  • 1. Data: 2011-06-07 12:43:34
    Temat: Agregat pradotworczy z silnika samochodowego
    Od: "CRAY" <c...@w...pl>

    Witam,

    Chciałbym się poradzić w kwestii koła zamachowego. Mam silnik od Omegi 3.0
    V6 x30xe, który używany będzie do napędzenia prądnicy (stała prędkość
    obrotowa - ok. 2300 obr/min). Silnik mam w wersji z automatyczna skrzynia
    biegów czyli cienkie koło zamachowe z wieńcem do którego przykręcona jest
    przekładnia hydrokinetyczna - usztywnia koło.. Do połączenia silnika i kół
    pasowych zakupiłem wal kardana z kompensacją wzdłużną, bańkę przekładni
    rozciąłem na pół i przyspawałem płytę stalowa z kołnierzem do mocowania
    wału. Całość jest na pewno niewyważona i będę musiał to zrobić ze względu na
    panewki. Przyznam ze po pewnym czasie zacząłem się zastanawiać nad
    poprawnością takiego rozwiązania i rozważam czy nie lepiej pozbyć się
    przekładni i zostawić tylko koło z wieńcem i do środka, w miejscu gdzie koło
    przykręcane jest do wału silnika, dorobić krotki łącznik (pełniłby funkcje
    istniejącej podkładki)do wału kardana. Pytanie tylko czy samo koło z wieńcem
    nie będzie zbyt giętkie i zbyt lekkie? Druga opcja to zrobienie nowego
    grubszego koła, może ktoś się orientuje ile powinien ważyć taki zestaw?

    http://w525.wrzuta.pl/obraz/57KHS1LBcd8/1005
    http://w525.wrzuta.pl/obraz/6ZkgXjJQW6q/1001
    http://w525.wrzuta.pl/obraz/9rHmyJQlsl8/1002
    http://w525.wrzuta.pl/obraz/a9SlCjithki/1006
    http://w525.wrzuta.pl/obraz/7DDQOUFw0oC/1003

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-06-07 14:55:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "CRAY" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Chciałbym się poradzić w kwestii koła zamachowego. Mam silnik od
    > Omegi 3.0 V6 x30xe, który używany będzie do napędzenia prądnicy

    Duza ta pradnica ma byc ? Ten silnik ma ze 150kW, optymalnie
    pracuje pewnie na ~80kW.
    A przy takiej mocy ciaglej to juz chyba lepiej poszukac diesla.

    >(stała prędkość obrotowa - ok. 2300 obr/min).

    Prad staly ? Bo zmienny w naszym klimacie lubi 3000 rpm.

    IMO to akurat V6 kola zamachowego az tak bardzo nie potrzebuje. Byc
    moze takie kolo jest do dostania od manualnej skrzyni.
    Szczegolnie jak bedzie obciazona wirnikiem pradnicy - tez dobre
    kolo.

    I wywalilbym tego kardana, a dal jakas prosta rurke, na tyle
    elastyczna zeby nie bylo problemow dopasowania osi.

    J.

    P.S. to tylko w USA syrena ma 180KM i 8 cylindrow
    http://www.youtube.com/watch?v=J9hPHw_EKBU

  • 3. Data: 2011-06-07 19:57:07
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-06-07 16:55, J.F. pisze:

    > IMO to akurat V6 kola zamachowego az tak bardzo nie potrzebuje. Byc moze
    > takie kolo jest do dostania od manualnej skrzyni.
    > Szczegolnie jak bedzie obciazona wirnikiem pradnicy - tez dobre kolo.

    O ile prądnica ma te ~100 kW, to i wirnik ma konkretny moment bezwładności.

    > I wywalilbym tego kardana, a dal jakas prosta rurke, na tyle elastyczna
    > zeby nie bylo problemow dopasowania osi.

    Po co kombinować - wyjdzie/albo nie wyjdzie, a 100 kW@2300/min daje
    ponad 400 Nm. Są gotowe sprzęgła z elastomerami.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2011-06-07 20:29:24
    Od: "CRAY" <c...@w...pl>

    > Duza ta pradnica ma byc ? Ten silnik ma ze 150kW, optymalnie pracuje
    > pewnie na ~80kW.
    > A przy takiej mocy ciaglej to juz chyba lepiej poszukac diesla.

    Pradnica ma 55 kW i zroznych przyczyn zdecydowalem sie wlasnie na ten
    silnik.

    > Prad staly ? Bo zmienny w naszym klimacie lubi 3000 rpm.

    Obroty na silniku 2300 ale zastosowane jest przekladnia pasowa czyli 2300 na
    silniku i 1500 na pradnicy.

    > IMO to akurat V6 kola zamachowego az tak bardzo nie potrzebuje. Byc moze
    > takie kolo jest do dostania od manualnej skrzyni.
    > Szczegolnie jak bedzie obciazona wirnikiem pradnicy - tez dobre kolo.

    Tez mi sie tak wydaje tylko problemem jest dosc cienkie kolo z wiencem ktore
    musi pozostac aby silnik odpalic , gdyby bylo grubsze nie mialbym obaw ze
    bedzie wpadac w jakies wibracje i sie rozleci - blacha ok 3 mm.

    > I wywalilbym tego kardana, a dal jakas prosta rurke, na tyle elastyczna
    > zeby nie bylo problemow dopasowania osi.

    Wlasnie o to spasowanie osi chodzi ,niechcialbym zalatwic panewek minimalna
    niewspolosiowoscia.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2011-06-08 10:08:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "CRAY" <c...@w...pl> napisał w
    > Pradnica ma 55 kW i zroznych przyczyn zdecydowalem sie wlasnie na
    > ten silnik.

    Z tego da sie male osiedle zasilac, mam nadzieje ze dobrze
    przemyslales decyzje.

    > Obroty na silniku 2300 ale zastosowane jest przekladnia pasowa
    > czyli 2300 na silniku i 1500 na pradnicy.

    Z ciekawosci to bym sprawdzil ch-ki tego silnika. Czy nie byloby
    lepiej zeby chodzil na 1500rpm i otwartej przepustnicy.
    Tzn - oszczedniej na paliwie, na panewkach niekoniecznie, ale to
    chyba do sporadycznej pracy.

    > Wlasnie o to spasowanie osi chodzi ,niechcialbym zalatwic panewek
    > minimalna niewspolosiowoscia.

    Na takie drobne to wystarczy sprzeglo podatne. Choc jak dajesz
    przekladnie na paskach to znow podejscie sie zmienia - moze nic nie
    trzeba.

    J.

  • 6. Data: 2011-06-09 16:43:18
    Od: "marvin" <m...@w...pl>

    Uzytkownik "CRAY" napisal...

    > Witam,
    > Chciałbym się poradzić w kwestii koła zamachowego. Mam silnik od Omegi 3.0
    > V6 x30xe, który używany będzie do napędzenia prądnicy (stała prędkość
    > obrotowa - ok. 2300 obr/min).

    Fajny silnik :) Jak to chłodzisz przy takiej stacjonarnej pracy?

    ps. a LPG jest?

    Pozdrawiam
    marvin