  • 21. Data: 2017-05-24 20:24:48
    Temat: Re: Jak jest z wielkością Księżyca?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-24 o 13:26, J.F. pisze:

    > Trzeba zmierzyc/sfotografowac.

    Tak, oczywiście. Nie ma co dywagować. Jak obiecałem, w czerwcu w
    okolicach pełni poświęcę kilka dni na foty porównawcze.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 22. Data: 2017-05-24 23:21:58
    Od: Gil <g...@g...pl>

    In article <og4j5i$e0p$2@node2.news.atman.pl>, p...@s...com says...

    > Tak, oczywiście. Nie ma co dywagować. Jak obiecałem, w czerwcu w
    > okolicach pełni poświęcę kilka dni na foty porównawcze.

    Za zjawisko dużego Księżyca nad horyzontem odpowiada refrakcja czyli
    zjawisko uginania sie promieni światła w atmosferze. Jesli patrzymy na
    wschód albo zachód to patrzymy przez grubsza warstwę atmosfery. Powoduje
    to taki bieg promieni światła który powieksza optycznie obiekt. Toteż na
    zdjęciu wymierzymy większy księżyc niz w pełni koło zenitu.
    Choc oczywiście ma on tą samą wielkość co zawsze.
    Najlepiej obserwowac zjawisko podczas pierwszej letniej pełni po 23
    czerwca tuz po wschodzie nad samym horyzoncie. Może to też wypaść przed
    23 czerwcem.
    W tym roku pełnia przypada na 9 czerwca i 9 lipca. Trochę to fatalnie.

  • 23. Data: 2017-05-26 00:34:25
    Od: Jakub Wroblewski <j...@j...pl>

    Witam,

    Gil wrote:

> [...]
    > wschód albo zachód to patrzymy przez grubsza warstwę atmosfery. Powoduje
    > to taki bieg promieni światła który powieksza optycznie obiekt.

    Odwrotnie: zmniejsza, a konkretnie spłaszcza (bo to zjawisko
    niesymetryczne, działa w osi pionowej, ale poziomej już nie). Nie jest
    to łatwe, ale można zrobić odpowiednie zdjęcie i porównac z okręgiem.
    Rozrysuj sobie tę soczewkę, jak nie wierzysz (wiem, że nie jest łatwo
    uwierzyć, bo - błędne - wytłumaczenie zjawiska psychologicznego
    fizycznym jest bardzo atrakcyjne i często powtarzane).

    Pozdrawiam,
    Jakub Wróblewski

  • 24. Data: 2017-05-26 20:21:54
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-24 o 23:21, Gil pisze:

    > Najlepiej obserwowac zjawisko podczas pierwszej letniej pełni po 23
    > czerwca tuz po wschodzie nad samym horyzoncie. Może to też wypaść przed
    > 23 czerwcem.

    Z ciekawości spytam: dlaczego pierwszej?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 25. Data: 2017-05-26 20:26:23
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-26 o 00:34, Jakub Wroblewski pisze:

> [...]
    > uwierzyć, bo - błędne - wytłumaczenie zjawiska psychologicznego
    > fizycznym jest bardzo atrakcyjne i często powtarzane).

    Też obstawiam na taką zależność. Ale sprawdzę. Prawdopodobnie to
    spłaszczenie w pionie nad horyzontem odbieramy jako rozciągnięcie w
    poziomie.

    Jeśli tak faktycznie będzie, to Karol Wójcicki nie miał racji co do
    tego, że Księżyc nie zmienia swoich optycznych rozmiarów o
    wschodzie/zachodzie. Jeśli w pionie się skurczy, to zasadniczo się
    zmniejsza mimo iż nasz mózg twierdzi odwrotnie :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 26. Data: 2017-05-30 11:07:06
    Od: Tomasz Worek <t...@g...com>

    W dniu środa, 24 maja 2017 20:23:12 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > Nie wybrzydzaj! Nie stać Cię na spontan? :-D
    >
    > Hel to wschody, a reszta wybrzeża - zachody. Przy czym zachody to tak od
    > mniej więcej Łeby i dalej w kierunku Szczecina.

    To zależy od pory roku przecież. W czerwcu można "łapać" zachód słońca prawie z
    całego wybrzeża (nie licząc zachodniej cząści wybrzeża Zatoki Gdańskiej).

    Pozdrawiam, Tomasz

  • 27. Data: 2017-06-05 12:22:09
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-30 o 11:07, Tomasz Worek pisze:

    > To zależy od pory roku przecież. W czerwcu można "łapać" zachód słońca prawie z
    całego wybrzeża (nie licząc zachodniej cząści wybrzeża Zatoki Gdańskiej).

    Zatoka Gdańska to nie morze :-)

    Sprawdzałeś? Bo ja tak :)

    Z półwyspu o żadnej porze roku nie złapiesz zachodu słońca nad morzem. W
    lipcu będą na to największe szanse ale i tak zachód układa się wzdłuż
    osi półwyspu więc nici z tego. Więc jest tak jak powiedziałem. Owszem, w
    środku lata i z Włodka pięknie widać zachody lecz chcąc uniknąć
    rozrysowywania kalendarza zachodów na cały rok użyłem bezpiecznej
    lokalizacji "od Łeby na zachód". Tam przez cały rok zachody są widoczne.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek