  • 1. Data: 2009-01-22 15:04:41
    Temat: Jak podlaczyc dwa dyski SATA?
    Od: "ted" <n...@w...pl>

    Do tej pory mialem do czynienia z dyskami ATA gdzie ustawiałem sobie
    zworki - na jednym Master na drugim Slave i wszystko smigalo. Terazm mam dwa
    dyski SATA (a konkretnie to jeden SATA I a drugi SATA II) gdzie nie ma
    zworek. Sa cztery gniazda na plycie glownej zamiast dwoch IDE z jakimi do
    tej pory mialem do czynienia.

    Chcialbym zaznaczyc, ze na dysku X mam pewne dane a partycje systemowa
    chcialbym zrobic na dysku Y, ktory jest nowy. Naczytalem sie troche o
    kontrolerach RAID i boje sie teraz, ze jak podlacze obydwa dyski do gniazd
    na plycie nie ustawiajac jakos, ktory dysk ma byc nadrzedny wzgledem ktorego
    to zrobi mi sie z tych dyskow macierz RAID 0 albo jakas inna i strace dane
    na dysku X. Dodatkowo nie wiem czy musze przestawiac zworki na dysku SATA II
    tak zeby zmniejszyc jego predkosc do standardu SATA I.

    Plyte mam Intel D915GAV
    http://support.intel.com/support/motherboards/deskto
    p/D915GAV/

  • 2. Data: 2009-01-22 15:23:52
    Temat: Re: Jak podlaczyc dwa dyski SATA?
    Od: Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl>

    W artykule <gla2im$7qd$1@nemesis.news.neostrada.pl>, ted napisał(a):

> [...]
    > dyski SATA (a konkretnie to jeden SATA I a drugi SATA II) gdzie nie ma
    > zworek. Sa cztery gniazda na plycie glownej zamiast dwoch IDE z jakimi do

    1 złącze SATA = 1 tasiemka = 1 dysk (bez znaczenia czy SATAI czy SATAII).

    Jacek

  • 3. Data: 2009-01-22 15:50:15
    Od: BartekK <s...@N...org>

    ted pisze:
> [...]
    > inna i strace dane na dysku X. Dodatkowo nie wiem czy musze przestawiac
    > zworki na dysku SATA II tak zeby zmniejszyc jego predkosc do standardu

    "zwalniać" dysku nie musisz - zostaw sata II.
    Zworek rzadnych przełączać nie musisz - podłączasz kabelki i działa
    Raid sam sie nigdy nie robi - trzeba by go utworzyć ręcznie, świadomie i
    chyba na twojej płycie i tak się nie da ;)
    Dyski SATA są "mapowane" jako primary-master, primary-slave,
    secondary-master itd (i może być ich więcej niż 4) wg numerów gniazdek,
    tak więc ten dysk który ma być "systemowym" i "pierwszym" wepnij dla
    pewności do gniazdka opisanego jako SATA0 (lub SATA1, jeśli od 1
    startuje numeracja).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 4. Data: 2009-01-22 17:48:08
    Od: "ted" <n...@w...pl>

    Dzieki kolego za ladne wyjasnienie. Gniazda mam oznaczone SATA0 do SATA3,
    czyli nowy dysk wepne do SATA0 a ten z danymi do SATA1. Mam nadzieje,
    ze to zadziala. Mam tu na plycie jeszcze jedno gniazdo IDE do ktorego
    podpieta jest
    nagrywarka a wiec jak sadze moge tam podlaczyc jeszcze jedno urzadzenie np.
    jeszcze
    jeden dysk ATA. W moim starym kompie mam kieszen na taki wlasnie dysk no i
    sam dysk tez.
    Pomyslalem, ze fajnie by bylo zrobic sobie cos takiego jak kolega HenryK3
    tzn. zainstalowac tam drugi system i odpalac go w razie jakiejs powaznej
    awarii tego
    pierwszego, albo zwyczajnie uzywac go jako przenoski. Nie wiem tylko, czy
    dysk
    nie bedzie sie gryzl z nagrywarka i nie za bardzo wiem jak to zrobic zeby
    odpalal
    akurat ten system, ktory chce. No i czy w ogole jest sens sie w to bawic.

  • 5. Data: 2009-01-22 20:10:45
    Od: "Feromon" <f...@o...pl>

    Użytkownik "ted" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Dzieki kolego za ladne wyjasnienie. Gniazda mam oznaczone SATA0 do SATA3,
    > czyli nowy dysk wepne do SATA0 a ten z danymi do SATA1. Mam nadzieje,
    > ze to zadziala.

    Wepnij tylko nowy, zainstaluj system, potem podepnij drugi - na pewno wtedy nie
    pomylisz dyskow :)

    Feromon

  • 6. Data: 2009-01-23 10:58:43
    Od: "MC" <m...@g...pl>

> [...]
    > Dzieki kolego za ladne wyjasnienie. Gniazda mam oznaczone SATA0 do SATA3,
    > czyli nowy dysk wepne do SATA0 a ten z danymi do SATA1. Mam nadzieje,

    W dzisiejszych czasach to nie ma większego znaczenia. Ważne jest
    poinformowanie BIOS-u z którego dysku ma startować system.

> [...]
    > awarii tego
    > pierwszego, albo zwyczajnie uzywac go jako przenoski. Nie wiem tylko, czy

    Do tego akurat służą zworki. Jeden napęd powinien byc master. drugi slave
    albo oba cable select.

    > i nie za bardzo wiem jak to zrobic zeby odpalal
    > akurat ten system, ktory chce.

    Tu są dwie możliwości. Albo zainstalujesz menadżera rozruchowego na dysku
    wskazanym w BIOS-ie jako startowy i wtedy wybierasz system który chcesz
    używać. Wtedy ten dysk musi być sprawny. Albo będziesz zmieniał napęd
    startowy w BIOS-ie.

    > No i czy w ogole jest sens sie w to bawic.

    Moim zdaniem nie ma.