  • 1. Data: 2009-05-29 20:17:49
    Temat: GSM PLAY - się zapycha?
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    Jestem laikiem w kwestiach technicznych via GSM/UMTS itp.
    Mam jednak do szanownego grona (może lamerskie pytanie). Mianowicie jakie są
    główne objawy tego, że sieć operatora w danym miejscu się "zapycha" (za duży
    ruch)? Czy można uznać za taki objaw np. wycinanie max. 2 sekund tego co
    mówi mój rozmówca?

    W mojej okolicy PLAY ładnie obstawił się nadajnikami GSM/UMTS. Połączenia w
    99% wykonuję z tego samego pomieszczenia (połączenie głównie na stacjonarki
    i do PLAY - dodam, że osoby z PLAY, do których dzwonie w czasie rozmowy
    korzystają z zasięgu PLAY, tyle że w innej lokalizacji miasta). O ile odkąd
    sięgam pamięcią jakość połączeń zawsze stała na wysokim poziomie o tyle od
    dwóch dni obserwuję zjawisko polegające na tym, że pewne fragmenty rozmów
    (max. 2 - 3 sekundy) są "wycinane". Zdarza się to zarówno w przypadku
    połączeń PLAY - PLAY jak i PLAY - telefony stacjonarne.
    Wina raczej nie leży po stronie telefonu gdyż opisany przeze mnie problem
    występuje również na innych aparatach, które "testowałem" w miejscu, z
    którego inicjuję połączenia.
    Czy zatem można to podciągnąć pod przeciążenie sieci w mojej okolicy?

  • 2. Data: 2009-05-29 21:50:35
    Temat: Re: GSM PLAY - się zapycha?
    Od: Misiu <m...@y...com>

    Valdi.Pavlack pisze:
    > Jestem laikiem w kwestiach technicznych via GSM/UMTS itp.

    Dotyczy to także VoIP, jakbyś miał wątpliwości ...

> [...]
    > ruch)? Czy można uznać za taki objaw np. wycinanie max. 2 sekund tego co

    Nie. Jeśli sieć jest zapchana, to po prostu nie uzyskasz połączenia
    (sygnał zajętości po wybraniu numeru lub brak sygnału).

    W przeciwieństwie do VoIPa, w telefonii stacjonarnej i GSM masz
    gwarancję pasma, więc teoretycznie nie ma możliwości utraty połączenia
    podczas rozmowy.

> [...]
    > (max. 2 - 3 sekundy) są "wycinane". Zdarza się to zarówno w przypadku
    > połączeń PLAY - PLAY jak i PLAY - telefony stacjonarne.

    Mam dokładnie tak samo i jak zauważyłem generalnie dotyczy to połączeń
    do wszystkich sieci. Wycinanie głosek jest we wszystkich sieciach i
    dotyczy przypadków gdy zmieniana jest komórka podczas połączenia. W
    Playu niestety ten efekt trwa znacząco dłużej niż w przypadku
    pozostałych opów i rzeczywiście wycina około 1-2 s rozmowy, ale za to
    połączenia rzadziej skacze po komórkach niż ma to miejsce w innych
    sieciach. Włącz sobie netmonitor w komórze i poobserwuj co wyświetla
    podczas prowadzenia rozmowy.

    --
    http://voip.stegny.net

  • 3. Data: 2009-05-30 05:31:31
    Od: dizel <d...@N...pl>

    On Fri, 29 May 2009 22:17:49 +0200, "Valdi.Pavlack"
    <V...@P...NOspam.pl> wrote:

> [...]
    >którego inicjuję połączenia.
    >Czy zatem można to podciągnąć pod przeciążenie sieci w mojej okolicy?

    też mam to samo, i nie tylko ja ,wielu ludzi też tak ma, zaczęło się
    to nie dawno i u mnie na 2g playa, myślę jednak że to nie przeciążenie
    sieci a poprostu coś jest źle skonfigurowane, miejmy nadzieję że
    niedługo problem zniknie.

  • 4. Data: 2009-05-30 06:32:37
    Od: TGor <g...@w...peel>

    Misiu wrote:
    > Valdi.Pavlack pisze:

    > W przeciwieństwie do VoIPa, w telefonii stacjonarnej i GSM masz
    > gwarancję pasma, więc teoretycznie nie ma możliwości utraty połączenia
    > podczas rozmowy.

    Masz.

    > Mam dokładnie tak samo i jak zauważyłem generalnie dotyczy to połączeń
    > do wszystkich sieci. Wycinanie głosek jest we wszystkich sieciach i
    > dotyczy przypadków gdy zmieniana jest komórka podczas połączenia.

    Niekoniecznie komórka.

    TG

  • 5. Data: 2009-05-30 07:50:44
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    "TGor" news:gvqju5$9g$1@inews.gazeta.pl

    > Masz.

    To nie ja pisałem o tym paśmie - ktoś tutaj niezły kocioł robi.

  • 6. Data: 2009-05-30 07:51:49
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    "Misiu" news:gvplbb$1v5u$1@news2.ipartners.pl

    > Dotyczy to także VoIP, jakbyś miał wątpliwości ...

    Mam tego świadomość, bo korzystałem z tego wynalazku kilka razy i sobie
    odpuściłem. Nie wiem jednak co ma piernik do wiatraka jeżeli to jest grupa o
    GSMie i pochodnych.

  • 7. Data: 2009-05-30 07:53:09
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    "dizel" news:71h12518le2prmgadkbmcb938bjgs7ka3k@4ax.com

> [...]
    > to nie dawno i u mnie na 2g playa, myślę jednak że to nie przeciążenie
    > sieci a poprostu coś jest źle skonfigurowane, miejmy nadzieję że

    No to po części jestem uspokojony, co nie zmienia faktu, że odczuwam lekki
    dyskomfort w czasie rozmowy.
    Są w P4 jakieś kompetentne osoby, którym można zgłaszać uwagi odnośnie
    działania sieci?

  • 8. Data: 2009-05-30 08:22:44
    Od: ".z." <a...@a...pl>

    Valdi.Pavlack pisze:

    > No to po części jestem uspokojony, co nie zmienia faktu, że odczuwam lekki
    > dyskomfort w czasie rozmowy.
    > Są w P4 jakieś kompetentne osoby, którym można zgłaszać uwagi odnośnie
    > działania sieci?

    Mam to samo w Lublinie. Jak mi przerywało to się rozłączałem i
    przełączałem telefon na sieć Plusa i było ok. Teraz na stałe korzystam z
    Plusa i tyle.

  • 9. Data: 2009-05-30 09:01:20
    Od: Jacek Skórzewski <j...@p...fm.invalid>

    .z. pisze:

    > Mam to samo w Lublinie. Jak mi przerywało to się rozłączałem i
    > przełączałem telefon na sieć Plusa i było ok. Teraz na stałe korzystam z
    > Plusa i tyle.

    Gorzej będzie, jak się możliwość roamowania u plusa skończy. A to z
    pewnością nastąpi, jak tylko p4 osiągnie jako takie pokrycie w 2G.
    Sądzę, że nie dalej, jak za dwa lata.
    Przerwa w połączeniu może następować z wielu powodów - handoveru, zmiany
    kodeka głosu, nagłego pogorszenia warunków na łączu radiowym...

    --
    Pozdrawiam,
    Jacek Skórzewski

  • 10. Data: 2009-05-30 09:57:57
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    ".z." news:gvqh6d$nlb$1@node1.news.atman.pl

    > Mam to samo w Lublinie. Jak mi przerywało to się rozłączałem i
    > przełączałem telefon na sieć Plusa i było ok. Teraz na stałe korzystam z
    > Plusa i tyle.

    Mój problem polega na tym, że po znacznej rozbudowie osiedla mieszkaniowego,
    na którym sobie pomieszkuję w czasie pobyty w PL, Plus działa tragicznie -
    m. in. dlatego przeszedłem do PLAY, który działał (i mam nadzieję, że będzie
    działał) wyśmienicie.
    Nie zmienia to jednak faktu, że sytuacja jest dość irytująca... :(