  • 1. Data: 2010-07-21 21:19:13
    Temat: czemu silnik moze chodzic glosno ?
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Witam

    Silnik od elektryczych szyb w fiacie uno chodzi
    straszliwie glosno. Luzy ma ale chyba niezbyt duze.
    Rozebralem go a w srodku pelno czarnego pylu. Nie ma
    tam nic czarnego co mogloby trzec wiec to chyba tylko
    ze szczotek. Zostalo ich malo (chociaz troche jest i sa
    docisniete odpowiednio). Po włączeniu przez plastik
    widac iskrzenie.

    Czy szczotki moga powodowac nierowna prace silnika
    i drzenie (halas) ?

    Wirnik jest z jednej stronie na lozysku kulkowym (wydaje
    mi sie, ze jest dobre). Z drugiej jest lozysko slizgowe.

    Gdzie mozna szukac przyczyny ?

  • 2. Data: 2010-07-22 01:38:18
    Temat: Re: czemu silnik moze chodzic glosno ?
    Od: c...@p...onet.pl

    Raczej wina łozysk i/lub przekładni napędu z silnika na szybę niż wina
    szczotki..

  • 3. Data: 2010-07-22 04:14:04
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Użytkownik <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Raczej wina łozysk i/lub przekładni napędu z silnika na szybę niż wina
    > szczotki..

    Te kulkowe wyglada dobrze ale moze tylko wyglada. Testuje sam silnik i nie
    ma zadnej przekladni

  • 4. Data: 2010-07-22 08:24:02
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    bagno wrote:

    > Silnik od elektryczych szyb w fiacie uno chodzi
    > straszliwie glosno. Luzy ma ale chyba niezbyt duze.

    moze miec zwarcie uzwojen - albo na komutatorze (zapchanie pyłem węgla)
    albo w uzwojeniach (uszkodzenie izolacji albo przez przetarcie od
    wibracji, albo np. przegrzanie bo się coś zacina).
    Mógł się też drut którejś sekcji przy komutatorze upierd*c.
    --
    Marek Lewandowski

  • 5. Data: 2010-07-22 09:08:57
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wibracji, albo np. przegrzanie bo się coś zacina).
    > Mógł się też drut którejś sekcji przy komutatorze upierd*c.

    Na urwany nie wygląda. Posprawdzam czy coś nie jest z tymi uzwojeniami.

  • 6. Data: 2010-07-23 03:31:15
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > Na urwany nie wygląda. Posprawdzam czy coś nie jest z tymi uzwojeniami.

    Marek Ci dobrze napisal, mialem napisac to samo, uprzedzil mnie.
    Jesli jak piszesz komutator iskrzy, szczotki sa ponadpalane i pelno czarnego
    pylu to silnik masz do wymiany. Chyba teraz nikt sie nie bawi w przewijanie
    wirnikow - robia to automaty.
    Najprosciej sprawdzic przerwe w jednej lub dwu sekcjach uzwojenia zwyklym
    omomierzem wskazowkowym. Mierzysz opor pomiedzy sasiednimi segmentami
    komutatora lub lepiej lecz trudniej diametralnymi i stwierdzisz duza roznice
    rezystancji. Sekcja uszkodzona wykaze znacznie wiekszy opor omowy.
    W jednym ze starszych silniczkow tego typu, w ktorych koncowki uzwojen byly
    do komutatora lutowane, udalo mi sie wirnik naprawic; teraz to sie zaciska czy
    zgrzewa i to polaczenie rzadko sie psuje.
    Wirnik takiego silniczka nie jest projektowany do pracy ciaglej, on sie
    stosunkowo szybko nagrzewa. Roznice rozszerzalnosci cieplnej zywicy (ktora
    uzwojenie jest zalane) i uzwojenia powoduja, ze ona sie z czasem meczy,
    uzwojenie drga i nastepuje przetarcie izolacji, najczesciej w tej plataninie
    przewodow po stronie komutatora i wirnik pada.
    Zapewne po oczyszczeniu wirnika zobaczysz tam ciemna plamke...
    Pzdr.
    Tornad

  • 7. Data: 2010-07-23 20:22:57
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > omomierzem wskazowkowym. Mierzysz opor pomiedzy sasiednimi segmentami
    > komutatora lub lepiej lecz trudniej diametralnymi i stwierdzisz duza

    Po wstępnym sprawdzeniu wychodzi wszędzie poniżej 1 oma. Dokładniej
    moim miernikiem nie zmierze ale dla mnie to wszedzie jest to samo.

    > przewodow po stronie komutatora i wirnik pada.
    > Zapewne po oczyszczeniu wirnika zobaczysz tam ciemna plamke...

    Ten wirnik az tak brudny nie był. Troche proszku omiotłem pędzlem i tyle.

    Moim zdaniem to jednak uszkodzone łożysko. Jak kręce osią dobrego silnika
    to od razu czuje, że chodzi lepiej.