  • 11. Data: 2011-06-14 13:21:28
    Temat: Re: Gwint prostok?tny w tokarce?!
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał w
> [...]
    > na pociągowej
    > mialo by się pojawiać, skoro w zasadzie ona "ciągnie" suport
    > tylko
    > przy robieniu gwintów i poszedłem sobie na halę do sąsiadów
    > pooglądać stare tokarki. No i to co się obserwuje od pierwszego
    > rzutu
    > okiem, to jest złudzenie. Łoże owszem jest wyrobione przed
    > uchwytem,
    > ale śruba jest tylko "uwalona" na tym odcinku, a tam gdzie
    > suport rzadko się pojawia, to nawet zakurzona
    > (to te, które nawet już niekonserwowane codziennie są) i stąd

    Przy czym ja wytarcia nie wykluczam - w koncu cos tam sie trze.
    Tylko powatpiewam zeby rodzaj materialu przekladal sie opory noza w
    kierunku w koncu poprzecznym do skrawania.
    Owszem - moze posrednio przez tarcie na prowadnicach, ale to sie
    kwalifikuje pod "ktos smaru pozalowal" :-)

    J.

  • 12. Data: 2011-06-14 13:30:12
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 14, 2:21 pm, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Przy czym ja wytarcia nie wykluczam - w koncu cos tam sie trze.
    > Tylko powatpiewam zeby rodzaj materialu przekladal sie opory noza w
    > kierunku w koncu poprzecznym do skrawania.

    A skąd wiadomo co Oryginalny Pytacz skrawał na swojej tokarce? Czy
    powierzchnie czołowe czy boczne? Jaki i jak zakładał nóż?
    Konrad

  • 13. Data: 2011-06-14 15:07:30
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    J.F. wrote:

    > Tylko powatpiewam zeby rodzaj materialu przekladal sie opory noza w
    > kierunku w koncu poprzecznym do skrawania.
    > Owszem - moze posrednio przez tarcie na prowadnicach, ale to sie
    > kwalifikuje pod "ktos smaru pozalowal" :-)

    Przekłada się, przekłada. Najzwyklejsza praca skrawania.
    Moc procesu przekłada się na wszystkie siły.
    Jak sięmaszynie trochę "dołoży", to albo coś się się wytrze, albo się
    wygnie, albo urwie.
    Spróbuj jakikolwiek posuw (wzdłuzny lub poprzeczny) zrealizować ręcznie
    zakładając te same naddatki w stali i np w tworzywie, to zobaczysz jaka jest
    różnica.
    Chyba, że zakładasz, że wszelkie procesy mają być z tą samą mocą,
    wtedy nie ma o czym dyskutować. Bierzemy jakieś ułamkowe posuwy i głebokość
    i toczymy klilka godzin dłużej. Zakładam jednak, że zużycie w rzeczonej
    maszynie
    nastąpiło na skutek jakości wykonania i pracy z większymi
    siłami niż przewidywała konstrukcja.

  • 14. Data: 2011-06-14 20:35:36
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Jun 2011 06:30:12 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    >A skąd wiadomo co Oryginalny Pytacz skrawał na swojej tokarce? Czy
    >powierzchnie czołowe czy boczne?

    bez znaczenia.

    >Jaki i jak zakładał nóż?

    tępy ? Bo dopiero rolka do wyoblania/dogniatania przekonalaby mnie do
    jakis duzych sil w przesuwie suportu.

    J.

  • 15. Data: 2011-06-14 21:07:41
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 14, 9:35 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > bez znaczenia.

    > t py ? Bo dopiero rolka do wyoblania/dogniatania przekonalaby mnie do
    > jakis duzych sil w przesuwie suportu.

    Nie chodziło o duże tylko większe. O ile to nie jest przecinanie, to
    zawsze jakaś tam siła będzie, tym większa im materiał twardszy. Te
    śruby by nie były Tr50, tylko M5 gdyby sił nie było.
    Konrad

  • 16. Data: 2011-06-15 14:49:11
    Temat: Re: Gwint prostokątny w tokarce?!
    Od: "Psot" <p...@T...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On Jun 10, 9:40 pm, "Psot" <p...@T...pl> wrote:
> [...]
    > połowie wygląda jak trapezowa, w połowie jak gwint prostokątny.Po nakrętce
    > trudno orzec, bo po 5 latach sporadycznyuch robót [mniej jak dniówka ]
    > zdezelowana, a "piórka " gwintu grupości papierka.Trudno uwierzyć , ale
    > taki
    > jest stan faktyczny. Pytanie takie" Czy to możliwe aby to był gwint
    > prostokątny? Z góry założyłem, że to jest trapezowy i tak oceniam stan
    > całości, ale kilku "speców" po kolei ocenia , że to jest gwint
    > prostokątny...Czyżbym tracił siódmy zmysł?
    > Czy to możliwe aby śruba pociągowa w tokarce była prostokątna ?

    Właśnie coś tu złapałem w imadle żeby się dremelem pobawić. Takie
    tanie Chung Hwa. Śruba ma gwint jak najbardziej prostokątny. Wydaje mi
    się że zużyty prostokątny może przypominać trapezowy niż że zużyty
    trapezowy upodobni się do prostokątnego.
    Konrad

    Uzupełnię wątek bom mądrzejszy w informacje. Gwint jest [był]oczywiście
    trapezowy.[DTR dorwałem]. Dla ciekawskich tematu:"jak to możliwe takie
    uszkodzenie" kilka uwag...Śruba pociągowa jest zrobiona z jakiegoś gó*na
    [niby stal,ale takiej to nie spotkałem]i wszyscy się dziwili, ze taka
    miękka.Podatna na uszkodzenie niczym aluminium. Po drugie: konstrukcja
    nakrętki [tak na oko to wykonana ze zwykłego mosiądzu] to wydaje się
    nieporozumieniem. Na przykład śruba jest podparta z jednej tylko strrony, a
    z drugiej [za nakrętką ] wisi w powietrzu. W nakrętce dwie śrubeczki M4 na
    wkętaczek-do kasowania luzu na gwincie [?!].Kasowanie luzu na tylko 3
    zwojach gwintu w nakrętce [nakrętka jest podcięta]...
    A inne przyczyny? Nie smar, bo była smarowana, a nawet gdyby nie była to
    widziałem maszyny nie smarowane latami w idealnym stanie..
    Najbardziej połączenie to dostaje przy "wypadkach"..Zakleszczenie się
    przecinaka i urwanie go- to potężne obciązenie na tę śrubę. Radełkowanie to
    spore siły działające, wyobolanie [jak ktoś tu zauważył] rónież . Częstym
    przypadkiem jest tragiczna na tokarce podjechanie za blisko szczęk i
    włączenie maszyny. Uszkodzenia mogą być wtedy tragiczne -również tej
    śruby.Włączenie zbyt dużego posuwu jak na dany proces [bo się "maca "
    parametry-to również potworne obciążenie śruby.
    W opisywanym przypadku przez pięć lat -zakładam- około dwa przecinaki urwane
    [zakleszczyły się w kanałku]w trakcie przecinania ,trochę radełkowania , ale
    bez przesady, kilka uderzeń niezbyt tragicznych szczękopodobnych [materiał
    nieosiowy uderzał o nóż i wystąpiło nadmierne obciązenie].. Obciążenie
    maszyny robotami prawie żadne..Około godziny na dobę i zazwyczaj "lekkie"
    robótki zero obciążeń...
    Główną przyczyną stanu-uważam- jest to, że konstrukcja tej maszyny wygląda
    jakby stworzono ją dla dziecka , przez dziecko... [materiał śruby wprawia
    wszystkich w osłupienie] ...

    Psot

  • 17. Data: 2011-06-15 15:40:56
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 15, 3:49 pm, "Psot" <p...@T...pl> wrote:
> [...]
    > jakby stworzono ją dla dziecka , przez dziecko... [materiał śruby wprawia

    Może egzemplarz trefny. Może śruby nie obrobiono cieplnie. Takie tanie
    śruby nagniata się z miękkiej stali, jak zgniot jej nie umocni (a
    powierzchni przecież nie umocni choćby się spocił) to skąd ma byc
    twarda? Imadłowe się nikluje, zanim ten nikiel odpadnie, to przez parę
    lat potrafi być całkiem przyzwoity materiał!
    Konrad

  • 18. Data: 2011-06-16 03:15:52
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Jun 2011 14:07:41 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    >Nie chodziło o duże tylko większe. O ile to nie jest przecinanie, to
    >zawsze jakaś tam siła będzie, tym większa im materiał twardszy. Te

    A dlaczego przy przecinaniu nie mialoby byc sily ?

    >śruby by nie były Tr50, tylko M5 gdyby sił nie było.

    Te sruby musza byc dosc precyzyjne. Nie wiem czy M5 takie robia.

    Dawno juz nie stalem przy tokarce, ale jakos sobie nie przypominam
    zeby obsluga wymagala duzej sily. Nawet srednia bym tego nie nazwal.
    No ale przelozenie tam tez jest spore.

    A tak swoja droga - czy przy (nie)odpowiedniej geometrii noza nie
    mozna tych sil skompenowac, czy wrecz w przeciwna strone skierowac -
    tzn trzeba bedzie sila utrzymywac noz przed zbytnim samoczynnym
    zaglebieniem ?

    J.

  • 19. Data: 2011-06-16 09:14:14
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 16, 4:15 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A dlaczego przy przecinaniu nie mialoby byc sily ?

    Zapomniałem dopisać: pod warunkiem że przecina się normalnym nożem
    przecinakiem zgodnie z jego przeznaczeniem.

    > Te sruby musza byc dosc precyzyjne. Nie wiem czy M5 takie robia.

    Normalny gwint Tr50 ma skok 8mm, a normalny gwint M5 ma skok 0.8mm.
    Dziesięć razy bardziej precyzyjny, więc czemu się używa grubych śrub z
    trapezowym gwintem?

    Konrad

  • 20. Data: 2011-06-16 15:17:31
    Od: "Psot" <p...@T...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]

    twarda? Imadłowe się nikluje, zanim ten nikiel odpadnie, to przez parę
    lat potrafi być całkiem przyzwoity materiał!

    Śruba pociągowa tokarki powinna być zrobiona z "lepsiejszego" materiału [tak
    zwana "stal do nawęglania"]przynajmniej 40H i azotowana. Dzięki temu
    piekielnie odporna powierzchniowo na demolkę, a rdzeń "pracuje" [bo miętki]
    i poddaje się udarom.Najczęsciej na typowej śrubie nie widać zniszczeń i
    chropowatośc jest zachowana. Zniszczenie polega głównie na "wyciągnięciu"
    gwintu w miejscu najczęściej używanym co nie przeszkadza jako tako w
    toczeniu, lecz "ucieka " dokładnośc toczenia. Acha, znormalizowana typowa
    śruba ma gwint wytoczony, a nie gnieciony.I azotowanie po toczeniu.
    Psot