  • 11. Data: 2016-09-15 11:45:50
    Temat: Re: Jak zacząć pracę z Fortranem?
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 15.09.2016 o 11:24, slawek pisze:
    > IMO jeżeli programy są historycznie spaghetti i w Fortranie IV to
    > przyjemność jest z rodzaju sportów ekstremalnych. Jeżeli Fortran 95 i
    > wyżej, a do tego pisane z porządnym komentarzem i strukturalne (ENDIF,
    > ENDDO), to da się wytrzymać.

    Mam jakąś starą książkę, gdzie programy zdaje się są w Fortranie ale tak
    jak w Basicu pełno goto.
    Natomiast teraz jak będę miał czas to przyjrzę się dość nowym
    strukturalnym programom na temat wyliczania numerycznego równania
    Schrodingera.

  • 12. Data: 2016-09-15 14:17:29
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Sep 2016 11:45:50 +0200, Borneq
    <b...@a...hidden.pl> wrote:
    > Mam jakąś starą książkę, gdzie programy zdaje się są w Fortranie
    ale tak
    > jak w Basicu pełno goto.

    Wartość historyczna. Obecny Fortran obywa się bez GOTO. Ale i tak
    sucks.

    > Natomiast teraz jak będę miał czas to przyjrzę się dość nowym
    > strukturalnym programom na temat wyliczania numerycznego równania
    > Schrodingera.

    1. Którego? Bo jest tych równań trochę (np. NLSE).
    2. To i tak łatwiej będzie zrobić w C...
    3.... albo w Javascript. Serio.
    4. Octave jest za darmo i nadaje się.

    No chyba że trafiłeś na dinozaury co to ufają w CERNLIB itp. Lub
    uważasz że prawdziwy programista musi znać Fortran i Cobol, a Cobol
    już znasz.

  • 13. Data: 2016-09-15 14:29:33
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Sep 2016 11:34:21 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:
    > Jezusmariamisiek.

    A wiesz czego nie załatwia?

    Nie załatwia szukania błędów kompilatora. Tyle że raczej trudno
    znaleźć jakiś wyrafinowany błąd w czymś co ma pół wieku i służy
    jedynie do potęgowania liczb zespolonych itp. rozrywek.

  • 14. Data: 2016-09-15 18:03:54
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On Thursday, September 15, 2016 at 2:29:35 PM UTC+2, slawek wrote:

> [...]
    > znaleźć jakiś wyrafinowany błąd w czymś co ma pół wieku i służy
    > jedynie do potęgowania liczb zespolonych itp. rozrywek.

    Tu nie chodzi o to, że jakiś dziadek kazał wątkodawcy bawić
    się zabytkami i że zabytkowe kompilatory raczej sa poprawne.
    Choc z ta zabytkowoąscią bym nie przesadzał, i gcc i intel
    (a jak ktos używa fortrana nie dlatego, że ma 100 lat,
    to bawi się w HPC i używa intela) swoje fortrany ciągle
    modyfikują, jakaś sansza na wtopę zawsze pozostaje.

    Chodzi o dziką radę 'nie instaluj debugera, po co masz rozwiązywać
    problemy szybko i sprawnie, lepiej pieprzyć się z wyszukiwaniem
    ciągle rekompilując z dodatkowimi "printami"'.
    To równie dobra rada jak polecanie fortrana jako pierwszego języka
    do unmeryki, przecież macierze pomnoży, czego więcej trzeba;-)
    Takie dziadowanie właśnie.

    pzdr
    bartekltg

  • 15. Data: 2016-09-15 18:46:03
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Sep 2016 09:03:54 -0700 (PDT), bartekltg
    <b...@g...com> wrote:
    > (a jak ktos używa fortrana

    To dostaje bana!

    Kto cię uczył j. polskiego? Pewnie jeszcze dowiemy się o używaniu
    Algolana, Pascalana i oczywiście Javana?!

  • 16. Data: 2016-09-15 19:08:53
    Od: slawek <f...@f...com>

    <b...@g...com> wrote:
    > Chodzi o dziką radę 'nie instaluj debugera, po co masz rozwi?=
    > ?zywać
    > problemy szybko i sprawnie, lepiej pieprzyć się z wyszukiwaniem
    > ciągle rekompilując z dodatkowimi "printami"'.

    A tak nawiasem to kiedy napisałeś jakiś program w Fortranie? Taki
    powiedzmy na parę tysięcy linijek?

    Kompilacja programu to jakieś dwie-trzy sekundy. Wstawienie ekstra
    kodu testującego nie trwa dłużej niż wymyślenie unit testów w Javie.
    A wyszukiwać problemów nie trzeba (jeżeli nie jest się gimbusem z
    ADHD) - napisanie paru tysięcy linijek w Fortranie to nuda, rutyna i
    nie wymaga debugera.

  • 17. Data: 2016-09-15 19:10:33
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On Thursday, September 15, 2016 at 6:46:05 PM UTC+2, slawek wrote:

    > To dostaje bana!
    >
    > Kto cię uczył j. polskiego? Pewnie jeszcze dowiemy się o używaniu
    > Algolana, Pascalana i oczywiście Javana?!

    Przestań bredzić.

    Tematem wyrazu fortran jest "fortran". Skąd ubzdurałeś sobie końcówkę
    -ana, ktoż to wie, pewnie z tego samego miejsca co porady o debuggerze;-)

    Algola, Pascala (dd biedy Algolu, "używam Pascalu" już brzmi źle),
    pierwsza grupa deklinacyjna.
    Fortrana (lub Fortranu) IV grupa.
    Javy (prawdopodobnie IV żeńska)

    Chciałeś się przyczepić i popisać, a wyszło jak zwykle ;-)

    Sio do KFa
    bartekltg

  • 18. Data: 2016-09-15 19:15:37
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-09-14 15:22, Borneq wrote:
    > Jednak mam teraz książkę, gdzie dołączono programy w Fortranie.

    Jak problem je zakodować w czymś współczesnym?

  • 19. Data: 2016-09-15 22:10:16
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Sep 2016 10:10:33 -0700 (PDT), bartekltg
    <b...@g...com> wrote:
    > Chciałeś się przyczepić i popisać, a wyszło j=
    > ak zwykle ;-)

    Czyli że masz trudności z czytaniem ze zrozumieniem. I nie bardzo
    potrafisz zorientować się co kto pisał.

    Rzeczywiście, jak zwykle lol

  • 20. Data: 2016-09-15 22:27:47
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Sep 2016 19:15:37 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Jak problem je zakodować w czymś współczesnym?

    Dodam: Fortran na C można przetłumaczyć połautomatycznie. Nawet bloki
    COMMON itp.