  • 1. Data: 2009-01-08 12:32:41
    Temat: Cicha obudowa - jaka? A może jakiś wyciszacz dysków?
    Od: ".Peeter" <p...@n...onet.pl>

    Witam.

    Aktualnie mam skrzynkę Chiefteca, seria Mesh LCX, czyli
    model z poprzednie mocowanymi dyskami. Wszystko by było
    fajnie, gdyby skrzynka nie rezonowała zarazem emitując
    denerwujące buczenie.

    Wszelkie patenty z dyskami na gąbkach i gumkach odpadają,
    zostają dwa wyjścia. Zmiana skrzynki, lub zamontowanie
    wibrującego dysku w jakiejś skrzynce 5,25. I tu potrzebuję
    rady. :)

    Opcja 1 - zmiana obudowy:
    Przede wszystkim skrzynka powinna być dość duża, aktualny
    Chieftec ma 52cm wysokości i wolałbym, żeby nowa skrzynka
    nie była dużo niższa, a na pewno już nie węższa (21cm).
    Miłe by było solidne mocowanie dysków, które nie będzie
    powodowało przenoszenia się drgań na całą budę i w związku
    z tym przykrego dźwięku. Do tego dużo miejsca i elegancki
    design. Chciałbym się zmieścić w okolicach 400zł, taniej
    będzie lepiej, troszkę drożej z uzasadnionych przyczyn też
    jakoś przeboleję. No i koniecznie dobra wentylacja, mam
    już porządny wentylator 120mm na wydmuch (Noctua NF-P12),
    na wlot aktualnie mam 2x 92mm @5v + 92mm w bocznym panelu.
    Z przyjemnością dokupię jeszcze jedną Noctuę, jeśli będzie
    taka konieczność.

    Opcja 2 - skrzynka 5,25 na dysk:
    Pacjent winny tego całego buczącego galimatiasu to Seagate
    500GB, drugi dysk (Seagate 250GB) nie powoduje żadnych
    wibracji. Może dobrym rozwiązaniem byłoby zamknięcie tego
    pierwszego w jakimś patencie wyciszająco-chłodzącym. Jak
    się sprawują cuda np. produkcji Scythe?

    Pozdrawiam
    .Peeter

  • 2. Data: 2009-01-08 14:19:10
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Thu, 8 Jan 2009 13:32:41 +0100, .Peeter napisał(a):

    > Wszelkie patenty z dyskami na gąbkach i gumkach odpadają,
    > zostają dwa wyjścia.

    Czy można spytać czemu odpadają?

    > drugi dysk (Seagate 250GB) nie powoduje żadnych
    > wibracji.

    Złudzenie. No... chyba, że jest odłączony.

    > Opcja 2 - skrzynka 5,25 na dysk:
    > Pacjent winny tego całego buczącego galimatiasu to Seagate
    > 500GB.(...)Może dobrym rozwiązaniem byłoby zamknięcie tego
    > pierwszego w jakimś patencie wyciszająco-chłodzącym.

    Generalnie, zmierza to i tak w jednym kierunku - zawieszanie na gumkach;
    mniej lub bardziej finezyjnie, za grosze lub za spore pieniądze.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 3. Data: 2009-01-08 14:28:25
    Od: ".Peeter" <p...@n...onet.pl>

    Użytkownik "Jan Bartnik" napisał:
    > Złudzenie. No... chyba, że jest odłączony.

    Jeśli w danej chwili nie wykonuje żadnych operacji zapisu
    lub odczytu, a tylko się kręci, nie czuje się wibracji, nawet
    trzymając go w ręce.

    > Generalnie, zmierza to i tak w jednym kierunku - zawieszanie na gumkach;
    > mniej lub bardziej finezyjnie, za grosze lub za spore pieniądze.

    To prawda, tylko gotowe rozwiązania są o tyle dobre, że przy
    grzebaniu i przewracaniu kompa na bok nic się nie stanie, bo
    opakowanie przymocowane jest do obudowy. Z tego właśnie powodu
    klasyczne gumki odpadają, wcześniej czy później wyleci mi to
    z głowy i zrobię komputerowi kuku. :) No i w tej budzie średnio
    jest gdzie...

    Pozdrawiam
    .Peeter

  • 4. Data: 2009-01-08 14:46:49
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Thu, 8 Jan 2009 15:28:25 +0100, .Peeter napisał(a):

> [...]
    > klasyczne gumki odpadają, wcześniej czy później wyleci mi to
    > z głowy i zrobię komputerowi kuku. :) No i w tej budzie średnio

    Coś takiego powinno być dobre:
    http://www.4max.pl/default.asp?g=181&gg=18&produkt=5
    22

    --
    GLaF

  • 5. Data: 2009-01-08 15:07:07
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    > Jeśli w danej chwili nie wykonuje żadnych operacji zapisu
    > lub odczytu, a tylko się kręci, nie czuje się wibracji, nawet
    > trzymając go w ręce.

    Ludzkie ciało doskonale tłumi wibracje. Wibracje mogą być niewyczuwalne ale
    będą. Jak się jeszcze to zgra z częstotliwością rezonansową jakiegoś
    pobliskiego elementu o zdolnościach wzmacniających, to będzie
    nieprzyjemnie. U mnie np. komputer, który trzymam w rękach jest prawie
    bezgłośny. Po postawieniu w biurku (taka szuflada na peceta) całe biurko
    wibruje, wydając przy tym nieprzyjemny dźwięk.

> [...]
    > klasyczne gumki odpadają, wcześniej czy później wyleci mi to
    > z głowy i zrobię komputerowi kuku. :) No i w tej budzie średnio

    Jest gdzie :) Skoro chcesz pakować to do kieszeni 5,25 to właśnie tyle
    miejsca na to potrzebujesz. Amatorsko było by tak: uszkodzony napęd CD/DVD
    wypatroszyć. Zamontować mocowania na gumki - dwie pary po bokach, jedna
    para w poprzek. Zawiesić dysk na gumkach i sprawdzić ile zostaje
    przestrzeni nad i pod dyskiem. Wyciąć z gąbki 10 (albo więcej, jeśli ktoś
    chce) słupków: 5 o długości nieco krótszej niż przestrzeń pod dyskiem, 5
    nieco krótszych niż przestrzeń nad dyskiem. Gąbki przykleić pod i nad
    dyskiem. Podłączyć okablowanie i zamknąć obudowę od CD/DVD. Jeśli
    okablowanie za bardzo obciążyło gumki kupić przedłużki. Koszt końcowy -
    10-20 PLN. Efekt - rewelacja.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 6. Data: 2009-01-08 15:56:38
    Od: "Netx" <u...@g...pl>

    Użytkownik ".Peeter" napisał:
> [...]
    > wibracji. Może dobrym rozwiązaniem byłoby zamknięcie tego
    > pierwszego w jakimś patencie wyciszająco-chłodzącym. Jak

    Z tego co czytałem Scythe z gumkami jest skuteczny, ale nie
    odprowadza ciepła, dlatego ja się zdecydowałem na (dość drogiego)
    Zalman ZM-2HC2 (do zatok 5.25) który ma coś na kształt radiatora
    i wycisza wibracje całkiem dobrze. Niestety u mnie wibrowały oba
    dyski a drugi dysk musiał zostać w dolnej skrzynce i wibrował-co
    się
    przenosiło na obudowę.
    Metodą "dociskania palcem" ustaliłem że rezonans ustaje po
    dociśnięciu prawej ściany obudowy mniej więcej na wysokości
    zatoki 5.25".

    Problem rozwiązałem metodą chyba trochę dziwną (ale skuteczną)
    tzn. dałem grubą rolkę z elastycznego materiału frote między
    prawą ściankę a zatokę 5.25 cala - tzn. działa to jako taki
    rozpychacz / tłumik. U mnie to pomogło w stopniu wystarczającym.
    Ciekaw jestem czy obudowy z grubszej blachy też tak przenoszą
    wibracje dysków.

  • 7. Data: 2009-01-08 17:15:33
    Od: ".Peeter" <p...@n...onet.pl>

    Jan Bartnik wrote:
    > Jest gdzie :) Skoro chcesz pakować to do kieszeni 5,25 to właśnie tyle
    > miejsca na to potrzebujesz. [...] Efekt - rewelacja.

    Bardzo fajny pomysł, ale... co z temperaturą dysku? :)

    __
    |__)_ _|_ _ _
    .| (-(-|_(-|

  • 8. Data: 2009-01-08 18:00:31
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Thu, 8 Jan 2009 18:15:33 +0100, .Peeter napisał(a):

    > Bardzo fajny pomysł, ale... co z temperaturą dysku? :)

    A co miałoby z nią być? Skoro dysk radził sobie z chłodzeniem stojącym
    powietrzem, to czemu nie miałby sobie dać rady z chłodzeniem... stojącym
    powietrzem :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 9. Data: 2009-01-08 18:20:24
    Od: ".Peeter" <p...@n...onet.pl>

    Jan Bartnik wrote:
    > A co miałoby z nią być? Skoro dysk radził sobie z chłodzeniem stojącym
    > powietrzem, to czemu nie miałby sobie dać rady z chłodzeniem...
    > stojącym powietrzem :)

    U mnie dysk się chłodzi lekko przewiewającym powietrzem. :)

    __
    |__)_ _|_ _ _
    .| (-(-|_(-|

  • 10. Data: 2009-01-08 20:21:57
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Thu, 8 Jan 2009 19:20:24 +0100, .Peeter napisał(a):

    > U mnie dysk się chłodzi lekko przewiewającym powietrzem. :)

    Nic nie stoi na przeszkodzie, zeby zastosować rozwiązanie, które podał
    Netix. Czyli wciąż obracamy się w kręgu "gumek". Zestaw od Scythe może
    wystarczyć do chłodzenia ale raczej nie do tłumienia wibracji (ew. do
    wyciszania kliknięć głowicy). Wszelkie gumowe kołki, podkładki
    antywibracyjne i podobne są zbyt sztywne i przez to przenoszą za dużo
    drgań.

    Zastanawiam się jeszcze nad jednym gumkowym zastosowaniem... a gdyby dysk
    obudować balonami z olejem transformatorowym? Chłodzenie, izolacja i
    tłumienie w jednym :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik