  • 21. Data: 2011-06-16 15:29:49
    Temat: Re: Gwint prostokątny w tokarce?!
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Psot wrote:

    > Zniszczenie polega głównie na "wyciągnięciu" gwintu w miejscu
    > najczęściej używanym co nie przeszkadza jako tako w toczeniu, lecz
    > "ucieka " dokładnośc toczenia.

    A tam nie ma wałka napędowego?
    W moim - starym wprawdzie, ale jarym TUBie -
    pociągowa się chyba nawet nie kręci przy toczeniu wzdłużnym.

  • 22. Data: 2011-06-16 15:55:03
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 16, 4:17 pm, "Psot" <p...@T...pl> wrote:
    > ruba poci gowa tokarki powinna by zrobiona z "lepsiejszego" materia u [tak
    > zwana "stal do naw glania"]przynajmniej 40H i azotowana. Dzi ki temu
    > piekielnie odporna powierzchniowo na demolk , a rdze "pracuje" [bo mi tki]
    > i poddaje si udarom.Najcz sciej na typowej rubie nie wida zniszcze i
    > chropowato c jest zachowana. Zniszczenie polega g wnie na "wyci gni ciu"
    > gwintu w miejscu najcz ciej u ywanym co nie przeszkadza jako tako w
    > toczeniu, lecz "ucieka " dok adno c toczenia. Acha, znormalizowana typowa
    > ruba ma gwint wytoczony, a nie gnieciony.I azotowanie po toczeniu.

    No ale mowa jest o jakimś czeskim szmelcu który się zużył od samego
    patrzenia. Co i jak powinno być robione to każdy miał w szkole, ja
    mówię o sposobach zaistnienia produktu w Castoramie albo OBI...
    Konrad

  • 23. Data: 2011-06-16 16:09:32
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Psot wrote:

    > Acha, znormalizowana typowa śruba ma
    > gwint wytoczony, a nie gnieciony.I azotowanie po toczeniu.

    Stawiam 10 EUR, że standard normalizowany w większości
    przypadków nie jest toczony.

  • 24. Data: 2011-06-16 17:42:37
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 16, 5:09 pm, "cef" <c...@i...pl> wrote:

    > Stawiam 10 EUR, e standard normalizowany w wi kszo ci
    >  przypadk w nie jest toczony.

    Hehe, to ja dorzucę 10 funtów :)
    Oczywiście mowa o Tr i Acme, bo już do śrub kulkowych to toczone będą.
    Konrad

  • 25. Data: 2011-06-16 21:22:15
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 16 Jun 2011 17:29:49 +0200, cef wrote:

    >A tam nie ma wałka napędowego?
    >W moim - starym wprawdzie, ale jarym TUBie -
    >pociągowa się chyba nawet nie kręci przy toczeniu wzdłużnym.

    Ale jednak jest sruba. Widac w jakiegos powodu potrzeba i sruby i
    walka napedowego, moge sie sprobowac dowiedziec czemu.

    Przy czym walek nie zmienia problemu, bo nadal jakos przesuwac trzeba.

    J.

  • 26. Data: 2011-06-16 21:32:10
    Temat: Re: Gwint prostokštny w tokarce?!
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    J.F. wrote:

    > Ale jednak jest sruba. Widac w jakiegos powodu potrzeba i sruby i
    > walka napedowego, moge sie sprobowac dowiedziec czemu.

    No śruba jest do sprzężenia dokładnego przy toczeniu gwintów.

    > Przy czym walek nie zmienia problemu, bo nadal jakos przesuwac trzeba.

    Wałek przesuwa na zębatce (skrzynka suportowa, nawrotnica itd)

  • 27. Data: 2011-06-16 21:53:46
    Temat: Re: Gwint prostok?tny w tokarce?!
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 16 Jun 2011 02:14:14 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    >Zapomniałem dopisać: pod warunkiem że przecina się normalnym nożem
    >przecinakiem zgodnie z jego przeznaczeniem.

    Zgodnie z waszymi teoriami - bylaby sila na srubie poprzecznej.

    No dobra, RTFM, siegnalem do ksiazki, przy normalnym toczeniu:
    -skladowa obwodowa Fv,
    -skladowa posuwowa Ff, dla stali 0.2-0.4 Fv, dla zeliwa 0.1-0.4 Fv,
    -skladowa odporowa Fp, odsuwa noz od srodka obrotu i wynosi
    0.4-0.6 Fv dla stali i 0.3-0.6 Fv dla zeliwa.

    jestem troche zdziwiony, bo naprawde nie przypominam sobie mocowania z
    tokarka.
    Przy cieciu bylyby chyba dwie sily Fp na rogach noza - znoszace sie,
    ale Ff by zostala - tylko tu posuw sruba poprzeczna.

    >Normalny gwint Tr50 ma skok 8mm, a normalny gwint M5 ma skok 0.8mm.
    >Dziesięć razy bardziej precyzyjny,

    A nie, to wcale nie znaczy ze bardziej precyzyjny.

    Amatorskie konstrukcje powstawaly na pretach fi 10 z Castoramy, no ale
    to zazwyczaj male frezareczki byly.

    J.

  • 28. Data: 2011-06-17 05:21:27
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > No śruba jest do sprzężenia dokładnego przy toczeniu gwintów.

    > Wałek przesuwa na zębatce (skrzynka suportowa, nawrotnica itd)

    W starych maszynach śruba najczęściej jest
    nieosłonięta, to widać kiedy pracuje. W nowszych jest osłona, więc
    można myśleć, że śruba zawsze ciągnie suport.