  • 11. Data: 2012-02-03 09:56:27
    Temat: Re: JS - asynchroniczna komunikacja
    Od: Cezary Tomczyk <c...@g...pl>

    W dniu 2012-02-03 00:38, Marek pisze:

    > Link jaki mi podałeś zawiera tylko jakieś tutooriale Ajax'a. Nie bardzo
    > rozumiem czego miałbym sie z nich dowiedzieć na temat niniejszego wątku.

    Z podanego przeze mnie linku dowiesz się właśnie to, czego potrzebujesz.
    Ajax to nie jest żaden język programowania tylko protokół komunikacyjny.
    Ajax to akronim od Asynchronous JavaScript and XML.

    Z artykułu dowiedziałbyś się też, że potrzebna Ci jest jedna metoda:
    XMLHttpRequest. Chyba mogę pokusić się o stwierdzenie, że 99%
    przeglądarek obsługuje XMLHttpRequest. "Ale"! Z linka dowiedziałbyś
    dalej też to, że, niestety, inicjacja tego obiektu jest różna w
    przeglądarkach.

    Dlatego jeśli programujesz pod konkretną przeglądarkę (np. jakiś
    wewnętrzny projekt firmowy), to nie potrzebujesz żadnych bibliotek. Ale
    jeśli efekt Twojej pracy ma być działający na wielu przeglądarkach to 1)
    albo sam napiszesz sobie cross-browserową obsługę protokołu
    XMLHttpRequest, 2) albo skorzystasz z gotowych rozwiązań.

    > Mogę tam się tylko dowiedzieć jak uzyć Ajaxa do zrealizowania transmisji
    > asynchronicznej co kompletnie mnie nie interesuje. Ja chcę wiedzieć jak w
    > JS zrealizować transmisję asynchroniczną bez stosowania jakichkolwiek
    > bibliotek. Nie chcę stosować Ajaxa ani się go uczyć.

    https://developer.mozilla.org/pl/AJAX/Na_pocz%C4%85t
    ek

    Popatrz na Krok 1: "powiedz "Poproszę!", czyli jak wykonać zapytanie
    HTTP" - to jest dokładnie to, czego potrzebujesz. Gdybyś do tego miejsca
    doczytał to nie napisałbyś powyższych zdań.

    > Nie rozumiem za bardzo skąd jest taki opór w Was aby w 3 zdaniach opisać
    > jak najlepiej zrealizować zagadnienie bez tych bibliotek? Skąd ten
    > problem?

    Nie ma takiej potrzeby, ponieważ już to zostało świetnie opisane na
    Mozilla Developer Center. I to w dodatku po polsku. Co się rzadko zdarza.

    --
    Cezary Tomczyk
    http://www.ctomczyk.pl/

  • 12. Data: 2012-02-03 10:00:29
    Od: Cezary Tomczyk <c...@g...pl>

    > Nie uważam lecz nie znam innej. Wątek zainicjowałem po to aby dowiedzieć
    > się czy są lepsze drogi bo w Googlach nie znalazłe niczego na ten temat.

    Bo metoda XMLHttpReuest jest wbudowana w przeglądarki i nie musisz nic
    nowego wymyślać. Zainteresuj się jeszcze WebSockets:
    http://dev.w3.org/html5/websockets/

    > Wszystko na temat asynchronicznej transmisji powiązane jest z Ajaxem.
    [...]

    Znajdź inną metodę :-)

    --
    Cezary Tomczyk
    http://www.ctomczyk.pl/

  • 13. Data: 2012-02-03 10:03:53
    Od: "M.G." <k...@t...zna>

    On Fri, 3 Feb 2012 00:38:13 +0100, Marek wrote:

    > Nie uważam lecz nie znam innej. Wątek zainicjowałem po to aby dowiedzieć
    > się czy są lepsze drogi bo w Googlach nie znalazłe niczego na ten temat.

    Doprawdy? Właśnie wpisałem temat wątku w Google. Wszystko pod ręką.

    [...]

    --
    M.G.

  • 14. Data: 2012-02-03 13:12:22
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Fri, 3 Feb 2012 11:03:53 +0100, M.G. napisał(a):

    > Doprawdy? Właśnie wpisałem temat wątku w Google. Wszystko pod ręką.
    >
    > [...]

    Ja szukałem ta:
    http://www.google.com/search?hl=pl&q=asynchroniczna+
    -ajax#sclient=psy-ab&hl=pl&source=hp&q=java+script+a
    synchroniczna+-ajax&pbx=1&oq=java+script+asynchronic
    zna+-ajax&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=8707l11487l0
    l11659l12l12l0l0l0l0l186l1136l11.1l12l0&bav=on.2,or.
    r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=86c58ce4b267ed9c&biw=1283&bih=8
    68

    A Ty jak ?

  • 15. Data: 2012-02-03 13:26:22
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Fri, 03 Feb 2012 11:00:29 +0100, Cezary Tomczyk napisał(a):

    > Bo metoda XMLHttpReuest jest wbudowana w przeglądarki i nie musisz nic
    > nowego wymyślać. Zainteresuj się jeszcze WebSockets:
    > http://dev.w3.org/html5/websockets/

    Sprawddziłem. Pod IE9 nie działa niestety.Tak więc ta metoda odpada.
    http://caniuse.com/#feat=websockets

    > [...]
    >
    > Znajdź inną metodę :-)

    Niniejszy wątej jest ehektem takich poszukiwań. Widzę jednak, że metoda
    zadawania pytań na forum nie sprawdza się. :-) Czasem jest jakiś taki opór
    w udzielaniu odpowiedzi. Bezsensowne odsyłania do Googli kiedy nie
    znalazłem tam niczego po przeanalizowaniu kilkudziesięciu linków. Nawet
    zero podpowiedzi czego w Googlach powinienem szukać. Nie rozumiem tego
    szczerze mówiąc.

    Chyba faktycznie łatwiej będzie nauczyć się np. Ajaxa, popatrzeć jak to
    działa i wyrzucić do śmietnika prawie całość tej wiedzy po to tylko aby
    zdobyć informację na temat, który mnie interesuje będący malutkim
    fragmentem w ogromie Ajaxa.

  • 16. Data: 2012-02-03 13:51:33
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Fri, 03 Feb 2012 09:44:58 +0100, Artur Muszyński napisał(a):

    > Opór jest, ale z twojej strony.

    Czym się przejawiający?

    > Zadałeś pytanie, "jak realizuje się asynchroniczną komunikację z
    > serwerem w JS". Odpowiedź brzmi: "Za pomocą AJAX-a".

    Właśnie: słowo klucz "jak" - czyli algorytm, krok po kroku. Ajax to nie
    jest język programowania. On jest napisany w JS i o JS ja się pytam.
    Konkretnie pytam się jak np. Ajax albo cokolwiek innego realizuje w JS
    (!!!) transmisję asynchroniczną. Nie interesują mnie nazwy obiektów w
    Ajaxach i innych lecz o algorytm jaki można zastosować. To się da opisać w
    2-3 zdaniach! Sam Ajax kompletnie mnie nie interesuje, co potem
    podkreślałem wielokrotnie.

    > Za transmisję
    > async. odpowiada jedna (!) standardowa funkcja w JS, a jej opis i
    > trywialny sposób użycia znajdziesz pod pierwszym (!) wynikiem google.

    Heh, ale pierwszym w poszukiwaniu czego? Frazy takiej jak szukałem czyli

    java script asynchroniczna -ajax ?

    Dostaję wtedy linki do helpa Googli, że Google Analytics z tego korzysta.
    Albo, że setInterval() pracuje asynchronicznie, albo, że jakieś skrypty
    można załadować asynchronicznie w onLoad, albo obsługa zdarzeń
    asynchronicznych typu ruch myszki i kupa innych śmieci nie na temat.

    Nie możesz napisać jasno nazwy tej funkcji w JS? Może znam tą funkcję lecz
    nie znajduję jej zastosowania w tym aspekcie. Nie bierzesz tego pod uwagę?

    Po co cała ta dyskusja?

    Masz tu listing funkcji:
    http://msdn.microsoft.com/en-us/library/6fw3zxcx(v=v
    s.94).aspx

    I co z niego wynika?

  • 17. Data: 2012-02-03 14:08:54
    Od: "M.G." <k...@t...zna>

    On Fri, 3 Feb 2012 14:26:22 +0100, Marek wrote:

    [...]

> [...]
    > działa i wyrzucić do śmietnika prawie całość tej wiedzy po to tylko aby
    > zdobyć informację na temat, który mnie interesuje będący malutkim

    Nauka to ogólnie trudny proces.

    --
    M.G.

  • 18. Data: 2012-02-03 14:09:11
    Od: "M.G." <k...@t...zna>

    On Fri, 3 Feb 2012 14:12:22 +0100, Marek wrote:

> [...]
    l11659l12l12l0l0l0l0l186l1136l11.1l12l0&bav=on.2,or.
    r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=86c58ce4b267ed9c&biw=1283&bih=8

    Napisałem jak.

    --
    M.G.

  • 19. Data: 2012-02-03 14:27:02
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Fri, 03 Feb 2012 10:56:27 +0100, Cezary Tomczyk napisał(a):

    > Z podanego przeze mnie linku dowiesz się właśnie to, czego potrzebujesz.
    > Ajax to nie jest żaden język programowania tylko protokół komunikacyjny.
    > Ajax to akronim od Asynchronous JavaScript and XML.

    Rozumiem ... choć nie do końca. Czy nie jest to przypadkiem oprogramowanie
    w zwykłym JS zrobione?

    Funkcja inicjująca:

    if (window.XMLHttpRequest) { // Mozilla, Safari, Opera ...
    http_request = new XMLHttpRequest();
    } else if (window.ActiveXObject) { // IE
    http_request = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
    }

    Już na to wskazuje. Pewnie analiza kodu źródłeowego obiektu ActiveXObject
    przyniasłaby mi odpowiedź i pewnie tak zrobię. Sądziłem, że będzie szybciej
    zadać pytanie na forum.

    > Z artykułu dowiedziałbyś się też, że potrzebna Ci jest jedna metoda:
    > XMLHttpRequest.

    IE9 tego nie obsługuje więc odpada takie rozwiązania. Ajax musi mieć więc
    jakąś alternatywę skoro działa to również na IE.

    > Chyba mogę pokusić się o stwierdzenie, że 99%
    > przeglądarek obsługuje XMLHttpRequest. "Ale"! Z linka dowiedziałbyś
    > dalej też to, że, niestety, inicjacja tego obiektu jest różna w
    > przeglądarkach.

    Oj, chyba to nie są wiarygodne dane. W/g:
    http://caniuse.com/#search=XMLHttpRequest

    IE nie obsługuje tego obiektu. W/g
    http://ranking.pl/pl/rankings/web-browsers.html

    IE stanowi jaieś 20% rynku więc zaledwie 80% przeglądarek (zainstalowanych
    na komputerach) a nie 99% to obsługuje.

> [...]
    > albo sam napiszesz sobie cross-browserową obsługę protokołu
    > XMLHttpRequest, 2) albo skorzystasz z gotowych rozwiązań.

    Oooo! Właśnie. Trafiasz w sedno. Chcę sobie napisać cos takiego i
    potrzebuję wskazówek. W tym wątku pytam w zasadzie o te wskazówki.
    Potrzebuję banalny mechanizm do załadowania fragmentu strony wskutek
    jakiegoś zdarzenia.

    Wymyśliłem roboczo coś takiego, że JS utworzy niewidocznego iframe'a
    przesyłając zapytanie do serwera GET'em (bo chyba POSTem się nie da, a może
    się da gdy w iframie zrobiłbym samosubmitujący się formularz - muszę to
    sprawdzić). Odpowiedź serwera trafi do tego iframe'a w postaci kodu HTML,
    który potem przekopiuję w docelowe miejsce strony WWW. Następnie usunę
    iframe'a programowo albo w ogóle zrobę z niego cos w rodzaju modalnego
    okna.

> [...]
    > HTTP" - to jest dokładnie to, czego potrzebujesz. Gdybyś do tego miejsca
    > doczytał to nie napisałbyś powyższych zdań.

    Przeczytaj naszą konwersację. Cytujesz moje słowa, w których jest " Ja chcę
    wiedzieć jak w JS zrealizować transmisję asynchroniczną bez stosowania
    jakichkolwiek bibliotek". Tymczasem co jest pod tym linkiem? Odpowiedź: jak
    używać bibliotekę Ajaxa.

    Dlaczego więc czynisz mi zarzut z tego, że nie doczytałem czegoś? Sam
    przyznasz, że komentujesz to w sposób absurdalny.

    Z linku jaki mi dałeś bardziej zainteresowałbym się kodem źródłowym
    ActiveXObject bo pewnie tam drzemie odpowiedź na moje pytania. Jednakże już
    wspominałem - wolę uniknąć analizowania złożonego cudzego kodu, bo często
    jest on tak nieczytelny, że mnóstwo czasu trzeba poświęcić na uzyskanie
    prostej odpowiedzi.

    > Nie ma takiej potrzeby, ponieważ już to zostało świetnie opisane na
    > Mozilla Developer Center. I to w dodatku po polsku. Co się rzadko zdarza.

    Ale cały czas mówisz o Ajaxie, tak? Dla mnie Ajax to biblioteka.

  • 20. Data: 2012-02-03 14:47:45
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Fri, 3 Feb 2012 15:08:54 +0100, M.G. napisał(a):

    > Nauka to ogólnie trudny proces.

    A już w szczególności gdy wiesz, że kompletnie bezużyteczna będzie. Widzę,
    że nie obejdzie się bez zakupu warsztatu stolarskiego po to aby deskę sobie
    przyciąć... no trudno...

    Dzięki za pogawędkę.