  • 1. Data: 2010-07-22 03:08:43
    Temat: Indukcja plaskownika
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    Witam.
    Z niezlym fachowcem od piorunochronow przezbywam sie na temat indukcyjnosci
    przewodow. Moj oponent twierdzi, ze plaskownik stalowy, (zapewne ocynkowany
    czy miedziowany) ma 10-krotnie mniejsza indukcyjnosc niz przewod okragly o tym
    samym przekroju. Ja zas twierdze, ze byc moze ale nie 10 razy tylko beda to
    drobne roznice.
    Chodzi o wyliczenie indukcyjnosci prostego, metrowego kawalka przewodu o
    przekroju poprzecznym np. 2 x 25 mm oraz przewodu okraglego o zblizonym
    przekroju. Daleko od ziemi czy sciany.
    Moze ktos ma jakis handbook, w ktorym sa odpowiednie wzorki, czy namiar na
    kalkulator.
    Przelecialem w sieci tych kalkulatorow kilkanascie ale wszystkie one dotycza
    cewek nawijanych drutem o przekroju kolowym.
    Sprawa nie jest pilna ale mnie to zainteresowalo stad moja prosba.
    Pzdr.
    Tornad

  • 2. Data: 2010-07-22 04:34:57
    Temat: Re: Indukcja plaskownika
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 07/21/2010 11:08 PM, Tornad wrote:
    [...]
> [...]
    > cewek nawijanych drutem o przekroju kolowym.
    > Sprawa nie jest pilna ale mnie to zainteresowalo stad moja prosba.

    Kalkulatora nie znalazłem, ale znalazłem taki podręcznik:
    http://www.g3ynh.info/zdocs/refs/NBS/Rosa1908.pdf
    Na stronie 315 (15. strona PDFa) jest wzór na indukcyjność przewodnika o
    przekroju prostokątnym.

    pzdr.
    j.

  • 3. Data: 2010-07-22 06:28:17
    Od: "m" <...@n...pq>

    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > ocynkowany
    > czy miedziowany) ma 10-krotnie mniejsza indukcyjnosc niz przewod okragly o

    Stalowy płaskownik kontra przewód miedziany ?
    Zależność będzie odwrotna:-)
    Stal będzie miała większą indukcyjność od miedzi

    Podniecanie się indukcyjnością dla piorunochronu zawsze mnie dziwiło
    10m piorunochronu ma indukcyjność rzędu 10uH. Napięcie na nim dla czasu
    trwania uderzenia 8us będzie ogromne, liczone w kV. Piorunochrony zwykle są
    dłuższe.

  • 4. Data: 2010-07-22 06:39:28
    Od: "m" <...@n...pq>

    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości
    > Z niezlym fachowcem od piorunochronow przezbywam sie na temat
    > indukcyjnosci

    Zjawisko naskórkowości warto by uwzględnić w ocenie co lepsze na
    piorunochron.
    Najlepiej wielka cienka blacha.

  • 5. Data: 2010-07-22 06:40:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello m,

    Thursday, July 22, 2010, 8:28:17 AM, you wrote:

> [...]

    > trwania uderzenia 8us będzie ogromne, liczone w kV. Piorunochrony zwykle są

    Właśnie dlatego powinno się dążyć do zmniejszenia indukcyjności. Ale
    choćby zrobić piorunochron ze złota, to i tak jego indukcyjność nadal
    będzie za duża :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2010-07-22 06:59:40
    Od: "m" <...@n...pq>

    > Właśnie dlatego powinno się dążyć do zmniejszenia indukcyjności. Ale
    > choćby zrobić piorunochron ze złota, to i tak jego indukcyjność nadal
    > będzie za duża :(

    Dlatego dobrze schronić się przed piorunem w metalowym pudle.
    Kilka zwodów na wieżowcu co najwyżej chroni przed pożarem eternitu:-(

  • 7. Data: 2010-07-22 07:35:02
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Zjawisko naskórkowości warto by uwzględnić w ocenie co
    > lepsze na piorunochron.

    To piorun razi prądem zmiennym? ;-)

  • 8. Data: 2010-07-22 07:41:58
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 07/22/2010 03:35 AM, Robert_J wrote:

    > To piorun razi prądem zmiennym? ;-)

    Jak najbardziej. I to bardzo szybko zmiennym.

    j.

  • 9. Data: 2010-07-22 07:55:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Robert_J,

    Thursday, July 22, 2010, 9:35:02 AM, you wrote:

    > To piorun razi prądem zmiennym? ;-)

    Ach, Tobie się wydaje, że zjawisko naskórkowości dotyczy tylko prądu
    _przemiennego_?

    A odpowiadając na zadane pytanie - tak, piorun razi prądem zmiennym.
    Bardzo szybko zmiennym. I dlatego właśnie zjawisko naskórkowości ma
    znaczenie. Jak i impedancja uziomu, która paradoksalnie może być
    wyższa niż zjonizowanego powietrza.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2010-07-22 07:56:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jacek,

    Thursday, July 22, 2010, 9:41:58 AM, you wrote:

    > Jak najbardziej. I to bardzo szybko zmiennym.

    Qrcze! Napisałem swoją odpowiedź zanim przeczytałem Twoją a teraz
    wyjdzie, że zgapiłem :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl