  • 1. Data: 2010-02-10 17:13:35
    Temat: Jak to jest z bezpieczeństwem danych w EEPROM w ATmega?
    Od: "Robbo" <n...@y...com>

    Witam,

    Od zdaje się 5-6 lat dostarczam producentowi
    maszyn sterownik oparty na Atmel AVR ATmega32.
    Czasem też robiłem coś na ATmega8.
    Dawno to już było, gdy tworzyłem oprogramowanie.
    Jednak pamiętam, ze działy sie wtedy dziwne rzeczy
    z danymi zapisanymi w pamięci EEPROM.
    Gdzieś wyczytałem, że pierwsza komórka EEPROM
    w ATmega8 czasem zmieniała swoją wartość.
    Mogło być coś w tym, bo pamiętam, że jedno
    z urządzeń, które miało jakiś bajt konfiguracyjny
    pod zerowym adresem EEPROM w ATmega8
    potrafiło podawać inną wartość tej komórki, niż
    początkowo zapisana.
    Z kolei w ATmega32 wykorzystywałem kilkadziesiąt
    komórek pamięci. Pamiętam, że urządzenie też
    potrafiło zmienić parametry.
    Z tego względu zrobiłem tak, że każda wartość
    była zapisywana nawet w 10 miejscach pamięci.
    Następnie odczytywałem je wszystkie, a jako
    wartość właściwą brałem tę, która występowała
    więcej niż w połowie komórek; komórki o błędnych
    wartościach nadpisywałem tą właściwą.
    Teraz mam potrzebę skorzystać z większej
    ilości pamięci EEPROM i przydałoby się zrezygnować
    z kopii parametrów.
    Jak obecnie wygląda sprawa z pamięcią EEPROM
    w ATmega? Czy można na niej polegać?

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Robbo

  • 2. Data: 2010-02-11 09:47:29
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > ilości pamięci EEPROM i przydałoby się zrezygnować
    > z kopii parametrów.
    > Jak obecnie wygląda sprawa z pamięcią EEPROM

    Nie mam większego praktycznego doświadczenia w tej kwestii... wiadomo,
    że pamięć może ulec przekłamaniu, ale w normalnych warunkach raczej nie
    "sama z siebie"... problem pojawia się w przypadku zapisu do pamięci i
    zaniku zasilania.... Problem z zerową komórką też na tym polegał i jeśli
    ten 1B nie stanowi dla Ciebie problemu, zostaw tę komórkę wolną (choć w
    dokumentacji i erratach do nowszych układów już o tym błędzie nie
    piszą). Poza tym - sam musisz przeanalizować co się stanie w czasie
    zapisu do pamięci... musisz cały czas pamiętać, że zapisując daną
    komórkę w czasie, w którym przyjdzie jakieś silne zakłócenie, przerwa w
    zasilaniu itp, możesz zapisać w niej głupoty...

    Poczytaj DataSheeta tak w ogóle... nie wiem, jak do ATmega32, ale
    ostatnio czytałem na ten temat w dokumentacji ATmega168 i pisali po
    prostu, że włączenie BOD lub zapewnienie czegoś podobnego dosyć
    skutecznie chroni przed błędami...
    Tak więc BOD + ochrona przed zakłóceniami i powinno jakoś działać ;)...

    Drugie wyjście - możesz zrobić proste "księgowanie"... poświęcasz 4
    bajty EEPROMa... przy każdym zapisie wpisujesz w te 4 bajty adres, nową
    daną oraz CRC z 3 poprzednich bajtów. Następnie zapisujesz właściwą
    komórkę i kasujesz "księgowanie" (choć to niekonieczne)... Po resecie
    sprawdzasz taką "księgę". Jeśli CRC się nie zgadza, to znaczy, że dane w
    niej są uszkodzone. To dobry znak. Skoro ten zapis się nie udał, to
    zapewne nie uszkodziłeś właściwych danych, bo nie zacząłeś ich
    zapisywać. Jeśli CRC się zgadza, sprawdzasz co jest we właściwych danych
    i ewentualnie poprawiasz.... Powinno wystarczyć ;)...

    No chyba, że Ty to w kosmos wysyłasz, to faktycznie będzie problem ;)...
    Albo w warunkach silnego promieniowania elektromagnetycznego - w
    takich sytuacjach dane mogą zostać uszkodzone "z zewnątrz" w dowolnej
    chwili, nie tylko w czasie zapisu....

    Konop

  • 3. Data: 2010-02-11 10:07:20
    Od: "Robbo" <n...@y...com>

    > problem pojawia się w przypadku zapisu do pamięci i zaniku zasilania....

    Niby tu problemów z zasilaniem nie mam, ale kto wie, może
    jakieś zakłócenia (to jest środowisko przemysłowe; występuje
    podczas produkcji w miarę silne pole elektromagnetyczne
    -- przy czym zapis do pamięci EEPROM ma miejsce, gdy
    produkcja stoi).
    Jeżeli jest tak, jak piszesz, że przekłamanie może nastąpić
    (jedynie) podczas zapisu, to byłaby to dobra wiadomość
    dla mnie -- po prostu po zapisie sprawdzałbym, co się
    zapisało i ewentualnie poprawiał źle zapisane komórki.
    Muszę to przetestować.

    Robbo.

  • 4. Data: 2010-03-25 00:28:47
    Od: Wroobel <h...@w...pl>

    Witam,
    problem z uszkodzeniem danych w pamięci eeprom istnieje i nie
    występuje tylko przy zapisie jak mogło by się wydawać. Dane w pamięci
    eeprom mogą zostać uszkodzone nawet podczas ODCZYTU! Sytuacja taka ma
    miejsce gdy podczas odczytu napięcie zasilania spadnie poniżej
    minimalnego progu działania właśnie tej pamięci. Rozwiązanie tego
    problemu jest niebywale proste, wystarczy włączyć moduł Brown-Out
    Detect z progiem min 2.7V i po problemie. Wrażenie uszkadzania
    początkowych komórek pamięci eeprom bierze się stąd, że procesor po
    załączaniu napięcia startuje już przy napięciu 1.8V, ładuje
    konfigurację z eeprom do ram przy napięciu VCC mniejszym od 2.7V, co
    skutkuje uszkodzeniem pierwszej, lub kilku pierwszych komórek pamięci.
    Efekt ten jest widoczny dla wolno narastającego napięcia zasilania
    połączonego z umieszczonym na początku kodu odczytem pamięci eeprom.
    Mam nadzieję że trochę rozjaśniłem problematykę ;)

  • 5. Data: 2010-03-25 21:56:24
    Od: "Robbo" <n...@y...com>

    Dziękuję za odpowiedź.
    Już jakiś czas temu przeprowadziłem pewne próby.
    Otóż napisałem jakiś program, który zapisuje/odczytuje
    dane z EEPROM przy starcie.
    Potem łączałem/wyłączałem zasilanie. Od czasu do czasu
    występowały przekłamania.
    Ustawienie fusebitu BODEN spowodowało, że problem
    ten przestał występować.

    Robbo

  • 6. Data: 2010-03-26 13:37:08
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Robbo" <n...@y...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > Potem łączałem/wyłączałem zasilanie. Od czasu do czasu
    > występowały przekłamania.
    > Ustawienie fusebitu BODEN spowodowało, że problem

    Nie ja siedzę u nas w mikrokontrolerach, ale z tego co wiem to bywało różnie
    w historii ATmega.
    Nawet ostatnio słyszałem, że jakiś nowy, który gdzieś wsadzamy (nie wiem
    jaki) ma coś pomieszane z EEPROMem. Z tego co wiem errata podaje jakiś
    sposób, ale próby pokazują, że ten sposób jedynie _prawie_ zawsze działa
    dobrze.
    Brown out stosujemy od czasu, gdy go wprowadzili, wcześniej musieliśmy dawać
    zewnętrzny.
    P.G.