  • 11. Data: 2017-05-19 00:28:24
    Temat: Re: Jak jest z wielkością Księżyca?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-18 o 19:56, Trefniś pisze:

    > Ale należy rozpatrywać to w kategorii żartu :)

    Sorki, nie załapałem :-)

    > Księżyc ma ciągle te same wymiary, a jedynie _subiektywnie_ może
    > zmieniać swój wygląd dla obserwatora na Ziemi.
    >
    > Poczytajcie o superksiężycu (jest nawet zdjęcie porównawcze):
    > http://www.crazynauka.pl/superksiezyc-2016-ciekawe-z
    jawisko-ale-nie-daj-sie-wkrecic/

    > Wyliczona różnica to max. zaledwie 11% - niezauważalna.

    Albo 15% jak twierdzą inne źródła informacji. Niby to mało istotne ale
    jednak różnica 4% mogła się wziąć stąd, że pomiary rzeczywiście w innych
    warunkach dały realnie inne rezultaty.

    Nawet Wiki wspomina o 14% cytując obserwacje NASA:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Superksi%C4%99%C5%BCyc

    Być może ponosi mnie fantazja lecz NASA mogła wyłączyć spod kalkulacji
    czynnik wpływu atmosfery. O tym nie wspomniano.

    > Obok różnic w wielkości z powodu zmian odległości od Ziemi, mogą
    > zachodzić również zjawiska optyczne. Ale one też są subiektywne.

    No więc właśnie. Chciałbym dowiedzieć się jak to jest z nimi. Czy to
    faktycznie tylko mózg nam psikusa sprawia?

    > Osobiście wszelkie eksperymenty z porównywaniem wielkości księżyca na
    > zdjęciach uważam za marnotrawstwo czasu, na szczęście przyjemne dla
    > miłośnika fotografii.

    Owszem, tu się zgadzam, że przyjemne jest to marnotrawienie czasu :-D
    Tak czy owak mam zadanie na czerwcową pełnię :-) Planuję zrobić fotki w
    kolejne dni aby sprawdzić czy bywają różnice nie tylko wschód / po
    wschodzie ale wschód #1 vs wschód #2. Obawiam się jednak, że nad morzem
    może wystąpić standardowy problem chmur na horyzoncie i szlag trafi
    eksperyment.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 12. Data: 2017-05-22 18:07:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >Nauki Kopernik, że ponoć wielkość Księżyca jaką dostrzegamy jest
    >podyktowana subiektywnymi wrażeniami. Ponoć wielkość Księżyca jaką
    >postrzegamy zależy od wysokości nad horyzontem. Wschodzący Księżyc
    >wydaje się nam większy, choć wcale nie jest.

    >Zdumiała mnie ta wypowiedź. Postanowiłem więc zrobić zdjęcia z tą
    >samą ogniskową 600mm pełni Księżyca tuż po wschodzie i gdy był już
    >wysoko nad horyzontem. Porównując średnicę obiektu w pikselach wyszło
    >mi, że potrafi się ona różnić o ok 200%!!! Mam na myśli porównanie
    >największej widzialnej średnicy o wschodzie z najmniejszą - sporo po

    200 czy 20% ?

    Pare razy Ksiezyc mnie zaskoczyl swoim wielkim subiektywnie wymiarem.
    Niestety - zawsze cos przeszkadzalo zrobic rzetelne pomiary/zdjecia.

    IMO - to nie zalezy od wschodu/zachodu.

    Skadindad wiadomo, ze rozmiar katowy Ksiezyca sie zmienia, bo zmienia
    sie odleglosc, ale to nie jest 20%.

    W miare obrotu Ziemii zmienia sie tez odleglosc od obserwatora, ale to
    jeszcze mniejsza zmiana.

    J.

  • 13. Data: 2017-05-22 19:08:40
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-22 o 18:07, J.F. pisze:

    > 200 czy 20% ?

    No właśnie na oko wyglądał 2x większy.

    > Pare razy Ksiezyc mnie zaskoczyl swoim wielkim subiektywnie wymiarem.
    > Niestety - zawsze cos przeszkadzalo zrobic rzetelne pomiary/zdjecia.
    >
    > IMO - to nie zalezy od wschodu/zachodu.

    W tym miejscu mam ambiwalentne odczucia. Z jednej strony wiem, że mózg
    płata nam figle gdy księżyc jest nisko, z drugiej - nie zawsze gdy jest
    nisko wydaje się być dużym.

    Tak się składa, że zazwyczaj obserwuję księżyc w podobnych warunkach
    geograficznych - nad morzem, zwykle w 2 czy 3 lokalizacjach. Tam nie ma
    żadnych punktów odniesienia.

    > Skadindad wiadomo, ze rozmiar katowy Ksiezyca sie zmienia, bo zmienia
    > sie odleglosc, ale to nie jest 20%.

    W/g Wiki to daje zaledwie 14%. Trochę to widać ale bez ekscytacji.

    > W miare obrotu Ziemii zmienia sie tez odleglosc od obserwatora, ale to
    > jeszcze mniejsza zmiana.

    Tak, zgadzam się. Racjonalnie tak to wygląda. Zaczekam do czerwca. O
    fajnych porach księżyc będzie miał pełnię (nie musi być 100%-towa)
    względem słońca. Zrobię foty porównawcze przy okazji widoczków.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 14. Data: 2017-05-23 10:47:49
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    To, ze Ksiezyc nad horyzontem wydaje sie byc wiekszy to tylko wrazenie.
    Nie trzba robic zdjec, wystarczy porownac tarcze naszego satelity ze
    stalym obiektem (np. wyciagnietym palcem) wieczorem i w dzien.

    Iluzja wynika z dzialania naszego mozgu, nie oczu :)
    Otoz nasz mozg wszystko na horyzoncie traktuje jako cos co znajduje sie bardzo
    daleko.
    Wizimy male domy, lasy, wzgorza itd.
    Ale Ksiezyc jest ok 380 tys. km od Ziemi a nie 40km i jego wielkosc sie nie zmienia
    dlatego naszemu
    mozgowi wydaje sie, ze jest bardzo ogromny, zwlaszcza w odniesieniu do malutkich
    obiektow na
    horyzoncie. Ot taki nienaturalny kontrast.
    Wiec wydaje sie wiekszy niz jest w rzeczywistosci. Klasyczny przyklad iluzji.

  • 15. Data: 2017-05-23 12:53:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "I.Tichy" napisał w wiadomości grup
    com...
> [...]
    >Nie trzba robic zdjec, wystarczy porownac tarcze naszego satelity ze
    >stalym obiektem (np. wyciagnietym palcem) wieczorem i w dzien.

    Wolalbym bardziej obiektywne narzedzie, ale z braku ... i palec dobry

> [...]
    >horyzoncie. Ot taki nienaturalny kontrast.
    >Wiec wydaje sie wiekszy niz jest w rzeczywistosci. Klasyczny przyklad

    Ze oko i mozg sa specjalistami od złudzen to powszechnie wiadomo ...
    ale ... jesli czasem jest duzy, to kiedy indziej wydaje sie maly.
    Cos tu nie tak z tlumaczeniem.

    A o prawdziwy horyzont teraz trudno, albo sa domki blisko, albo ich po
    nocy nie widac.

    J.

  • 16. Data: 2017-05-23 23:25:39
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-23 o 12:53, J.F. pisze:

    > A o prawdziwy horyzont teraz trudno, albo sa domki blisko, albo ich po
    > nocy nie widac.

    Zapraszam nad morze ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 17. Data: 2017-05-24 08:38:11
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    >Ze oko i mozg sa specjalistami od złudzen to powszechnie wiadomo ...
    >ale ... jesli czasem jest duzy, to kiedy indziej wydaje sie maly.

    Tuz nad horyzontem wydaje sie zawsze wiekszy.

    >A o prawdziwy horyzont teraz trudno, albo sa domki blisko, albo ich po
    >nocy nie widac.

    Mozg podswiadomie oczekuje, ze cos tuz nad horyzontem musi byc male (bo jest daleko)
    Jak nie jest male, to to podswiadomie powieksza. Male obiekty na horyzoncie tylko
    poteguja wrazenie.

    >Cos tu nie tak z tlumaczeniem.

    No to tu masz faq grupy pl.sci.kosmos
    http://faq.jakubw.pl/astro/anomia_topic_1.html#_1_8

  • 18. Data: 2017-05-24 11:43:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

    >Zapraszam nad morze ;-)

    600km i dodatkowe 6h czekania ... bo zobaczyc Ksiezyc nad morzem to
    chyba tylko z Helu ?
    Choc zachod Slonca z polskiego wybrzeza chyba podziwialem ...

    Ale jak sie wybiore ... nic nie bedzie na horyzoncie, to do czego mozg
    porowna wielkosc ?

    J.

  • 19. Data: 2017-05-24 13:26:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "I.Tichy" napisał w wiadomości grup
    com...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    >Tuz nad horyzontem wydaje sie zawsze wiekszy.

    Jak pamietam "duzy Ksiezyc" to on wcale nie byl tuz nad horyzontem.

    Za to nad horyzontem atmosfera inaczej sie rozklada i soczewka inna,
    to wrazenie moze nie byc czysto subiektywne.

    Trzeba zmierzyc/sfotografowac.

    J.

  • 20. Data: 2017-05-24 20:23:08
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-24 o 11:43, J.F. pisze:

    > 600km i dodatkowe 6h czekania ... bo zobaczyc Ksiezyc nad morzem to
    > chyba tylko z Helu ?

    Nie wybrzydzaj! Nie stać Cię na spontan? :-D

    Hel to wschody, a reszta wybrzeża - zachody. Przy czym zachody to tak od
    mniej więcej Łeby i dalej w kierunku Szczecina.

    > Choc zachod Slonca z polskiego wybrzeza chyba podziwialem ...
    >
    > Ale jak sie wybiore ... nic nie bedzie na horyzoncie, to do czego mozg
    > porowna wielkosc ?

    No więc właśnie :-) Trzeba uważać aby wylewu nie dostać z uwagi na
    nietypowe warunki pracy mózgu :-D

    A tak na serio, najbardziej mnie zastanawia dlaczego w takich
    okolicznościach (bez punktów odniesienia) księżych wydaje się być czasem
    olbrzymi a czasem nie. Przy czym zawsze jeśli jest olbrzymi to tylko
    ciut nad horyzontem max do 8 stopni nad nim jak wypraktykowałem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek