  • 1. Data: 2010-07-22 16:24:36
    Temat: Takie niewinne źródełko prądowe
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    helo,

    Dostałem do przemyslenia temat skonstruowania regulowanego, stabilizowanego
    źródła prądowego. niby temat prosty, ale to ustrojstwo ma dać się regulować
    od 2 do 40A przy 150V. Obecne rozwiązanie to 3-fazowe trafo i sterowany
    prostownik na tyrystorach. Łatwo sobie wyobrazić ile to wazy.

    Zamiast trafa mozna by dac odpowiednio duzy zasilacz impulsowy, do regulacji
    prądu http://www.daycounter.com/Circuits/Current-Servo/Cur
    rent-Servo.gif .
    Pytanie - co pierwsze wybuchnie po podłączeniu pełnego obciązenia ? :)

    A tak powaznie - poza dobraniem elementów mocy tak, zeby nie poszły z
    dymem - czy to rozwiązanie zadziała ? Coś za prosto to chyba wygląda, zeby
    poszło od pierwszego włączenia :) Jakich niespodzianek mozna się spodziewać
    ?

    pozdr

    @

  • 2. Data: 2010-07-22 16:31:03
    Temat: Re: Takie niewinne źródełko prądowe
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Artur,

> [...]
    > prostownik na tyrystorach. Łatwo sobie wyobrazić ile to wazy.
    > Zamiast trafa mozna by dac odpowiednio duzy zasilacz impulsowy,

    Jasne.

    > do regulacji prądu
    > http://www.daycounter.com/Circuits/Current-Servo/Cur
    rent-Servo.gif .

    Jaja sobie z nas robisz?

> [...]
    > poszło od pierwszego włączenia :) Jakich niespodzianek mozna się spodziewać

    Chcesz liniowym układem odprowadzać 6 kW ciepła? Bądź poważny.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2010-07-22 16:58:02
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    > Jaja sobie z nas robisz?

    ciekawe skąd wiedziałem, ze pierwszy z odpowiedzią będzie RoMan, i ze będzie
    ona własnie w tym stylu :)

    no ale ok, za szybko pomyslałem ... i za duzo chciałem. wystarczy mierzyc
    spadek na oporniku szeregowym i tym spadkiem regulowac PWM ... juz w samym
    zasilaczu, po co jeszcze dokładać coś więcej.

    > Chcesz liniowym układem odprowadzać 6 kW ciepła? Bądź poważny.

    duzo tu wkoło sprzętu chłodzonego wodą ;)

    > Best regards,

    równiez,

    @

  • 4. Data: 2010-07-22 16:59:36
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Artur Miller pisze:
> [...]
    > od 2 do 40A przy 150V. Obecne rozwiązanie to 3-fazowe trafo i sterowany
    > prostownik na tyrystorach. Łatwo sobie wyobrazić ile to wazy.
    Trafo mają to do siebie ;)

> [...]
    rent-Servo.gif .
    > Pytanie - co pierwsze wybuchnie po podłączeniu pełnego obciązenia ? :)
    Grzałka przemysłowa... znaczy się tranzystor.

> [...]
    > poszło od pierwszego włączenia :) Jakich niespodzianek mozna się spodziewać
    To rozwiązanie jest bez sensu - każda porządna przetwornica impulsowa
    mierzy napięcie na wyjściu i w zależności od niego reaguje na zmiany
    obciążenia, wystarczy, że to napięcie będziesz brał z rezystora
    pomiarowego (np 10m 0.5%) i dostaniesz zamiast źródła napięciowego
    źródło prądowe. Tylko pamiętaj o zabezpieczeniu przed brakiem
    obciążenia, bo inaczej Twoje trafo i kondensatory opuszczą układ
    słoneczny. ;)

    Michoo

  • 5. Data: 2010-07-22 17:08:19
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Artur Miller napisał:
> [...]
    > poszło od pierwszego włączenia :) Jakich niespodzianek mozna się spodziewać

    W zasadzie żadnych poza atrakcjami typu "światło i dźwięk (dymy
    gratis)". Policz sobie moc traconą na tranzystorze regulacyjnym -
    przecież on pracuje liniowo! W skrajnym przypadku będzie to 6kW - masz
    takiego mosfeta?

    Dalszą sprawą jest to że to jest układ pt. "jak mały Jasio pętlę
    sprzężenia zwrotnego sobie wyobraża" Zero zrównoważenia termicznego
    (różne rezystancje na wejściach opampa, koszmarnie duża stała czasowa -
    przy szybkozmiennym obciążeniu nie wiem jak to zadziała, trzeba by
    przesymulować z modelem obciążenia zmiennego - czy dla twoich warunków
    może być tak wolno reagujący układ. Jeśli już ma to być układ liniowy
    zdolny do rozproszenia 6 kW (koszty!) to niech będzie chociaż szybki -
    kompensacja częstotliwościowa w stabilizatorze ma za zadanie
    uniemożliwić jego wzbudzenie się na większych częstotliwościach a nie
    spowolnić go do prędkości opornicy wodnej obsługiwanej przez pana Zdzicha!

    A na poważnie - jeśli układ nie musi być skrajnie szybki (ten mimo
    liniowości nie jest) to zastosował bym regulacje impulsową z szeregowym
    kluczem (klasyczny układ "buck" tyle że z pętlą stabilizującą nie
    napięcie a prąd). Co prawda kawał ferrytu na takie moce potrzeba ale
    sprawność energetyczna będzie na tyle dobra że zwykły radiator sobie
    poradzi (bo do tych 6 kW to średniej wielkości instalację CO w
    mieszkaniu przeciętnego metrażu można podłączyć...). Tyle że jeśli
    zadajesz takie pytania to nie widzę szansy żebyś przebrnął przez
    konstrukcję rzeczywistego regulatora impulsowego - nie sztuka połączyć
    klucz, diodę, cewkę i kondensator żeby pokluczować zasilaniem, sztuka
    tak klucz wysterować żeby wzbudzeń nie było (jak sterowanie podzwania to
    sprawność leci na łeb i tranzystor kluczujący zaczyna świecić...) i tak
    dobrać opóźnienie reakcji pętli oraz jej wzmocnienie żeby reagowała
    możliwie szybko ale bez wpadania w oscylacje.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2010-07-22 17:10:05
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Jasne.

    rent-Servo.gif .

    > Jaja sobie z nas robisz?

    > Chcesz liniowym układem odprowadzać 6 kW ciepła? Bądź poważny.

    I już wiemy kto za ocieplenie klimatu odpowiada... Przecież to jest
    średnia moc ogrzewania niedużego domu jeśli wielkich mrozów nie ma.

    --
    Darek

  • 7. Data: 2010-07-22 17:14:17
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4c487b0b$0$19178$65785112@news.neostrada.pl...

    dzieki za informacje. temat jest na etapie przemysliwań, dość nowy dla mnie,
    ale przeciez trzeba się jakoś rozwijać a nie ciągle klepać to samo, a rozwój
    to w koncu próbowanie nowych rzeczy :)

    pozdrawiam

    a.

  • 8. Data: 2010-07-22 17:16:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Artur,

    > ciekawe skąd wiedziałem, ze pierwszy z odpowiedzią będzie RoMan, i ze będzie
    > ona własnie w tym stylu :)

    Ciesz się, że tak delikatnie... Za duży upał jest na poważniejsze
    złosliwości.

    > no ale ok, za szybko pomyslałem ... i za duzo chciałem. wystarczy mierzyc
    > spadek na oporniku szeregowym i tym spadkiem regulowac PWM ... juz w samym
    > zasilaczu, po co jeszcze dokładać coś więcej.

    A tak naprawdę to potrzebujesz takiej dokładności, że chcesz mierzyć
    po wtórnej?

    > duzo tu wkoło sprzętu chłodzonego wodą ;)

    Dopiero co narzekałeś na duży transformator... 6kW wystarczy, żeby
    regularny prysznic używać.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2010-07-22 17:24:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

    [...]

> [...]
    > liniowości nie jest) to zastosował bym regulacje impulsową z szeregowym
    > kluczem (klasyczny układ "buck" tyle że z pętlą stabilizującą nie

    Nie ma potrzeby stosowania step-down. Można przetwarzać pełnym
    mostkiem z 560V DC. W końcu to też step-down - tyle, że z
    transformatorem po drodze.

    > Co prawda kawał ferrytu na takie moce potrzeba

    Ferryt na transformator to nie problem. Gorzej będzie z rdzeniem na
    dławik wyjściowy. Ale też da się załatwić.

> [...]
    > kluczujący zaczyna świecić...) i tak dobrać opóźnienie reakcji pętli
    > oraz jej wzmocnienie żeby reagowała możliwie szybko ale bez wpadania

    Wszystko zależy od rzeczywistego zastosowania. Bo jak znam życie, to
    skoro to wcześniej działało z regulatorem tyrystorowym po pierwotnej,
    to spokojnie da się również w push-pull sterować "ręcznie"
    wypełnieniem używając kontrolera pracującego w trybie prądowym. Z
    baaardzo wolną pętlą sprzężenia.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2010-07-22 17:27:37
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    > Ciesz się, że tak delikatnie... Za duży upał jest na poważniejsze
    > złosliwości.

    tak tak, znam Twoje mozliwości w tym zakresie ;)

    > A tak naprawdę to potrzebujesz takiej dokładności, że chcesz mierzyć
    > po wtórnej?

    tak chyba będzie korzystniej dla szybkości odpowiedzi przy zmianach
    obciązenia. a czy to rozwiązanie ma jakieś znaczące wady, ze pytasz ? Poza
    większymi rozmiarami bocznika ...

    @