  • 81. Data: 2017-06-26 22:36:23
    Temat: Re: Indukcyjność cewki długofalowej
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
    news:oir9fu$stp$2@node1.news.atman.pl...
    > Albo i nie antenowe, "antena świetlna" to tez wynalazek z epoki.
    > Całkiem niegłupi, nawiasem mówiąc.

    Ale widziałeś wtedy też wszystkie okoliczne lodówki, spawarki, golarki,
    iskrzące styki, wiertarki, żelazka, oraz inne urządzenia - każde zakłócenie
    objawiało się odpowiednio, bawiłem się nawet w rozpoznawanie, co tym razem
    zakłóciło :) Z rana, czesto odzywała się na 2-3 minuty, golarka sąsiada,
    bardzo charakterystyczny jazgot :)

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 82. Data: 2017-06-26 22:38:20
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > https://9.allegroimg.com/original/01354b/476debf2421
    4a76b81cdc9140329

    > Panowie, jesteście absolutnie pewni? Ja bym o bycie cewką długofalową
    > podejrzewał tę lewą.

    Potwierdzam twoje podejrzenia.

  • 83. Data: 2017-06-27 00:24:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, June 26, 2017, 11:29:32 AM, you wrote:

    [...]

    > Ale to już czasy tranzystorów krzemowych. Ten detektorowy, o którym
    > wspomniałem to gdzieś w 68 robiłem.

    Też próbowałem mniej więcej w tym samym czasie ale nie wyszło.
    Nigdzie nie mogłem zdobyć słuchawek 2000 ?. Kilka lat później do
    Bambino wrzuciłem z grubsza nawiniętą cewkę na rdzeniu ferrytowym,
    dodałem kondensator zmienny a pomiędzy domami rozpiąłem 30 metrową
    antenę (za grosze można było w sklepach ZURTu kupić zestaw z linką,
    izolatorami i przełącznikiem). Za detektor robiło złącze baza-emiter
    tranzystora germanowego (jakiś TG2 z oderwanym kolektorem) a Bambino
    robiło za wzmacniacz. Rewelacyjnie odbierało Warszawę I jeszcze na 227
    kHz.

    W 1976 roku pierwszy naprawdę dobrze brzmiący wzmacniacz gitarowy na
    m.in. dwóch EL34 - jakieś 40W sinus, sporo więcej zniekształconego. A
    w tym samym roku Bogusław Dubiel opublikował schemat wzmacniacza 100W
    na 4x2N3055 (RiK 10/76), który pomimo błędów był namiętnie kopiowany
    przez wszystkich - w ten sposób skończyła się era lamp.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 84. Data: 2017-06-27 00:38:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello HF5BS,

    Monday, June 26, 2017, 10:36:23 PM, you wrote:

> [...]
    > zakłóciło :) Z rana, czesto odzywała się na 2-3 minuty, golarka sąsiada,

    Golarka była bohaterką opowiadania w Młodym Techniku wieki temu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 86. Data: 2017-06-27 02:08:39
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 26.06.2017 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Bo jakos niespecjalnie sobie wyobrazam, zeby w bloku kazdy mial
    > porzadna zaokienna antene.

    Bo w budynkach wielorodzinnych stosowało sie anteny zbiorcze. Tak jakoś
    od połowy lat 30-tych.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 85. Data: 2017-06-27 02:08:39
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 26.06.2017 Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> napisał/a:

    > Taki Juhas anteny ferrytowej OIDP nie miał, a pewne cechy odbiornika
    > przenośnego owszem - na baterię w końcu był :)
    > Ale ja go już w działaniu nie widziałem.

    Bo Juhas był odbiornikiem bateryjnym (i to na baterie starego systemu),
    dla niezelektryfikowanych uzytkowników, a nie odbiornikiem przenośnym.
    Nawet duże i luksusowe radia były produkowane w wrsjach bateryjnych,
    bo nie wszędzie jeszcze był dostępny prąd sieciowy.

    Przy okazji - były też sieci prądu stałego, więc pierwotnie (do ok 1935
    roku) odbiorniki sieciowe były w wersji na prąd zmienny lub stały,
    potem, wraz z postępem w konstrukcji lamp, te drugie zostały zastąpione
    wersją uniwersalną.

  • 87. Data: 2017-06-27 02:08:39
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 26.06.2017 Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał/a:

    > Akurat nieprawda. Radioodbirnik "Pionier" (pierwszy powojenny), większość
    > (może wszystkie) przedwojenne nie miały anteny ferrytowej. A zakresy
    > fal długich i średnich jak najbardziej miały. Fabryki naprodukowały
    > miliony odbiorników, które korzystły z zewnętrznych anten na fale średnie.

    W czasach Pioniera (powojennego) właśnie zaczęły się anteny ferrytowe
    pojawiać. Wczesniej stosowano po prostu kawał druta (jak ktoś miał
    możliwość, to nawet sensownie rozpiętego), lub wspomniane już anteny
    świetlne, zaś w odbiornikach przenośnych anteny ramowe.

  • 88. Data: 2017-06-27 09:03:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    HF5BS wrote:

    > Nie mogę jednak oprzeć się wrażeniu, że ponosimy tu jednak jakiś koszt,
    > tylko teraz nie powiem jaki

    Złożoność układowa dramatycznie rośnie, ale to jest problem projektanta
    scalaka -- z zewnątrz ta kostka wymaga dokładnie dwóch elementów: kwarcu
    i kondensatora odsprzęgającego. Jeśli w systemie jest już zegar (kilka
    częstotliwości do wyboru, 33kHz, 12MHz itd.), to kwarc nie jest wymagany.

    > Układzik, nie powiem, bardzo interesujący, choćby przez swoją
    > niewielkość, teoretycznie dałby się zamknąć w pudełku po zapałkach,

    Teoretycznie? Tu jest bardzo do niego podobny i po 3,5PLN:

    http://allegro.pl/modul-radio-fm-rds-stereo-rda5807m
    -arduino-bascom-i5774752438.html

    Wymiary płytki 11,4x11,2mm -- da się zamknąć w naparstku.
    UWAGA: dokumentacja w ścisłej czołówce najgorszych na świecie.
    W praktyce programować to się da jedynie przez analogię do
    produktów konkurencji.

    > - HiFi to to nigdy nie będzie

    Tego nie wiem, ale układ jest przeznaczony do telefonów komórkowych
    -- tam HiFi i tak nikt nie oczekuje.

    > Choćby z powodu niskiej IF, gdzie zapewne stosuje się też kompresję dewiacji

    Szczerze mówiąc, to bym się nie spodziewał, za dużo jest z tym zachodu.
    Normalne dekodowanie FM z kwadraturki -- dane wejściowe, arcus tangens,
    całkowanie fazy.

    > Piszą niby w tym "szicie", że jest odporne na przeładowanie, ale, ja tak
    > twierdzę, że takie sytuacje, każdy taki układ rozbroją.

    Na pewno nie ma IP3 odbiornika komunikacyjnego, ale nie do tego wszak
    służy...

    > Domniemywam, że część przyczyn mojej nienajlepszej oceny tych
    > układów, spowodowana jest kompromisami układowymi, w tym sensie, że
    > zmieścić w małej przestrzeni coś, jakimś kosztem, albo nie mieć tego w
    > ogóle.

    Przestrzeń już dawno nie jest ograniczeniem, ale teoria może być
    zasadniczo słuszna, jeśli kryterium jest niska moc pobierana.

    > Może to i moja niewiedza, oraz brak talentu krasomówczego, ale o wiele
    > bardziej, zwykły brak zaufania do takich kostek. Wynikły z moich
    > praktycznych doświadczeń.

    Ale oceniamy kostki, czy samą techniczną stronę takiej demodulacji?
    BTW, to nie tylko na FM tak robią, tu masz "wszechzakresową" homodynę
    kwadraturową:

    https://www.silabs.com/documents/public/data-sheets/
    Si4730-31-34-35-D60.pdf

    Pozdrawiam, Piotr

  • 89. Data: 2017-06-27 09:15:15
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Waldemar wrote:

    > A mi za cholerę nie chciała Warszawa wejść, tylko RWE ;-)

    Widać odbiornik był reakcyjny. ;-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 90. Data: 2017-06-27 09:19:33
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Po prostu obwód wielkiej dobroci -- z jak najmniejszymi stratami
    > w rezystancjach, potrafiący się rozbujać jak huśtawka w ogródku
    > jordanowskim, a więc selektywny.

    No ale ile to jest ta *wielka dobroć*? Kwarce mają dobroć
    rzędu 1e6, więc zdecydowanie wielką, ale to zaowocuje pasmem
    rzędu kilkuset Hz max. A zasadniczo nic nie stoi na przeszkodzie,
    by sobie w odbiorniku detektorowym zrobić filtr kwarcowy: jeżeli
    po myśli władzy ustawisz go na jedną stację, to m.in. OMIG
    kiedyś robił kwarce na zamówienie.

    Pozdrawiam, Piotr