  • 41. Data: 2016-11-10 09:23:32
    Temat: Re: Jak zrobić wzornik
    Od: ks <k...@g...com>

    W dniu 2016-11-09 o 19:31, JS pisze:

    > Dodałem dwa paski gradientowe, pełną paletę barwną, w jpg-u dałem jakość 100%,
    > zaniosłem do labu i d..a, mimo, że na ekranie taki jpg prezentował się całkiem
    > nieźle.
    > Chyba zostaje plik BW -> naświetlarnia -> klisza -> odbitka stykowa.
    > Przynajmniej czarno-biały wzornik powinien wyjść dobrze.
    >
    > pozdrawiam
    > JS

    Ale Ty testujesz te 'laby' gdzie drukujesz czy potrzebujesz wzornik np dla
    aparatu? jak wzornik do czegoś tam, to dlaczego nie wydrukujesz tego na jakiejś
    drukarce plujce albo znajdź kolorowy laser w punkcie gdzie drukują wszystko... Z
    lasera na kartce wyższej jakości z gramaturą około 150 wydruki są moim zdaniem
    bardzo dobre, szczególnie jeśli nie jest to zdjęcie tylko grafika. Rozdzielczość
    też by Ci odpowiadała, bo powinna być 600dpi albo lepiej. Dodatkowo zniknie Ci
    problem lusterka z papieru fotograficznego.
    pozdrawiam Krzysiek

  • 42. Data: 2016-11-10 09:40:33
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-09 o 20:31, Starzec z Gór pisze:

    > Zanosząc do punktu upewnij się że używają printera z papierem światłoczułym, a nie
    automatu z drukarką termosublimacyjną, te drugie jakościowo dają mocno popalić -
    obstawiam że z czegoś takiego do tej pory korzystałeś.
    > Pozdrawiam Marcin

    Znaczy w printerze z papierem światłoczułym barwy uzyskiwane addytywnie,
    a we wszelkiego rodzaju drukarkach ("kredkowe", laser, atrament, ...)
    substraktywnie?

    Więc dla papieru foto lepiej przygotowywać materiał w przestrzeni RGB, a
    w pozostałych przypadkach CMYK? (uogólnienie: abstrahuję od formaty pliku).

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 43. Data: 2016-11-10 11:17:20
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Znaczy w printerze z papierem światłoczułym barwy uzyskiwane addytywnie,
    > a we wszelkiego rodzaju drukarkach ("kredkowe", laser, atrament, ...)
    > substraktywnie?

    Nie, farby musiałyby wtedy świecić, jak luminofor w telewizorze CRT :)))
    Tak samo są nakładane kolorowe filtry na białe tło.

  • 44. Data: 2016-11-10 13:06:54
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-10 o 11:17, Uncle Pete pisze:

    > Nie, farby musiałyby wtedy świecić, jak luminofor w telewizorze CRT :)))
    > Tak samo są nakładane kolorowe filtry na białe tło.

    Powoli.

    Farby są nakładane w drukarkach, jakie by one nie były, począwszy od
    bodajże Star LC-10C (igłówka, taśma kolorowa) przez różne atramenty,
    proszki, folie, parafiny.

    Natomiast zawsze wydawało mi się, że printer działa na papier foto -
    czyli światłoczuły (tu nieważne, czy pozytyw, czy negatyw) - a więc
    papier jest naświetlany, jak w powiększalniku.
    A przynajmniej takie printery widziałem u znajomego fotografa.
    Czy coś nie wiem?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 45. Data: 2016-11-10 21:33:32
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2016-11-10 13:06, Adam wrote:

> [...]
    > papier jest naświetlany, jak w powiększalniku.
    > A przynajmniej takie printery widziałem u znajomego fotografa.

    W uproszczeniu: metoda addytywna to kiedy do czarnego są dodawane
    kolory. Subtraktywna - kiedy od białego kolory są odejmowane. Nie ważne,
    czy to emulsja światłoczuła, czy farba drukarska - ich funkcją jest
    odfiltrować część światła, odbijanego od białego podłoża. Możesz
    poczytać o tych dwóch metodach:
    https://graphics.stanford.edu/courses/cs178/applets/
    colormixing.html

    Albo na Wiki:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Synteza_subtraktywna
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Synteza_addytywna

    Piotr

  • 46. Data: 2016-11-10 23:04:30
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-10 o 21:33, Uncle Pete pisze:

> [...]
    > czy to emulsja światłoczuła, czy farba drukarska - ich funkcją jest
    > odfiltrować część światła, odbijanego od białego podłoża. Możesz

    Piotrze, rozróżniam te metody - to było w dawnej, 8-letniej podstawówce
    gdzieś tak w pierwszym lub raczej drugim roku nauki fizyki.

    W pewnym uproszczeniu:

    Jak zmieszam trzy farby CMY, to wyjdzie mi "błoto" - teoretycznie kolor
    bliski czarnemu - to jest zasada działania drukarek (podstawowa
    przestrzeń barw CMYK).

    Jak zmieszam trzy światła z trzech kolorowych żarówek RGB - to uzyskam
    biel - zasada działania powiększalnika i printera foto (przestrzeń barw RG).

    Wiem, że w nauce ciągle coś się zmienia. Nie ma już określeń typu debil
    czy kretyn, pedał to już chyba też nie zboczeniec ;)
    Nawet Murzynka Babmo ukradli ;)

    Ale poza żartami: czy ja coś źle zapamiętałem?
    Bo na tyle mnie zdziwiłeś, że pewnie będąc w domu rodzinnym (co mi się
    ostatnio zdarza ttak tylko ze trzy razy do roku) będę musiał iść do
    ciemni. O ile sobie przypomnę, w którym to pomieszceniu była - nie
    zaglądałem tam lat już kilkanaście. Po czym muszę wyszukać instrukcję do
    Magnifaxa i przeczytać, czy tam aby na pewno piszą o metodzie nie
    addytywnej, jak mi się zdawało, tylko substraktywnej.

    Chyba, że źle interpretuję Twą odpowiedź - piszesz o filtrowaniu światła
    przez emulsję foto. Ale takiej interpretacji nie pamiętam.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 47. Data: 2016-11-11 00:16:30
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu czwartek, 10 listopada 2016 09:40:33 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    > w pozostałych przypadkach CMYK? (uogólnienie: abstrahuję od formaty pliku).

    Trochę mieszasz pojęcia. W powiększalnikach aby uzyskać określony kolor stosowano
    zarówno metodę substraktywną jak i rzadziej addytywną. W drukarkach to rozróżnienie
    trochę mija się z celem. Zarówno RGB jak i CMK to tzw barwy podstawowe, po zmieszaniu
    ich lub odfiltrowaniu uzyskujemy światło o określonej barwie.
    Np w printerach KIS masz zarówno skalę RGB jak i CMY równocześnie.
    Pozdrawiam Marcin

  • 48. Data: 2016-11-11 00:20:47
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu czwartek, 10 listopada 2016 13:06:54 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    > papier jest naświetlany, jak w powiększalniku.
    > A przynajmniej takie printery widziałem u znajomego fotografa.

    Nie, to nie ma znaczenia. W obu wypadkach na warstwie podłoża, zazwyczaj białego,
    powstaje warstwa (raczej kilka warstw) barwnika. W drukarkach jest on nanoszony z
    zewnątrz, w papierze światłoczułym powstaje pod wpływem naświetlenia i wywołania
    związków światłoczułych (celowo upraszczam).
    Pozdrawiam Marcin

  • 49. Data: 2016-11-11 00:25:07
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu czwartek, 10 listopada 2016 09:23:39 UTC+1 użytkownik KrzysiekSX napisał:

> [...]
    > też by Ci odpowiadała, bo powinna być 600dpi albo lepiej. Dodatkowo zniknie Ci
    > problem lusterka z papieru fotograficznego.

    Popieram, jeżeli w okolicznych punktach foto mają jedynie "fotokioski" bazujące na
    termosublimacji, to szkoda się szarpać.
    Jedyne z czym bym się spierał to "problem lustra" na papierze światłoczułym. Taki
    Kodak Royal N ma powierzchnię matową lepszą niż większość papierów "foto" do plujek.
    Pozdrawiam Marcin

  • 50. Data: 2016-11-11 10:41:23
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-11 o 00:20, Starzec z Gór pisze:

> [...]
    zewnątrz, w papierze światłoczułym powstaje pod wpływem naświetlenia i wywołania
    związków światłoczułych (celowo upraszczam).

    Teraz jasne.
    Dzięki :)

    --
    Pozdrawiam.