  • 11. Data: 2017-07-11 13:38:39
    Temat: Re: Jak się gnie blachy na dziób statku?!?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 lipca 2017 20:15:33 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    > Widzialem 15mm zeliwo wlasnie, ale czy blacha na dziobie nie jest
    > grubsza ?
    > Laser ma ograniczona glebokosc wnikania w material, postawilbym
    > zreszta na ulamki mm, efekty termiczne beda siegaly glebiej, ale
    > gdzies to sie IMO to urwie. I nagrzewanie głebiej "nie wniknie".

    Nie, laserem blach nie gnie się w stoczni bo to zbyt powolne. Palnik gazowy, woda,
    prasa i rolki. Chociaż widziałem w youtubie filmiki gdzie jacyś Hindusi używali młota
    kuziennego.

  • 12. Data: 2017-07-11 14:03:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    >Nie, laserem blach nie gnie się w stoczni bo to zbyt powolne.

    Ale dalo by sie takie 40 czy 50 mm grubosci laserem pogiac, czy to juz
    jednak za duzo ?

    ile tam w ogole na dziobie jest grubosci - zakladajac, ze to nie
    lodolamacz ?

    >Palnik gazowy, woda, prasa i rolki.
    >Chociaż widziałem w youtubie filmiki gdzie jacyś Hindusi używali
    >młota kuziennego.

    Znow nie ta skala - ale kiedys widzialem proste stanowisko - dwie
    barylkowate rolki z jakims dociskiem miedzy soba.
    Przychodzi fachowiec z arkuszem aluminium, wstawia miedzy rolki,
    przesuwa wielokrotnie miedzy rolkami ... i wychodzi mu na koniec
    blotnik to motocykla :-)

    J.

  • 13. Data: 2017-07-11 14:41:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 lipca 2017 21:03:18 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > Ale dalo by sie takie 40 czy 50 mm grubosci laserem pogiac, czy to juz
    > jednak za duzo ?

    Nie za dużo, tylko za wolno.

    > ile tam w ogole na dziobie jest grubosci - zakladajac, ze to nie
    > lodolamacz ?

    Poszycie najczęściej 8-15 mm.

> [...]
    > Przychodzi fachowiec z arkuszem aluminium, wstawia miedzy rolki,
    > przesuwa wielokrotnie miedzy rolkami ... i wychodzi mu na koniec

    Właśnie tak się te blachy gnie, o ile powierzchnia jest nierozwijalna. Plus punktowe
    wgniatanie.

  • 14. Data: 2017-07-11 15:25:37
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 10 lipca 2017 20:24:50 UTC+9 użytkownik s...@g...com
    napisał:
    > Witam
    > Nurtuje mnie to pytanie.
    > Jak się domyślam blachy do stoczni trafiają w arkuszach w formie kwadratów (czy też
    prostokątów). Są to raczej grube blachy, więc ich gięcie nie jest chyba takie
    trywialne?
    > Tak więc: Jak się gnie blachy na dziób statku?!?

    https://www.youtube.com/watch?v=DH89NsmZa_c
    Tu jeszcze jest odlewany, ale Koreańczycy już się nie bawią w odlewy, wyłącznie
    spawają to z formowanych blach.

  • 15. Data: 2017-07-11 16:46:06
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-07-11 o 12:32, J.F. pisze:

    > WM - pisales cos o gieciu CNC ?
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=lRm2ifaUrGg
    >
    > To chyba podobnie dziala, jak ten Japonczyk mlotkiem :-)
    >
    > Idzie technika naprzod.

    To mi bardziej przypomina uogólnione drykowanie (wyoblanie).
    Tylko zamiast tokarki jest jakaś maszyna trzyosiowa.
    Pewnie model przedmiotu jest pod urządzeniem więc go nie widać.

    WM

  • 16. Data: 2017-07-11 17:05:16
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 lipca 2017 23:46:10 UTC+9 użytkownik WM napisał:

    > To mi bardziej przypomina uogólnione drykowanie (wyoblanie).
    > Tylko zamiast tokarki jest jakaś maszyna trzyosiowa.
    > Pewnie model przedmiotu jest pod urządzeniem więc go nie widać.

    Model jest prostym kopytem drewnianym, jednorazowym. Widziałem to na jakichś targach.
    Szybko strugali model, potem pomału obciągali na nim blachę. Nie przyjęło się, po
    pierwsze drukarki 3D okazały się fajniejsze, po drugie zauważ że wszystko wokół jest
    upieprzone w oleju- tego nie da się używać w biurze. No i drogie było nieprzytomnie,
    widać dobrze napisany wniosek patentowy, że nie dało się wymyślić czegoś podobnego i
    konkurencyjnego. A, no i taka wytłoczona blacha miała okrutne utwardzenie, po prostu
    taka metoda powoduje duże lokalne wydłużenia. Czyli właściwie do niczego poza
    oglądaniem. Znaczy równie dobrze może być z plaskitu wydrukowane.

  • 17. Data: 2017-07-11 17:32:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >To mi bardziej przypomina uogólnione drykowanie (wyoblanie).
    >Tylko zamiast tokarki jest jakaś maszyna trzyosiowa.

    Narzedzie sie chyba faktycznie kreci ... ale po co ?

    >Pewnie model przedmiotu jest pod urządzeniem więc go nie widać.

    Na ile rozumiem - to modelu nie ma.
    https://www.youtube.com/watch?v=AnMW_YuMLh8

    J.

  • 18. Data: 2017-07-11 18:22:22
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-07-11 o 17:05, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    lokalne wydłużenia. Czyli właściwie do niczego poza oglądaniem. Znaczy
    równie dobrze może być z plaskitu wydrukowane.

    Wyobla się blachę np. na garnki. Garnka drukarka 3d nie zrobi.

    https://youtu.be/OtJ2HJV5I3k?t=0m32s

    Wyoblanie świetnie nadaje się do wyrobu przedmiotów osiowo symetrycznych
    blaszanych.

    https://youtu.be/1EtApg0Hgyw

    WM

  • 19. Data: 2017-07-11 18:31:38
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-07-11 o 17:32, J.F. pisze:
    > Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Narzedzie sie chyba faktycznie kreci ... ale po co ?

    Rolka jest dla zmniejszenia tarcia i ochrony powierzchni przed porysowaniem.

    > Na ile rozumiem - to modelu nie ma.
    > https://www.youtube.com/watch?v=AnMW_YuMLh8

    Jak jest sterowanie numeryczne, to model da się zastąpić drugą rolką.
    https://youtu.be/hxvbAgEpR3Q

    WM

  • 20. Data: 2017-07-11 18:44:48
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Narzedzie sie chyba faktycznie kreci ... ale po co ?

    Pewnie są różne wersje.
    Stałe kopyto
    https://youtu.be/KuR_fnZ9JvI?t=1m12s
    Dwa ruchome
    https://youtu.be/iNQ40MYwZqw?t=1m1s

    A ten Twój film pokazuje chyba prosta operację, gdzie model będzie miał
    obwiednię piramidki.

    Robert