  • 21. Data: 2019-07-11 15:39:00
    Temat: Re: GPS
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:5d24c4f8$0$17347$6...@n...neostrad
    a.pl...
    "J.F." sptnsb5ik8tz$....@4...net

    >Możesz rozwinąć?

    Na tej drugiej czestotliwosci, gdzie dawniej byl tylko sygnal
    wojskowy, teraz jest tez cywilny.
    Nie jest tak dokladny jak wojskowy, ale dwa sygnaly na dwoch roznych
    czestotliwosciach ponoc zwiekszaja precyzje.

    >Powaga? Dałem poglądówkę... W 2D czy w 3D, czy w 4D [teraz są już
    >flaszki
    >4D do SSD -- to jest dopiero postęp! a smartfonowe ekrany od dawna są
    >2,5D]
    >proste przetną się w jednym punkcie, o ile te D nie są zakrzywione.

    >Mierzymy różnie -- jest wie metod obliczania odległości.

    Ale tylko jedne dane zrodlowe. Mowi sie "czas przelotu sygnału", ale
    zwykly odbiornik nie ma tak dokladnego zegara, zeby zmierzyc ten czas
    przelotu.
    Wiec tak naprawde mierzy tylko roznice czasu przelotow z roznych
    satelitow - ze np z nr 23 sygnal dotarl 2ms pozniej niz z nr 15, wiec
    odbiornik jest
    ~600km dalej od nr 23 niz od nr 15.

    >Dlaczego hiperboloidę, nie obrotowy okręg czyli sferę?
    >Weźmy wzór na okręg i zamerdajmy nim...

    Nie bierzmy byle czego i nie merdajmy,
    bo linią, której punkty maja okresloną roznice odleglości miedzy dwoma
    punktami, jest hiperbola.
    A nie zaden okrag.

    Znamy pozycje satelitow, znamy roznice odleglosci, wiec nasz odbiornik
    jest gdzies na tej hiperboli.
    Ale ze to sie dzieje w 3D, to mozna hiperbole obrocic dookola linii
    łączącej satelity i wyjdzie hiperboloida.

    >Ze sferami -- dwie przecinając się dadzą: albo nic,
    >albo okrag (to nas interesuje); albo pokryją się.

    > http://images39.fotosik.pl/4/807ed6a4be809c2c.jpg

    >Część z tego okręgu odrzucimy, bo jest na pewno zbyt daleko.

    >Przecinamy ów okrąg kolejną sferą -- mamy jeden punkt.
    >(okrąg ze sferą da: albo dwa punkty; albo siebie, czyli okrag; albo
    >nic)
    >Problemem jest czwarta niewiadoma -- dokładny czas.

    I dlatego wlasnie jest hiperboloida :-)

    >>> https://pl.wikipedia.org/wiki/Prędkość

    >Dlaczego kwadraty?

    Spytaj Pitagorasa.

    >Dlaczego nie ma błędów? Liczymy błąd każdej odległości
    >i czasu, po czym z tych błędów obliczamy błąd, czy
    >raczej błędy -- poziomy, pionowy, czasu?...

    Dla sygnalow tylko 4 satelitow, przy nieznanym czasie absolutnym,
    nie ma bledow - dla danych czasow daje sie wyliczyc tylko jedna
    pozycje. I to dokladnie wyliczyc.
    I nie wiesz, czy ona naprawde dokladna, czy jednak byly bledy - bo
    matematycznie wszystko sie dokladnie zgadza.

    Jak masz wiecej sygnalow, to juz sie nie wszystko zgadza i mozna
    szacowac błędy.

    J.

  • 22. Data: 2019-07-12 03:43:02
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5d273c81$0$17341$6...@n...neostrada.pl

    Najpierw (dla zaciemnienia?) link:

    https://technologiagps.org.pl/pozycjonowanie.html#po
    z_relatywne

    Widzisz gdzoeś hiperbole? Nie widzę. :)

    Widzę tutaj:

    https://technologiagps.org.pl/nawigacja.html
    Radionawigacja hiperboliczna

    ale to IMO historia naziemnej nawigacji. :)

    Teraz my:

    > Na tej drugiej czestotliwosci, gdzie dawniej byl
    > tylko sygnal wojskowy, teraz jest tez cywilny.

    Dokładnie na tej i dokładnie taki sam?

    > Nie jest tak dokladny jak wojskowy, ale dwa sygnaly na
    > dwoch roznych czestotliwosciach ponoc zwiekszaja precyzje.

    Możesz jeszcze rozjaśnić? Cywile używają tej samej
    (pomijając modulację) częstotliwości co wojacy?

    > Ale tylko jedne dane zrodlowe. Mowi sie "czas przelotu sygnału",
    > ale zwykly odbiornik nie ma tak dokladnego zegara, zeby zmierzyc
    > ten czas przelotu.

    Ale ma do dyspozycji konstelację aż 4 satelitów.
    Czas jest kolejną niewiadomą i masz kolejne równanie.

    > Wiec tak naprawde mierzy tylko roznice czasu przelotow z roznych
    > satelitow - ze np z nr 23 sygnal dotarl 2ms pozniej niz z nr 15,
    > wiec odbiornik jest ~600km dalej od nr 23 niz od nr 15.

    Weź 4 satelity leżące w wierzchołkach kwadratu i policz te
    różnice czasów -- otrzymasz dwa punkty spełniające warunki.
    Jeden na Ziemi -- szukany, ale i drugi ze 40 tysięcy km nad
    głową, bo ,,płaszczyzna'' (trochę zakrzywiona) na której te
    satelity leżą jest symetrią...

    Tak, czy nie?

    Weźmy nieco płastszy ;) świat do narysowania:

    S0* O *S1

    S0 i S1 -- satelity
    O -- Odbiornik
    M -- miraż/lustro/mkstake ;)

    Masz dwa satelity (S0 i S1) oraz siebie pomiedzy nimi.
    Takie coś jest jedno -- OK, ale naprawdę jesteś ~20 Mm
    pod satelitami, więc jest tak:

    0 S0* *S1
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7 O

    Zatem z wyliczeń otrzymasz dwa punkty:

    7 M
    6
    5
    4
    3
    2
    1
    0 S0* *S1
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7 O

    Dla każdych 2 satelitów.
    Gdy przetniemy takie 3 hiperboloidy otrzymamy tylko 2 punkty?
    (jeden na Ziemi i jeden ~40 Mm nad głową?)

    > Nie bierzmy byle czego i nie merdajmy,

    Dlaczego? Załóżmy, że mamy czas jako niewiadomą.
    Ale dodatkowo mamy dodatkową satelitę, więc dodatkowe
    równanie, dzięki któremu obliczymy nie tylko położenie
    (3 wymiary, 3 niewiadome) ale i (4 niewiadomą) czas...

    > bo linią, której punkty maja okresloną roznice odleglości
    > miedzy dwoma punktami, jest hiperbola. A nie zaden okrag.

    'Okrąg' to takie coś, co jest w każdym swym punkcie
    równo oddalone od jakiegoś punktu, zwanego 'środkiem
    tegoż okręgu' a leżacego poza tymże okręgiem.

    Tyle zapamiętałem z podstawówki -- dobrze mnie uczyli? ;)

    Nie biorę jednego okręgu, ale dwa, które przecinam ze sobą.
    Albo raczej sfery (bo mamy 3D) które ze sobą przecinam.
    Przecinam ze sobą aż 4 sfery, bo mam 4 niewiadome -- 3
    niewiadome położenia i 1 niewiadomą czasu.

    2 sfery przetną się w okrąg, trzecia zawęzi to do dwóch
    punktów (jeden na Ziemi i jeden nad ~40 Mm głową)
    a 4 sfera da info o dokładnym czasie...

    > Znamy pozycje satelitow, znamy roznice odleglosci,

    Skąd znamy to położenie satelitów? Bo satelita je zna
    i je nadaje? Ale nie wiesz, kiedy satelita je nadał,
    więc nie wiesz, gdzie jest teraz!

    Hiperbolizacja ;) z góry postu to raczej czasy naziemnej
    nawigacji, gdzie odległości (więc i czasy propagacji
    światła oraz synchronizacji zegarków) były niewielkie.
    Można było zsynchronizować zegarki nadawców...

    Tu nie zsynchronizujesz zegarków tak łatwo.
    (niby satelity wiedzą, gdzie są, więc wiedzą,
    jakie poprawki dodać w trakcie synchronizacji,
    ale właśnie nie wiedzą zbyt dokładnie, gdzie
    są, więc... itd... -- rozwiązaniem są kolejne
    satelity)

    > wiec nasz odbiornik jest gdzies na tej hiperboli.
    > Ale ze to sie dzieje w 3D, to mozna hiperbole
    > obrocic dookola linii łączącej satelity
    > i wyjdzie hiperboloida.

    Hiperboloida obrotowa, hiperbola, sfera czy
    dwa przecięte okręgi -- kwadratowa sprawa... ;)

    Ale czy dostaniesz lustrzane odbicie ze 40 Mm nad głową?
    (nad satelitami?) W zabawie ze sferami otrzymasz, ale czy
    otrzymasz z hiperbolami/hiperboloidami? A przeca satelity
    muszą wskazać dwa takie punkty -- nieprawdaż?

    Możesz to jakoś zobrazować linkiem? -- Może gdzieś w necie
    jest gotowy rysunek, który mógłbyś wykorzystać lub nawet
    samodzielnie wykonać? Google potrafi już rysować, a jeśli
    nawet nie potrafi -- w necie są gotowe programy rysujące... ;)

    Tak czy siak -- hiperbola, parabola, elipsa czy
    okrąg -- mamy zmienne występujące w kwadratach.
    [a mówią, że nie ma kwadratury koła...]
    Gorzej ;) z obliczeniami... (gorzej, bo
    kwadraty mogą zniknąć)

    Dlaczego aż 6? -- nie rozumiem.
    Każda dwójka satelitów da jedną
    hiperboloidę a tych dwójek mamy 3 sztuki.

    01 pierwsza hiperboloida
    12 druga hiperboloida
    02 trzecia hiperboloida

    Każde 2 przetną się jak? Dadzą jakąś elipsę?
    Tylko na Ziemi, czy także 40 Mm nad głową?
    (muszą też ~40 Mm nad głową)

    > I dlatego wlasnie jest hiperboloida :-)

    Chyba nie.
    Ta 4 niewiadoma to kolejne równanie i kolejny satelita...
    IMO okręgi i sfery mogą pozostać.

    Skąd ten kwadrat? Napisz jaśniej.

    > Spytaj Pitagorasa.

    Zapyta mnie -- ,,co mam konkretnie na swej myśli''.

    > Dla sygnalow tylko 4 satelitow, przy nieznanym czasie absolutnym,

    Czas liczymy tak samo jak położenie. Znamy go na Ziemi dokładnie.
    ('znamy dokładnie' == ,,znamy dokładność'', czyli ,,znamy niezerowy
    błąd tegoż czasu'')

    GPS daje na Ziemię nie tylko info o dokładnych współrzędnych, ale
    także o dokładnym czasie. ('dokładny' -- czyli o 'niezerowym,
    znanym błędzie')

    Każdy pozycjoner typu GPS ma swą ,,papierową'' (opisaną w dokumentacji)
    dokładność czasu podawanego na Ziemię. W każdym opisie (GPS, GLONASS,
    Galileo, Beidou itd. -- jest jakiś indyjski) jest podana nie tylko
    dokładność położenia, ale też dokładność czasu.

    Może nie tyle dokumentacja całego GPS określa tę dokładność czasu
    i położenia, ale/co dokumentacja z uwzględnieniem konkretnych
    satelitów, gdyż różne satelity (różne wersje, różne generacje
    itd.) są różnie wyposażone i różnie zbudowane.

    > nie ma bledow - dla danych czasow daje sie wyliczyc
    > tylko jedna pozycje. I to dokladnie wyliczyc.

    Mając tylko 4 satelity widoczne -- dostanę
    w telefonie info o zerowym błędzie? Powaga? ;)

    > I nie wiesz, czy ona naprawde dokladna, czy jednak
    > byly bledy - bo matematycznie wszystko sie dokladnie zgadza.

    Mając do dyspozycji tylko suwmiarkę i mierząc coś tylko jeden
    raz -- otrzymam bezsensowne info o zerowym błędzie? Chyba
    niekoniecznie. Suwmiarka ma jakiś własny błąd, który znamy
    przed mierzeniem.

    > Jak masz wiecej sygnalow, to juz sie nie wszystko
    > zgadza i mozna szacowac błędy.

    Tylko na podstawie różnych wyników?

    2,3,4,5,6 -- ,,średnia przydatna'' 4+/-2?

    To IMO słabe określenie błędu.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

    Miewam powoli dosyć VBoxa!!! Odmówił posłuchu, wiec zainstalowałem
    mu najnowszą wersję -- mając kilka wersji 64W10 i jedną wspólną
    wersję VBoxa, mogłem coś wcześniej poplątać... Okazało się, że
    już była zainstalowana najświeższa... Ale po ,,naprawie'' VBox
    nadal odmawiał posłuchu, więc (zgodnie z zaleceniem, które do
    tej pory ignorowałem) przebootowałem laptop... Nadal to samo...
    Więc odinstalowałem VBoxa i zainstalowałem... Poszło...

    Każda taka instalacja to 1/3 GB z TBW na SSD. :)

    BTW -- qrwicy można dostać, gdy 64W10 łazi z HDD...
    (raz za razem przeskakuję z SSD na HDD i z HDD na
    SSD, więc mam uczciwe porównanie -- BOLESNE porównanie)

    Ale SSD też zabrał mi czas... Aktualizacja do 1903 zabrała
    mi swego czasu całą noc, choć ów 64W10 był na SSD!!! Całą
    noc i ~40 GB z TBW. Ale poszła bezproblemowo i za PIERWSZYM
    razem do końca!!! [brawo Ty, brawo ja?]

    -=-

    Środkowi przysłali mi to:

    https://pl.aliexpress.com/item/32974513813.html

    coś.

    Oto i mój:

    Muzyka mono -- i z telefonu, i z SD, i z USB. Jakość muzyki średnia.
    (do samego głosu OK z jakością) Brak słyszalnych szumów.

    Trzeba mówić wprost do mikrofonu, by być słyszanym.
    (trochę ;) trudne)

    Łączy się z telefonem bezproblemowo. Po (łatwym) sparowaniu
    należy jedynie włączyć BT w telefonie i włączyć to coś do gniazdka
    zapalniczki.

    Głos urządzenia angielski, żeński, wyraźny. Obsługa (parowanie, wybór
    utworu, wybór źródła dźwięku, wybór częstotliwości FM, głośność itd.)
    łatwa. Jest też papierowa instrukcja po angielsku i (chyba) chińsku.

    Kontakt ze sprzedawcą słaby -- na konkretne pytania
    padały odpowiedzi typu: ,,have a nice day''.

    Zapakowane bardzo dobrze.

    Ogólnie -- cena adekwatna do jakości.
    (pretensji nie mam, ale mogło być lepiej)

    Odebrałem 09 lipca; awizo było w skrzynce 08 lipca; dziś jest 11 lipca.
    Zanim potwierdziłem i opisałem, chciałem dobrze przetestować
    a wczoraj chorowałem.

    dla nich komentarz... Uruchomiłem syntetyzator na telefonie...
    Adiologicznie ;) ten pośrednik telefon-radio to porażka...
    Ale chciałem -- więc mam...

  • 23. Data: 2019-07-12 06:51:33
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d27e610$0$17350$6...@n...neostrada.pl

    > Hiperbolizacja ;) z góry postu to raczej czasy naziemnej
    > nawigacji, gdzie odległości (więc i czasy propagacji
    > światła oraz synchronizacji zegarków) były niewielkie.

    Odległości były małe, stałe i znane -- w drucie/elektrycznym_przewodniku
    ,,światło'' (fala elektryczna niosąca informację) ma szybkość światła
    w próżni -- łatwo to zsynchronizować, bo jest blisko, stale w tej samej
    odległości i stale w przewodach bez ,,soczewek'' powietrznych, bez odbić
    odbudynkowych itd...

    > Można było zsynchronizować zegarki nadawców...

    -=-

    https://technologiagps.org.pl/dzialanie-gps.html#kon
    cepcja

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 24. Data: 2019-07-12 13:51:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    "J.F." 5d273c81$0$17341$6...@n...neostrada.pl
    >Najpierw (dla zaciemnienia?) link:
    > https://technologiagps.org.pl/pozycjonowanie.html#po
    z_relatywne
    >Widzisz gdzoeś hiperbole? Nie widzę. :)

    Ale to nie na temat, bo to raczej DGPS opisuja,

    >Widzę tutaj:
    > https://technologiagps.org.pl/nawigacja.html
    > Radionawigacja hiperboliczna
    >ale to IMO historia naziemnej nawigacji. :)

    A ta satelitarna to w sumie podobnie dziala, mimo, ze sie tego glosno
    nie mowi :-)

    >Dokładnie na tej i dokładnie taki sam?

    Dokladnie na tej ... sygnal inny

    >Możesz jeszcze rozjaśnić? Cywile używają tej samej
    >(pomijając modulację) częstotliwości co wojacy?

    Tak.
    https://en.wikipedia.org/wiki/GPS_signals

    >Ale ma do dyspozycji konstelację aż 4 satelitów.
    >Czas jest kolejną niewiadomą i masz kolejne równanie.

    No i nawet oficjalna dokumentacja tak to sugeruje .. co nie zmienia
    faktu, ze to sa jednak hiperboloidy :-)

    >Weź 4 satelity leżące w wierzchołkach kwadratu i policz te
    >różnice czasów -- otrzymasz dwa punkty spełniające warunki.

    Ale to nadal sa hiperboloidy :-)

    >Jeden na Ziemi -- szukany, ale i drugi ze 40 tysięcy km nad
    >głową, bo ,,płaszczyzna'' (trochę zakrzywiona) na której te
    >satelity leżą jest symetrią...

    Dlatego nie bierzesz 4 satelitow w "kwadracie" tylko jednego z innej
    plaszczyzny.

> [...]

    >M -- miraż/lustro/mkstake ;)
    >Masz dwa satelity (S0 i S1) oraz siebie pomiedzy nimi.
    >Takie coś jest jedno -- OK, ale naprawdę jesteś ~20 Mm

    A to niekoniecznie - dawniej algorytmy ponoc dobieraly kilka satelitow
    z horyzontu, bo wtedy pozycja byla najdokladniejsza.
    Ale z miescie te z horyzontu sa zasłoniete przez budynki ...

    Wiec moze byc tak

    1 S2*
    2
    3
    4
    5 S0* *S1
    6
    7 O

    >Dla każdych 2 satelitów.
    >Gdy przetniemy takie 3 hiperboloidy otrzymamy tylko 2 punkty?

    A nawet jeden.

    Przy czym - dla 4 satelitow mozemy zestawic 6 par, czyli 6
    hyperboloid, ale one wszystkie przechodza przez tej jeden wspolny
    punkt ...

    >Dlaczego? Załóżmy, że mamy czas jako niewiadomą.
    >Ale dodatkowo mamy dodatkową satelitę, więc dodatkowe
    >równanie, dzięki któremu obliczymy nie tylko położenie
    >(3 wymiary, 3 niewiadome) ale i (4 niewiadomą) czas...

    I tak sugeruja to robic, ale to sa nadal rownania hiperboliczne :-)

    >'Okrąg' to takie coś, co jest w każdym swym punkcie
    >równo oddalone od jakiegoś punktu, zwanego 'środkiem
    >tegoż okręgu' a leżacego poza tymże okręgiem.
    >Tyle zapamiętałem z podstawówki -- dobrze mnie uczyli? ;)

    Dobrze. A my nie znamy tej odleglosci.
    Za to znamy roznice odleglosci do dwoch punktow :-)

> [...]

    >2 sfery przetną się w okrąg, trzecia zawęzi to do dwóch
    >punktów (jeden na Ziemi i jeden nad ~40 Mm głową)

    Jakbys znal dokladnie promien tej sfery, to owszem.
    Ale nie znasz, wiec czasu nie ustalisz dokladnie.

    Owszem - mozna ulozyc 4 takie rownania, gdzie czwarta niewiadoma
    bedzie ten czas.

    >Skąd znamy to położenie satelitów? Bo satelita je zna
    i je nadaje?

    Tak jest. Tzn zna parametry swojej orbity, i je nadaje, z tego mozna
    wyliczyc gdzie jest.

    >Ale nie wiesz, kiedy satelita je nadał, więc nie wiesz, gdzie jest
    >teraz!

    I bardzo dobrze - nie musze wiedziec gdzie jest teraz, wazne gdzie byl
    jak nadal sygnal.
    (tak po prawdzie to caly czas nadaje, ale w tym sygnale jest znacznik
    dokladnego czasu).

    >Hiperbolizacja ;) z góry postu to raczej czasy naziemnej
    >nawigacji, gdzie odległości (więc i czasy propagacji
    >światła oraz synchronizacji zegarków) były niewielkie.
    >Można było zsynchronizować zegarki nadawców...

    Zegary satelitow sa zsynchronizowane, i to bardzo dobrze.
    Problemem jest zegar w odbiorniku - ktory nie jest na tyle dokladny,
    zeby synchronizacje utrzymac.

    >Hiperboloida obrotowa, hiperbola, sfera czy
    >dwa przecięte okręgi -- kwadratowa sprawa... ;)

    >Ale czy dostaniesz lustrzane odbicie ze 40 Mm nad głową?
    >(nad satelitami?) W zabawie ze sferami otrzymasz, ale czy

    Tez nie dostaniesz, jesli byly 4 i nie w jednej plaszczyznie.

> [...]

    >samodzielnie wykonać? Google potrafi już rysować, a jeśli
    >nawet nie potrafi -- w necie są gotowe programy rysujące... ;)

    rysowanie obiektow przestrzennych na ekranie 2D to nie jest taka
    trywialna sprawa :-(

    >Tak czy siak -- hiperbola, parabola, elipsa czy
    >okrąg -- mamy zmienne występujące w kwadratach.
    >[a mówią, że nie ma kwadratury koła...]
    >Gorzej ;) z obliczeniami... (gorzej, bo kwadraty mogą zniknąć)

    Gorzej, bo sie rozmnozą :-)

    >Dlaczego aż 6? -- nie rozumiem.
    >Każda dwójka satelitów da jedną
    >hiperboloidę a tych dwójek mamy 3 sztuki.
    > 01 pierwsza hiperboloida
    > 12 druga hiperboloida
    > 02 trzecia hiperboloida

    a 03, 13, 23 ?

    Tylko ze ciagle mamy tylko 4 pomiary czasow, 3 roznice, wiec to nam
    nic nie daje.

    >Każde 2 przetną się jak? Dadzą jakąś elipsę?

    Hm, co dadza po przecieciu ... nie wiem, moze faktycznie elipse lub
    hiperbole ..

    >Chyba nie.
    >Ta 4 niewiadoma to kolejne równanie i kolejny satelita...
    >IMO okręgi i sfery mogą pozostać.

    Owszem, tylko potem najprosciej odjac stronami az zniknie ten błąd
    czasu ... i zostana tak naprawde rownania hiperbol :-)

    Troche inaczej, jesli satelitow wiecej i dobieramy punkt o
    najmniejszym bledzie.

    Przeciez juz wczesniej napisales o kwadratach, wiec wiesz :-)

    >Czas liczymy tak samo jak położenie. Znamy go na Ziemi dokładnie.
    >('znamy dokładnie' == ,,znamy dokładność'', czyli ,,znamy niezerowy
    błąd tegoż czasu'')

    No wlasnie - nie znamy dokladnego czasu, jesli jestesmy gdzies na
    pustyni.
    Mozemy wyliczyc - ale 4 rownania z 4 niewiadomymi daja jedno konkretne
    rozwiazanie - dokladne.
    I nie wiesz o ile sie pomylilo.

    A 5 satelit ta metodą pozwala na zestawienie 5 czworek, z ktorych
    wychodzi 5 konkretnych pozycji, zapewne roznych ... i co teraz -
    srednia wyliczyc,
    wybrac pozycje najblizej sredniej ?

    >GPS daje na Ziemię nie tylko info o dokładnych współrzędnych, ale
    >także o dokładnym czasie. ('dokładny' -- czyli o 'niezerowym,
    >znanym błędzie')

    Bo jak juz obliczymy odleglosc, to mozna policzyc jak dlugo sygnal
    lecial i skorygowac zegar.

    Albo jak mowisz - 4 rownania i obliczamy naraz ...

> [...]
    >satelitów, gdyż różne satelity (różne wersje, różne generacje
    >itd.) są różnie wyposażone i różnie zbudowane.

    Ba - w sygnale jest informacja o bledzie tego czasu.

    >Mając tylko 4 satelity widoczne -- dostanę
    >w telefonie info o zerowym błędzie? Powaga? ;)

    Nie - dostaniesz jakas pozycje, dokladnie odpowiadajaca czasom, ktore
    zmierzono, i nie masz bladego pojecia o ile sie rozni od rzeczywistej,
    bo nie ma tego jak ustalic.
    (no - sygnaly dochodzą czesto, po sekundzie mozna ustalic czy
    dochodzily stabilnie czy z rozrzutem w kolejnych pomiarach)

    >Mając do dyspozycji tylko suwmiarkę i mierząc coś tylko jeden
    >raz -- otrzymam bezsensowne info o zerowym błędzie? Chyba
    >niekoniecznie. Suwmiarka ma jakiś własny błąd, który znamy
    >przed mierzeniem.

    A jak nie znasz ?
    Wychodzi z suwmiarki 30.0mm i wierzysz lub nie :-)

    >Tylko na podstawie różnych wyników?
    >2,3,4,5,6 -- ,,średnia przydatna'' 4+/-2?
    >To IMO słabe określenie błędu.

    Slabe, ale zawsze jakies.
    Jakbys dostal 0,2,4,5,9 - to bys nie pisal 4+/-2 :-)

    Jest inny problem - to moze byc skutek zlego pomiaru czasu tylko od
    jednego satelity.
    Tylko jak go znalezc i wyeliminowac ...

    J.

  • 25. Data: 2019-07-13 04:15:11
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5d2874de$0$17363$6...@n...neostrada.pl

    z_relatywne

    > Ale to nie na temat, bo to raczej DGPS opisuja,

    Nie tylko -- nieco wyżej nie ma DGPS.

    https://technologiagps.org.pl/pozycjonowanie.html#po
    z_punktowe
    Pozycjonowanie punktowe

    > A ta satelitarna to w sumie podobnie dziala, mimo, ze sie tego glosno nie mowi :-)

    Pisałem -- naziemną łatwiej zsynchronizować w czasie.

    Poniżej masz sfery:

    https://technologiagps.org.pl/dzialanie-gps.html#kon
    cepcja

    Ale tak czy siak droga (odległość) i czas
    są powiązane liniowo, nie kwadratowo.

    > Dokladnie na tej ... sygnal inny

    ZTCW -- na zupełnie innej.
    Kiedy (w którym roku) wg Ciebie przybyl ów cywilny kanal na L2?

    > Tak.
    > https://en.wikipedia.org/wiki/GPS_signals

    Masz na swej myśli L2C? Zapewne tak:
    Ultimately, this became the L2C signal, so called
    because it is broadcast on the L2 frequency.

    Myślałem, że dano L5 na 1176 MHz -- być może mylę się.
    (może dano oba?))

    > No i nawet oficjalna dokumentacja tak to sugeruje .. co
    > nie zmienia faktu, ze to sa jednak hiperboloidy :-)

    Nadal nie widzę potrzeby zaprzęgania hiperboloid.

    > Ale to nadal sa hiperboloidy :-)

    Punkty nie są hiperbolidami. ;)

    > Dlatego nie bierzesz 4 satelitow w "kwadracie" tylko jednego
    > z innej plaszczyzny.

    Obojętne, które weźmiesz. Rysuję Ci jedynie dwa punkty jednakowo
    odległe od 4 satelitów i proszę o narysowanie tego przecinającymi
    się hiperboloidami.

    Ten nad głową oczywiście jest niżej niż 40 Mm, bo satelity są
    na wygiętej ;) płaszczyźnie podobnej do powierzchni Ziemi.

    > Weźmy nieco płastszy ;) świat do narysowania:

    > A to niekoniecznie

    Ależ koniecznie -- w świecie jednowymiarowym koniecznie!

    > - dawniej algorytmy ponoc dobieraly kilka satelitow
    > z horyzontu, bo wtedy pozycja byla najdokladniejsza.

    Dokładniejsza w poziomie -- kiedyś wyjaśniałem Ci, dlaczego.
    Satelity nie dają nieskończenie cienkich krzywych przecinających
    się w jednym punkcie, lecz szerokie paski przecinające się... Te
    satelity, które są tuż nad nami, dają z tego powodu mały błąd
    pionowy i duży poziomy, zaś te, które są daleko -- odwrotnie.
    Ponieważ prawdopodobieństwo złapania satelity odległego jest
    większe niż bliskiego, GPS jest dokładniejszy w poziomie niż
    w pionie. Gdy satelity są równomiernie rozłożone -- odległych
    jest więcej niż bliskich, co chyba łatwo zrozumieć.

    > Ale z miescie te z horyzontu sa zasłoniete przez budynki ...

> [...]

    Cały czas Ci tłumaczę, że musisz otrzymać dwa -- jeden na Ziemi
    i drugi nad satelitami.

    Obejrzyj cokolwiek, choćby to:

    https://technologiagps.org.pl/dzialanie-gps.html#kon
    cepcja

    > Przy czym - dla 4 satelitow mozemy zestawic 6 par, czyli 6

    OK -- 6 hiperboloid dla 4 satelitów.

    > hyperboloid, ale one wszystkie przechodza przez tej jeden wspolny punkt ...

    No właśnie -- dadzą tylko jeden punkt czy dwa? Zważ,
    że masz DWA punkty tak samo odległe od 4 satelitów!
    Raz jeszcze, choć tutaj:

    https://technologiagps.org.pl/dzialanie-gps.html#kon
    cepcja

    są sfery.

    > I tak sugeruja to robic, ale to sa nadal rownania hiperboliczne :-)

    Albo liniowe. :)

    To takie coś dwuwymiarowe.
    Sfera (3D) też spełnia ten sam warunek.

    > Dobrze.

    Dobrze, ale ja źle powtórzyłem -- w podstawówce dorzucono info o 2D.

    > A my nie znamy tej odleglosci.
    > Za to znamy roznice odleglosci do dwoch punktow :-)

    Znamy odległości, znając czas a ten czas to kolejna
    niewiadoma i kolejne równanie zależności drogi od czasu...

    https://www.matemaks.pl/uklady-rownan.html

    > Jakbys znal dokladnie promien tej sfery, to owszem.
    > Ale nie znasz, wiec czasu nie ustalisz dokladnie.

    > Owszem - mozna ulozyc 4 takie rownania, gdzie czwarta
    > niewiadoma bedzie ten czas.

    I tak to się czyni. 4 proste równania, 4 niewiadome i niestety aż dwa wyniki.
    A dokładniej masa wyników z uwagi na błędy, bo w istocie nie krzyżujesz
    prostych czy krzywych, lecz całe paski:

    \/ <-- nie tak, ale tak --> \ \ / /
    /\ \ \/ /
    \ /
    / \
    / /\ \
    / / \ \

    IMO źle cytujesz! (co naprawiam, o ile znajdę błąd cytowania)

    > Tak jest. Tzn zna parametry swojej orbity, i je nadaje,
    > z tego mozna wyliczyc gdzie jest.

    Gdzie jest w chwili nadawania? Ale od nadania do odbioru mija
    czas, którego nie znasz. Na dodatek nadawanie trwa a satelita
    porusza się szybko względem Ciebie.

    Nie wiesz, gdzie satelita teraz jest, bo wiesz co najwyżej,
    gdzie był przed chwilą, której nie znasz. Tak jest z każdym
    satelitą.

    Nie wiesz, bo nie masz czasu przelotu informacji.

> [...]
    sygnal.
    > (tak po prawdzie to caly czas nadaje, ale w tym sygnale jest znacznik dokladnego

    Wiesz, gdzie był, gdy nadawał, więc potrzebujesz albo odległości do
    niego (by wiedzieć, ile czasu informacja podążała) albo czasu nadania...
    I tak jest z każdym satelitą. Da się to ,,poplątannie'' rozwiązać:

    https://www.matemaks.pl/uklady-rownan.html

    > Zegary satelitow sa zsynchronizowane, i to bardzo dobrze.

    Dzięki tej samej metodzie, która daje dokładny czas na
    Ziemi -- synchronizują się wzajemnie. Nie ma jednego
    wspólnego/nadrzędnego synchronizatora. (jak dzieje
    się na Ziemi)

    > Problemem jest zegar w odbiorniku - ktory nie jest na
    > tyle dokladny, zeby synchronizacje utrzymac.

    Nie jest -- w tym właśnie kłopot.
    To 4 niewiadoma, 4 satelita i 4 równanie.

    https://www.matemaks.pl/uklady-rownan.html

    > Tez nie dostaniesz, jesli byly 4 i nie w jednej plaszczyznie.

    Musisz dostać dwa punkty -- tak, jak na płaszczyźnie
    dostaniesz dwa punkty przecięcia dwóch okręgów.

    Raz jeszcze to:
    https://technologiagps.org.pl/dzialanie-gps.html#kon
    cepcja
    samo.

    > rysowanie obiektow przestrzennych na ekranie 2D to nie jest taka trywialna sprawa
    :-(

    Nie jest, dlatego nie umiem narysować i nie umiem wyobrazić sobie.

    > Gorzej, bo sie rozmnozą :-)

    > a 03, 13, 23 ?

    OK -- mając 4 satelity, masz 6 hiperboloid.
    Raz pisałeś o 3 satelitach, innym razem o 4...

    > Tylko ze ciagle mamy tylko 4 pomiary czasow,
    > 3 roznice, wiec to nam nic nie daje.

    > Hm, co dadza po przecieciu ... nie wiem,

    Więc pomyśl i odpowiedz.

    > moze faktycznie elipse lub hiperbole ..

    > Owszem, tylko potem najprosciej odjac stronami az zniknie ten
    > błąd czasu ... i zostana tak naprawde rownania hiperbol :-)

    Możesz poodejmować tutaj?

    > Troche inaczej, jesli satelitow wiecej i dobieramy punkt
    > o najmniejszym bledzie.

    Popatrz, co choćby tu:

    https://technologiagps.org.pl/bledy.html

    piszą o błędach.

    > Przeciez juz wczesniej napisales o kwadratach, wiec wiesz :-)

    Nie wiem.

    https://technologiagps.org.pl/bledy.html

    > No wlasnie - nie znamy dokladnego czasu, jesli jestesmy gdzies na pustyni.

    Obojętne, gdzie jesteśmy, poza chyba biegunami.
    (nie wiem, dlaczego na biegunach jest źle)

> [...]

    > z ktorych wychodzi 5 konkretnych pozycji, zapewne
    > roznych ... i co teraz - srednia wyliczyc,

    Pisałem Ci o suwmiarce -- jeden pomiar też daje pojęcie o błędzie.
    Nawet biorąc wielkość z tablic -- masz jakieś pojęcie o błędzie;
    fizyk zwykle nie operuje wielkością bez podania jej błędu.

    siła = 5 N <-- to niewiele (nic) znaczy

    > Bo jak juz obliczymy odleglosc, to mozna policzyc jak dlugo
    > sygnal lecial i skorygowac zegar.

    Nie. Bo rozwiązanie 4 równań z 4 niewiadomymi powie nam,
    co skrywa się pod tymi niewiadomymi. Ale trzeba do tego
    4 równań.

    > Albo jak mowisz - 4 rownania i obliczamy naraz ...

    Można kolejno, zamiast naraz. (stronami odejmując od siebie
    i dodając -- dążymy do znajdowania zależności pomiędzy
    niewiadomymi, aby kolejne niwiadome zastępować którąś
    z tych niewiadomych)

    a, b, c, d -- niewiadome

    tak merdamy tymi równaniami, że poznajemy zależność
    łączącą d z pozostałymi, przez co za d podstawiamy
    równanie zawierające tylko a, b, i c... I tak aż
    do końca...

    https://www.matemaks.pl/uklady-rownan.html
    https://www.matemaks.pl/metoda-podstawiania.html

    ale można inaczej, w tym i graficznie:

    https://www.matemaks.pl/metoda-graficzna.html

    > Ba - w sygnale jest informacja o bledzie tego czasu.

    Wcześniej piszesz, że z 4 satelitów błędu nie wyliczymy!
    Teraz piszesz, że satelita podaje błąd swego czasu...
    WAŻNE WAŻNE WAŻNE WAŻNE WAŻNE WAŻNE
    Zdecyduj się...

    > Nie - dostaniesz jakas pozycje, dokladnie odpowiadajaca
    > czasom, ktore zmierzono, i nie masz bladego pojecia o ile
    > sie rozni od rzeczywistej, bo nie ma tego jak ustalic.

    Wcześniej piszesz, że satelita wysyła info o błędzie swego czasu...

    JF> Ba - w sygnale jest informacja o bledzie tego czasu.

    Więc jest choć jedna podstawa do wyliczenia błędu...

    > (no - sygnaly dochodzą czesto, po sekundzie mozna ustalic
    > czy dochodzily stabilnie czy z rozrzutem w kolejnych pomiarach)

    20 tysięcy km to mniej niż 0.1 sekundy w próżni.
    Nawet najodleglejsze (najniższe) satelity nie leżą
    300 tysięcy km od nas a powietrze nie spowalnia światła
    aż tak mocno...

    > A jak nie znasz ?
    > Wychodzi z suwmiarki 30.0mm i wierzysz lub nie :-)

    Znam ograniczenia suwmiarki.
    Pisałeś wcześniej, że satelita podaje błąd swego czasu.

  • 26. Data: 2019-07-13 04:18:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d293eb2$0$526$6...@n...neostrada.pl

    sprawa :-(

    > Nie jest, dlatego nie umiem narysować i nie umiem wyobrazić sobie.

    Może podeprzyj się czymś takim, jak to:

    https://www.medianauka.pl/uklad-drugiego-stopnia-z-d
    wiema-niewiadomymi

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 27. Data: 2019-07-13 04:32:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d293eb2$0$526$6...@n...neostrada.pl

    > ZTCW -- na zupełnie innej.
    > Kiedy (w którym roku) wg Ciebie przybyl ów cywilny kanal na L2?

    Najwyraxniej przybyły oba -- w 2007 ,,Twój'' i w 2009 ,,mój'. ;)

    Chocby tu:

    http://cirm.am.szczecin.pl/download/Wyklad%2004%20-%
    20GPS.pdf

    o tym piszą.

    Dzięki za info. [i tak na nic się przyda -- ważne, aby
    telefon wskazywał, a jak to czyni -- co za różnica!]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 28. Data: 2019-07-13 04:41:28
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

> [...]

    > A dokładniej masa wyników z uwagi na błędy, bo w istocie nie krzyżujesz

    Po co ja tak męczę się?!

    https://geoforum.pl/upload/122_1.jpg
    https://geoforum.pl/strona/46813,46833,46923/gnss-kr
    otki-wyklad-alfabet-gps-bledy-geometrii-i-technologi

    Tego jest pełno w necie!!!

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 29. Data: 2019-07-13 14:32:31
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

> [...]

    > https://technologiagps.org.pl/dzialanie-gps.html#kon
    cepcja

    > Ale tak czy siak droga (odległość) i czas

    https://www.gps.gov/multimedia/poster/poster-web.pdf

    Widzisz kwadratowo na tym rysunku z traktorem?

    To calculate its distance from a satellite, a GPS device
    applies this formula to the satellite's signal:
    distance = rate x time
    where rate is {c}
    and time is how long the signal traveled through space.

    The signal's travel time is the difference between
    the time broadcast by the satellite {t1 }
    and the time the signal is received {t2 }.

    its distance from a satellite
    nie 'różnicę', lecz 'dystans'

    -===-

    A GPS device receives the radio signals,
    noting their exact time of arrival {t2},
    and uses these to calculate its distance
    from each satellite in view.

    Nadal podtrzymujesz swą hiperbolizację?
    Gdzie nie zajrzę -- wszędzie piszą **nie o różnicy odległości**,
    ale **o odległości** lub **o pseudoodległości**, która jest
    korygowana po wyliczeniu błędu czasu...

    6. DZIAŁANIE ODBIORNIKA GPS
    By wyznaczać pozycję, odbiornik GPS musi odbierać i śledzić
    sygnały satelitarne (by mierzyć pseudoodległości i przyrosty
    pseudoodległości) oraz kolekcjonować depesze nawigacyjną.
    Rezultaty pomiaru odległości nazywane są pseudoodległościami
    ze względu na obarczający je, jednakowy dla wszystkich
    satelitów błąd, spowodowany błędem zegara odbiornika.
    https://www.navi.pl/katalog/34/112/podstawy_gps.html

    https://www.gps.gov/multimedia/poster/poster-web.pdf
    Strona z 'gov' -- nie wiedzą, co piszą? ;)
    Czy może nie rozumiem po ludzku?

    -=-
    Dałeś próby, rycerzu nieszczęsny, lecz mężny,
    Twojej odwagi: porzuć opór niedołężny,
    Złóż broń, nim cię naszymi szablami rozbroim;
    Zachowasz życie i cześć ;)

    -=-

    Nie twierdzę, że nie można za sprawą hiperboloid, ale
    twierdzę, że odbiornik wyznacza odległości do satelitów,
    więc opiera się o przecięcie kilku sfer, nie hiperboloid...

    4 niewiadome, 4 proste równania...
    Jedna czwórka daje dobre pojęcie o błędzie -- szerokości, długości, wysokości i
    czasie.
    Ta czwórka da najlepszą szerokość, inna może dać najlepszą długość, jeszcze inna --
    szerokość...
    Zakładając, że nie poruszasz się zbyt szybko, szybkie obliczenia z kilku czwórek (a
    są ponoć
    bardzo szybkie) da najlepszą pozycję.

    Satelity nad głową dają lepszą dokładność wysokości niż poziomą,
    ale tych odległych, bliżej horyzontu jest więcej, więc łatwiej
    złapać lepszą poziomą niż pionową.

    Najlepsze są IMO satelity rozłożone o 90°, czyli Pi/2.
    Mocniejsze oddalenie nie zwiększy precyzji poziomej, lecz pogorszy pionową.
    Większe skupienie nad głową nie zwiększy precyzji pionowej, lecz pogorszy poziomą.

    http://www.pansa.pl/aap/GNSS_teoria_%20zastosowanie_
    26.03.2013.pdf

    http://madeinenduro.com/skills/gps-nav/dokladnosc-gp
    s/
    http://madeinenduro.com/wp-content/uploads/2015/01/p
    dop.jpg

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 30. Data: 2019-07-13 14:35:31
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d2942b5$0$17354$6...@n...neostrada.pl

    > Najwyraxniej przybyły oba -- w 2007 ,,Twój'' i w 2009 ,,mój'. ;)

    https://www.gps.gov/systems/gps/modernization/civils
    ignals/

    Już są cztery...

    --