja

    > Ale odleglosci juz wymagaja kwadratow wspolrzednych :-)

    Dlaczego kwadratowych -- boję się zapytać, bo wykańczasz mnie fizycznie.

    Obejrzyj porno -- może Cię natchnie...

    https://www.youtube.com/watch?v=IaNsEAQ9LQA

    > Wyglada na to, ze oba dodano - wiec mamy juz trzy czestotliwosci.

    Już są cztery -- pisałem w innym poście.

    > Zaprzegniesz czy nie - one tam sa :-)

    Są, ale nie tak jest liczona pozycja i czas.

    > Bos sobie zalozyl kwadrat. Wez wierzcholki czworoscianu.

    Obojętne, co weźmiesz -- znajdziesz dwa punkty spełniające kryterium.
    (jeden właściwy i jeden wysoko nad głową -- nie mam już sił, ale
    pokazałem Ci masę linków, które to tłumaczą; dwa okręgi też
    przetną się w dwóch punktach, chyba że te dwa pokryją się
    i będą leżały na linii łączącej środki [znów o szmalu?]
    tychże okręgów; raz jeszcze proponuję dla rozrywki porno
    spod linku https://www.youtube.com/watch?v=IaNsEAQ9LQA)

    > Sam dawales linki, gdzie pisza o 5mm :-)

    I co z tego? Rysowałem Ci wielokrotnie i dałem linki...
    Brak mi sił -- dwa paski (grube okręgi, obręcze, czy jak
    to nazwiesz) tak przetną się, że im środki okręgów są
    bardziej odległe, tym dokładność pionowa jest mniejsza...

    > Akurat sa w podobnej odleglosci

    Nad głową ~20 Mm, na horyzoncie dalej o niecały promień Ziemi.
    Naprawdę dałem Ci wiele linków do rysunków.

    Najlepiej, gdy satelity są odsunięte od siebie o 90 stopni.
    (o ile są takie same generacyjnie; im nowsze tym lepsze,
    więc można znaleźć lepszą konstelację -- złożoną
    z lepszych satelitów, choć gorzej rozmieszczonych)

    > Owszem jest ale czy dlatego ?

    Wyjaśniałem Ci WIELOKROTNIE i kiedyś (przed laty), i w tym
    wątku -- może zacznij czytać to, co piszę i to, co inni piszą.
    Nie obliczysz ani odległości, ani pseudoodległości bez błędów,
    więc nie będziesz miał krzywych, lecz rozmyte krzywe -- paski...
    Przecięciem dwóch takich pasków jest ~romb.

    > No i sie mylisz - patrz wyzej - punkty na dole sa dalej od S2,
    > a u gory bylby blizej.

    Raz jeszcze proponuję ww. porno -- można oglądać i słuchać,
    gdy brak ochoty na czytanie i patrzenie...

    > Dwa w specyficznych przypadkach.

    Zawsze.

    > Ale nie o to chodzi - wybierasz 3 z tych 6 hiperboloid i wychodzi
    > to samo jakbys nie wybral. Tzn pod warunkiem, ze te 3 obejmuja 4
    > satelity.

    Nie twierdzę, że Twa metoda nie da rezultatu, lecz twierdzę, że
    jest prostsza metoda. Liczone są pseudoodległości tak, jakby
    zegarek odbiornika pokazywał czas dobry, po czym oblicza się
    przesunięcie zegarka odbiornika względem (zsynchrnizowanych
    ze sobą i z resztą świata) zegarków satelitów. To przesunięcie
    jest czwartą niewiadomą.

    > Nie moga byc liniowe, skoro sa kwadratowe :-P

    Droga i czas powiązane są liniowo. (oczywiście milcząco tu pomijam
    dylatację czasu itp. zjawiska) Może rzuć okiem do stron, których
    linki Ci wskazałem?...

    > Czyli nie znamy :-)

    Wiesz, co to układ równań? Podałem Ci stronę ukazującą rozwiązywanie
    takich układów. (BTW -- kiedyś uczono tego w podstawówkach)

    > Tylko nie znasz tych bledow. A rozwiazanie 4 rownan ich nie ujawni.

    Ależ znasz masę czynników błędotwórczych.
    Sam pisałeś, że satelity podają błąd swego czasu.
    Raz jeszcze -- poczytaj którąkolwiek ze wskazanych przeze mnie
    stron -- wszystkie (; piszą ;) to samo. (autorzy piszą) To strony
    raczej zaufanych autorów...

    > Mozliwe.

    Celowo utrudniasz życie?
    Na szczęście łatwo odróżniać moje pisanie od Twego:
    - polskie cudzysłowy
    - myślniki zamiast dywizów
    - polskie diakrytyki

    > Bez znaczenia byloby, wazne ze znales pozycje w chwili nadawania.

    Owszem, ale swą pozycję satelita zna z błędem.
    (grawitacja Słońca, Księżyca, wiatr słoneczny,
    niejednorodność grawitacyjna Ziemi, błędy
    zegara atomowego...)

    > A owszem. To "nadawanie" trwa calkiem dlugo, w zasadzie to caly czas nadaja.

    Owszem. ;) Nieustannie przez dziesięciolecia. ;)

    czasu).

    > Owszem, na tym to polega ... i chyba wydaje Ci sie, ze to jakas
    > przeszkoda - nieslusznie.

    Owszem -- niesłusznie tak uważasz.

    > Tu sa liniowe, a my mamy kwadratowe :-(

    WSZĘDZIE są liniowe -- na wszystkich stronach o GPS...

    > Jest - USAAF ma trzy stacje kontroli - tzw "segment naziemny".
    > Ale nowe satelity potrafia sie synchronizowac same miedzy soba - widac
    > pomysleli co bedzie, jak im ktos te trzy stacje uszkodzi.

    Napisałem przecież, że synchronizują się dzięki tej metodzie,
    która daje dokładny czas na Ziemi. Ogólnie wszystkie zegarki
    atomowe są zsynchronizowane z innymi...

    Jest taki dowcip o czasie. Pytają trąbkowego, skąd wie, kiedy trąbić
    hejnał -- on na to, że idąc do pracy, przechodzi obok sklepu z bardzo
    dobrymi zegarkami i ustawia swój zegarek wg wskazań zegarków zza szyby.
    Pytają więc sprzedawcę tych zegarków, skąd on ma dokładny
    czas -- sprzedawca mówi, że z hejnału... ;)

    cepcja

    > Blad od samego poczatku - nie znamy tych odleglosci.

    IMO Twój błąd -- chyba WSZĘDZIE (chyba na każdej wskazanej
    przeze mnie stronie) jest informacja o pseudoodległościach.
    Może rzuć Googlom zapytanie typu 'pseudoodległości GPS', by
    zaprzestać męczenia mnie...

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pseudoodleg%C5%82o%C5%
    9B%C4%87

    > Sklej sobie z papieru :-)

    Dzięki za radę.

    > GPS potrafi zadzialac i 3 satelitach, tylko musi znac wysokosc odbiornika.

    Owszem. Trzy niewiadome i układ trzech równań.

    > Za duzo myslenia :-)

    > To zdecydowanie NTG

    Jak i cały wątek o GPS.

    > Pisza, ale nie znasz tych bledow.

    Ale mam 4 satelity i układ czterech równań.

    > http://mason.gmu.edu/~treid5/Math447/GPSEquations/

    The equations that are solved to approximate
    a reciever's location using GPS are:
    (x-A1)^2+(y-B1)^2+(z-C1)^2-(c(t1-d))^2=0
    (x-A2)^2+(y-B2)^2+(z-C2)^2-(c(t2-d))^2=0
    (x-A3)^2+(y-B3)^2+(z-C3)^2-(c(t3-d))^2=0
    (x-A4)^2+(y-B4)^2+(z-C4)^2-(c(t4-d))^2=0

    > Przy czym tu faktycznie jest prezentowane podejscie
    > "sferyczne", z niewiadomą d.

    Do tej pory widziałem tylko takie strony o GPS, które
    <<prezentowały podejscie ,,sferyczne">>.

    > Ale sa nieznane. Wiec wiemy, ze pewnie jakies sa, ale nie wiemy jakie.

    Może zacznij czytać to, co wskazałem linkami -- lub cokolwiek,
    co znajdziesz gdziekolwiek o niedokładnościach GPS...

    > Przy wiekszej liczbie satelitow mozemy szacowac z samych wynikow
    > pomiarow i obliczen.

    Przy większej liczbie satelitów możemy:
    - mieć różne konstelacje czwórek
    - wybrać satelity nowsze/dokładniejsze
    - wyliczyć lepszą szerokość z jakiejś
    konstelacji a z innej -- długość itd.,
    po czym wybrać najlepsze wyniki tego
    samego położenia, bo odbiornik GPS
    liczy bardzo szybko (możesz wrzucić
    jakąś apkę Androidową, która powie,
    jak szybko liczy odbiornik GPS)
    choć same depesze [gratulacyjne?]
    trwają dłuuuugo
    - możesz też, znając już swe koordynaty,
    założyć, że jesteś na powierzchni Ziemi,
    przez co znasz swą wysokość z lepszych
    źródeł niż GPS...

    > Suwmiarka ma okreslona dokladnosc,

    Podobnie z satelitami -- dokładnością zegarków atomowych, z efemerydami itd...

    > i wiesz ze dokladniej nie bedzie.
    > Ale jak masz zdezelowana suwmiarke, to jeden pomiar nie da ci informacji o bledzie.

    A jak nie masz suwmiarki i mierzysz sznurkiem lub (jak kiedyś
    zarzucił komuś Irokez) gumką od majtek -- jeszcze gorzej.
    Ale co ma tu do rzeczy zdezelowanie?

> [...]

    > Oblicz pozycje puntu B ... i podaj z jakim bledem okreslona.

    > A teraz dorzucmy punkt S3 (4, 4), i niech odleglosc B-S3 wynosi 4 ...

    Otrzymasz wiele wyników. Wiesz, co to błąd/dokładność/niedokładność/itd.?

    > Toz pisalem - hiperboloidy :-)

    Wskazałem jedynie stronę ukazującą rozwiązywanie układów
    równań -- ta strona nie jest powiązana z GPS. To strona
    mówiąca ogólnie o rozwiązywaniu układów równań z wieloma
    niewiadomymi...

    x+y=0 <-- dwie niewiadome i jedno równanie;
    rozwiązaniem jest prosta

    x+y=0 <-- dwie niewiadome
    x-y=0 i układ dwóch równań;
    rozwiązaniem jest punkt

    Jedna z metod to merdanie, inna -- rysowanie...
    Zamerdajmy:

    x+y+x-y=0 <=> 2x=0 <=> x=0
    podstawiamy 0 pod x:
    0+y=0 <=> y=0
    sprawdźmy jeszcze symetrycznie:
    0-y=0 <=> y=0

    Miałeś aż ;) dwie niewiadome i układ tylko ;) dwóch
    równań liniowych, więc gładko odnalazłeś rozwiązanie.

    Podobnie możesz uczynić z czterema niewiadomymi, gdy masz
    układ czterech (rzecz jasna różnych) równań/zależności
    łączących te niewiadome.

    Tego uczą (mnie tego uczyli) w podstawówce.
    Proponowali dla niezbyt kumatych rozkładanie na części,
    jak ja wyżej, ale bardziej kumaci mogli od razu podstawić:

    x+y=0 i x-y=0 => x+y=0 i x=y => x=y i 2y=0 => y=0=x

    > Tylko te wredne procesory nie maja kartki papieru, zeby sobie
    > narysowac, a tym bardziej nie maja kawalka przestrzeni 3D :-)

    Te wredne procesory mają możliwości znacznie lepsze -- potrafią
    rozwiązywać układy setek czy tysięcy równań z setkami czy tysiącami
    niewiadomych... Mogą nawet (przy pomocy ludzi -- rzecz jasna)
    wymnożyć ze sobą/wzajemnie macierze o nieskończonej liczbie
    wymiarów...

    Powaga -- skończony/ograniczony komputer i nieskończoność. ;)

    **Coś na kształt** greckich rozterek okołociągowych, gdzie strzała
    czy inny biegacz rzekomo nie potrafi dogonić żółwia, startując krok
    od tegoż żólwia w kierunku i zwrocie zgodnym z żółwiowym... ;)

    To specyfika nieskończonych ciągów geometrycznych, których suma
    może być skończona. (1/2+1/4+1/8 itd. aż do ,,końca'' =1)

    Te procesory (w połączeniu ze stosownymi ;) algorytmami (opartymi
    o analizę matematyczną chociażby) potrafią ,,rysować'' przestrzenie
    znacznie mocniej skomplikowane niż 2D i 3D...

    [a najnowsze pamięci do dysków SSD są już budowane w technologii 4D?]

    > gdyby sie zegar satelity rozjechal, i system by o tym wiedzial, to
    > jest przewidziane pole podajace odchylke tego zegara.

    Niby wybrnąłeś, ale i co z tegp, skoro źle?

    > Ale to nie zmienia tego, ze innych bledow nie znamy, a z obliczen na
    > wyjda jakies wspolrzedne - i nie wiadomo, na ile bledne.

    Proponuję raz jeszcze lekturę stron opisujących budowę i funkcjonowanie GPS.
    Wymiękam mechanicznie -- chcę wyspać się i zając się sobą. :)

    Dzięki za info o dorzuceniu cywilnej ;) częstotliwości...
    (dorzucono już co najmniej trzy)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    https://danutac.oferty-kredytowe.pl

    Wszystkim polecam porno:

    https://www.youtube.com/watch?v=IaNsEAQ9LQA

    dla rozrywki...

  • 34. Data: 2019-07-14 08:51:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 14 Jul 2019 01:42:29 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):
    > "J.F." v...@4...net

    > Ta niedokładność to czwarta niewiadoma.
    > Na wskazanych stronach są podane równania.

    > Dlaczego kwadratowych -- boję się zapytać, bo wykańczasz mnie fizycznie.

    Przeciez pisalem - Pitagoras sie klania :-)

    > Obejrzyj porno -- może Cię natchnie...
    > https://www.youtube.com/watch?v=IaNsEAQ9LQA

    Za duzo uproszczen.

> [...]
    > (jeden właściwy i jeden wysoko nad głową -- nie mam już sił, ale
    > pokazałem Ci masę linków, które to tłumaczą;

    Nieprzekonujace byly.
    Ale
    https://www.wolframalpha.com/input/?i=(x-4)%5E2%2B(y
    -3)%5E2%2B(z)%5E2+%3D(1%2Bd)%5E2,+(x%2B4)%5E2%2B(y-3
    )%5E2%2B(z)%5E2+%3D(1%2Bd)%5E2,+(x)%5E2%2B(y%2B5)%5E
    2%2B(z)%5E2+%3D(1%2Bd)%5E2,+(x-0)%5E2%2B(y-0)%5E2%2B
    (z-5)%5E2+%3D(4%2Bd)%5E2
    istotnie 2 rozwiazania.

    https://www.wolframalpha.com/input/?i=sqrt((x-4)%5E2
    %2B(y-3)%5E2%2B(z)%5E2)-sqrt((x%2B4)%5E2%2B(y-3)%5E2
    %2B(z)%5E2+)%3D0,+sqrt((x%2B4)%5E2%2B(y-3)%5E2%2B(z)
    %5E2)-sqrt((x)%5E2%2B(y%2B5)%5E2%2B(z)%5E2)%3D0,+sqr
    t((x)%5E2%2B(y%2B5)%5E2%2B(z)%5E2)-sqrt((x-0)%5E2%2B
    (y-0)%5E2%2B(z-5)%5E2)+%3D-3
    juz tylko jedno.

    Hiperboloidy górą :-)

    Zauwazasz, skad sie wzielo drugie rozwiazanie?

    > I co z tego? Rysowałem Ci wielokrotnie i dałem linki...

    Linki nieprzekonujace :-)

    Skoro mozna 5mm, to znaczy ze pasek ma 5mm.
    Niestety - dochodzi cala masa innych bledow, ktore powoduja, ze GPS
    myli sie czasem i o kilkaset metrow.

    Majac sygnaly tylko z 4 satelitow nie obliczysz o ile sie myli.
    Wychodzi jakas pozycja - i mozna w nia uwierzyc lub nie.

    Majac wiecej satelitow - juz mozna policzyc o ile sie te sygnaly nie
    zgadzaja. I jakis szacunek bledu mamy - choc dolny.

    > Nad głową ~20 Mm, na horyzoncie dalej o niecały promień Ziemi.
    > Naprawdę dałem Ci wiele linków do rysunków.

    Widac kiepskie rysunki.
    Nad glowa 20Mm, na horyzoncie ~26Mm - to nie sa duze roznice ...

> [...]
    > więc nie będziesz miał krzywych, lecz rozmyte krzywe -- paski...
    > Przecięciem dwóch takich pasków jest ~romb.

    To nie uzasadnia czemu wyzszy niz szerszy.

> [...]
    > przesunięcie zegarka odbiornika względem (zsynchrnizowanych
    > ze sobą i z resztą świata) zegarków satelitów. To przesunięcie

    To tak nie dziala.
    Pseudoodleglosci przy zlym zegarze dadza kompletnie bledna pozycje.
    Musisz to rozwiazywac razem.

    Byc moze w dalszych obliczeniach sie przyda - jak juz raz
    zsynchronizujemy zegar, to mozna chyba zalozyc, ze po chwili ma tylko
    niewielki blad ...

    > Droga i czas powiązane są liniowo. (oczywiście milcząco tu pomijam
    > dylatację czasu itp. zjawiska) Może rzuć okiem do stron, których
    > linki Ci wskazałem?...

    Jesli tam nie ma kwadratow, to szkoda oka :-)

    > Wiesz, co to układ równań? Podałem Ci stronę ukazującą rozwiązywanie
    > takich układów. (BTW -- kiedyś uczono tego w podstawówkach)

    Kwadratowych ? Raczej nie.

    > Owszem, ale swą pozycję satelita zna z błędem.
    > (grawitacja Słońca, Księżyca, wiatr słoneczny,
    > niejednorodność grawitacyjna Ziemi, błędy
    > zegara atomowego...)

    Skoro mozna ustalic pozycje do 5mm, to widac blad satelity jest
    niewielki :-)

    > WSZĘDZIE są liniowe -- na wszystkich stronach o GPS...

    to zmien strony.

    > Owszem. Trzy niewiadome i układ trzech równań.

    Z ryzykiem uproszczenia do dwoch rownan :-)

    > Ale mam 4 satelity i układ czterech równań.

    I zaden blad ci z tego nie wyjdzie.

> [...]
    > (x-A4)^2+(y-B4)^2+(z-C4)^2-(c(t4-d))^2=0

    > Do tej pory widziałem tylko takie strony o GPS, które
    > <<prezentowały podejscie ,,sferyczne">>.

    Tak tez stoi w oficjalnej dokumentacji.
    Widac tak latwiej obliczac.

    Ale czlon "-(c(t1-d))^2)" znow robi z tego hiperbole ... ale w
    czaso-przestrzeni.

    > Przy większej liczbie satelitów możemy:
    > - mieć różne konstelacje czwórek

    No wlasnie - przeliczmy sobie wszystkie czworki i zobaczmy jaki
    rozrzut pozycji mamy.
    Majac tylko jedna czworke - tego nie zrobisz.

    > - wybrać satelity nowsze/dokładniejsze
    > - wyliczyć lepszą szerokość z jakiejś
    > konstelacji a z innej -- długość itd.,

    IMO - ryzkowne.

    > - możesz też, znając już swe koordynaty,
    > założyć, że jesteś na powierzchni Ziemi,
    > przez co znasz swą wysokość z lepszych
    > źródeł niż GPS...

    A jak to samolot ?

> [...]
    >
    > A jak nie masz suwmiarki i mierzysz sznurkiem lub (jak kiedyś
    > zarzucił komuś Irokez) gumką od majtek -- jeszcze gorzej.

    Zdezelowanie wprowadza blad przypadkowy, i nieznany bez dalszych
    pomiarow.

> [...]
    > mówiąca ogólnie o rozwiązywaniu układów równań z wieloma
    > niewiadomymi...
    >
    > x+y=0 <-- dwie niewiadome i jedno równanie;

    Piszesz rzeczy nieistotne.
    Dwa satelity, jedna roznica czasu -> jedna hiperboloida :-)

    J.

  • 35. Data: 2019-07-14 12:57:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." x5k4uwdkfk5g.1jkdqdzpe91pf$....@4...net

    > Za duzo uproszczen.

    Jak na Ciebie -- nadal za trudne, choć uproszczone? ;)
    IMO rysunek z traktorem (ze strony 'gov') wyjaśnia dostatecznie
    dobrze. (chyba, że jesteś mocniejszy w GPS od twórców GPS)

    > Nieprzekonujace byly.

    Bywa... Są i tacy, którzy twierdzą, że Ziemia jest czworościanem. ;)
    I też można ich przekonywać bez końca...

> [...]

    > juz tylko jedno.

    > Hiperboloidy górą :-)

    > Zauwazasz, skad sie wzielo drugie rozwiazanie?

    Z drugiego linku?
    Oba linki bazują na równaniu okręgu czy sfery.

    > Linki nieprzekonujace :-)

    Nic nie poradzę.

> [...]

    > Majac sygnaly tylko z 4 satelitow nie obliczysz o ile sie myli.
    > Wychodzi jakas pozycja - i mozna w nia uwierzyc lub nie.

    Nawet na filmie nie przecięto w jednym punkcie -- celowo.

    > Majac wiecej satelitow - juz mozna policzyc o ile sie te
    > sygnaly nie zgadzaja. I jakis szacunek bledu mamy - choc dolny.

    Nie mam już ,,siły''. :)

    > Widac kiepskie rysunki.
    > Nad glowa 20Mm, na horyzoncie ~26Mm - to nie sa duze roznice ...

    Nic nie poradzę -- satelity są oddalone od środka Ziemi
    o ~26 Mm, zaś obserwator -- o ~6 Mm od tegoż środka...

    Chodzi o kąt -- te nad głową świecą pionowo, zaś horyzontalne -- pod kątem 90 stopni
    do pionu.

    Najlepszą konstelacją są satelity oddalone od siebie o 90 stopni, czyli od pionu --
    45 stopni.

    > To nie uzasadnia czemu wyzszy niz szerszy.

    Bijesz brawo trzykrotnie?

    - gdy inni biją
    - gdy Ci tłumaczą
    - i po latach, gdy zrozumiesz?

    Dwa satelity tuż nad głową dadzą Ci makabrycznie duży błąd poziomy i minimalny
    pionowy.
    Dwa satelity blisko horyzontu dadzą Ci makabrycznie duży błąd pionowy i minimalny
    poziomy.

    Weź dwie obrączki ślubne i poprzecinaj... (przecinaj w myślach, nie nożem czy
    pilnikiem)

    To, co tu piszę jest aż nazbyt dobrze opisane na wielu stronach, nie tylko o GPS.

    > To tak nie dziala.
    > Pseudoodleglosci przy zlym zegarze dadza kompletnie
    > bledna pozycje. Musisz to rozwiazywac razem.

    Dadzą błędną pozycję -- i co z tego?
    Popatrz na negatyw/film/kliszę -- wszystko tam złe!!!! ;)
    Albo na książkę, w której wydrukowano każdą stronę ,,do góry nogami''. ;)

    > Byc moze w dalszych obliczeniach sie przyda - jak juz raz
    > zsynchronizujemy zegar, to mozna chyba zalozyc, ze po chwili ma tylko
    > niewielki blad ...

    Liczysz na pseudoodległościach, liczysz przesunięcie zegarka i zakładasz,
    że w trakcie obliczeń (trwających 1/40000 sekundy?) zegarek kwarcowy nie
    da dużego błędu. Do kolejnej konstelacji znów obliczysz przesunięcie czasu...
    Tak przynajmniej piszą wszędzie, gdzie zajrzę -- może GPS jest aż tak tajny,
    że wszyscy kłamią... ;)

    Zależności są liniowe -- kwadraty ,,zjedzą się'' nawzajem.

    > Jesli tam nie ma kwadratow, to szkoda oka :-)

    Szukaj lepszych. ;)
    Ja uparcie Ci piszę, że drogę i czas łączy liniowa zależność,
    póki nie wchodzimy w dorobek niemieckiego żyda...

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pr%C4%99dko%C5%9B%C4%8
    7

    BTW bez tego żyda V2 jakoś dolatywały do Londynu. ;)

    > Kwadratowych ? Raczej nie.

    Raczej tak.

    > Skoro mozna ustalic pozycje do 5mm, to widac blad satelity jest niewielki :-)

    I co z tego, że jest niewielki? Jest częściowo korygowany choćby przez EGNOS.

    > to zmien strony.

    Co to da? Zmienisz zależność:

    droga=czas*prędkość?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pr%C4%99dko%C5%9B%C4%8
    7

    > Z ryzykiem uproszczenia do dwoch rownan :-)

    > I zaden blad ci z tego nie wyjdzie.

    Faktycznie ;) -- znalazłeś jakąkolwiek stronę (czy książkę lub
    broszurę bądź instrukcję) o GPS bez sfer, z hiperboloidami?

    > Tak tez stoi w oficjalnej dokumentacji.
    > Widac tak latwiej obliczac.

    Znacznie łatwiej.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pr%C4%99dko%C5%9B%C4%8
    7

    > Ale czlon "-(c(t1-d))^2)" znow robi z tego hiperbole ... ale w
    > czaso-przestrzeni.

    JF -- znasz ,,kwadratowe'' (są jeszcze i trygonometryczne, i inne) równania okręgu?

    > No wlasnie - przeliczmy sobie wszystkie czworki i zobaczmy jaki
    > rozrzut pozycji mamy.
    > Majac tylko jedna czworke - tego nie zrobisz.

    Nic Ci po rozrzucie, gdy nie umiesz policzyć błędu każdego z pomiarów.
    To nie demokracja ;) z jej głosowaniem.

    > IMO - ryzkowne.

    > A jak to samolot ?

    Widziałeś samolot lecący wyżej niż 20 Mm?
    IMO najlepsze nie przekraczają 20 km.
    Pomijam takie: https://pl.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15 cosie. (108 km)
    Dla takiego ,,samolotu'' możesz liczyć 5 satelitów i układ 5 równań?

    https://www.youtube.com/watch?v=RuiXUySUw70

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    https://danutac.oferty-kredytowe.pl

    Czas ;) na mnie. ;)

    https://youtu.be/BGE_kn1aM80?t=751 <-- okołohejnalista ;) (trochę inaczej, ale
    sedno to samo)

    BTW błędu -- chesz coś, co jest tu:

    https://youtu.be/BGE_kn1aM80?t=872

    opisane. W istocie tak nie jest -- porównaj 5 zegarków:

    - słoneczny za oknem, na rynku
    - stacji pogody synchronizowany po DCF77 z Frankfurtu
    - komputerowy synchronizowany z atomowym z Torunia
    - odbiornika GPS synchronizowany z GPS
    - mechaniczny naręczny za dychę
    - kwarcowy naręczny za dychę

    i zastanów się, czy uśrednisz wynik, czy jednak zaufasz zegarkowi
    odbiornika GPS nawet wtedy, gdy będziesz miał wyniki:

    - ~południa -- zegar słoneczny za oknem, na rynku
    - 12:05:00 -- zegar stacji pogody synchronizowany via DCF77 z Frankfurtu
    - 12:05:05 -- zegar komputerowy synchronizowany z atomowym z Torunia
    - 12:00:10 -- zegar odbiornika GPS synchronizowany z GPS
    - 12:05:05 -- zegar mechaniczny naręczny za dychę
    - 12:05:10 -- zegar kwarcowy naręczny za dychę

    IMO uznasz, że: DCF stracił dawno łączność; net zawiódł;, naręcznych
    nie warto brać pod uwagę; ale odbiornik GPS musi dobrze wskazać czas,
    skoro wskazał poprawną pozycję, którą znasz...

    -=-

    Gdy znajdziesz strony WWW (lub inne źródła) mówiące o hiperboloidach
    w odbiornikach GPS -- daj znać. Teraz to już koniec -- żal czasu.

  • 36. Data: 2019-07-14 14:01:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 14 Jul 2019 12:57:45 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):
> [...]
    (y-0)%5E2%2B(z-5)%5E2)+%3D-3

    > Z drugiego linku?
    > Oba linki bazują na równaniu okręgu czy sfery.

    Nie, drugie to wlasnie hiperboloidy.

    > Nawet na filmie nie przecięto w jednym punkcie -- celowo.

    Widac taki film - dla naiwnych.

    Jak wybierasz metode "sferyczna" z niewiadomym czasem
    i masz 4 sfery - to przy rozwiazaniu musza sie przeciac w jednym.
    Lub ewentualnie w tym drugim o ktory sie klocisz.

    Wszak uklad rownan rozwazujesz - wszystkie musza byc spelnione,
    a nie dwa tak, a trzecie nie :-)

> [...]
    > o ~26 Mm, zaś obserwator -- o ~6 Mm od tegoż środka...
    >
    > Chodzi o kąt -- te nad głową świecą pionowo, zaś horyzontalne -- pod kątem 90

    A pisales o odleglosciach. Odleglosci jak widac podobne 20-26Mm.

    > Najlepszą konstelacją są satelity oddalone od siebie o 90 stopni, czyli od pionu --
    45 stopni.

    Nie jestem taki pewien, ale niech Ci bedzie.

    > Dwa satelity tuż nad głową dadzą Ci makabrycznie duży błąd poziomy

    Owszem.

    >i minimalny pionowy.

    Troche watpie.
    Wszak dwie obok siebie nie powiekszaja dokladnosci w pionie.

    > Dwa satelity blisko horyzontu dadzą Ci makabrycznie duży błąd
    > pionowy i minimalny poziomy.

    Piszesz tylko o dwoch, czy dwa z czterech ?

    Dwa obok siebie na horyzoncie to tak samo ja dwa nad glowa - niewielka
    roznica.
    Dwa rozrzucone na horyzoncie - to dobrze.
    Plus trzeci na horyzoncie i jeden nad glowa.

    > Dadzą błędną pozycję -- i co z tego?

    No wlasnie nic. Tzn nic sensownego nie wyjdzie :-)

> [...]
    > Tak przynajmniej piszą wszędzie, gdzie zajrzę -- może GPS jest aż tak tajny,

    Raczej tak skomplikowany, ze publikuje sie glownie uproszczenia.

    > Zależności są liniowe -- kwadraty ,,zjedzą się'' nawzajem.

    to do roboty - uprosc i pokaz jak sie zjadaja :-)

    Liniowe to sa plaszyzny, a nawet Ty piszesz o sferach.

    > Szukaj lepszych. ;)
    > Ja uparcie Ci piszę, że drogę i czas łączy liniowa zależność,

    A ja, ze droga to zawiera kwadraty i pierwiastki wspolrzednych
    prostokatnych.

    > póki nie wchodzimy w dorobek niemieckiego żyda...
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Pr%C4%99dko%C5%9B%C4%8
    7
    > BTW bez tego żyda V2 jakoś dolatywały do Londynu. ;)

    Ba, bo STW to nam w sumie pomaga, a nie przeszkadza.
    W GPS szczegolnie.

    > Raczej tak.

    Uklad rownan kwadratowych ?
    Daj namiary na podrecznik.

    >>> (x-A2)^2+(y-B2)^2+(z-C2)^2-(c(t2-d))^2=0
    >>> (x-A3)^2+(y-B3)^2+(z-C3)^2-(c(t3-d))^2=0

    > Faktycznie ;) -- znalazłeś jakąkolwiek stronę (czy książkę lub
    > broszurę bądź instrukcję) o GPS bez sfer, z hiperboloidami?

    Ci co se znaja, to pisza.

    http://www.math.harvard.edu/archive/21a_spring_06/ex
    hibits/gps/index.html

    > Znacznie łatwiej.
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Pr%C4%99dko%C5%9B%C4%8
    7

    Nie az tak latwiej. Stosowny link dwa akapity wyzej.

    > Nic Ci po rozrzucie, gdy nie umiesz policzyć błędu każdego z pomiarów.

    Niby nie, ale zawsze jakas informacja jest.

    I wystarczy. Spory blad moze wyjsc.

    J.

  • 37. Data: 2019-07-14 21:04:11
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 1u2i394vcr0f4.1ts4xfd4dndkj$....@4...net

    > Wszak uklad rownan rozwazujesz - wszystkie musza byc spelnione,
    > a nie dwa tak, a trzecie nie :-)

    Problem w tym, że nie przecinasz prostych czy krzywych, ale cosie dwuwymiarowe.
    Weź nożyczki, wytnij dwa paski papieru i przetnij je -- otrzymasz punkt, czy
    czworobok?

    Wiesz, jaką niedokładność wnosi to i owo? Wiesz -- ile jonosfera,
    ile troposfera, ile odbicia od budynków itd... Skąd wiesz, skoro
    w trakcie czytania tego postu nie mierzysz?

    Wiesz, jaki jest MTBF HDD -- skąd, skoro nie miałeś
    czasu (stu lat) na mierzenie z zegarkiem w rękach?

    stopni do pionu.

    > A pisales o odleglosciach. Odleglosci jak widac podobne 20-26Mm.

    Odległość można wyrazić kątem.

    > Owszem.

    Wreszcie!!!!!! JF -- sukces!!!

    > Troche watpie.
    > Wszak dwie obok siebie nie powiekszaja dokladnosci w pionie.

    Ale ten układ nie powiększa błędu. Weź do ręki
    ww. paski papieru -- i skrzyżuj je...

    > Piszesz tylko o dwoch, czy dwa z czterech ?

    Obojętne.

    > Dwa obok siebie na horyzoncie to tak samo
    > ja dwa nad glowa - niewielka roznica.
    > Dwa rozrzucone na horyzoncie - to dobrze.
    > Plus trzeci na horyzoncie i jeden nad glowa.

    Na mnie już czas. [co z tego, że nie wiem, czym jest czas]

    > No wlasnie nic. Tzn nic sensownego nie wyjdzie :-)

    Negatyw daje tylko ,,błędy''. Takoż z książką wydrykowaną ,,do góry nogami''.

    > Raczej tak skomplikowany, ze publikuje sie glownie uproszczenia.

    (; Może i tak... ;)
    Naprawdę komplikacji dodają żydzi -- dy_latują czas...
    Czas tym wolniej płynie, im go mocniej grawitujesz,
    ale prędkość także ma swój wpływ -- na satelitach
    oba te wpływy znoszą się, ale nie do zera. (jeden
    czynnik (grawitacja -- mniejsza na satelitach niż
    na Ziemi) przyspiesza, drugi (prędkości) zaś zwalnia)
    [dlatego antysemityzm... żydzi wszystko komplikują...]

    > to do roboty - uprosc i pokaz jak sie zjadaja :-)

    > Liniowe to sa plaszyzny, a nawet Ty piszesz o sferach.

    Na płaszczyźnie (nie na Ziemi, ale na zwykłej płaszczyźnie)
    też miałbyś równania okręgu -- czyli kwadratowe.

    > Uklad rownan kwadratowych ?

    Równina mogą być łatwe/proste, choć kwadratowe.

    > Daj namiary na podrecznik.

    Nie jestem nastolatkiem -- w podstawówce byłem raczej dawno.

    Hajduk (nayczyciel matematyki) nam mówił wprst:

    - rakiety dolatują do celów (Księzyca, Marsa, wchodzą na
    orbity okołoziemskie) zatem nasze rozważania (dotyczące
    istnienia kolejnych wymiarów, choćby w matematyce) są
    poprawne

    Pamiętam, jak najlepszy uczeń w klasie (Janusz Pańkowski,
    jesli nie plączę się w ortografii nazwiska) twierdził,
    że nie będzie teraz (w klasie) rysował najkrótszej
    drogi z Londynu do NY, bo łatwiej to uczynić w trakcie
    lotu. Klasała ryła ze śmiechu. :)

    Gdy byłem w podstawówce loty pozaziemskie były rozpatrywane
    jako coś nieuniknionego. Obok mnie siedział Jarek Lach,
    którego ojciec przygotowywał na długodystansowe loty
    i samolotami naddźwiękowymi (wiedzieliśmy, że do USA
    dolecimy wcześniej, niż wylecimy z Europy), i rakietami
    (wiedzieliśmy, co to orbita, że powrót łączy się ze
    spalaniem itd.) i inaczej...

    Mieliśmy pojęcie o odległościach kosmicznych, o temperaturach
    kosmicznych (co z tego, że trafisz w kosmosie na makabrycznie
    wysoką temperaturę ośrodka, skoro ten gorący ośrodek będzie
    makabrycznie rzadki?) itd...

    Ojciec Jarka zapewne zakładał, że Rosjanie będą bliżsi Polakom
    w lotach kosmicznych. Dziś Afrykańczyk świętuje sukces za sukcesem,
    ale jeszcze niedawno loty kosmiczne należały niemal wyłącznie do Rosjan.

    Pół wieku temu czasopisma dla dzieci (Kalejdoskop techniki czy Przegląd
    techniczny) dużo pisały o kosmicznych wyprawach... Była beletrystyka,
    były Science-Fiction, były popularnonaukowe... <<Problemy>> dawały
    dobre opowiadania S-F...

    Interesowano się lotami kosmicznymi...

    Ten link podałeś Ty -- cieszę się tym, że podałeś ze sferami. :)

    > Ci co se znaja, to pisza.

    > http://www.math.harvard.edu/archive/21a_spring_06/ex
    hibits/gps/index.html

    Ci piszą.

    The receiver at position X does not contain an accurate clock and can not
    determine the distance to each satellite. But it can compare the arrival times
    from two different satellites and therefore find the distance difference to
    two satellites.

    > Nie az tak latwiej. Stosowny link dwa akapity wyzej.

    Wyżej od czego?

    > Niby nie, ale zawsze jakas informacja jest.

    Sto osób może podać Ci czas pomiędzy 12:03:00 i 12:05:00
    z zegarków naręcznych i jedna z atomowego 12:08:00 -- który weźmiesz?

    > I wystarczy. Spory blad moze wyjsc.

    Wystarczy do czego?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 38. Data: 2019-07-14 21:14:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 1u2i394vcr0f4.1ts4xfd4dndkj$....@4...net

    > Ci co se znaja, to pisza.

    > http://www.math.harvard.edu/archive/21a_spring_06/ex
    hibits/gps/index.html

    Znają się, ale rysują satelity GPS tuż nad Ziemią. (proporcje)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 39. Data: 2019-07-15 00:21:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d2b7f21$0$532$6...@n...neostrada.pl

    hibits/gps/index.html

    > Znają się, ale rysują satelity GPS tuż nad Ziemią. (proporcje)

    There are 24 satellites in 6 orbital planes at 20'195 km altitude.
    Each satellite has 12 antennas and weights 1500 to 2000 kilograms.
    Each makes two complete rotations in 24 hours. The orbits are
    arranged so that at any time, anywhere on earth, there are at
    least 4 satellites visible in the sky. The radio signals are
    sent at frequencies between 1.176 and 1.841 GHz. The GPS system
    was developed in 1973 by the US department of defense.

    Zatem twórcy zakładają możliwość użycia tylko 4 satelitów -- tak czy nie?
    Wg Ciebie nie otrzymamy ŻADNEJ informacji o błędzie, mając do dyspozycji
    tylko 4 satelity, gdy wyznaczamy pozycję 3D?

    Zatem wg Ciebie bywa tak, że niby pozycję poznamy, ale nie
    zdobędziemy ŻADNEGO pojęcia o dokładności tejże pozycji?

    ZTCP na studiach uczono mnie, że dla fizyka wynik pozbawiony
    dokładności/błędu/tolerancji jest bezwartościowy.

    Źle pamiętam czy źle mnie uczono?

    -=-

    Nie twierdziłem, że hiperboloidami nie wyznaczymy, ale że nie
    spotkałem stron WWW (książek, broszur, filmów pornograficznych
    itd.) piszących o metodzie z hiperboloidami. Teraz widzę metodę
    hiperboloidalną, co niestety niewiele wnosi:

    - skąd mam wiedzieć, kto ma rację (może pozycja jest wyznaczana
    i za pomocą sfer, i za pomocą hiperboloid; wiadomo powszechnie,
    że jest wiele metod korzystania z satelitów GPS: choćby
    geodezyjna/statyczna -- nie o DGPS mi tutaj chodzi;
    wojskowa; cywilna i pospólstwowa -- nasza...)

    - nic te rozterki nie wnoszą, jako że:
    - prędkość, czas i droga powiązane są liniowo, zanim nie spotkamy żyda
    - po spotkaniu żyda wszystko komplikuje się za sprawą dylatacji

    - nadal nie mamy zgodności co do wylizania czy szacowania błędu pomiaru

    - tak czy siak możemy poznać i dokładną pozycję, i dokładny czas
    (tu akurat mamy rozbieżność trudną do pokonania, bo wg Ciebie
    **chyba** może istnieć wynik pozbawiony informacji o błędzie)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 40. Data: 2019-07-15 00:38:11
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 1u2i394vcr0f4.1ts4xfd4dndkj$....@4...net

    > Ci co se znaja, to pisza.

    > http://www.math.harvard.edu/archive/21a_spring_06/ex
    hibits/gps/index.html

    Znają się, ale piszą ,,precyzyjnie i zrozumiale'':

    Satellite geometry/shading: Satellite signals are more effective
    when satellites are located at wide angles relative to each other,
    rather than in a line or tight grouping.

    https://www8.garmin.com/aboutGPS/

    Potrafisz przetłumaczyć z ich na ludzki? Czym jest owa efektywność?
    Bo jeśli dokładnością... ;) Jeśli oni mają na swej myśli dokładność,
    to znaczy, że piszą Ci niemal to samo, co ja o błędzie... Z tym, że
    oni piszą o błędzie poziomym, bo akurat dla błędu pionowego lepsze
    są satelity ulokowane nad głową.

    Tak czy siak -- 4 nadające z tego samego miejsca byłyby raczej ;)
    bezwartościowe. Takich nie ma? Nie ma. Nie ma nawet takich, które
    są niemal w jednym miejscu.

    -=-

    Wyobraź sobie, że widzisz tylko 4 satelity na horyzoncie rozłożone
    wokoło Ciebie co 90 stopni w płaszczyźnie. Czy one powiedzą Ci, na
    jakiej jesteś wysokości? ;)

    Wcześniej pisałem o rozkładzie co 90 stopni jako najlepszym?
    Ale wtedy **wszędzie** było 90 stopni, nie **tylko** na płaszczyźnie.
    Wcześniej było wszędzie 45 stopni od pionu, czyli od przedłużenia
    promienia Ziemi przechodzącego przez Ciebie.

    -=-

    Więc czym jest ta 'efektywność'?

    Bo jeśli jest dokładnością -- co najmniej drugi raz powołałeś się na
    stronę WWW, która Ci przeczy. (za pierwszą uznałem tę, która oparła
    się o sfery http://mason.gmu.edu/~treid5/Math447/GPSEquations)

    >>> (x-A2)^2+(y-B2)^2+(z-C2)^2-(c(t2-d))^2=0
    >>> (x-A3)^2+(y-B3)^2+(z-C3)^2-(c(t3-d))^2=0
    >>> (x-A4)^2+(y-B4)^2+(z-C4)^2-(c(t4-d))^2=0

    --