  • 11. Data: 2010-07-18 23:08:29
    Temat: Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    J.F. pisze:

    > Jak sie osiaga tak ktotkie impulsy i jak sie mierzy ich potem ich
    > dlugosc ? :-)
    >
    > J.

    Można i krócej - tak z 10000 razy :D Chodziło o zbudowanie jakiegoś
    układu do wykład:

    http://people.stfx.ca/mgallant/Phys201/SpeedOfLight/
    index.html

    A pomiar był jakimś szybkim oscyloskopem z szybkim detektorem. Ale to
    był szybki pomiar do oszacowania, trzeba jeszcze się zastanowić czy nie
    ma ograniczenia w paśmie osc. itp.

    --
    Filip.

  • 12. Data: 2010-07-22 14:04:49
    Od: Andgro <b...@a...com>

    JG pisze:

    > Potrzebuje wzmocnić sygnał TTL o czasie trwania ok 2-3 ns (repetycja do ok
    > 100 KHz) i podać go a diodę LED UV, tylko że potrzebowałbym aby ten prąd
    > wyniósł ok 1A.

    Nie wierzę że da się włączyć zwykłą diodę LED na czas 2-3ns :)
    Zmierz pojemność kryształu w stanie przewodzenia i indukcyjność
    doprowadzeń. Przypuszczam ze BYĆ MOŻE realne są czasy o rząd dłuższe
    dopiero.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki

  • 13. Data: 2010-07-22 19:47:33
    Od: "JG" <g...@c...uj.edu.pl>

    Użytkownik "Andgro" <b...@a...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > Zmierz pojemność kryształu w stanie przewodzenia i indukcyjność
    > doprowadzeń. Przypuszczam ze BYĆ MOŻE realne są czasy o rząd dłuższe

    Jeszcze nic nie mierzyłem, ale zacytuje Ci kilka artykułów:

    MHz LED source for nanosecond fluorescence sensing

    http://iopscience.iop.org/0957-0233/13/1/311

    "Optical pulses were recorded using the time-correlated singlephoton
    counting technique [8]. A Phillips PM2257B photomultiplier tube [22] was
    used to detect the optical pulses and the resultant signal was relayed to
    the 'start' channel of a EG&G Model 567 time-to-amplitude converter (TAC)
    via a constant fraction discriminator EG&G Model 584. The 'stop' signal for
    the TAC was taken directly from the oscillator of the pulsed LED. Such
    'reverse start-stop mode' of operation minimizes the TAC dead time [8]. The
    output of the TAC was then fed to a Viking Model 5000 multichannel. analyser
    for data acquisition. The blue-green (525 nm), green (560 nm) and amber (590
    nm) LEDs were obtained from RS components (Catalogue Nos 228 1863, 585 395
    and 826 723 respectively) and because of timing spread due to the
    photomultiplier and NIM electronics the measured LED optical pulse FWHM
    presented here are slightly broadened (approximately in quadrature) by the
    instrumental impulse response FWHM which is 350 ps. Figure 4 shows the
    spectral outputs of the three LEDs studied here recorded on a SPEX Fluoromax
    fluorimeter. Figure 5 shows the corresponding pulse profiles. The FWHM were
    1.9, 3 and 3.6 ns for the LEDs with peak emissions 525, 560 and 590 nm
    respectively."

    A CMOS Time-Resolved Fluorescence Lifetime Analysis Micro-System

    http://www.mdpi.com/1424-8220/9/11/9255/
    Dostępny za free

    In 1995, Araki and Misawa [24] demonstrated the use of commercially
    available blue InGaN/AlGaN LEDs for fluorescence lifetime measurements.
    Driven by an external RLC (resistor, inductor, capacitor) circuit and
    controlled by an avalanche transistor, these devices generated 4ns wide
    optical pulses with a 10 kHz repetition rate and a peak optical power of
    40mW. In order to operate the avalanche transistor required a 300 V
    collector voltage.

    Jest tego trochę więcej nie do wszystkich mam dostęp, zwłaszcza tych z IEEE
    ale ogólnie to da sie wysterować diodę impulsami tego rzędu. Ja i tak nie
    potrzebuję tak krótkich impulsów, mi wystarczy 10ns, ale te 10 ns to i tak
    nie jest to tyle co Ty piszesz.

    Pozdrawiam

    JG

  • 14. Data: 2010-07-22 22:55:26
    Od: Andgro <b...@a...com>

    Wszystko pięknie, ale z pewnością nie jest to zwykła pospolita dioda
    LED. Konstrukcja musi być przystosowana do szybkich przełączeń, szybkie
    wstrzyknięcie i równie szybkie wyssanie ładunku ze złącza. Bo mówimy tu
    o pasmie analogowym zbliżającym się do GHz. W przypadku zwykłej LED
    zapomnij.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki

  • 15. Data: 2010-07-23 07:32:08
    Od: "JG" <g...@c...uj.edu.pl>

> [...]
    > wstrzyknięcie i równie szybkie wyssanie ładunku ze złącza. Bo mówimy tu o
    > pasmie analogowym zbliżającym się do GHz. W przypadku zwykłej LED

    Hmmm..

    To zależy co rozumiesz zwykła, pospolita dioda LED

    Wystarczy abyś sprawdził RS Components co kryje sie pod numerami
    katalogowymi które były podane w jednym z cytatów:

    Dwie z trzech tam podanych nadal są w ofercie :

    http://uk.rs-online.com/web/search/searchBrowseActio
    n.html?method=getProduct&R=2281863

    To jest niebiesko zielona dioda Nichia :
    http://docs-europe.origin.electrocomponents.com/webd
    ocs/04a6/0900766b804a606d.pdf

    A to jest jakaś bursztynowa :-) bliżej nie zidentyfikowana
    http://uk.rs-online.com/web/search/searchBrowseActio
    n.html?method=getProduct&R=826723

    Jak dla mnie to pospolite diody LED.

    BTW ja będę stosował diody UV na 405 nm, 375 nm i 360 nm jak dla mnie to są
    normalne diody fi 5mm obudowa silikonowa ... takie jakie są stosowane np. w
    detektorach do banknotów.

    Pozdrawiam

    JG

  • 16. Data: 2010-07-23 08:41:42
    Od: "Andrzej" <a...@w...pl>

    Hej.
    Kiedyś dawno temu, przyszedł do mnie profesor z zagraniczną publikacją
    mikroskopu skaningowego tego z igłą. Na rysunkach poglądowych wszystko było
    bajecznie proste(artykuł naukowy parę kartek), tylko nigdzie nie było
    pokazane jak dokładnie to jest zawieszone, ta igła. "To może zrobimy coś
    takiego dla studentów jako ćwiczenie ?!" Widziałem ten mikroskop potem na
    filmie w telewizji na uniwersytecie w Tokio, wielkość szafy 4 drzwiowej z
    lustrem. Badania robione najczęściej w długi weekend kiedy miasto trochę
    mniej drga bo ludzie wyjechali. Problemem nie było jak zaostrzyć igłę do
    wielkości jednego atomu, tylko jak to zawiesić. Często tak jest w
    publikacjach naukowych, że nie chwalą się jak to dokładnie zrobili,
    szczegóły, tylko publikują rysunek poglądowy i wyniki, a to że przerobili
    diodę LED na przykład zmieniając jej doprowadzenia, przecież to ich
    tajemnica jak to się pięknie mówi "przecież nie będę zdradzał wszystkim
    szczegółów mojego dorobku naukowego".

    Pozdrawiam.

  • 17. Data: 2010-07-23 09:02:39
    Od: "JG" <g...@c...uj.edu.pl>

    Użytkownik "Andrzej" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > diodę LED na przykład zmieniając jej doprowadzenia, przecież to ich
    > tajemnica jak to się pięknie mówi "przecież nie będę zdradzał wszystkim

    Jasne, że tak jest, ale jeśli pojawia sie kilka póblikacji , różnych
    autorów, to znaczy, że jest to powtarzalne.... a jeśli ktoś publikując
    ukrywa dość istotne fakty, to powinien to patentować, a nie publikować w
    czasopismach naukowych. Sam sie nie raz natknąłem na publikacje, których
    eksperymentów nie da się powtórzyć, ale te osoby tylko kopią pod sobą dołki,
    bo potem nikt ich nie zacytuje :-)

    Co do samych LED-ów, to wiadomo, że trzeba maksymalne skrócić końcówki i
    ścieżki którymi idzie ten impuls, chyba że zrobi się linię transmisyjną i
    dopasuje impedancję ...

    A wracając do STM-u to z tego co widziałem w sieci da się go zrobić
    "homemade" :-)

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2010-07-23 10:03:52
    Od: Andgro <b...@a...com>

    Powiem tak: ja tego za bardzo nie widzę, ale próbuj. W praktyce LED-ami
    nie steruje sie szybciej niż z częstotliwością ok 50kHz (sterowniki IR)
    więc nie sa to elementy optymalizowane na szybkość, lecz na sprawność.
    Na Twoim miejscu prędzej zainteresowałbym sie małymi pchełkami SMD niż
    5-milimetrowymi. Trzeba zebrać sporo modeli i porobić pomiary
    kryształów. Nowsze modele LED mają oszczędniejsze wykonania a więc
    mniejsze kryształki a więc są potencjalnie bardziej obiecujące.
    Nigdy nic nie wiadomo. Jeden transoptor przełącza w kilka mikrosekund a
    tak samo wyglądający inny w 100 nanosekund. W kartach katalogowych LED
    nie znajdziesz parametrów dla Ciebie cokolwiek mówiących na temat
    przełączania, więc cała robota spada na Ciebie.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki

    "Wszystkie zwierzęta sa równe.
    Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."

  • 19. Data: 2010-07-23 10:32:47
    Od: shg <s...@g...com>

    On 19 Lip, 01:06, Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl> wrote:
    > Schemat jest stąd:http://people.stfx.ca/mgallant/Phys201/SpeedOfL
    ight/index.html

    Do gromadzenia energii dla przebicia lawinowego można użyć linii
    transmisyjnej (np. kawałka koncentryka), zaletę ma taką że w trakcie
    trwania przebicia napięcie jest mniej więcej stałe, a długością
    przewodu można regulować czas trwania impulsu.

  • 20. Data: 2010-07-23 10:56:28
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    In pl.misc.elektronika Andgro <b...@a...com> wrote:
    > Powiem tak: ja tego za bardzo nie widzę, ale próbuj. W praktyce LED-ami
    > nie steruje sie szybciej niż z częstotliwością ok 50kHz (sterowniki IR)

    A Ronja robi trochę szybciej ;)
    http://en.wikipedia.org/wiki/RONJA