  • 1. Data: 2018-02-08 08:39:22
    Temat: Multiplekser przełączający grupę linii
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tradycyjną elektroniką cyfrową bawiłem się tylko przez chwilę. Robiłem
    jakieś prostsze projekty (a raczej ćwiczenia), a potem przerzuciłem się
    na mikrokontrolery. Teraz jednak chciałbym wrócić do tego - głównie przy
    okazji FPGA, ale również bawiąc się w fizyczne konstruowanie czegoś ze
    scalaków.

    Preferuję zdobywanie umiejętności przez realizowanie konkretnego,
    użytecznego projektu. W chwili obecnej chodzi mi po głowie sklecenie
    sterownika do wyświetlaczy nixie, który załatwiałby multipleksowanie
    poszczególnych wiświetlaczy (z wygaszaniem przed zapaleniem kolejnej
    cyfry), a dane otrzymywał z MCU szeregowo.

    Na wejściu znajdowałby się więc zespół rejestrów przesuwnych z
    zatrzaskiem. W rejestrach trzymane byłyby po dwa półbajty BCD,
    przekazywane sekwencyjnie na wejście 74141. Potrzebny mi tutaj będzie
    jakiś multiplekser.

    I teraz pierwsze pytanie, jakie mi się nasuwa. Istnieje jakiś układ
    scalony będący zespołem multiplekserów zdolnych przełączać zespół
    czterech wejść pomiędzy (co najmniej sześcioma) zespołami wyjść?
    Czy też jedyną opcją będzie wyrzeźbienie sobie tego z pojedynczych
    multiplekserów?

  • 2. Data: 2018-02-08 09:29:13
    Temat: Re: Multiplekser przełączający grupę linii
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 08.02.2018 o 08:39, Atlantis pisze:
> [...]
    > czterech wejść pomiędzy (co najmniej sześcioma) zespołami wyjść?
    > Czy też jedyną opcją będzie wyrzeźbienie sobie tego z pojedynczych

    Ile masz wyświetlaczy?
    Robiłem takie sterowanie dla ośmiu wyświetlaczy w swojej pracy
    dyplomowej z czasów nauki w technikum. W wersji finalnej udało mi się
    zdobyć (a w tamtych czasach nie było to łatwe) cztery dwu-segmentowe
    wyświetlacze LED :-) Bałem się na nie krzywo patrzeć, żeby ich nie
    uszkodzić ;-) W sumie zmienił się tylko dekoder i stopnie mocy do
    sterowania anodami.
    Dla ośmiu wyświetlaczy zrobiłem to na:
    1. Dekoder BCD/LED 7447 1szt. (dla NIXE był to 74141)
    2. Demultiplexer 7442 1szt. (wybieranie anod)
    3. Multiplexer 74151 4szt. (wybieranie danych dla 7447)
    4. Licznik 7493 1szt. (adresy dla 74151 i 7442)
    5. 4xLatch 7475 8szt. (pamięć danych wejściowych)

    do tego generator taktujący, trochę oporników i tranzystorów.
    Całość powinieneś zmieścić w jednym CPLD XC9572

    Grzegorz

  • 3. Data: 2018-02-08 09:35:21
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

> [...]

    > czterech wejść pomiędzy (co najmniej sześcioma) zespołami wyjść?
    > Czy też jedyną opcją będzie wyrzeźbienie sobie tego z pojedynczych

    3 sztuki 74153 :-)

    Grzegorz

  • 4. Data: 2018-02-08 10:48:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >zatrzaskiem. W rejestrach trzymane byłyby po dwa półbajty BCD,
    >przekazywane sekwencyjnie na wejście 74141. Potrzebny mi tutaj będzie

    Chcesz multipleksowac wyswietlacze i dac jeden 74141 ?
    To po co tak - MCU sie pieknie wyrobi z obsluga kolejnych cyfr,
    potrzebujesz tylko wyprowadzic dane
    -do sterowania 74141 - 4 bity,
    -do wybierania lamp/cyfr - od 3 do 6 bitow - jesli nie chcesz dekodera
    liczb.
    albo i 2 bity - jesli zrobisz uklad wybierajacy kolejne lampy, a
    wystarczy mu impuls przelaczajacy na nastepna i reset do
    synchronizacji
    -moze z 1 bit do wygaszania.

    spokojnie sie zmiesci 8 bitowym rejestrze przesuwnym, jesli MCU ma za
    malo wolnych portow.

    Czy chcesz dac 6 sztuk 74141, po jednym na lampe ?

    >I teraz pierwsze pytanie, jakie mi się nasuwa. Istnieje jakiś układ
    >scalony będący zespołem multiplekserów zdolnych przełączać zespół
    >czterech wejść pomiędzy (co najmniej sześcioma) zespołami wyjść?

    Sa rozne kombinacje, ale raczej mniejsze. Tylko musisz dokladniej
    sformulowac co chcesz.
    Jak sie domyslam - 4 linie wyjsciowe (BCD do 141), ktore trzeba w
    komplecie podlaczac do jednego z 6 kompletow linii wejsciowych 4-ro
    bitowych.

    Takie duze to raczej niepopularne, wiec zostaje dac 4 multipleksery
    1-bitowe 8-mio wejsciowe (74153 o ile mnie skleroza nie myli)

    Ewentualnie uklad magistralowy, czy jak kto woli "OR na drucie" -
    4-bitowe bufory z wyjsciami trojstanowymi lub OC,
    wyjscia polaczone razem i podlaczone do wejsc 141, sygnalami OE
    aktywujesz tylko jeden z buforow.

    Ale ...
    -glowy nie dam, czy Nixie dobrze zniosa multipleksowanie, moze po
    prostu dac 6 szt 74141 i miec spokoj,
    -to jest fajny projekt edukacyjny do FPGA czy CPLD, mozna pocwiczyc. A
    jesli to ma byc zwykly zegar, to moze nawet MCU wyeliminowac.

    J.

  • 5. Data: 2018-02-08 11:13:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-02-08 o 08:39, Atlantis pisze:
> [...]
    > poszczególnych wiświetlaczy (z wygaszaniem przed zapaleniem kolejnej
    > cyfry), a dane otrzymywał z MCU szeregowo.

    Skłoniłeś mnie do historycznej dygresji która prowadzi do opisania
    rozwiązania, które uważam, za ciekawe a jest bezpośrednio związane z
    Twoim pytaniem.

    W 1978r po I roku studiów miałem bardzo ciekawą praktykę - na
    uruchamianiu w Radmorze - co kilka dni inne, ciekawe urządzenia do
    rozczajenia jak działa i jak szukać w nim błędów produkcyjnych. Radmor
    robił dla milicji wojska i marynarki - bardzo dużo się nauczyłem.
    Totalnym kontrastem do niej była praktyka po IV roku w ośrodku
    obliczeniowym - nasze zadanie (konserwatorów) polegało na tym aby raz na
    tydzień odkurzyć wszystkie kółeczka z perforowanego papieru do drukarki.
    Na szczęście jednym z konserwatorów był łebski facet, który z nudów
    trochę usprawniał Odrę. On mi podsunął ciekawe rozwiązanie
    częstościomierza, które potem (w 1984r) zrealizowałem wykorzystując
    wyświetlacz lampowy (wszystkie cyfry w jednej bańce) który skądś mi się
    udało dostać.

    Klasyczny częstośiomierz:
    - 8 liczników
    - 8 4-bitowych zatrzasków
    - 4 multipleksery 8 na 1
    - 1 dekoder BCD -> 7 segment
    - 1 licznik do 8 przemiatający cyfry wyświetlacza
    pomijając układ bramkowania i sterowania daje to 22 scalaki. Scalaki TTL
    brały typowo około 20mA co daje już 440mA potrzebnego prądu na 5V.

    Zrealizowane przeze mnie rozwiązanie:
    - 8 liczników
    - 4 8-bitowe rejestry przesuwne (zapętlone - na miejscu zapętlenia
    pojawiają się kolejne cyfry do wyświetlenia)
    - 1 dekoder BCD -> 7 segment
    - 1 licznik do 8 przemiatający cyfry wyświetlacza
    razem 14 scalaków - 280mA.

    Układ sterujący się nieco bardziej komplikuje - chyba o 1 scalak więcej
    niż przy klasycznym rozwiązaniu. Sztuka polega na tym aby w odpowiednim
    momencie wtrzasnąć wynik do rejestrów przesuwnych i to mi się właśnie
    nie udało. W moim układzie jak się przełączało zakres częstotliwości to
    było prawdopodobieństwo 7/8, że częstościomierz pokazuje dobry wynik i
    1/8, że cyfry będą przesunięte o 1.
    Długo szukałem, ale zrozumiałem i udało mi się go poprawić jedynie
    przecinając ścieżki i inaczej łącząc już obecne na płytce scalaki.

    Schemat mam (mam nadzieję, że mam, bo jednak kilkadziesiąt lat i kilka
    przeprowadzek minęło) w domu (ołówkiem na papierze podaniowym), ale
    jeśli interesuje Cię to rozwiązanie to zapewne da się znaleźć schematy w
    sieci.

    Podsumowując.
    Nie widzę sensu wynoszenia fragmentu sterowania poza procesor, kiedy on
    się sam wyrobi z całym tym sterowaniem. Jak już się bawić to zrobić
    wszystko bez procesora.
    P.G.

  • 6. Data: 2018-02-08 11:25:52
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 08.02.2018 o 11:13, Piotr Gałka pisze:
> [...]

    > Nie widzę sensu wynoszenia fragmentu sterowania poza procesor, kiedy on
    > się sam wyrobi z całym tym sterowaniem. Jak już się bawić to zrobić

    W dzisiejszych czasach samo zastosowanie wyświetlacza NIXE jest
    teoretycznie i praktycznie bez sensu.

    Ale w tym przypadku sensem jest wiedza :-) a przedstawiony przykład
    jedną ze ścieżek jej zdobycia.
    Przy okazji pielęgnujemy sentyment do "szklanej bańki" i tu doskonale
    rozumiem Kolegę Atlantisa :-)

    Grzegorz

  • 7. Data: 2018-02-08 11:53:33
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.02.2018 um 08:39 schrieb Atlantis:
> [...]
    > czterech wejść pomiędzy (co najmniej sześcioma) zespołami wyjść?
    > Czy też jedyną opcją będzie wyrzeźbienie sobie tego z pojedynczych
    Możesz rzeźbić pojedynczo, a możesz zamiast wszelakich rejestrów
    przesuwnych i wiaderka 74141 czy innych multiplexerów wziąć jeden HV507
    firmy Supertex. To 64 bitowy rejestr przesuwny z wyjściami równoległymi
    i wyjściami z Umax 320V. Jako, że toto ma 64 wyjścia, ma w sumie 80
    nóżek, trochę może upierdliwe, ale eleganckie rozwiązanie ;-)

    Waldek

  • 8. Data: 2018-02-08 11:54:00
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 08.02.2018 o 10:48, J.F. pisze:

    > Ale ...
    > -glowy nie dam, czy Nixie dobrze zniosa multipleksowanie, moze po prostu
    > dac 6 szt 74141 i miec spokoj,

    Nixie zniosą bez problemu. Gorzej będą miały urządzenia pracujące w
    pobliżu bo takie "raptowne" przełączanie napięcia rzędu 100V troszku
    sieje w eterze ;-)

    > -to jest fajny projekt edukacyjny do FPGA czy CPLD, mozna pocwiczyc. A
    > jesli to ma byc zwykly zegar, to moze nawet MCU wyeliminowac.

    i o ten efekt edukacyjny właśnie chodzi :-)
    żeby nie zaczynać po akademicku od sprzętowej implementacji transformaty
    Fouriera ;-) :-)

    Grzegorz

  • 9. Data: 2018-02-08 11:58:41
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.02.2018 um 11:54 schrieb Grzegorz Kurczyk:

> [...]
    >>

    > i o ten efekt edukacyjny właśnie chodzi :-)
    > żeby nie zaczynać po akademicku od sprzętowej implementacji transformaty

    są procesory "motylki" do FFT ;-)

    Waldek

  • 10. Data: 2018-02-08 12:30:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 08.02.2018 10:48, J.F. wrote:

    > Chcesz multipleksowac wyswietlacze i dac jeden 74141 ?
    > To po co tak - MCU sie pieknie wyrobi z obsluga kolejnych cyfr,
    > potrzebujesz tylko wyprowadzic dane

    Wiem, że większość MCU spokojnie się wyrobi. Już tego próbowałem z
    AVR-ami. Ale już na przykład w przypadku takiego ESP8266 tak dobrze nie
    jest. Użytkownik ma do dyspozycji tylko jeden hardware'owy timer (timery
    programowe dostępne w SDK nie nadają się do multipleksowania
    wyświetlacza) a pinów jest za mało. Z poziomu funkcji obsługi przerwania
    od timera nie da się wykonać transmisji I2C (za mało czasu, zadziała
    watchdog) a ustawianie flagi i robienie transmisji w głównej pętli
    spowoduje za duży jutter. W gre wchodziłyby więc tylko jakieś szybkie
    rejestry przesuwne obsługiwane w przerwaniu.
    To ja już wolę sobie zbudować (czy to fizycznie, czy w CPLD/FPGA) jakiś
    hardware, który zajmie się sama obsługą wyświetlaczy. Wiem, że to trochę
    sztuka dla sztuki i równie dobrze mógłbym to zrobić na dodatkowym
    mikrokontrolerze, ale to ma być projekt edukacyjny. Programować MCU już
    jako-tako umiem, a z elektroniki cyfrowej chciałbym sobie zrobić powtórkę.

    > Czy chcesz dac 6 sztuk 74141, po jednym na lampe ?

    Nie. Pomysł jest taki, żeby mieć jeden 74141 i multipleksować
    poszczególne lampy. Na wejścia 74141 podawałbym przez ten multiplekser
    (zestaw multiplekserów) kolejne półbajty trzymane w rejestrach
    przesuwnych na wejściu. Osobny układ zapalałby kolejne lampy. Myślę też,
    że konieczne byłoby zastosowanie jakiegoś licznika i komparatora, który
    w pewnym momencie gasiłby lampę (coś w rodzaju PWM, celem uniknięcia
    efektu "duszków"). Jeszcze tego dokładnie nie rozrysowałem, mam tylko
    ogólny pomysł.

    > Takie duze to raczej niepopularne, wiec zostaje dac 4 multipleksery
    > 1-bitowe 8-mio wejsciowe (74153 o ile mnie skleroza nie myli)

    To był właśnie mój oryginalny pomysł. Liczyłem po prostu na to, że może
    istnieje coś takiego w jednym scalaku.

    > -glowy nie dam, czy Nixie dobrze zniosa multipleksowanie, moze po prostu
    > dac 6 szt 74141 i miec spokoj,

    Już robiłem jeden zegar nixie z multipleksowanym wyświetlaczem. Działa w
    porządku. Trzeba tylko pamiętać o wygaszeniu na chwilę jednej lampy
    przed zapaleniem następnej - nixie potrzebują trochę czasu, żeby zgasnąć.

    > -to jest fajny projekt edukacyjny do FPGA czy CPLD, mozna pocwiczyc. A
    > jesli to ma byc zwykly zegar, to moze nawet MCU wyeliminowac.

    Właśnie zależy mi na synchronizacji z NTP. :)