  • 1. Data: 2018-02-10 13:35:20
    Temat: Protokół dla bootloadera
    Od: Bool <n...@n...com>

    Zastanawiam się nad wyborem protokołu dla bootloadera po UART. Ma to być prosty
    protokół,
    obsługiwany przez terminale pod Windows i Linux. Wstępnie wybrałem xmodem. Czy warto
    zainteresować
    się jeszcze jakimś innym protokołem?

  • 2. Data: 2018-02-12 10:56:30
    Temat: Re: Protokół dla bootloadera
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Sat, 10 Feb 2018, Bool wrote:

> [...]
    > wybrałem xmodem. Czy warto zainteresować się jeszcze jakimś innym protokołem?

    Zależy co na tym chcesz zbudować, jaki to procek, kto będzie z tego
    korzystał i w jakim środowisku.

    W ekosystemie Arduino/AVR warto zobaczyć jakie protokoły obsługuje
    Avrdude. I jakich nie obsługuje (w tym xmodem).

    Sam kiedyś napisałem bootloader z xmodemem (*) i na dłuższą metę okazał
    się dosyć upierdliwy, a na pewno jest problem z powiedzeniem
    użytkownikowi końcowemu 'odpal minicoma, wciśnij cośtam, odpal lsz...'.

    (*) https://github.com/majekw/xeboot

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 3. Data: 2018-02-12 15:56:56
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 12 Feb 2018 10:56:30 +0100, Marek Wodzinski
    <m...@O...mamy.to> wrote:
    > Sam kiedyś napisałem bootloader z xmodemem (*) i na dłuższą metę
    > okazał
    > się dosyć upierdliwy, a na pewno jest problem z powiedzeniem

    Bardzo wysokie słusznie, też szybko się wyleczyłem z takiego
    bootloadera. Standardem jest teraz przez USB, jeszcze lepiej nośnik
    USB, a jeszcze lepiej gdy sam się aktualizuje przez sieć. .

    --
    Marek

  • 4. Data: 2018-02-12 16:26:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-02-10 o 13:35, Bool pisze:
> [...]
    > prosty protokół, obsługiwany przez terminale pod Windows i Linux.
    > Wstępnie wybrałem xmodem. Czy warto zainteresować się jeszcze jakimś

    Jeśli urządzenie w normalnej pracy komunikuje się jakoś ze światem
    stosując w tym celu jakiś protokół to nie widzę powodów dlaczego upgrade
    miałby posługiwać się innym protokołem.
    Ale tego nie wiemy o tym urządzeniu.
    P.G.

  • 5. Data: 2018-02-12 17:23:02
    Od: Bool <n...@n...com>

    W dniu 2018-02-12 o 16:26, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    celu jakiś
    > protokół to nie widzę powodów dlaczego upgrade miałby posługiwać się innym

    Urządzenie obsługuje Modbus RTU. Z tego co wiem to Modbus nie ma funkcji zapisu
    pliku. Biblioteka
    Modbus której używam nie ma jej na pewno.

  • 6. Data: 2018-02-12 17:25:32
    Od: Bool <n...@n...com>

    W dniu 2018-02-12 o 10:56, Marek Wodzinski pisze:
> [...]
    upierdliwy, a na
    > pewno jest problem z powiedzeniem użytkownikowi końcowemu 'odpal minicoma, wciśnij

    Dzięki, zerknę.
    A czym się objawiała ta "upierdliwość", poza tym że użytkownikowi trzeba było
    tłumaczyć co i jak ma
    robić?

  • 7. Data: 2018-02-12 17:29:13
    Od: Bool <n...@n...com>

    W dniu 2018-02-12 o 15:56, Marek pisze:
> [...]
    Standardem jest  teraz
    > przez USB, jeszcze lepiej nośnik USB, a jeszcze lepiej gdy sam się aktualizuje

    Zgoda, tylko że mój mikrokontroler to prosty LPC z Cortex-M0. Do komunikacji ze
    światem jest tylko
    UART, a dokładnie RS-485.

  • 8. Data: 2018-02-12 17:47:11
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 12.02.2018 o 17:23, Bool pisze:
    > Urządzenie obsługuje Modbus RTU. Z tego co wiem to Modbus nie ma funkcji
    > zapisu pliku. Biblioteka Modbus której używam nie ma jej na pewno.

    Doczytaj:
    http://www.modbus.org/docs/Modbus_Application_Protoc
    ol_V1_1b3.pdf
    Funkcja 20 Read File Record i 21 Write File Record - od strony 32 w
    pdfie z linka. A ponadto możesz dodać własną funkcję z kodem od 65 do 72
    albo 100 do 110 i dowolnie sobie zdefiniujesz zawartość ramki.

    Biblioteki która to będzie obsługiwać nie znajdziesz darmowej, trzeba
    sobie dopisać obsługę tych funkcji samemu, ale to nie jest jakieś rocket
    science.

    Jakub Rakus

  • 9. Data: 2018-02-12 18:11:48
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-02-12 o 17:23, Bool pisze:

    > Urządzenie obsługuje Modbus RTU. Z tego co wiem to Modbus nie ma funkcji
    > zapisu pliku. Biblioteka Modbus której używam nie ma jej na pewno.

    Nie znam standardów upgrade - znam tylko to, co my sami sobie
    kilkanaście lat temu wymyśliliśmy i zaczynam podejrzewać, że jakoś
    inaczej rozumiem upgrade.

    Dla mnie przesyłanie pliku upgrade to przesyłanie go po kawałku aby nie
    przerywać normalnej pracy urządzenia. A jak rozumiem Ty myślisz o
    przesłaniu całości jakąś jedną funkcją.
    Odpadam - niepotrzebnie się odzywałem.
    P.G.

  • 10. Data: 2018-02-12 18:17:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 12 Feb 2018 17:29:13 +0100, Bool <n...@n...com> wrote:
    > Zgoda, tylko że mój mikrokontroler to prosty LPC z Cortex-M0. Do
    > komunikacji ze światem jest tylko
    > UART, a dokładnie RS-485.

    Nie przeszkadza, dodaj mu moduł GSM że stosem tcp, będziesz miał OTA
    ;) (robiłem kiedys takiego overrkilla, da się :)

    --
    Marek