  • 71. Data: 2020-02-06 10:27:04
    Temat: Re: Indukcyjny licznik energii, moment wsteczny a kradzież prądu
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    [...]
    > To przekonanie nie musi być wcale dalekie od prawdy. Świeci się
    > kilka godzin codziennie, a kaloryferkiem grzeje tylko, jak trzeba.

    Nieco nawiasem: na liczniku jest napisane np. 10(40)A. Ten pierwszy to
    prąd bazowy, na niego licznik jest kalibrowany, więc teoretycznie błąd
    powinien wynosić zero (no dobrze, powinien być najmniejszy, choć
    energetycy upierają się, że zero). Ten drugi to prąd maksymalny, który
    nie powinien być przekraczany (na przykład przy włączaniu silnika).
    Dowcip polega na tym, że przy prądach niższych niż bazowy licznik zawyża
    wskazania, przy wyższych zaniża. Tu też jest obszar działań
    racjonalizujących ;-)

    P.P.

  • 72. Data: 2020-02-06 11:02:16
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie jest znow taki duzy, bo jałowo one zimne sa.
    > Ale przy wiekszej ilosci w domu ... moze sie uskladac.
    >
    > IMO - wiecej biora zegarki w roznych sprzetach. Kuchenka, mikrofala.
    > I juz prog licznika przekroczony.

    Kiedyś sobie zrobiłem pomiary.

    Ładowarki:

    - ładowarka szczoteczki do zębów: 0.8W
    - ładowarka maszynki do golenia: 1.2W
    - ładowarka drugiej maszynki do golenia: 0.4W
    - ładowarka ładująca głośnik bezprzewodowy: 2.0W
    - ładowarka szczotki (Karcher): 0.9W

    AGD:

    - wyłączony telewizor: 1.4W
    - wyłączone kino domowe: 0.7W (włączone, ale nie grające, 33.4W)
    - magnetowid: 8.5W (i włączony i wyłączony)
    - zegarek w kuchence: 0.3W
    - wyłączone radio: 0.3W
    - wyłączona mikrofalówka: 1.6W
    - wyłączona pralka: 1.2W
    - wyłączony klimatyzator: 0.3W

    Sprzęt komputerowy:

    - wyłączony monitor: 1.6W
    - włączona laserówka: 7.8W (wyłączona zero, jest mechaniczny wyłącznik)
    - wyłączona atramentówka: 0.3W (włączona 2.6W)
    - router Acher C5: 7.8W
    - router Netgeara: 2.7W
    - switch Ethernetowy: 1.6W
    - modem od kablówki: 10.5W (po wyłączeniu wifi 9.7W)
    - wyłączony komputer HP ThinClient: 2.2W
    - podłączony i włączony laptop: 13W
    - raspberry pi: jedno 2.2W, drugie 2.4W

    Jedyne wnioski z tego:

    - wyłączam teraz magnetowid z gniazdka (mam bo mam, nie używam)
    - nie używam już kina domowego jako wzmacniacza do budzika
    - wyłączam laserówkę, jak jej nie używam

    Moje mieszkanie pobiera cały czas ok. 120-200W (z czego 66W
    mini-serwerownia, 73.8W lodówka). I tak te pieniądze uciekają.

  • 73. Data: 2020-02-06 16:21:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Kiedyś sobie zrobiłem pomiary.

    Przy tak malych mocach licznik moze to inaczej mierzyc ... a i
    watomierz moze klamac.

    >Ładowarki:
    >- ładowarka szczoteczki do zębów: 0.8W
    >- ładowarka maszynki do golenia: 1.2W

    Bez maszynki ? troche duzo ... ciepla powinna byc.

    >- wyłączony telewizor: 1.4W

    Telewizory maja dyspense, bo to teraz centrum rozrywkowo-sieciowe moze
    byc, i ma czuwac aktywnie ...

    >- wyłączone kino domowe: 0.7W (włączone, ale nie grające, 33.4W)

    Niezle sie musi grzac przy NIE odtwarzaniu :-)

    >- zegarek w kuchence: 0.3W

    Ja mam VFD w kuchence, o on sam chyba wiecej bierze.

    Sprzęt komputerowy:
    >- modem od kablówki: 10.5W (po wyłączeniu wifi 9.7W)

    Przetwarzanie tego OFDM wymaga mocy :-)
    Chyba, ze masz proste QPSK ..

    >- wyłączony komputer HP ThinClient: 2.2W
    >- podłączony i włączony laptop: 13W

    Ja zamykam klape laptopa, co powoduje usypianie.
    Ale:
    -Windows 10 budzi laptopa w nocy i cos tam robi - chyba sprawdza
    wirusy, albo aktualizacje,
    -od paru tygodni nie usypia juz laptopa ...

> [...]

    >Moje mieszkanie pobiera cały czas ok. 120-200W (z czego 66W
    >mini-serwerownia, 73.8W lodówka). I tak te pieniądze uciekają.

    Tak to niestety wyglada.
    Lodowka OK, ale ten jałowy pobor mocy mnie denerwuje ...

    J.

  • 74. Data: 2020-02-06 18:31:37
    Od: Konopny <o...@g...com>

    użytkownik Jacek napisał:
    Miał tylko takie wariactwo i nie dawał się przekonać, że
    > ładowanie telefonu może kosztować nawet mniej niż grosz.
    > Jacek

    Musiałem, sorki.
    https://youtu.be/wHW3k1et3Hk?t=70

  • 75. Data: 2020-02-06 19:59:56
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 06.02.2020 o 18:31, Konopny pisze:
    > użytkownik Jacek napisał:
    > Miał tylko takie wariactwo i nie dawał się przekonać, że
    >

    > Musiałem, sorki.
    > https://youtu.be/wHW3k1et3Hk?t=70

    Ależ to jest antysemitismus!
    Przestępstwo karane z art. 58 k.k.
    Jacek

  • 76. Data: 2020-02-07 09:59:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Ależ to jest antysemitismus!
    >Przestępstwo karane z art. 58 k.k.

    No gdzie, przeciez to gleboko moralne jest.
    I trzeba dopiero starego Zyda, zeby nam, chrzescijanom, to uswiadomic.
    Ide na herbate :-)

    J.

  • 77. Data: 2020-02-10 10:29:51
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A napieciowa zasilana ?

    Tak, normalnie z 230V AC.

    > Zobacz czy zlicza polowe tego co bez diody, tylko przydalby sie jakis
    > staly rezystor do obciazenia - zarowka sie niestety nie nadaje.
    > Chyba, ze wezmiesz amperomierz i skalibrujesz.

    Wziąłem amperomierz tylko nie wiem, czy taką połówkę sinusoidy mierzyć na
    zakresie AC miernika, DC czy na żadnym, bo na żadnym nie pokaże dobrze
    (miernik nie ma True RMS).

    Bez magnesu hamującego:

    - bez diody: 320 mA, 1 obr / 3.073 s (0.325415 obr/s)
    - z diodą: 190 mA (zakres AC) lub 160 mA (zakres DC), 1 obr / 5.353 s (0.18681 obr/s)

    Czyli bez diody 1.017 obr/A, a z diodą albo mniej (0.983 obr/A) albo
    więcej (1.1676 obr/A). Zależnie, na którym zakresie miernika pomiar
    prądu jest bliższy prawdy :)

    Z drugiej strony jak wezmę rezystor i zmierzę prąd, to będę wiedział, na
    którym zakresie (i czy w ogóle na którymkolwiek) miernik pokazuje bliżej
    prawdy.

    > A dioda nie starczy ?

    No nie, bo wtedy nie mamy składowej DC a jedynie połówki sinusoidy...

  • 78. Data: 2020-02-10 10:30:25
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > O ile dawno temu w czasach studenckich nie walnąłem się w obliczeniach,
    > to poprzez zwykłe prostowanie jednopołówkowe z w/w powodu da się oszukać
    > licznik indukcyjny na jakieś 6%.

    Obliczeniach czy pomiarach? :)

    Jak to wyliczyłeś?

  • 79. Data: 2020-02-10 10:37:29
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Przy tak malych mocach licznik moze to inaczej mierzyc ... a i
    > watomierz moze klamac.

    Tak... to wszystko przy założeniu, że watomierz nie kłamie. Tak czy
    inaczej nie chodziło mi o dokładne wartości, a o rzędy wielkości.

    > Bez maszynki ? troche duzo ... ciepla powinna byc.

    Z maszynką :) Na stałe podpięta.

    > Telewizory maja dyspense, bo to teraz centrum rozrywkowo-sieciowe moze
    > byc, i ma czuwac aktywnie ...

    Ten nie jest sieciowy, robi za monitor do Raspberry... i nie ma sieci, to
    stary LCD.

    > Niezle sie musi grzac przy NIE odtwarzaniu :-)

    Nie wiem, wysoko stoi :) Ale używałem jako budzika, więc przez długi czas
    było włączone 24h/dobę.

    > Ja mam VFD w kuchence, o on sam chyba wiecej bierze.

    Ja LED.

    > Przetwarzanie tego OFDM wymaga mocy :-)
    > Chyba, ze masz proste QPSK ..

    Mam Vectrę, nie wiem, co mają :)

> [...]
    > -Windows 10 budzi laptopa w nocy i cos tam robi - chyba sprawdza
    > wirusy, albo aktualizacje,
    > -od paru tygodni nie usypia juz laptopa ...

    Ja nie chcę usypiać laptopa, zamykam i to wyłącza matrycę. To taki głupi
    zwyczaj, bo w sumie nie mam powodu, żeby nie wyłączać laptopa... oprócz
    tego, że wtedy przed każdym użyciem musiałbym go włączać :)

    Usypianie to jest jakaś opcja, ale musiałbym to skonfigurować pod
    Linuksem. Pamiętam że kiedyś (> 10 lat temu i na innym sprzęcie)
    słabo mi to działało.

    > Tak to niestety wyglada.
    > Lodowka OK, ale ten jałowy pobor mocy mnie denerwuje ...

    Mnie też, ale co zrobić... musiałbym wyłączać cały sprzęt IT na noc albo
    wychodząc z domu. W nocy go nie używam (poza tym, że co jakiś czas robią
    się w nocy backupy), ale jak siedzę w pracy to chociażby tego posta piszę
    przez ssh z raspberry w domu.

    Z drugiej strony za dużo się tych minikomputerów namnożyło. Jeden by
    wystarczył... ale chciałem rozdzielić funkcje (osobno dostęp do sieci,
    czyli Radius, DHCP i brama, osobno komputer użytkowy, czyli wspomniane
    Raspberry, osobno NAS z podpiętymi dyskami, osobno raspberry przy TV,
    osobno serwer wydruku, żeby nie ciągnąć kabla do drukarki tylko drukować
    przez wifi... do tego switch, dwa access pointy, jeden na 2.4 GHz, drugi
    na 5 GHz (ten na 5 GHz umie też 2.4 GHz, ale tylko z wbudowanej, małej
    antenki, za słabo to działało), i tak się to mnoży).

  • 80. Data: 2020-02-10 10:46:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Tak, normalnie z 230V AC.

    Teoretycznie momentu napedowego nie powinno byc, ale przy tych roznych
    nieliniowosciach i histerezach ... kto wie.
    Za to cewka pradowa robi moment hamujacy ..

> [...]
    >mierzyć na
    >zakresie AC miernika, DC czy na żadnym, bo na żadnym nie pokaże

    TrueRMS tez nie byloby dobrze :-)

> [...]

    >Czyli bez diody 1.017 obr/A, a z diodą albo mniej (0.983 obr/A) albo
    >więcej (1.1676 obr/A). Zależnie, na którym zakresie miernika pomiar

    Zakladajac ze to rezystor, i ze moc spadla o polowe (o czym ten prad
    DC 160mA zreszta swiadczy), to niestety licznik zlicza za duzo...

    >No nie, bo wtedy nie mamy składowej DC a jedynie połówki sinusoidy...

    A chcialbys miec rowny pobor DC czy np prostokat ?

    stały prąd caly czas nie pozwoli pobrac energii z sieci :-(
    Prostokat ... moze byc ciekawe doswiadczenie - ogolnie licznik
    powienien zliczac.

    J.