  • 21. Data: 2016-02-08 10:40:05
    Temat: Re: Jak wyłączyć dysk?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 8 Feb 2016 00:16:07 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > Bez dysku ma nieaktywne funkcje zapisu to nie potrzebuje go nigdzie
    > kopiować.

    A po co się kopiuje EPG?

    --
    Marek

  • 22. Data: 2016-02-08 10:43:49
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-02-08 10:36, JDX wrote:
    > za jakieś roku skończy 10 lat. I póki co SMART nic złego nie pokazuje.
    za jakieś PÓŁ roku

  • 23. Data: 2016-02-08 10:58:12
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    JDX pisze:
    > On 2016-02-07 20:20, AlexY wrote:
    > [...]
    > IMO również to jest raczej ~5 s. W każdym razie, mając tą wiedzę, to co
    > za problem jest w oprogramowaniu włączyć dysk 5-10 przed zaprogramowanym
    > nagraniem? Zwłaszcza, że zaprogramowanie nagrywanie i tak startuje kilka

    Jakiś problem jednak jest bo tak się nie robi, dopiero co pracowałem w
    serwisie boxów dla sieci Sky, dyski chodzą w nich non stop, padają
    najczęściej po 35-50tyś h, to daje jakieś 3-5 lat pracy, ma ktoś tak
    długo ten sam box? Może to kwestia tego że dyski w nich są z serii video?

    > minut wcześniej. A jeśli dekoder rzeczywiście potrzebuje dysku
    > natychmiast, to może sobie kilka sekund zbuforować w pamięci.

    500MB to troszkę za mało na buforowanie kilku sekund materiału HD + linux

    [..]

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 24. Data: 2016-02-08 10:59:02
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    JDX pisze:
    > On 2016-02-08 09:50, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > [...]
    > Mój WD 160GB z mojego blaszaka (pracuje w ten sposób jako "drugi dysk")
    > za jakieś roku skończy 10 lat. I póki co SMART nic złego nie pokazuje.

    Jedna sztuka to nie reprezentatywny wynik.

  • 25. Data: 2016-02-08 11:01:10
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:

    > A po co się kopiuje EPG?

    Żeby nie czekać kilku sekund na odebranie aktualnego jak zmienisz kanał.

  • 26. Data: 2016-02-08 11:11:04
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:

> [...]
    > zamiast przeczytać manuala do smartctl i użyć odpowiedniej opcji -d sat
    > użyłem w ciemno -d scsi bo coś wtedy zwrócił ale nie wszystko jednak. W
    > każdym razie z -d sat komunikuje SMART prawidłowo.
    > Jednak mimo to dysk nie zapisuje na stałe stanu APM=on czyli korzystając
    > z hdparm -B 127, po ponownym podłączeniu jest z powrotem apm off.
    > Z opcją -S też dziwnie się zachowuje, bo dla -S 60 robi spin down od
    > razu a nie po 300 sek niektywności (5x60sek).
    > Smartctl -g apm też zawraca off po ponownym podłączeniu dysku (gdy było

    -S przyjmuje parametry on i off, on włącza/wyłącza funkcje zapisu
    parametrów na stałe.
    # smartctl -S
    smartctl 6.4 2014-10-07 r4002 [armv7l-linux-3.4.108-bananian] (local build)
    Copyright (C) 2002-14, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

    =======> ARGUMENT REQUIRED FOR OPTION: S
    =======> VALID ARGUMENTS ARE: on, off <=======

    -s może wymusić uśpienie natychmiastowe
    # smartctl -s standby,now /dev/sda

    inne opcje:

[...]

    =======> VALID ARGUMENTS ARE: on, off, aam,[N|off], apm,[N|off],
    lookahead,[on|off], security-freeze, standby,[N|off|now],
    wcache,[on|off], rcache,[on|off], wcreorder,[on|off] <=======

    Do ustawienia uśpienia użyj hdparm

  • 27. Data: 2016-02-08 11:34:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    JDX pisze:

> [...]
    > Mój WD 160GB z mojego blaszaka (pracuje w ten sposób jako "drugi dysk")
    > za jakieś roku skończy 10 lat. I póki co SMART nic złego nie pokazuje.

    Mam dwa razy starsze, które jakoś nigdy nie chciały się zepsuć. Ale one
    mają pojemność liczoną w MB. Te z cyklu "GB" też jeszcze zachowują się
    przyzwoicie. Ale ostatnio trafiło mi się trafienie trzech dysków 1 TB.
    Nie że wcalenie wstały, ale dalsze używanie tego raczej by rozsądnie nie
    było. Komputerów to ja nie wyułącam nigdy. Mam wrażenie, że jakość dysków
    mocno zjechała ostatnio.

    Jarek

    --
    Przed wojną, to trawa była zieleńsza.

  • 28. Data: 2016-02-08 11:42:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 8 Feb 2016 10:11:04 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > -S przyjmuje parametry on i off, on włącza/wyłącza funkcje zapisu
    > parametrów na stałe.

    To nie działa z tym dyskiem, -S on -s apm, 127 ustawiło apm on ale po
    podłączeniu dysku ponownie znowu apm jest off.

    --
    Marek

  • 29. Data: 2016-02-08 12:17:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JDX,

    Monday, February 8, 2016, 10:36:00 AM, you wrote:

> [...]
    > Mój WD 160GB z mojego blaszaka (pracuje w ten sposób jako "drugi dysk")
    > za jakieś roku skończy 10 lat. I póki co SMART nic złego nie pokazuje.

    W ten sposób znaczy w jaki? Start-stop?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 30. Data: 2016-02-08 12:54:06
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Jedna sztuka to nie reprezentatywny wynik.

    W rzeczy samej. Poza tym, wielokrotnie podkreślałem, że dobry SMART nie jest
    wyznacznikiem, że dysk jest sprawny. Podobnie, SMART zły nie oznacza, że
    dysk nie nadaje się do użytku. Mam w swoich zasobach oba uzasadnienia tej
    tezy.
    Więcej chyba może powiedzieć korelacja między poszczególnymi wartościami,
    przedstawionymi w tabeli parametrów.
    Należy też mieć na uwadze, że mimo przedstawiania danego parametru, jego
    wartość może totalnie nie mieć pokrycia w rzeczywistości. Taki też mam.
    Czynników warunkujących, że z 2 identycznych dysków jeden przeżyje 1-2 lata,
    a drugi 10, jest tyle, że nie sposób tego ując w 2 zdaniach.
    Zasadniczo, dyski laptopowe są niejako z natury przystosowane do okresowego
    "wyłączania", oraz pracy "w ruchu", czyli sobie użytkownik pociągiem po
    wyboistych torach jedzie na przykład. Mają też często funkcję bezpieczeństwa
    powodującą, ze przy gwałtownym wstrząsie, uderzeniu, natychmiast parkują
    głowice, by po chwili ponownie podjąć pracę. Posiadacze laptopów niech się
    przysłuchają swoim komputerom - w różnym czasie, przeciętnie 5-10 sekund od
    ostatniej operacji, mogą usłyszeć cichy, acz dość wyraźny klik/trzask/stuk
    (nie wszystkie dyski to robią!) - to dysk po kilkusekundowej bezczynności
    automatycznie parkuje głowice, jeśli coś się stanie, to lepiej, żeby
    przywaliło w nośnik w miejscu bezpiecznym dla danych, a nie pośrodku
    woluminu, tłukąc w $MFT, czy sterownik jakiegoś Bardzo Ważnego Urządzenia, a
    i okolica się posypie. Dysk stacjonarny nienajbardziej lubi takie coś.
    Wielokrotnie na SMART (patrz zastrzeżenie z początku) widywałem skutki
    włączenia oszczędności energii, gdzie dysk był stale usypiany i budzony.
    Gdy głowice są zaparkowane i trzeba znów wykonać jakąś operację - to hop,
    siłownik jedzie gdzie mu kazano i dysk robi żądaną operację, proste jak
    drut.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.