  • 41. Data: 2018-02-11 22:26:00
    Temat: Re: Jak działają prosumenckie elektroniczne liczniki en.?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2/11/2018 9:44 PM, Marek S wrote:
    > Czy nie jest tak, że energia bierna jest ignorowana przez typowy licznik
    > elektroniczny?

    Zalezy w jakim kraju. U nas powinna być ignorowana, w praktyce zależy to
    od zniekształceń i budowy licznika.

    > Bo jeśli tak, to koszt poboru prądu byłby zerowy więc
    > biznes może ruszać :-)

    Nie da się go wykorzystać do produkcji użyteczniej energii. W bardzo
    duzym uproszczeniu moc bierna polega na tym że 50/100 razy na sekundę
    pompujesz coś w reaktancje i wypompowujesz. Co oznacza że "licznik drga"
    ale nie ma żadnego widocznego trendu, stoi gdzie stał. Jeśli z tej mocy
    zaczniesz korzystać wyprowadzając poza układ to bilans nie będzie już
    zerowy i licznik zacznie liczyc moc czynną.

    > No właśnie sam nie wiem bo od strony elektrycznej moc bierna generuje
    > prąd zwrócony w przeciwną stronę niż elektrownia daje. No i co z tym
    > licznik robi? Hmmm... ciekawe.

    Zlicza, ale wychodzi mu średnio zero.

    > A swoją drogą to trochę dziwne bo automatyczne kompensatory mocy biernej
    > (takie szafki, np. Legranda) bazują na przełączanych bateriach
    > kondensatorów właśnie. Może wtedy jakiś kwit z elektrownią trzeba
    > podpisać aby się nie boczyli?

    Elektrownia sprzedając prąd hurtowo bedzie wymagala abyś utrzymał
    prawidłowy poziom cos fi. Mimo że to moc bierna, ma jednak nieładna
    cechę że te bezustanne przesyłanie prądu w te i nazad powoduje grzanie
    się drutow i wydzielanie mocy czynnej na przesyle. Za to płaci się kary.

    Po drugie sa miejsca (USA) gdzie płaci się za moc pozorna. Tam nawet w
    domowej instalacji "opłaca" sie kompensować moc choć ekonomicznie
    podobno trudno to twierdzenie uzasadniać.

  • 42. Data: 2018-02-11 23:10:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Z licznikiem jaki kiedys mialem do celow testowych, wyprodukowanym zaraz po wojnie,
    bardzo ladnie wspolpracowal dlawik od rteciowki. Na obudowie mial wydrukowane
    prad-2A. I podlaczony za tym starym licznikiem powodowal jego krecenie do tylu jak by
    do sieci dawac 2A. Z przykroscia musze stwierdzic ze ten sam dlawik wlaczony w
    domowej instalacji za licznikiem z lat osiemdziesiatych nie wywolywal zadnych
    pozytywnych reakcji. To ze domowy licznik byc moze mial blokade nie pozwalajaca na
    krecenie do tylu nie mialo to nic wspolnego bo dlawik powodowal odejmowanie 2A od
    pradu pobieranego. Jak cos pobieralo 4A to stary licznik liczyl jak dla 2A. A jak cos
    pobieralo 10A to licznik z wlaczonym za nim dlawikiem krecil jak dla 8A.

  • 43. Data: 2018-02-11 23:27:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Feb 2018 21:44:55 +0100, Marek S napisał(a):

    > A już sądziłem, że mam genialny plan :-D

    Trzeba zmienic kraj i dogadac sie z sasiadem. On bedzie duzo bral, a
    ty duzo produkowal :-)

    > Czy nie jest tak, że energia bierna jest ignorowana przez typowy licznik
    > elektroniczny? Bo jeśli tak, to koszt poboru prądu byłby zerowy więc
    > biznes może ruszać :-)

    Ale ona energii nie daje.

    > No właśnie sam nie wiem bo od strony elektrycznej moc bierna generuje
    > prąd zwrócony w przeciwną stronę niż elektrownia daje. No i co z tym
    > licznik robi? Hmmm... ciekawe.

    Powinien sie cofnac. Ale to jest tylko przez ulamek okresu, wiec nie
    zdazy.

> [...]
    > (takie szafki, np. Legranda) bazują na przełączanych bateriach
    > kondensatorów właśnie. Może wtedy jakiś kwit z elektrownią trzeba

    One maja skompensowac do zerowego przesuniecia, nie wiecej.

    J.

  • 44. Data: 2018-02-12 11:18:55
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 11 lutego 2018 12:11:29 UTC+1 użytkownik SnCu napisał:
    > Zwiększenie naporu pary bez zwiększenia wzbudzenia spowoduje, że
    > generator synchroniczny wyrwie się z więzi synchronicznej.

    Nic się nie wyrwie, chyba że będzie jechał na niedowzbudzeniu :>

    L.

  • 45. Data: 2018-02-12 12:56:04
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2018-02-12 o 11:18, Lisciasty pisze:

    > Nic się nie wyrwie, chyba że będzie jechał na niedowzbudzeniu :>

    Wygląda na to, że nie masz pojęcia, na czym polega regulacja wzbudzenia
    generatora w elektrowni. To nie jest jedna wartość "znamionowa", tylko
    płynnie regulowana na podstawie dość skomplikowanej funkcji.

  • 46. Data: 2018-02-12 18:03:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > Nic się nie wyrwie, chyba że będzie jechał na niedowzbudzeniu :>

    Ja tak jeżdżę rano do pracy.

    --
    Jarek

  • 47. Data: 2018-02-12 21:19:31
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Nie da się go wykorzystać do produkcji użyteczniej energii.

    I nie zamierzałem. Da się go sprzedać, prawda? :-) Z punktu widzenia
    elektrowni produkcja przez prosumenta to nic innego niż moc bierna.

> [...]
    > cechę że te bezustanne przesyłanie prądu w te i nazad powoduje grzanie
    > się drutow i wydzielanie mocy czynnej na przesyle. Za to płaci się kary.

    Ale nie o tym mowa. Skomentowałem uwagę JF, że "kondensatorów jakoś
    energetycy nie lubią, pobór bierny pojemnościowy
    często jest zakazany". Z drugiej zaś strony właśnie pojemnością reguluje
    się w przemyśle cos fi.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 48. Data: 2018-02-12 21:24:09
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-02-11 o 23:27, J.F. pisze:

    > Ale ona energii nie daje.

    Ale licznik prosumencki nie odróżni mocy biernej pojemnościowej od
    podłączonej turbiny. Prawda?

    > One maja skompensowac do zerowego przesuniecia, nie wiecej.

    No ale są nielubianymi kondensatorami przecież - niezależnie od funkcji
    jaką pełnią.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 49. Data: 2018-02-12 21:26:45
    Od: Marek S <p...@s...com>

> [...]
    pobieralo 10A to licznik z wlaczonym za nim dlawikiem krecil jak dla 8A.

    Ciekawe.
    Z elektronicznymi nie robiłeś podobnych testów?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 50. Data: 2018-02-12 21:59:33
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-02-12 21:24, Marek S wrote:

    > Ale licznik prosumencki nie odróżni mocy biernej pojemnościowej od
    > podłączonej turbiny. Prawda?

    > No ale są nielubianymi kondensatorami przecież - niezależnie od funkcji
    > jaką pełnią.

    Odbiorca ma utrzymac wspolczynnik mocy, (biernej indukcyjnej), na
    poziomie tg fi ~ 0.0 do 0.4, w szczegolnych przypadkach (0.0 do 0.33).
    Taka moc bierna indukcyjna, energetyka kompensuje sobie kompleksowo,
    podczas zasilania jakiegos obszaru sieci.
    Jesli na jakims obszarze sieci pojawi sie 'wyspa', w ktorej wystepuje
    nadprodukcja mocy biernej pojemnosciowej, ( tg fi 0.0 do -0.2, albo i
    mniej), to z calej okolicy tejze wyspy, moc bierna indukcyjna kompensuje
    sie lokalnie i takich sytuacji energetyka nie lubi, z roznych wzgledow.