  • 11. Data: 2009-01-08 15:42:22
    Temat: Re: Jak sprzet foto znosi mróz / niskie temperatury ?
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 8 Jan 2009 06:22:41 -0800 (PST), j...@a...at wrote:

    >watpie
    Masz prawo.
    >na ogol masz tam lepsze warunki chlodzenia
    >na 100 m wysokosci temperatura spada srednio w zaleznosci od
    >wilgotnosci powietrza od 0,6 do 1 st C.
    >oznacza to ze na wysokosci 1000 m npm masz temperature o 6 - 10 stopni
    >nizsza , niz gdybys mial w tym samym miejscu 1000 mentrow nizej.
    A ha! w serwerowni?
    Po drugie, urządzenia elektryczne projektuje się na zachowanie
    maksymalnego przyrostu temperatury przy pewnej temp. otoczenia. Przy
    wzroście wysokości maleje gęstość powietrza i maleje chłodzenie przez
    konwekcję. Tak więc urządzenie zaprojektowane na ,,warunki normalne''
    np. klasy B i Ta=40 st. Celsjusza będzie miało o wiele gorsze warunki
    chłodzenia na wysokości 2000m i tej samej temperaturze otoczenia i tym
    samym obciążeniu - aby się nie przegrzało producent powinien podać
    współczynniki zmniejszenia mocy w zależności od wyskości. Oczywiście,
    zamiast zmniejszenia mocy możesz obniżyć temperaturę powietrza
    chłodzącego, zwiększyć sztucznie konwekcję, ale robisz to na własną
    odpowiedzialność - producent w normalnej sytuacji robi to zgodnie z
    normą.
    Jak nie wierzysz to zobacz np. takie normy: IEC 60076-2, par. 4.3
    (Power transformers, Part 2: Temperature rise), IEC 60076-11, par. 11.
    (Power transformers, Part 11: Dry-type transformers)
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 12. Data: 2009-01-08 17:20:21
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Nathan pisze:
    > Z czego to wynika - nie mam pojęcia, ale jak by ktoś chciał postawić
    > sobie serwerownie i UPSa APC w okolicach np. Zakopanego to może mieć
    > niejakie problemy z ewentualna gwarancją ;)

    Nie jeśli odda do serwisu w Nowym Targu :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 13. Data: 2009-01-09 10:30:24
    Od: j...@a...at

    On 8 Jan., 16:42, Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> wrote:
> [...]
    > (Power transformers, Part 11: Dry-type transformers)>pojemnosc cieplna powietrza

    Hej Panocku.
    a od kiedyz to gurol poli w chalpie nim mu woda we wiedrze nie
    zamorznie ?
    od tego mo babe i barany co by go gzoly.

    hej !

  • 14. Data: 2009-01-09 12:29:31
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 9 Jan 2009 02:30:24 -0800 (PST), j...@a...at wrote:

    >Hej Panocku.
    >a od kiedyz to gurol poli w chalpie nim mu woda we wiedrze nie
    >zamorznie ?
    >od tego mo babe i barany co by go gzoly.
    >
    >hej !

    No i sam widzisz jak wysokość wpływa na spokojnych ludzi ;)
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 15. Data: 2009-01-10 10:26:17
    Od: Les <s...@p...fm>

    Witam,
    mam Fuji S9600 i w instrukcji jest napisane że poniżej zera nie można
    używać, ale używałem go przez 2 godz. na mrozie -15 st. C łażąc po
    lesie i robiąc zdjęcia. Jedna rada - nie wyłączać aparatu. Jak się
    wyłączy to akumulatory mogą nie dać rady włączyć aparatu pokazując
    słabe baterie.
    Jak kończę robienie fotek to wkładam aparat do reklamówki (bez
    dziurki), usuwam powietrze przez ściskanie i zawiązuję. Po przyjściu
    do domu zostawiam go przez kilka godzin żeby się zagrzał.
    Aha - kartę wyciągam jeszcze na zewnątrz - bo przecież trzeba szybko
    zobaczyć co wyszło :-)

    Pozdrawiam
    Les

  • 16. Data: 2009-01-10 23:40:16
    Od: "CosteC" <c...@s...konto.pl>

    > Chodzi o chłodzenie - na dużych wyskościach gęstość powietrza jest
    > mniejsza i są gorsze warunki chłodzenia. A że producent pewno nie wie
    > o ile powinna być skorygowana moc przy zmianie wysokości to zastrzega
    > pracę do 1000 m n.p.m., bo bodajże do tej wysokości maksymalne
    > obciążenie elementów składowych jest równe nominalnemu.
    > --

    Nie. Głownym ograniczeniem dla sprzętu typu UPS jest napięcie przebicia
    powietrza które spada wraz z ciśnieniem. Nie pamiętam numeru normy, jak
    komuś zależy to poszukam. Napewno była o tym mowa w EN-61010, ale w innych
    musi być podobnie. Chłodzenie oczywiście też się radykalnie pogarsza, ale
    nie na 1000m n.p.m. Ale na to nie przypomiam sobie norm. Pewnie są jakieś.

    Co do temperatur: używałem D40 ostatnio na -15 i nie zawuważyłem różnic w
    działaniu. Pozwoliłem mu sie powoli ogrzać w pomieszczeniu potem żeby woda
    sie nie skropliła w środku.

    Pozdrawiam
    CosteC

  • 17. Data: 2009-01-11 10:18:52
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 11 Jan 2009 00:40:16 +0100, "CosteC" <c...@s...konto.pl>
    wrote:

    >Nie. Głownym ograniczeniem dla sprzętu typu UPS jest napięcie przebicia
    >powietrza które spada wraz z ci?nieniem. Nie pamiętam numeru normy, jak
    >komu? zależy to poszukam. Napewno była o tym mowa w EN-61010, ale w innych
    >musi być podobnie. Chłodzenie oczywi?cie też się radykalnie pogarsza, ale
    >nie na 1000m n.p.m. Ale na to nie przypomiam sobie norm. Pewnie s? jakie?.
    A to tyż prawda ;)
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 18. Data: 2009-01-11 15:38:54
    Od: j...@a...at

> [...]
    > nie na 1000m n.p.m. Ale na to nie przypomiam sobie norm. Pewnie są jakieś.

    Tak . to jest wyjasnienie z gorszymi warunkami chlodzenia nie musi sie
    sprawdzac gdyby to o chlodzenie chodzilo podano by maxymalna
    temperature otoczenia w jakiej moze pracowac urzadzenie w zaleznosci
    od wyskosci.

> [...]
    > działaniu. Pozwoliłem mu sie powoli ogrzać w pomieszczeniu potem żeby woda

    ja robilem wczoraj - ciezej chodzily mechanizmy nastawiania ostrosci w
    obiektywie . ale pozy tym to wszystko co zaobserwowalem.
    problem polega na tym ze zawartosc pary wodnej w powietrzu spada z
    jego temperatura.
    na ogol przechowywujemy sprzet w temp pokojowej , gdzie wilgotnosc
    wzgledna jest wyzsza niz na zewnatrz w zimie.
    wychodzac na zewnatrz z aparatem z tego zawartego w nim powietrza np
    miedzy soczewkami wskutek oziebienia bedzie kondensowac woda , ktora
    w niskich temperaturych moze zamarznac.
    to mogloby doprowadztic teoretycznie do uszkodzen mechanizmow
    ruchliwych.
    Jak to sie ma do elektroniki , matrycy to nie wiem - pamietam tylko,
    ze przed laty jeszcze te analogowe aparaty ale juz z elektronika
    testowano rowniez na dzialanie niskich temperaturach . POkazywano
    reklamy aparatow przechowywanych w lodowce i dzialajacych bez zarzutu.
    Nie wiem wiec czy to rzeczywiscie elektornika mialaby zawiezc w
    niskich temperaturach.

    XXX

  • 19. Data: 2009-01-12 06:23:27
    Od: Cezary Grądys <c...@c...com>

    CosteC pisze:

> [...]
    > nie na 1000m n.p.m. Ale na to nie przypomiam sobie norm. Pewnie są jakieś.

    Przy napięciu sieciowym? Rozumiem, jakby ten UPS był na kilka kV. Ale w
    takim zwykłym dającym napięcie sieciowe przyczyna musi być inna. Poza
    tym takie urządzenia są badane na przebicie znacznie wyższym napięciem.
    Moim zdaniem przyczyną może być chłodzenie lub ciśnienie w
    akumulatorach. Ale przebicie powietrza napewno nie.

    --

    Cezary Grądys <c...@c...com>

  • 20. Data: 2009-01-12 07:01:57
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Mon, 12 Jan 2009 07:23:27 +0100, Cezary Grądys
    <c...@c...com> wrote:

> [...]
    >Moim zdaniem przyczyną może być chłodzenie lub ciśnienie w
    >akumulatorach. Ale przebicie powietrza napewno nie.
    Czemu nie? ,,Moje'' normy mówią podobnie - w miarę wzrostu wysokości
    instalacji testowe napięcie przebicia wzrasta o ileś procent, bodajże
    na każde 100 m ponad 1000 m, czyli uwzględnia się tym zmianę
    właściwości izolacyjnych powietrza.
    --
    Grzegorz Krukowski