  • 11. Data: 2017-06-23 23:07:09
    Temat: Re: Indukcyjność cewki długofalowej
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-06-23 o 21:31, Piotr Gałka pisze:

    > Piszemy o odbiorniku detektorowym. Jak detektor jest za przemianą i p.cz
    > to radio zmienia nazwę i już nie jest odbiornikiem detektorowym.

    A tam. Prawie każde radio AM za stopniem przemiany posiada detektor.

    To musi być radio wysokiej klasy, żeby miało demodulator.

    Żeby było jasne:

    detektor = metodami inercyjnymi zdejmuje obwiednię

    demodulator = mnoży sygnał przez odtworzoną sinusoidę nośnej - jeden z
    produktów mnożenia wypadnie w paśmie akustycznym.

  • 12. Data: 2017-06-23 23:11:23
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    > Strojąc indukcyjnie można uzyskać szerszy zakres. Ale fakt, selektywność
    > takigo radia wygląda marnie. Mnie od lat (kilkudziesięciu) chodzi po
    > głowie zrobienie porządnego radia detektorowego, z obwodami o wielkiej
    > dobroci. Ale pewnie wcześniej przestaną nadawać, nim się do tego zbiorę.

    Obwody o wielkiej dobroci trochę pomogą, ale główny problem to silne
    tłumienie obwodu rezonansowego niską impedancją detektora ze słuchawkami
    na wyjściu i anteną. Trzeba iść na kompromis między czułością
    (głośnością dźwięku w słuchawkach) a selektywnością. Dużą poprawę
    selektywności można uzyskać przez autotransformatorowe sprzężenie obwodu
    rezonansowego z detektorem i zmniejszenie sprzężenia z anteną.
    Dobre efekty uzyskiwałem stosując cewkę suwakową z dwoma suwakami
    współpracującą z kondensatorem zmiennym, którym ustalało się
    częstotliwość. Suwakami można było dobrać optymalne sprzężenie
    autotransformatorowe z anteną i detektorem.

    Grzegorz

  • 13. Data: 2017-06-24 11:31:54
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "SnCu" <t...@e...ca> napisał w wiadomości

    > Trzeba było zrobić przemianę częstotliwości (i filtry wstrojone w
    > częstotliwość pośrednią) zanim to puścisz na detektor.

    Albo zwiększyć dobroć. To jest całkiem możliwe. Bo ja też miałem ten
    problem, ale raz mi się udało, że było kilka różnych stacji "ma skali". Nie
    pomnę... łeb mnie rwie...

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 14. Data: 2017-06-24 11:56:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzegorz Kurczyk napisał:

> [...]
    > częstotliwość. Suwakami można było dobrać optymalne sprzężenie
    > autotransformatorowe z anteną i detektorem.

    Słuchawki nigdy nie były w moich założeniach elementem obowiązkowym.
    Wzmacniacz m.cz. jak najbardziej dopuszczam. Ale gdybym uparł się na
    stosowanie słuchawek, to też bym zrobił własne. O wysokiej impedancji
    i wysokiej czułości.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2017-06-24 12:10:35
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > głowie zrobienie porządnego radia detektorowego, z obwodami o wielkiej
    > dobroci. Ale pewnie wcześniej przestaną nadawać, nim się do tego zbiorę.

    Użyczę ci swojego AM :)
    Zrobisz, puszczę ci sygnał i sobie wystroisz :)

  • 16. Data: 2017-06-24 12:41:27
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > Wzmacniacz m.cz. jak najbardziej dopuszczam. Ale gdybym uparł się na
    > stosowanie słuchawek, to też bym zrobił własne. O wysokiej impedancji

    Tylko ja tak się zastanawiam...
    Jak duża oporność, dzięki czemu mniejsze obciążenie obwodu i większa
    selektywność zapewne, to jak rozwiązać problem, żeby w słuchawkach wydzielić
    odpowiednio dużo energii? Liczyć na dopasowanie 50:50, przy którym jest to
    najefektywniejsze? Chyba, że amperozwoje to załatwią... Głowa mi huczy,
    myślenie odpoczywa... Procha wziąłem, może się wyprostuje...
    Bo z prawem Ohma, większa oporność, to mniejszy prąd. Żeby mprzy danej
    oporności nawinąć więcej zwojów, to trzeba by grubszego drutu, to
    amperozwojów będzie więcej. Ale i słuchawki urosną, bo zwojnica musi się
    gdzieś zmieścić...

    A tak a propos tematu -
    http://www.fonar.com.pl/audio/projekty/wzmacniacze/w
    zm5/wzm.htm :) Aż klimat
    głębokiej wsi poczulem :) Gdzie chłop pojechał do sklepu, lampkę kupił, w
    GSie baterię, w kiosku do żarzenia, zmontował i słucha w niedzielę Porannych
    Rozmaitości Rolniczych :) Pół miesiąca to składał, obficie podlewając :) Ale
    w końcu jest! Gra! Może nawet Wolną Europę złapie?
    A dziś... fejzbuki, tłitery, gugiel... strumień audio (a trzeba wiedzieć
    gdzie połączyć, by reklam nie dawali)... I diodki, lampki, idą w
    pizzzzapomnienie...

  • 17. Data: 2017-06-24 12:59:09
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-06-24 o 11:31, HF5BS pisze:

> [...]
    >
    > Albo zwiększyć dobroć. To jest całkiem możliwe. Bo ja też miałem ten
    > problem, ale raz mi się udało, że było kilka różnych stacji "ma skali".

    A zamiast cewki żyrator? To trochę nie w stylu "jest początek XX wieku i
    właśnie wynaleźliśmy radio", ale cewki żyrowane kondensatorem są jednak
    lepszymi cewkami niż takie rzeczywiste.

    Oczywiście żyrator swoją moc pobiera, więc detefonu się *chyba* tak nie
    zrobi.

  • 18. Data: 2017-06-24 13:34:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS tak się zastanawia...

> [...]
    > oporności nawinąć więcej zwojów, to trzeba by grubszego drutu, to
    > amperozwojów będzie więcej. Ale i słuchawki urosną, bo zwojnica musi

    Na ogół wszystkim się wydaje, że jak słuchawki, to drut musi być nawinięty
    wokół uszu. Od lat tak to wygląda, więc nie przychodzi na myśl, że może
    być inaczej. Tymczasem nie jest to jedyne możliwe rozwiązanie. Przetwornik,
    nawet duży i ciężki, może znajdować się w pudełku leżącym na stole.
    Do uszu dźwięk dochodzi gumianymi rurkami, jak w lekarskim stetoskopie.
    Takie konstrukcje były znane przed laty, a potem zapomniane. Pozwalają
    na osiągnięcie dużej sprawności, dobrej jakości i wymaganych parametrów
    elektrycznych.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2017-06-24 19:24:45
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-06-24 o 12:59, SnCu pisze:

    > A zamiast cewki żyrator? To trochę nie w stylu "jest początek XX wieku i
    > właśnie wynaleźliśmy radio", ale cewki żyrowane kondensatorem są jednak
    > lepszymi cewkami niż takie rzeczywiste.
    Może dla mcz, ale w odbiorniku cewka pełni podwójną rolę, raz obwodu
    rezonansowego, dwa robi z prętem ferytowym za antenę, trudno zmusić
    żyrator aby był anteną. Żyratory z tego co pamiętam najlepiej się
    spisywały w analogowych korektorach sygnału mcz.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 20. Data: 2017-06-24 19:31:51
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > Takie konstrukcje były znane przed laty, a potem zapomniane. Pozwalają
    > na osiągnięcie dużej sprawności, dobrej jakości i wymaganych parametrów

    Ale jako, że to układ pasywny, to energii w układzie nie przybędzie,
    najwyżej nieco mniej może uleci.
    Znam stetoskop lekarski i już mi się kilka razy pomyślało, nad zrobieniem
    czegoś fajnego, wykorzystując to właśnie. HiFi to nie będzie, ale radia
    posłuchać się da.