  • 11. Data: 2009-05-30 09:59:59
    Temat: Re: GSM PLAY - się zapycha?
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    "Jacek Skórzewski" news:gvqsin$mt7$1@sunflower.man.poznan.pl

    > Gorzej będzie, jak się możliwość roamowania u plusa skończy. A to z
    > pewnością nastąpi, jak tylko p4 osiągnie jako takie pokrycie w 2G.
    > Sądzę, że nie dalej, jak za dwa lata.

    Wierzysz w to?
    O ile PLAY rozbudowuje się dość dynamicznie to IMHO nie pozwoli sobie na to
    aby już pod dwóch latach pozwolić sobie na utratę wewnętrznego roamingu w
    Polkomtelu. Jest też druga strona medalu - Polkomtel też zarabia na tym
    roamingu konkretne pieniądze.

    > Przerwa w połączeniu może następować z wielu powodów - handoveru, zmiany
    > kodeka głosu, nagłego pogorszenia warunków na łączu radiowym...

    Opisane problemy występuję chyba również u innych operatorów...

  • 12. Data: 2009-05-30 10:01:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 29 May 2009 22:17:49 +0200, Valdi.Pavlack wrote:
    >Mam jednak do szanownego grona (może lamerskie pytanie). Mianowicie jakie są
    >główne objawy tego, że sieć operatora w danym miejscu się "zapycha" (za duży
    >ruch)? Czy można uznać za taki objaw np. wycinanie max. 2 sekund tego co
    >mówi mój rozmówca?

    Raczej nie - siec zasadniczo powinna byc tak zrobiona ze rezerwacje sa
    lub przepustowosci jest zapas. Raczej uslyszysz zajetosc przy probie
    dzwonienia jesli bedzie zapchana.

    >W mojej okolicy PLAY ładnie obstawił się nadajnikami GSM/UMTS.

    A sprobuj wylaczyc UMTS. To moze miec zwiazek z szerokopasmowa
    transmisja.

    Ewentualnie banalnie - gdzies tam drzewo wyroslo i wchodzi w lacze
    radiowe miedzy BTS :-)

    J.

  • 13. Data: 2009-05-30 10:50:31
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    "J.F." news:gm0225lt56929qddq6njj00f91rhljvjkq@4ax.com

    > A sprobuj wylaczyc UMTS. To moze miec zwiazek z szerokopasmowa
    > transmisja.

    Problem występuję na UMTSie oraz GSMie - sprawdzane na kilku telefonach.

    > Ewentualnie banalnie - gdzies tam drzewo wyroslo i wchodzi w lacze
    > radiowe miedzy BTS :-)

    Stację UMTS widzę z okna pokoju :)
    Stację GSM oddziela ode mnie jeden blok 7 piętrowy.
    Wszystko pięknie śmigało przez kilka tygodni a dwa dni temu coś się zaczęło
    psuć i wycinać mi po 2 - 3 sekundy z rozmowy. Oczywiście problem nie
    występuję cały czas, ale jest dość irytujący.

  • 14. Data: 2009-05-30 10:58:59
    Od: Jacek Skórzewski <j...@p...fm.invalid>

    Valdi.Pavlack pisze:
    > "Jacek Skórzewski" news:gvqsin$mt7$1@sunflower.man.poznan.pl

    > Wierzysz w to?

    Oczywiście.

> [...]
    > aby już pod dwóch latach pozwolić sobie na utratę wewnętrznego roamingu w
    > Polkomtelu. Jest też druga strona medalu - Polkomtel też zarabia na tym

    Przestaną korzystać z roamingu jak tylko będą mieli odpowiednie pokrycie
    własną siecią. To są potężne koszty, których przecież nikt nie będzie
    ponosił niepotrzebnie.
    Ewentualny termin może ulec zmianie - jeśli obecna sytuacja na rynku
    będzie się przedłużać (słaby kurs złotego), to tempo rozbudowy sieci p4
    może zostać przyhamowane. Pytanie tylko jaką zastosują strategię - czy
    jak najszybciej budować własną sieć w trudnych czasach i uwolnić się od
    kosztów roamingu, czy płacić za roaming i czekać z rozbudową na
    korzystniejszy moment.

    --
    Pozdrawiam,
    Jacek Skórzewski

  • 15. Data: 2009-05-30 11:17:19
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    "Jacek Skórzewski" news:gvr3fa$s1o$1@sunflower.man.poznan.pl

    > Pytanie tylko jaką zastosują strategię - czy
    > jak najszybciej budować własną sieć w trudnych czasach i uwolnić się od
    > kosztów roamingu, czy płacić za roaming i czekać z rozbudową na
    > korzystniejszy moment.

    Niestety nie posiadam szklanej kuli... :(
    Ale jeżeli się nie mylę podobną sytuację mamy na Słowacji. Czy ktoś posiada
    informację jak tam wygląda sprawa ewentualnego roamingu wewnętrznego w sieci
    o2?

    Z własnych obserwacji widzę, że o2 rozbudowuje się w iście imponującym stylu
    (oczywiście pomijam już kwestię wielkości kraju). Jeżeli jednak porównam
    stan obecny z tym co "widział telefon" z rok temu to postęp jest ogromny.

  • 16. Data: 2009-05-30 11:57:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 30 May 2009 12:50:31 +0200, Valdi.Pavlack wrote:
    >"J.F." news:gm0225lt56929qddq6njj00f91rhljvjkq@4ax.com
    >
    >Stację UMTS widzę z okna pokoju :)

    Ale nie Ty, tylko czy owa stacja ma dobre lacze ze swoja centrala,
    LAC, czy jak to sie tam nazywa ..

    J.

  • 17. Data: 2009-05-30 12:16:06
    Od: TGor <g...@w...peel>

    Valdi.Pavlack wrote:

    > To nie ja pisałem o tym paśmie - ktoś tutaj niezły kocioł robi.

    Oj nie to skasowałęm...
    było nic nie kasować i odpowiadać nad poztem ;-)

    TG

  • 18. Data: 2009-05-30 12:56:26
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    "TGor" news:gvr825$ki5$1@inews.gazeta.pl

    > Oj nie to skasowałęm...
    > było nic nie kasować i odpowiadać nad poztem ;-)

    Nie wiem co skasowałem.
    Zawsze odpowiadam pod postem.

  • 19. Data: 2009-05-30 13:39:22
    Od: "tl" <t...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl> napisał w
    wiadomości news:gvpf1o$5rm$2@news.interia.pl...
> [...]
    > duży
    > ruch)? Czy można uznać za taki objaw np. wycinanie max. 2 sekund tego co

    To samo w Łodzi. Nie zdziwiłbym się gdyby między nadajnikami transfer lecial
    po voip i kilka pakietów zabłądziło po drodze. Może niech zmienią kodek na
    iLBC ? :-DDD

  • 20. Data: 2009-05-30 17:32:54
    Od: ".Zykfryd." <x...@w...pl>

    Valdi.Pavlack pisze:

    > W mojej okolicy PLAY ładnie obstawił się nadajnikami GSM/UMTS. Połączenia w
    > 99% wykonuję z tego samego pomieszczenia (połączenie głównie na stacjonarki
    > i do PLAY - dodam, że osoby z PLAY, do których dzwonie w czasie rozmowy
    > korzystają z zasięgu PLAY, tyle że w innej lokalizacji miasta).

    No i tu masz problem PLAY ma tragiczną infrastrukturę, jedno co ratuje
    tą sieć to roaming z Plusem. Osobiście nie rozumiem ludzi którzy męczą
    się i na siłę korzystają z infrastruktury P4. Ręczne przełączenie
    telefonu na korzystanie z Plusa zamiast Play rozwiąże wszystkie problemy
    z jakością połączeń o ile oczywiście Twoi rozmówcy z Play zrobią to samo.

    > O ile odkąd
    > sięgam pamięcią jakość połączeń zawsze stała na wysokim poziomie o tyle od
    > dwóch dni obserwuję zjawisko polegające na tym, że pewne fragmenty rozmów
    > (max. 2 - 3 sekundy) są "wycinane". Zdarza się to zarówno w przypadku
    > połączeń PLAY - PLAY jak i PLAY - telefony stacjonarne.

    Odkąd pamięcią sięgam to najpierw Play korzystał z Plusa i było OK potem
    zaczął sam coś kombinować i jedno co jest nadzieją to możliwość ręcznego
    wyboru Plusa.

    Użytkownicy Playa jak chcecie w miarę normalnie korzystać ze swoich
    telefonów to zadajcie sobie tyle trudu żeby przełączyć ręcznie operatora
    na PlusGSM, to nic nie kosztuje.