  • 11. Data: 2010-07-22 07:57:11
    Temat: Re: Indukcja plaskownika
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    news:15310170373.20100722084052@pik-net.pl...

    > Właśnie dlatego powinno się dążyć do zmniejszenia indukcyjności. Ale
    > choćby zrobić piorunochron ze złota, to i tak jego indukcyjność nadal
    > będzie za duża :(

    Ciekawi mnie czy zmiana indukcyjności to zmiana niewielka, czy rzeczywiście
    o rząd wielkości?
    Wiem ze przy ekstremalnych zjawiskach do "głosu" mogą dochodzić
    zależności, których odpowiedzią może być choćby funkcja wykładnicza
    wtedy nagle(!) dominuje wyniki końcowe, inne niż spodziewane.

    Zaintrygowało mnie pytanie wątkotwórcy.

    Artur(m)

  • 12. Data: 2010-07-22 08:02:24
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 07/22/2010 03:56 AM, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Qrcze! Napisałem swoją odpowiedź zanim przeczytałem Twoją a teraz
    > wyjdzie, że zgapiłem :(

    Wytłumaczyłeś dlaczego to ma znaczenie :)

    j.

  • 13. Data: 2010-07-22 08:06:02
    Od: "m" <...@n...pq>

    Użytkownik "Artur(m)" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Ciekawi mnie czy zmiana indukcyjności to zmiana niewielka, czy
    > rzeczywiście
    > o rząd wielkości?

    Niewielka, dla zmian kształtu niemagnetyka z koła na cienką blachę znacznie
    węższą od długości, mniej niż dwukrotnie. Dla rozsądnego płaskownika, np. o
    stosunku boków 10:1 spadnie do ~70% wartości przy kole
    W tym rozważaniu lina miedziana kontra stal wysłałbym specjalistę od
    spadków" na drzewo".

  • 14. Data: 2010-07-22 08:11:29
    Od: "m" <...@n...pq>

    Użytkownik "Artur(m)" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Ciekawi mnie czy zmiana indukcyjności to zmiana niewielka, czy
    > rzeczywiście
    > o rząd wielkości?

    Pomyśl o audiofilach i kablach głośnikowych. Podobny problem :-(
    Niektórzy kupują przeplatane taśmowe wiązki z metali szlachetnych jako super
    kable za koszmarne pieniądze, zamiast zwykłego grubego druta.
    Nie słyszałem, by audiofile używali bednarki do podłączenia głośnika :-)

  • 15. Data: 2010-07-22 08:30:06
    Od: "Maciej" <m...@u...math.uni.wroc.pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > tym
    > samym przekroju. Ja zas twierdze, ze byc moze ale nie 10 razy tylko beda

    Jak widzisz - jeśli widzisz - ze wzoru który podał Jacek wynika, że
    indukcyjność takiego płaskownika (przy ustalonym polu przekroju - skoro
    porównujemy z przewodnikiem okrągłym) może być dowolnie wielka. Minimum
    przyjmuje (jeżeli płaskownik jest znacznie dłuższy od wymiarów poprzecznych)
    dla przekroju kwadratowego. Twój oponent myli się więc twierdząc, że
    płaskownik ma mniejszą indukcyjność (bo w zależności od proporcji przekroju
    ta indukcyjność może być dowolnie duża), a ty mylisz się twierdząc, że
    róznice będą drobne.

    Swoją drogą - jak ci się udalo skończyć politechnikę :-)?

    Maciej

  • 16. Data: 2010-07-22 08:34:41
    Od: "m" <...@n...pq>

    > znaczenie. Jak i impedancja uziomu, która paradoksalnie może być
    > wyższa niż zjonizowanego powietrza.

    Bo tak działa dobry piorunochron
    Najpierw jest "bum" , nawet 1MA w piorunochron.
    Potężne przepięcie, telewizory w sąsiednich wieżowcach szlag trafia.od
    napięć indukowanych.
    Zwód się topi, powietrze jonizuje. Łuk elektryczny ma małą impedancję.
    Problem jest przy uderzeniach wielokrotnych gdy łuk zdąży się zgasić.

  • 17. Data: 2010-07-22 08:39:14
    Od: "m" <...@n...pq>

    Użytkownik "Maciej" <m...@u...math.uni.wroc.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przyjmuje (jeżeli płaskownik jest znacznie dłuższy od wymiarów
    > poprzecznych) dla przekroju kwadratowego. Twój oponent myli się więc

    ?????????????

    > Swoją drogą - jak ci się udalo skończyć politechnikę :-)?

    ??????????????

    Może oponent ma rację, jeśli miał na myśli impedancję płaskownika, kontra
    impedancję pręta zbrojeniowego, a nie indukcyjność. Prawie jak żywiec:-)

  • 18. Data: 2010-07-22 09:47:39
    Od: Andgro <b...@a...com>

    m pisze:

> [...]
    > super kable za koszmarne pieniądze, zamiast zwykłego grubego druta.
    > Nie słyszałem, by audiofile używali bednarki do podłączenia głośnika :-)

    Przy bardzo małej impedancji zestawu głośnikowego i jego reaktancyjnym
    charakterze małe opory i (w nieporównanie mniejszym stopniu)
    indukcyjności) będą miały wpływ na charakterystykę amplitudowo-fazową
    zestawu wzmacniacz-głośnik. Pytanie o granice rozsądku i próg
    słyszalności. Ale nad tym chyba należy spuścić zasłonę milczenia, bo
    audioilstwo to problem prychologiczno-psychiatryczny oraz niedoboru
    wiedzy i nikt nigdy nie przekona audiofila, że wywalił worek pieniędzy
    dla poprawy jedynie swojego samopoczucia lub ego.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki

  • 19. Data: 2010-07-22 09:58:32
    Od: Andgro <b...@a...com>

    Indukcyjność przewodnika o określonej długości i przekroju nie może być
    dowolnie duża ani dowolnie mała. Jest granica zarówno od góry jak i od
    dołu. Największą indukcyjność będzie miał przewodnik kołowy a
    najmniejsza płaszczyzna nieskończenie cienka i nieskończenie szeroka.

    Wracając do tematu piorunochronu, u mnie rozwiązane jest to tak, ze
    przed wszystkim mam dach z blachy, co częściowo daje efekt puszki
    Faradaya. Ewentulany ładunek spowodowany walnieciem pioruna postanowiłem
    odprowadzic zaś przez rynny, które są stalowe galwanizowane i mają małą
    indukcyjność. Połączeń miedzy segmentami dobrego z pewnością nie ma, ale
    nie chodzi przecież o opór dla prądu stałego lecz dla impulsowego
    wyładowania o wysokim napięciu. Zanim przewody w domu zaczną wychodzić
    ze ścian, z pewnością najpierw nastąpi przebicie farby między segmentami
    rynien.
    Oczywiście wyloty rynien są przyśrubowane do płaskownika, który tworzy
    podziemną opaskę, a nie elektrycznie wiszą w powietrzu.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki

  • 20. Data: 2010-07-22 10:19:31
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Ach, Tobie się wydaje, że zjawisko naskórkowości dotyczy
    > tylko prądu
    > _przemiennego_?

    Fakt, strzeliłem bez zastanowienia ;-))). Dzięki za
    sprostowanie.

    > A odpowiadając na zadane pytanie - tak, piorun razi prądem
    > zmiennym.
    > Bardzo szybko zmiennym. I dlatego właśnie zjawisko
    > naskórkowości ma
    > znaczenie. Jak i impedancja uziomu, która paradoksalnie
    > może być
    > wyższa niż zjonizowanego powietrza.

    To prawda, człowiek zapomina na starość... ;-)))