  • 1. Data: 2009-01-08 12:04:57
    Temat: Jaki dysk zewnętrzny?
    Od: Wojtek <w...@i...pl>

    Witam

    Planuję zakup jakiegoś zewnętrznego nośnika na backup danych z
    serwera. Streamer raczej odpada ze względu na koszty, więc planuje
    jakieś rozwiązanie "mniej profesjonalne".
    Planuję zakup jakiegoś dysku zewnętrznego (ok. 1TB), tylko za bardzo
    nie wiem w jakim kierunku zmierzać?
    Dzienny transfer będzie na poziomie ok 40-50GB, będzie to kopia danych
    wykonywana standardowym narzędziem "Kopia zapasową" (kopia i ASR) z
    Windows 2003. Co prawda backup będzie wykonywany w godzinach nocnych
    ale chciałbym aby dysk miał w miarę szybki interfejs, i tak:
    - USB - chyba najwolniejszy z wszystkich i dodatkowo obciąża procesor,
    ale najbardziej powszechny i uniwersalny
    - FireWire - transfer porównywalny do USB ale nie obciąża procesora i
    musiałbym dokupić zewnętrzny kontroler. Czytałem też o FireWire 800
    ale nie wiem na ile to by się sprawdziło.
    - eSATA - chyba najszybszy ale też byłaby konieczność zakupu
    stosownego kontrolera (sam kontroler w sumie niewielki wydatek).
    Skłaniał bym się bardziej ku temu ostatniemu rozwiązaniu i może jakimś
    dyskiem WD, może ten: http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=
    374
    (polecicie coś innego)

    Oczywiście rozwiązanie powinno być w niezawodne, jak najlepsze, jak
    najtańsze, etc... ;-))) i zamknąć się w kwocie ok 1000PLN (łącznie z
    kontrolerem i kablami).
    Co sądzicie o moim pomyśle?
    Czy może warto zainteresować się jakimś rozwiązaniem NAS?
    Może jakieś inne rozwiązanie, sugestie, uwagi, ew. na co powinienem
    zwrócić uwagę?

    Pozdrawiam

    Wojtek

  • 2. Data: 2009-01-08 12:55:45
    Temat: Re: Jaki dysk zewnętrzny?
    Od: DooMiniK <"bachus20[WYTNIJ]\"@poczta.wp.pl">

    Wojtek wrote:
> [...]
    > musiałbym dokupić zewnętrzny kontroler. Czytałem też o FireWire 800
    > ale nie wiem na ile to by się sprawdziło.

    Firewire działa dużo szybciej - w przypadku dysków zewnętrznych
    praktycznie z pełną prędkością ze specyfikacji firewire; USB 2.0
    przy tym to około połowa mniej, czasem troszkę lepiej.

    > - eSATA - chyba najszybszy ale też byłaby konieczność zakupu
    > stosownego kontrolera (sam kontroler w sumie niewielki wydatek).

    WDC robi ciekawe rozwiązania z tych 'tańszych', sam posiadam
    w domu taki dysk z USB/firewire/esata.

    > Skłaniał bym się bardziej ku temu ostatniemu rozwiązaniu i może jakimś
    > dyskiem WD, może ten: http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=
    374
    > (polecicie coś innego)

    Takie coś mam, jestem bardzo zadowolony.

    > Oczywiście rozwiązanie powinno być w niezawodne, jak najlepsze, jak
    > najtańsze, etc... ;-))) i zamknąć się w kwocie ok 1000PLN (łącznie z
    > kontrolerem i kablami).
    > Co sądzicie o moim pomyśle?

    - fajne, z dużą możliwością utraty danych
    - wypada zachować chociaż podstawową redundancję (RAID1).

    > Czy może warto zainteresować się jakimś rozwiązaniem NAS?

    No raczej wypada trzymać backup kilka ścian od serwerowni. NAS to lepsze
    rozwiązanie.

    > Może jakieś inne rozwiązanie, sugestie, uwagi, ew. na co powinienem
    > zwrócić uwagę?

    Poczytać więcej o backupach - sprzęt to nie wszystko, ważna jest też
    polityka backupu. W sytuacji, gdy Twoje dane są warte dla Ciebie nie
    więcej, niż ten 1000zł, to oczywiście da się coś z tego zrobić i
    zniwelować trochę potencjalną możliwość utraty danych.

    p.s. pieniądze się znajdą po pierwszej większej awarii...

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    Na serwerze bachus - login taki mam,

  • 3. Data: 2009-01-08 14:21:35
    Od: Wojtek <w...@i...pl>

    On 8 Sty, 13:55, DooMiniK <"bachus20[WYTNIJ]\"@poczta.wp.pl"> wrote:

    > - fajne, z dużą możliwością utraty danych

    Co masz na myśli pisząc "duża"? Czy chodzi Ci o awaryjność
    "pojedynczych" dysków twardych czy dyski zewnętrzne charakteryzują się
    jakąś "nadzwyczajną" awaryjnością? ;-)

    > - wypada zachować chociaż podstawową redundancję (RAID1).

    Hmmm... trudno będzie zrobić RAID1 z jednego dysku... ;-) bardziej
    wchodziłoby w grę chyba ten model:
    http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=
    410
    ?

    Zresztą mało prawdopodobna jest jednoczesna utrata danych z serwera i
    dysku zewnętrznego (pomijam fakt przechowywania serwera i dysku
    zewnętrzego w jednym pomieszczeniu... ;-)

    > No raczej wypada trzymać backup kilka ścian od serwerowni. NAS to lepsze
    > rozwiązanie.

    Mógłbyś coś polecić w rozsądnej cenie?

    Pozdrawiam

    Wojtek

  • 4. Data: 2009-01-08 19:18:20
    Od: Wojtek <w...@i...pl>

    On 8 Sty, 15:21, Wojtek <w...@i...pl> wrote:

    > Hmmm... trudno będzie zrobić RAID1 z jednego dysku... ;-) bardziej
    > wchodziłoby w grę chyba ten model:http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?Dr
    iveID=410
    > ?

    Witam

    Mam pytanie do ew. użytkowników czy ten dysk, a właściwie dyski można
    zestawić w RAID1 ?

    Pozdrawiam

    Wojtek

  • 5. Data: 2009-01-14 09:54:49
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 08.01.2009 13:04, Wojtek pisze:
    > Planuję zakup jakiegoś dysku zewnętrznego (ok. 1TB), tylko za bardzo
    > nie wiem w jakim kierunku zmierzać?

    Przy takiej pojemności to raczej macierz jakąś. Bo jak to
    stracisz, to będzie płacz. Nawet biorąc pod uwagę, że to
    "tylko" kopie zapasowe danych składowanych gdzie indziej.

    > Dzienny transfer będzie na poziomie ok 40-50GB, będzie to kopia danych
    > wykonywana standardowym narzędziem "Kopia zapasową" (kopia i ASR) z
    > Windows 2003. Co prawda backup będzie wykonywany w godzinach nocnych

    No to może po prostu osobny serwer na kopie zapasowe z
    wbudowaną macierzą z tanich dysków SATA? Albo jakiś SAN?

    > Czy może warto zainteresować się jakimś rozwiązaniem NAS?

    No właśnie SAN byłby najlepszy -- ino przyzwoity jakiś, z
    gigabitowym Ethernetem i naprawdę szybkim kontrolerem i
    oprogramowaniem. Nie wiem tylko, czy znajdziesz coś takiego
    w granicach 1000 zł -- raczej bardzo w to wątpię, bo same
    dyski twarde na 1 TB w macierzy prawie wyczerpią ten budżet.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |