  • 31. Data: 2016-11-08 19:05:25
    Temat: Re: Jak zrobić wzornik
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-07 23:55, Starzec z Gór wrote:
    > Nie jestem drukarzem i wiem co robię.

    Nie wiesz. Dajesz wiarę w JPEG bez kompresji i tajemniczą moc psucia się
    samoistnie TIFFów. Zupełnie jak mój kolega który słyszy krągłości
    konturów basów na swoim sprzecie.

    > Są w pełni sprawne, i takie coś jak w poście otwierającym naświetlają z sensownego
    JPG do strzału.
    > [...]
    > Nie, nie jest, ale się nie rozjedzie. Z TIFFem może być gorzej (obstawiam "winę"
    oprogramowania

    Czyli maszyna popsuta. Maszyna to nie tylko trybka ale i software.
    Software w DTP to jedno z najbardziej zastanawiających zjawisk we
    wszechswiecie.

  • 32. Data: 2016-11-09 00:44:01
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu wtorek, 8 listopada 2016 18:59:33 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:
> [...]
    mieć do czynienia. W dodatku mają w tym rację.

    > Albowiem JPEG ma nastepujące zalety jakościowe o którym przecież
    > wszystkim nam chodzi:
    >
    > <tu wpisz zalety, choć jedną>

    Jakościowo tak od ręki nie znajduję, aczkolwiek ze względu na użyteczność parę by się
    znalazło.

    nie jest przeznaczony do drukowania, tylko do naświetlania.

    > Interesujące. Chcesz powiedziec ze grafika wektorowa nie nadaje się do
    > drukowania? Coraz więcej fascynujących rzeczy mozna wyczytac z tego wątku.

    Do naświetlania w printerach praktycznie się nie nadaje - trzeba konwertować na
    rastrową, do pracy z którą są one konstruowane.

    > Watkotworca: "zaniosłem do punktu foto". I mu przerobili na najlepszy
    > format do foto jakim jest bez watpienia JPEG. Pieniacz zwykły, ot co.

    Oczywiście. Ewentualnie mogli powiedzieć "ić pan stont". Zrozumienie podstaw jaką
    jest stwierdzenie faktu że zdjęcie to grafika rastrowa przerasta?
    Pozdrawiam Marcin

    PS Tak naprawdę to problem wątkotwórcy leży gdzie indziej, ale co ja tam będę
    tłumaczył, na grupie podobno "foto".

  • 33. Data: 2016-11-09 00:48:43
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu wtorek, 8 listopada 2016 19:02:57 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Jest maszyna 1200dpi. Daje np. tiffa 1200dpi. Każę go
    > wydrukowac/naświetlić na środku bez zmiany rozmiaru.
    >
    > Dostaje zmniejszony o 2mm obraz z morą i artefaktami JPEG.
    >
    > Daje SVG bez zdefiniowanej rozdzielczości, śliczne wektory. Dostaje
    > takie samo g...
    >
    > Tak, technik ślęczał ale w celu *popsucia* bo było dobre od razu.
    > Ewentualnie maszyna popsuta (software pisane przez imbecyli, co się
    > czesto zdarza w okolicach DTP).
    >
    > Tak, wiem, na zdjęciach "ładnych panienek z kefirem" nie widać.

    Ty o drukowaniu, ja o zdjęciach (odbitkach). To są dwa różne światy !
    Pozdrawiam Marcin
    PS Wiesz ty w ogóle co to jest "printer" w fotografii ?

  • 34. Data: 2016-11-09 00:56:38
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu wtorek, 8 listopada 2016 19:06:12 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

> [...]
    >
    > Czyli maszyna popsuta. Maszyna to nie tylko trybka ale i software.
    > Software w DTP to jedno z najbardziej zastanawiających zjawisk we

    Ja się zdjęciami zajmuję, nie DTP. W dużej części fotografią techniczną,
    dokumentacją, w tym i gemmologiczną, czy konserwatorską, i niestety z osobami które
    przynoszą bitmapy "w rozdzielczości 1200dpi i proszę mi tak wydrukować" nie raz i nie
    dwa mam do czynienia na co dzień. A że pliczek ma 300kb, no to cóż...
    Pozdrawiam Marcin

  • 35. Data: 2016-11-09 17:18:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-09 00:44, Starzec z Gór wrote:
    > Do naświetlania w printerach praktycznie się nie nadaje - trzeba konwertować na
    rastrową, do pracy z którą są one konstruowane.

    Ale przecież to oczywiste. Tylko że po drodze nie ma JPEG ani miejsca na
    zmiane rozmiaru. O dziwno u drukarzy jest. Już wspomnałem że drukartwo
    to rodezaj religii?

  • 36. Data: 2016-11-09 17:19:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-09 00:48, Starzec z Gór wrote:
    > Ty o drukowaniu, ja o zdjęciach (odbitkach).

    Nie ma żadnej róznicy. Korzystałem z obu i w obu stosuje się JPEG jako
    fetysz i w obu jest to bez sensu.

  • 37. Data: 2016-11-09 19:31:15
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-06 o 17:37, U-Kim\Mikolaj pisze:

> [...]
    > 2932 plasma.bmp <- różnica w wielkości plików
    > 1492 plasma100.jpg
    > 352 plasma-st.jpg
    >
    > Nie możesz porównywać bezpośrednio BMP i JPG ponieważ BMP to plik
    > zupełnie surowy a JPG oprócz konwersji kolorów zawiera coś w rodzaju
    > kompresji danych czymś bardzo podobnym do ZIPa:
    >
    > $ convert plasma.bmp plasma.tif
    > $ convert plasma.tif -compress zip plasma-zip.tif
    > $ ls -s -1 *.tif
    > 2936 plasma.tif
    > 1880 plasma-zip.tif
    >
    > A z tego to już jakieś wnioski wyciągnąć można.

    Dodałem dwa paski gradientowe, pełną paletę barwną, w jpg-u dałem jakość
    100%, zaniosłem do labu i d..a, mimo, że na ekranie taki jpg prezentował
    się całkiem nieźle.
    Chyba zostaje plik BW -> naświetlarnia -> klisza -> odbitka stykowa.
    Przynajmniej czarno-biały wzornik powinien wyjść dobrze.

    pozdrawiam
    JS

  • 38. Data: 2016-11-09 20:16:31
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu środa, 9 listopada 2016 17:19:40 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:
> [...]
    >
    > Ale przecież to oczywiste. Tylko że po drodze nie ma JPEG ani miejsca na
    > zmiane rozmiaru. O dziwno u drukarzy jest. Już wspomnałem że drukartwo

    Ja nie wiem jak jest u drukarzy, ale u fotografów (konkretnie u laborantów
    obsługujących laby, tak żeby ściśle było) masz na ten przykład zawsze stałą dla
    danego formatu wysokość (krótszy bok) zdjęcia i do wyboru kilka opcji długościowych.
    I są to stałe że tak powiem fizyczne, nieważne jaki plik przyniesiesz, naświetlany
    jest ze stałą dla danej maszyny rozdziałką. Czyli plik tak czy inaczej wymaga
    przeskalowania.
    Pozdrawiam Marcin

  • 39. Data: 2016-11-09 20:25:42
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu środa, 9 listopada 2016 17:20:33 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Nie ma żadnej róznicy. Korzystałem z obu i w obu stosuje się JPEG jako
    > fetysz i w obu jest to bez sensu.

    Skoro maszyny "tak mają" to obrażanie się na rzeczywistość chyba raczej nie ma sensu.
    A mają tak nie bez powodu - są konstruowane pod kątem wypuszczania dużej ilości
    odbitek w określonym czasie z możliwie najlepszą jakością. Standard JPG na to
    pozwala, bitmapy jakoś nie bardzo, więc są albo ignorowane, albo przerabiane (dla
    tego niedopasowany rozmiarowo TIFF zostanie pokancerowany, o czym wspomniałem)
    Pozdrawiam Marcin

  • 40. Data: 2016-11-09 20:31:30
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu poniedziałek, 7 listopada 2016 17:45:27 UTC+1 użytkownik JS napisał:

    > Zrobiłem próbny wydruk na zwykłym papierze, a potem już nosiłem do punktów.

    Zanosząc do punktu upewnij się że używają printera z papierem światłoczułym, a nie
    automatu z drukarką termosublimacyjną, te drugie jakościowo dają mocno popalić -
    obstawiam że z czegoś takiego do tej pory korzystałeś.
    Pozdrawiam Marcin