  • 1. Data: 2014-10-17 16:12:40
    Temat: Jaki NAS + dyski dla laika?
    Od: s...@g...com

    Kilka dni temu był wątek w którym ktoś
    napisał że NAS-a to ma każdy
    Ja nie mam :)
    Postanowiłem sobie k do plików upić.
    Poszedłem to wiodącego dostawcy sprzętu.
    Pytam się jakie są i czym się różnią?
    Pan pokazał dwa i jeden jest "lepszy" od drugiego.
    Dlaczego? Nie powiedział.

    Ja szukam czegoś prostego
    - co "samo" się skonfiguruje,
    - dostęp do plików zewnątrz (serwer FTP ???)
    - automat do robienia backup-ów z dwóch laptopów (zachowuje poprzednie kopie do
    zapełnienia dysku)
    - obsługa macierzy Raid0- dwie kopie
    - podłączenie bezpośrednio do TV, jako żródło filmów - jest możliwe?
    - samo się robi jak znajomy Pan Informatyk już ustawi
    - robi inne fajne rzeczy o których nie wiem

  • 2. Data: 2014-10-17 16:43:20
    Temat: Re: Jaki NAS + dyski dla laika?
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-10-17 16:12, Użytkownik s...@g...com napisał:
    > Kilka dni temu był wątek w którym ktoś
    > napisał że NAS-a to ma każdy
    > Ja nie mam :)

    Ja kiedyś coś takiego napisałem.
    Pierwsza różnica od której najbardziej zależy cena
    to pojemność i liczba dysków.
    Potem wszystko zależy od usług na jakich ci zależy.
    Zacznij od określenia ile przestrzeni dyskowej potrzebujesz.

    Przy czym ta samodzielna konfiguracja to raczej nie do końca,
    dostęp przez FTP jak najbardziej, automat do robienia backupów
    nie wiem ale zawsze możesz użyć zewnętrznego, obsługa Raid
    będzie (w tych mających więcej niż jeden HD), serwer multimediów
    też.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2014-10-17 17:00:33
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2014-10-17 16:12, s...@g...com wrote:

> [...]
    > - samo się robi jak znajomy Pan Informatyk już ustawi
    > - robi inne fajne rzeczy o których nie wiem

    Jesli chcesz wystawiac do Internetu NAS ktory trzyma Twoje domowe dane,
    to raczej sugeruje cos z obsluga VPN, a najlepiej to schowanie go za
    router i dostep poprzez VPN. W przypadku gdy potencjalny intruz bedzie
    mogl potencjalnie exploitowac dowolna podatna usluge na nim, NASowi
    mozna bedzie ufac na takim samym poziomie co byle publicznej chmurze.

    --

    memento lorem ipsum

  • 4. Data: 2014-10-17 17:01:27
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

  • 5. Data: 2014-10-17 17:42:05
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    s...@g...com wrote:
> [...]
    > Poszedłem to wiodącego dostawcy sprzętu.
    > Pytam się jakie są i czym się różnią?
    > Pan pokazał dwa i jeden jest "lepszy" od drugiego.

    Całkiem samo się nie skonfiguruje. Samodzielnie musisz ustawić co
    najmniej nazwę/nazwy użytkownika/ów, hasła dostępu. Sam musisz wskazać,
    które usługi mają być włączone i dostępne i dla kogo. Czy wszystko
    dostępne dla wszystkich? Czy tylko to, co czyjeś, tylko dla niego
    samego? Coś pośredniego? Tego żaden inteligentny robot nie zgadnie za
    Ciebie.

    > - dostęp do plików zewnątrz (serwer FTP ???)

    Oczywiście, a konkretnie FTPeS lub SFTP, żeby było bezpiecznie.

    > - automat do robienia backup-ów z dwóch laptopów (zachowuje poprzednie kopie do
    zapełnienia dysku)

    Tak, to standard, przynajmniej w ReadyNASach.
    Oczywiście sam się nie ustawi. Musisz wskazać co ma backupować, kiedy.
    Funkcja bacup jest nieźle rozbudowana w ReadyNASach. Ready NAS może
    backupować z urządzenia na ReadyNAS (oczywiście na urządzeniu musisz dać
    dostęp do zasobu, który ma podlegać backupowi), można backupować z
    ReadyNASa na inne urządzenie w sieci lokalnej lub poza siecią lokalną.
    Można też backupować z urządzenia na inne urządzenie, np. dysk USB
    podłączony do ReadyNASa, albo inne. Kopie pełne, przyrostowe,
    "migawkowe". Częstotliwość backupu itp. Opcji jest naprawdę sporo.

    > - obsługa macierzy Raid0- dwie kopie

    Raczej Raid1, tak jeżeli zdecydujesz się na NASa dwudyskowego lub ew.
    więcej niż 2 dyskowego.

    > - podłączenie bezpośrednio do TV, jako żródło filmów - jest możliwe?

    Bezpośrednio tzn. poprzez sieć lokalną do telewizora posiadającego
    funkcję sieciową, jak najbardziej.

    > - samo się robi jak znajomy Pan Informatyk już ustawi
    > - robi inne fajne rzeczy o których nie wiem

    Tak, jest jeszcze sporo innych rzeczy, które robi NAS i które się
    zaczyna rozumieć i które zaczynają się przydawać dopiero w miarę, jak
    już się to urządzenie pozna.

  • 6. Data: 2014-10-17 18:06:21
    Od: "R.e.m.e.K" <p...@w...pl>

    Dnia Fri, 17 Oct 2014 17:42:05 +0200, Poldek napisał(a):

    > Bezpośrednio tzn. poprzez sieć lokalną do telewizora posiadającego
    > funkcję sieciową, jak najbardziej.

    Moglo mu tu chodzic o HDMI, bo to sugeruje slowo "bezposrednio". A skoro tak to moze
    warto
    rozpatrzyc opcje net playera zamiast NASa, wiekszosc z nich ma czesc opcji NASa a
    dodatkowo dekoduje material video. Zalezy czy to wazna funkcja dla OP.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 7. Data: 2014-10-17 18:23:34
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    R.e.m.e.K wrote:

> [...]
    > dodatkowo dekoduje material video. Zalezy czy to wazna funkcja dla OP.

    Żeby podłączyć telewizor po HDMI, to taki NAS musiałby mieć kartę
    graficzną. NASy nie mają kart graficznych (chyba, że są jakieś, które
    mają, ale ja nie znam).

    Natomiat player sieciowy, to inna bajka. Playery raczej nie posiadają
    chyba RAID1, iSCSI target, praw dostępu do zasobów, nie są przystosowane
    do pracy non-stop - ?

  • 8. Data: 2014-10-17 20:21:13
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 17/10/2014 17:23, Poldek wrote:

    > Żeby podłączyć telewizor po HDMI, to taki NAS musiałby mieć kartę
    > graficzną. NASy nie mają kart graficznych (chyba, że są jakieś, które
    > mają, ale ja nie znam).

    Wiele opartych o x86/amd64 posiada HDMI albo D-SUB (DE-15). Wiele też
    posiada piny na MB pod taki port i wielu użytkowników nawet nie wie, że
    mają. Ze wspomnianych ReadyNAS mają tak np. "stare" Pro6.
    Przydatne jak ktoś lubi i używa VLC alpo Plex.
    IMO jeśli ktoś posiada SmartTV to jest to całkowicie zbędne. Po LANie
    wszystko (do 1080p włącznie, jak będzie z 4k to się zobaczy ;D) działa
    bez problemów.
    HDMI i D-SUB bardziej przydaje się gdy ktoś planuje "postawić" na NASie
    inny OS niż fabryczny (choć bez tego też się da).
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 9. Data: 2014-10-17 20:38:42
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 17/10/2014 15:12, s...@g...com wrote:

    > Ja szukam czegoś prostego

    Na początek polecam ReadyNAS102.

    > - co "samo" się skonfiguruje,

    Konfigurator "poprawidzi Cię za rączkę" przy ustawieniu podstawowych
    usług. Później będziesz "szlifował". ;D

    > - dostęp do plików zewnątrz (serwer FTP ???)

    Jest. Taskże szyfrowany.

    > - automat do robienia backup-ów z dwóch laptopów (zachowuje poprzednie kopie do
    zapełnienia dysku)

    Jest. Na różne sposoby.

    > - obsługa macierzy Raid0- dwie kopie

    RAID0 to nie "dwie kopie". RAID1 to jest to o co pytasz. ;D
    Są oba.

    > - podłączenie bezpośrednio do TV, jako żródło filmów - jest możliwe?

    Po LAN. Jeśli chcesz HDMI to przygotuj się na wydanie "grubszej kasy".

    > - samo się robi jak znajomy Pan Informatyk już ustawi

    Jak ustawi dobrze (różnie z tymi znajomymi informatykami bywa).

    > - robi inne fajne rzeczy o których nie wiem

    Oooooo i tu jest tego wiele. Praktycznie wszystkie usługi sieciowe -
    ogranicza Cię tylko wydajność CPU i RAM. W przypadku tego NASa ram
    możesz łatwo wymienić na większy.

    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 10. Data: 2014-10-18 00:26:50
    Od: Chris <a...@g...pl>

    W dniu 2014-10-17 18:23, Poldek pisze:

    > Żeby podłączyć telewizor po HDMI, to taki NAS musiałby mieć kartę
    > graficzną. NASy nie mają kart graficznych (chyba, że są jakieś, które
    > mają, ale ja nie znam).

    np.

    QNAP TS-269L
    http://dyski.cdrinfo.pl/artykuly/nas/qnap-ts-269l/in