  • 51. Data: 2019-07-15 11:52:59
    Temat: Re: GPS
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d2c490c$0$500$6...@n...neostrada.pl

    > Czy przekonałem Cię, że można sferycznie?
    > Chyba tak -- twierdzisz, że czas można poznać po wyznaczeniu położenia,
    > zatem chyba uznasz, że także można poznać podczas poznawania odległości.

    + zatem chyba uznasz, że także można poznać podczas poznawania położenia.

    -=-

    BTW błędów -- pamiętam, że kiedyś (przed wielu laty) wspomniałeś na
    grupach o DOPach. Czyli jednak wiesz/wiedziałeś coś o GDOP, HDOP,
    VDOP, TDOP...

    Źle pamiętam? -- nie Ty pisałeś? Nie mam ochoty na szukanie...

    Ale jestem już zbyt zmęczony!

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 52. Data: 2019-07-20 01:07:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 15 Jul 2019 11:52:59 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):
> [...]
    > VDOP, TDOP...
    > Źle pamiętam? -- nie Ty pisałeś? Nie mam ochoty na szukanie...

    Raz pisalem.
    wjechalem pod daszek na stacji benzynowej, zatankowalem, ruszylem ...
    a GPS zwariowal. Jeszcze pare minut pokazywal pozycje o kilkaset
    metrow w bok.

    A HDOP odbiornik raportowall malutka - cos kilkanascie metrow,
    podobnie jak wczesniej.

    J.

  • 53. Data: 2019-07-20 11:09:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." pyv6fuel32jg$.zvwa4a6dgts5$....@4...net

    > Raz pisalem.

    To więcej niż zero.

    > wjechalem pod daszek na stacji benzynowej, zatankowalem, ruszylem ...
    > a GPS zwariowal. Jeszcze pare minut pokazywal pozycje o kilkaset
    > metrow w bok.

    Wjazd pod daszek nie zmienia położenia satelitów, lecz daje różne wyniki.

    > A HDOP odbiornik raportowall malutka - cos kilkanascie metrow,
    > podobnie jak wczesniej.

    To wg Ciebie argument potwierdzający moją tezę czy Twoją?

    Wg Ciebie odbiornik podaje błąd na podstawie obliczeń opartych
    o wiele (więcej niż 4) satelitów:

    wiele satelitów --> wiele wyników --> możliwość podania błędu.

    Wg mnie DOPy określają wzajemne położenie satelitów.

    https://gisgeography.com/gps-accuracy-hdop-pdop-gdop
    -multipath/

    From the observer's point of view, if the satellites are spread
    apart in the sky, then the GPS receiver has a good GDOP.

    But if the satellites are physically close together, then you
    have poor GDOP. This lowers the quality of your GPS positioning
    potentially by meters.

    https://geoforum.pl/strona/46813,46833,46923/gnss-kr
    otki-wyklad-alfabet-gps-bledy-geometrii-i-technologi

    Niewłaściwa geometria konstelacji i błędy stosowanych technologii.

    Określenie położenia z obserwacji GPS opiera się - z geometrycznego
    --> punktu widzenia - na procedurze trysferacji i jest geodezyjnym
    liniowym przestrzennym wcięciem wstecz. Dokładność wyznaczenia
    --> współrzędnych anteny tą metodą zależy od rozmieszczenia wykorzystywanych
    punktów o znanych współrzędnych (satelitów). W przypadku pomiarów GPS
    tworzone są przestrzenne konstrukcje - ostrosłupy z wierzchołkiem
    w punkcie, którego współrzędne określamy. Ze względów dokładnościowych
    --> korzystniejszy będzie przypadek, gdy satelity rozłożone będą po różnych
    stronach nieboskłonu, bo wówczas kąty przecięcia linii wyznaczających
    położenie punktu (stanowiska anteny GPS) nie będą zbyt ostre.
    Rysunek 1 ilustruje dwa przypadki: korzystnego i niekorzystnego
    rozmieszczenia satelitów wyznaczających położenie stanowiska.

    Przyjmuje się, że jeśli PDOP wynosi 1-3, to warunki do
    obserwacji są bardzo dobre, gdy 4-5 - dobre, gdy 6 - słabe
    (ale dostateczne), natomiast nie należy wykonywać obserwacji,
    gdy PDOP przekroczy 6.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Dilution_of_precision_
    (navigation)#/media/File:Geometric_Dilution_Of_Preci
    sion.svg

    -=-

    https://www.gnssplanning.com/#/settings

    Mierzysz DOPy z przyszłości. Na jakiej podstawie?
    IMO podstawą jest wiedza [czerpana ze szklanej kuli,
    czyli z dokumentacji?] o przyszłościowym położeniu satelitów.

    Jeśli chcecie jeszcze bardziej wkręcić się w satelitarne testy, polecamy pobawić
    się narzędziami do planowania pomiarów. W sieci dostępny jest np. GNSS Online
    Planning. W formularzu określamy nasze współrzędne, wysokość, datę oraz tzw.
    maskę (cutoff), czyli stopień widoczności nieba, a w następnej zakładce wybieramy
    systemy nawigacji, które obsługuje nasz odbiornik. Teraz możemy zobaczyć liczbę
    satelitów dostępnych dla naszego odbiornika - warto zwrócić uwagę, jak bardzo
    wartość ta może wahać się w ciągu doby. Przypomnijmy, że aby wyznaczyć pozycję,
    odbiornik musi "widzieć" minimum 4 aparaty.

    https://www.gnssplanning.com/#/settings

    Kolejny wykres prezentuje współczynniki DOP opisujące wpływ geometrii
    konstelacji satelitów na dokładność pomiaru: pozycji 3D (PDOP),
    współrzędnych płaskich (HDOP), wysokości (HDOP) i czasu (TDOP).

    (IMO błąd -- na stronie, bo i płaskie to HDOP, i wysokości to HDOP; IMO VDOP)

    Im wyższy DOP, tym dokładność będzie niższa. Generalnie przyjęło się,
    że przy pomiarach wymagających wyższej dokładności nie powinno się pracować
    z PDOP > 6.

    https://blog.mierzymy.pl/wp-content/uploads/krolikow
    ski_9.jpg

    Ale po co w ogóle te wykresy w naszych testach? Ano, dzięki nim możemy
    stwierdzić, kiedy panują najkorzystniejsze i najgorsze warunki do pomiarów
    satelitarnych. My polecamy przeprowadzić test w tym drugim przypadku. Wtedy
    zobaczymy, jak nasz odbiornik radzi sobie, gdy gorzej już być nie może.
    Oczywiście, można też zrobić na odwrót. Dowiemy się wówczas, ile można
    maksymalnie wycisnąć z naszego sprzętu.

    https://www.gnssplanning.com/#/charts <-- 30 lipca br. nade mną

    Skąd ta strona zna DOPy (GDOP, TDOP, PDOP, HDOP i VDOP) z 30 lipca br.?
    Wyznaczyła odbiornikiem wiele położeń i policzyła rozrzut/rozbryzg?

    -=-

    Ustalmy jeszcze kwadraturę odbiorników GPS -- początek
    swój wg Ciebie czerpie ze sfer, czy z hiperboloid?

    IMO teraz już nie upierasz się przy hiperboloidach, ale kto wie...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 54. Data: 2019-07-20 11:14:35
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d2b7cb0$0$503$6...@n...neostrada.pl

    > Problem w tym, że nie przecinasz prostych czy krzywych, ale cosie dwuwymiarowe.
    > Weź nożyczki, wytnij dwa paski papieru i przetnij je -- otrzymasz punkt, czy
    czworobok?

    http://what-when-how.com/wp-content/uploads/2012/02/
    tmpD18_thumb2.jpg

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 55. Data: 2019-07-20 11:20:42
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d32da6b$0$521$6...@n...neostrada.pl

    https://blog.mierzymy.pl/tag/dokladnosc-pomiarow-gps
    /

  • 56. Data: 2019-07-20 13:43:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d32da6b$0$521$6...@n...neostrada.pl

    > Skąd ta strona zna DOPy (GDOP, TDOP, PDOP, HDOP i VDOP) z 30 lipca br.?
    > Wyznaczyła odbiornikiem wiele położeń i policzyła rozrzut/rozbryzg?

    Znalazłem błąd w wyliczeniach!!!

    https://www.gnssplanning.com/#/charts

    Przecież w tym dniu (od 11 lipca do niedawna) Gali_leo
    (Galilei z [brzydkie słowo]?) przebywał w areszcie domowym!!!

    BTW -- obstawiam winę Brytyjczyków! IMO pokazali, co czeka
    Jeuropę po wywaleniu UK z nadzoru nad Galileuszem po BRexicie...

    -=-

    Odezwa do Pana ;) Premiera MMorawieckiego:

    - Polacy też powinni mieć swój własny system nawigacyjny!!!

    Mamy (w planach) elektrownie jądrowe, mamy (też w planach)
    polski samochód elektryczny, mamy armię gotową ;) do obrony
    przed Iskanderami, dlatego MZ powinniśmy zbudować polski
    system typu GPS i zaćmić obce!...

    Docelowa dokładność pozioma? -- 300 nm!
    Drżącą reką (trzymając odbiornik) nie poznamy
    pozycji, bo cyferki będą skakały jak oszalałe!!!

    Błąd czasu? -- niemożliwy do zmierzenia!!!!
    Będziemy innym narodom sprzedawali dokładny czas!!!

    I energię elektryczną -- z tych reaktorów!!!

    I samochody elektryczne!!!

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 57. Data: 2019-07-21 13:15:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 20 Jul 2019 11:09:59 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):
    > "J.F." pyv6fuel32jg$.zvwa4a6dgts5$....@4...net
    >
    > Wjazd pod daszek nie zmienia położenia satelitów, lecz daje różne wyniki.

    Za to moze blokowac sygnal, odbijac, wybierac inna droge transmisji.

    > To wg Ciebie argument potwierdzający moją tezę czy Twoją?

    Trudno powiedziec.

    A tak w ogole to jest argument za tym, zeby nie latac we mgle na GPS
    :-)
    Tzn latac, ale pamietac, ze bydle potrafi sie pomylic.

    Nowoczesne samoloty maja system kombinowany - GPS i inercyjny.
    Swietne polaczenie - GPS pozwala dlugookresowo wyznaczyc dokladna
    pozycje i skorygowac INS, INS pozwala uniknac takich bledow GPS, gdy
    pozycja sie zmienia bez uzasadnienia.

    > Wg Ciebie odbiornik podaje błąd na podstawie obliczeń opartych
    > o wiele (więcej niż 4) satelitów:
    >
    > wiele satelitów --> wiele wyników --> możliwość podania błędu.

    Tak.
    Musialbym zajrzec - chyba nadal bylo wiecej niz 4.

> [...]
    >
    > But if the satellites are physically close together, then you
    > have poor GDOP. This lowers the quality of your GPS positioning

    Mozliwe, przy 4 mialoby to sens, ze podaje teoretyczny bład wynikly z
    konstelacji.
    Ale co zrobic, jak sie odbiera wiecej satelitow ? Odrzucic niektore ?

    Niestety, nie mam mozliwosci wylaczenia niektorych satelitow dla
    testow :-)
    Hm, sprytna zaklocarka, czy symulator EGNOS i wyslac info, ze satelita
    nieoperatywny ?

    > https://www.gnssplanning.com/#/settings
    >
    > Mierzysz DOPy z przyszłości. Na jakiej podstawie?
    > IMO podstawą jest wiedza [czerpana ze szklanej kuli,
    > czyli z dokumentacji?] o przyszłościowym położeniu satelitów.

    Ale z drugiej strony - masz wiecej satelitow, wychodzi ci spory
    rozrzut, i co - podac klientowi, ze konstelacja zapewnia swietny DOP ?

    > Ustalmy jeszcze kwadraturę odbiorników GPS -- początek
    > swój wg Ciebie czerpie ze sfer, czy z hiperboloid?
    >
    > IMO teraz już nie upierasz się przy hiperboloidach, ale kto wie...

    Takie "wzorcowe" rozwiazania tez byly "sferyczne", i pewnie tak
    odbiorniki liczyly, ale te hiperboloidy gdzies sie tam w srodku kryly.

    Za to przy wiekszej ilosci satelitow, to nie ma co szukac rozwiazania
    rownania, tylko minimalizacji bledu. I tu juz zostaja metody
    "sferyczne".

    J.

    P.S. Chyba nie zauwazyles - ale przy metodzie "sferycznej" ten drugi
    punkt rozwiazania pojawia sie wlasnie na skutek tej metody.

    tzn majac rownania w postaci:
    odleglosc( satelita_i, odbiornik) = c(t_i - d)

    gdzie:
    t_i - zmierzony zegarem odbiornika czas nadejscia znacznika czasu
    o - nieznany offset tego zegara od zegara satelitow

    one moga miec dwa rozwiazania, ale tylko w specyficznych konstelacjach
    - np wszystkie satelity w jednej plaszczyznie.

    Jesli jednak teraz dla wygody podniesiemy sobie obie strony do
    kwadratu ... to znika informacja czy prawa strona jest dodatnia czy
    ujemna. I pojawia sie drugie rozwiazanie ... hm, a moze i wiecej ...
    wszak w kazdym rownaniu mamy teraz niepewnosc znaku ...

    J.

  • 58. Data: 2019-07-21 22:28:01
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 1cozo1v9f2j7.1u1a4uf307hpu$....@4...net

    > Trudno powiedziec.

    Więc może pokonaj te trudności?

    > A tak w ogole to jest argument za tym,
    > zeby nie latac we mgle na GPS :-)

    Wg Ciebie mgła jest pomiędzy samolotem i satelitami?

    > Tzn latac, ale pamietac, ze bydle potrafi sie pomylic.

    > Nowoczesne samoloty maja system kombinowany - GPS i inercyjny.

    Inercyjny miały od kiedy pamiętam.

    > Swietne polaczenie - GPS pozwala dlugookresowo wyznaczyc
    > dokladna pozycje i skorygowac INS, INS pozwala uniknac
    > takich bledow GPS, gdy pozycja sie zmienia bez uzasadnienia.

    > Tak.

    To kiepsko. :) Zastanów się może nad wróżeniem z dołu mego postu...

> [...]

    > Mozliwe, przy 4 mialoby to sens, ze podaje teoretyczny bład wynikly
    > z konstelacji. Ale co zrobic, jak sie odbiera wiecej satelitow ?

    Możesz zapytać odbiornik.

> [...]

    > Ale z drugiej strony - masz wiecej satelitow, wychodzi
    > ci spory rozrzut, i co - podac klientowi, ze konstelacja

    Nie wiem.

    > Takie "wzorcowe" rozwiazania tez byly "sferyczne",

    Co to <<"wzorcowe" rozwiązania>>?

    > i pewnie tak odbiorniki liczyly, ale te
    > hiperboloidy gdzies sie tam w srodku kryly.

    Po co Ci te hiperboloidy, skoro chcesz zarazem poznać
    i czas GPS, i odległości? BTW -- czas GPS to nie czas
    poszczególnych satelitów.

> [...]

    > P.S. Chyba nie zauwazyles - ale przy metodzie "sferycznej" ten
    > drugi punkt rozwiazania pojawia sie wlasnie na skutek tej metody.

    I cóż z tego wynika?

> [...]

    > t_i - zmierzony zegarem odbiornika czas nadejscia znacznika
    > czasu o - nieznany offset tego zegara od zegara satelitow

    Jak już Ci wyżej napisałem -- czas GPS to nie czas satelitów.

    > one moga miec dwa rozwiazania, ale tylko w specyficznych
    > konstelacjach - np wszystkie satelity w jednej plaszczyznie.

    W jednej płaszczyźnie? Czyli jak? Na jednej orbicie? ;)

> [...]
    > dodatnia czy ujemna. I pojawia sie drugie rozwiazanie ...
    > hm, a moze i wiecej ... wszak w kazdym rownaniu mamy

    -=-

    Wróćmy na razie do DOPów -- podałem Ci stronę, która ukazuje
    DOPy z przyszłości, liczone tylko na podstawie ułożenia satelitów.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 59. Data: 2019-07-22 09:24:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 21 Jul 2019 22:28:01 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):
    > "J.F." 1cozo1v9f2j7.1u1a4uf307hpu$....@4...net
    >
    > Wg Ciebie mgła jest pomiędzy samolotem i satelitami?

    Tez, skoro "lecimy we mgle".
    Ale nie chodzi o to, gdzie mgla, tylko o to, ze moze przeklamac.

    > Co to <<"wzorcowe" rozwiązania>>?

    W dokumentacji do GPS jest i przyklad jak to rozwiazac, i tam jest
    metoda "sferyczna"

    > Po co Ci te hiperboloidy, skoro chcesz zarazem poznać
    > i czas GPS, i odległości?

    Jak policze odleglosc, to policze i czas latwo.

    Ale widziales jedna ze stron - mozna tez liczyc cztery naraz.

    > I cóż z tego wynika?

    Ze to, co sugerowales, bierze sie z metoty rozwiazywania.

    > Jak już Ci wyżej napisałem -- czas GPS to nie czas satelitów.

    nie wiem co masz na mysli, ale zasadniczo wszystkie satelity maja ten
    sam czas.

    A my w tej metodzie mamy wlasny zegar w odbiorniku ... ktory niestety
    rozni sie o nieznana wartosc od tego czasu gps ...

    > W jednej płaszczyźnie? Czyli jak? Na jednej orbicie? ;)

    Nie. Chodzi o pozycje chwilowa - kraza sobie po roznych orbitach, ale
    kiedys wszytkie 4 moga byc w jednej plaszczyznie.

    J.

  • 60. Data: 2019-07-22 22:44:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 1lcegi3m2cgyb$.11ecu90owqcpd$....@4...net

    > Tez, skoro "lecimy we mgle".
    > Ale nie chodzi o to, gdzie mgla,
    > tylko o to, ze moze przeklamac.

    Wysoka ta mgła. Może masz na myśli lądowanie?

    Chyba jakoś nawiązujesz do 101 -- tam też była mgła
    i posądzenie o fałszowanie danych EGNOS. Wg Ciebie
    odbiornik odbiera z EGNOS sygnały bezpośrednio tak,
    jak z satelitów GPS i stosownie te sygnały
    bezpośrednio uwzględnia?

    Skomplikowany system można wg Ciebie oszukać domowymi metodami?

    Do czasu aneksji Krymu na terenie Rosji rozlokowane
    były stacje referencyjne EGNOS itp. współpracujące
    także z GPS. Amerykanie wg Ciebie wyłożyli tyle
    szmalu na: budowę, utrzymanie i rozbudowę GPS,
    by mieć problem ze swymi potencjalnymi wrogami?

    > W dokumentacji do GPS jest i przyklad jak to rozwiazac,
    > i tam jest metoda "sferyczna"

    To fajnie.

    > Jak policze odleglosc, to policze i czas latwo.

    Dlaczego masz liczyć osobno położenie i osobno czas?
    Czy wiesz, że zegarki satelitów nie wskazują tak samo,
    choć synchronizują się wzajemnie i są już
    zsynchronizowane z ziemskim czasem przed wysłaniem?

    > Ale widziales jedna ze stron - mozna tez liczyc cztery naraz.

    Widziałem masę stron liczących naraz cztery.

    IMO trudność stwarza żyd -- z żydami tak już jest...
    BTW -- żyd czy Żyd? AEinstein był żydem czy Żydem?
    IMO był Niemcem, nie Żydem. Gdyby nie był bity,
    ponoć stałby się nazistą wykładającym o przewadze
    narodu niemieckiego nad innymi -- nad Hindusami
    chociażby...

    Nie wymyślam tego, lecz o tym czytałem.

    Tak czy siak -- AEinstein nie chciał uznać się
    Żydem, choć oferowano mu niezłą posadę w Izraelu.

    -=-

    Ponoć pokazywano w hitlerowskich Niemczech zdjęcie
    wzorowego nazisty -- który okazał się żydem. :)

    Może kiedyś znajdę jego fotkę w necie -- na razie nie potrafię.

    -=-

    IMO największym problemem czasowym jest korekta czasu satelitów
    związana i z szybkością, i z mniejszą grawitacją ziemską niż na
    Ziemi, z i grawitacją Księżyca... Ponadto atomowe zegarki nie
    służą wiecznie. (ogólnie satelity GPS żyją krótko)

    > Ze to, co sugerowales, bierze sie z metoty rozwiazywania.

    Ten drugi punkt albo jest w absurdalnym
    miejscu, albo porusza się absurdalnie szybko...

    > nie wiem co masz na mysli, ale zasadniczo
    > wszystkie satelity maja ten sam czas.

    Mają -- uwzględniając tolerancję. ;)

    > A my w tej metodzie mamy wlasny zegar w odbiorniku ... ktory niestety
    > rozni sie o nieznana wartosc od tego czasu gps ...

    Ale dla każdego równania (z 4 równań układu
    równań) ta różnica może być taka sama, gdy
    porównujemy czas odbiornika z czasem GPS,
    nie z czasem poszczególnych satelitów.

    > Nie. Chodzi o pozycje chwilowa - kraza sobie po roznych
    > orbitach, ale kiedys wszytkie 4 moga byc w jednej plaszczyznie.

    W jednej płaszczyźnie zawsze są 3 punkty, więc dobranie
    do nich czwartego nie jest trudne, ale co z tego wyniknie?
    Nie muszą być w jednej płaszczyźnie, by dały dwa rozwiązania.

    --