  • 11. Data: 2010-02-19 16:02:10
    Temat: Re: Jaki język?
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Michal Schulz" <m...@o...eu> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:1...@m...homeip.net...
    > Basic albo logo.

    Basic... wydaje mi się że nie jest aż taki dobry. VB jest strasznie daleki
    od "standardu", który z kolei niemal do niczego się nie nadaje.

    slawek

  • 12. Data: 2010-02-19 16:04:53
    Od: "R.M.M" <r...@o...pl>

    W dniu 2010-02-18 23:57, slawek pisze:
> [...]
    > Paszczal jeszcze byłby wcale dobry (a jest jakiś kompilator na
    > GPL/LGPL?), choć ma w sobie rzeczy denerwujące.
    >
    > Kepler. Sorry, fajne, fajne... ale to chyba inna bajka.
    >
    > Java/Javowate - no, nieźle, nieźle... Java Script jest w miarę prosta -
    > ale co można pisać w tym? Tzn. co można pisać, co będzie atrakcyjne dla
    > 10-latka?
    >
    > Prolog? Prosty, elegancki. Zaczyna mi się podobać ten pomysł. Tylko czy
    > ktoś kto umie pisać programy w Prologu umie pisać programy? Z drugiej
    > strony - coraz bardziej mi się to podoba.

    a moze cos takiego (bazuje oidp na javie)?

    http://www.alice.org/

    --
    R.M.M

  • 13. Data: 2010-02-19 16:25:09
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 19 Feb 2010 16:37:25 +0100, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

    Na twoim miejscu nie wybierałbym języka patrząc ,,dorosłymi''
    kryteriami - nie wiesz czy ten dziesięciolatek później będzie zawodowo
    zajmował się komputerami, czy ,,tylko'' będzie umiał sobie skrobnąć
    program który coś-tam-robi. W tej chwili on ma ,,załapać'' że komputer
    potrafi robić co mu się każe a nie to co ktoś inny sobie wymyślił.
    Zwróciłbym uwagę na dwie rzeczy, czy język ma tryb
    interaktywny/interpreter (można od razu coś wypróbować a to nie
    niechęca a zachęca) oraz łatwość i efektywność użycia grafiki, bo to
    pootrafi zainteresować.

    Czy to będzie Logo, Python czy jakaś odmiana Basica nie ma na tym
    etapie znaczenia (moim zdaniem oczywiście).

    Zobacz sobie na ten przykład:

    www.pygame.org
    http://www.freebasic.net/ (tylko kompilator, przykładowy opis jak
    zacząć: http://www.grush.one.pl/article.php?id=proto )
    http://www.blitzbasic.com/
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 14. Data: 2010-02-19 17:09:53
    Od: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>

    slawek pisze:
    > Pytanie jest tak proste, że aż jest to "porażające".
    >
    > Jaki język dla 10 latka, aby uczył się programować? Coś, co dobrze
    > pokaże jakie naprawdę są możliwości komputerów.

    Środowiska dla dzieci w Logo:

    http://scratch.mit.edu/

    http://www.elica.net/site/index.html

    i w Smalltalku:

    http://www.squeakland.org/

  • 15. Data: 2010-02-19 17:13:01
    Od: WRonX <w...@-...wronx.net>

    slawek pisze:
    > Pytanie jest tak proste, że aż jest to "porażające".
    >
    > Jaki język dla 10 latka, aby uczył się programować? Coś, co dobrze
    > pokaże jakie naprawdę są możliwości komputerów.

    Jesli nie celujesz koniecznie w multiplatformowosc/Linuksy, to bym
    proponowal C# na MSowym Visualu. Mniej restrykcyjny, niz C, fajne
    darmowe srodowisko (SharpDevelop jeszcze nie testowalem, ale chyba tez
    nie gorszy), IMHO calkiem przyjemny na poczatek.

    I zapamietaj sobie, ze JavaScript (bez odstepu) nie ma nic wspolnego z
    Java! <slap, slap!> :)

    Pozdrawiam.
    --
    [= WRonX =] [= W...@-...NET =] [= http://WRonX.NET =]
    [= GCS/CC d->++ s+:- a- C++++$ U P>++ L+ !E W+++$ N++(+++) =]

  • 16. Data: 2010-02-19 19:42:50
    Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>

    slawek pisze:

    > Użytkownik "Krzysztof Warunek" <k...@t...pl> napisał w
    > wiadomości grup dyskusyjnych:hlkk0t$igp$...@n...task.gda.pl...
    >
    > A tam, nie ma związku... jest związek i trochę podobieństw. Obiektowość?
    > Bez przesady - im mniej tym lepiej - po prostu jakiś fajny mały język
    > który pokazałby czym jest programowanie... bez zamęczania się rzeczami
    > niepotrzebnymi przy programach nie dłuższych niż na 20 linijek.

    > Moim zdaniem zły wybór - bo PHP to dość konkretnie w kierunku WWW itd.
    > itp. - a chodzi o abstrakcyjny język ogólnie ogólny.
    >
    > slawek

    A ja myslę że PHP to dobry wybór. Niesamowite bogactwo bibliotek,
    przykładów, funkcji i klas. Sam help jest źródłem doskonałych przykładów
    i często "perełek" oprogramowania. Najlepsze w znanych mi środowiskach
    wyrażenia regularne. Składnia języka bardzo łatwa zbliżona do języka C.
    Jakbym miał teraz 10 latka, niestety mam już 30 latka :-). To
    namawiałbym go do ćwiczeń z PHP.
    PHP wbrew ogólnej opinii to nie tylko język do robienia stron. Choć jak
    się nauczy automatyzować strony to tylko zaleta. Nie jest tak elegancki
    jak pascal ale kto dzis mysli o elegancji :-). Ale jest szybki sprawny i
    szybko prowadzi do celu. Bez kompilacji, ustawień linkowania itd.

    I polecę Ci coś co na co dzień sprawia mi wiele zadowolenia ba
    samozadowolenia. Od dawna używam Notepada++ to świetny edytor tekstowy.
    Brakowało mi automatyzacji tego co robię. Więc dopisałem ( dopisuję
    dalej) do notepada++ plugin automatyzujący notepada. Notepad i plugin to
    świetny komplet bez koniecznosci instalacji PHP i Serwera Apache. No i
    świetny edytor tekstowy.
    Notepad ma 1 miejsce na sourceforge.net wiec z pewnością znajdziesz.

    link do plugina to:
    http://sourceforge.net/projects/phpfornppplugin/file
    s/

    Zaawansowani programujący może Wam też się przyda, polecam sam używam na
    co dzień. Jest tam też demo (właśnie do testowania i budowy wyrażeń
    regularnych) działające przez serwer a w samym pluginie jest
    repozytorium skryptów , procedur, funkcji itd często wykorzystywanych w
    programowaniu.

    Dam przykład dziś edytowałem plik rc, potrzebowałem w formularzu
    przesunąć wszystkie kontrolki o 15 pikseli w dół.
    Ze 2 godziny bym to przesuwał bo mam tylko VS Express bez możliwosci
    edycji kontrolek, po jednym i z pewnością bym sie pomylił.
    Notepad++ ma opcję wielokrotnego zaznaczania (trzymając ctrl) można
    zaznaczyć wiele obszarów. Tak zaznaczyłem w pliku wszystkie wartości TOP
    w pliku RC i w 2 minuty machnałem skrypt który dodaje do wszystkich
    zaznaczeń określoną wartość lub odejmuje jeżeli podamy z minusem. I
    zrobiłem to w kilka minut.
    Ponieważ w instalacji skryptu nie ma tego skryptu jeszcze więc
    zamieszczę go tutaj :

    <?php
    $add_value = npp_input_box("Math Add value to selection","Add value:","1");
    // get start and step of renumeration
    $sel_count=sciMultipleSelection("SCI_GETSELECTIONS")
    ;
    // number lines in selections (valid for column selections )
    for($i=0;$i<$sel_count;$i++) { // for all selections
    $sel_start = sciMultipleSelection("SCI_GETSELECTIONNSTART",$i); //get
    start position
    $sel_end = sciMultipleSelection("SCI_GETSELECTIONNEND",$i); //get stop
    position
    $text=sciText("SCI_GETTEXTRANGE",$sel_start,$sel_end
    ); // get text from
    start to stop
    if (is_numeric($text)) {
    scisearchreplace("SCI_SETTARGETSTART",$sel_start); // set replace start
    position
    scisearchreplace("SCI_SETTARGETEND",$sel_end); // set replace stop position
    scisearchreplace("SCI_REPLACETARGET",$text+$add_valu
    e); // replace to
    new num
    }
    }
    ?>

    Skrypt ten należy wkleić do notepada, sprawdzić czy linie program
    pocztowy nie pozawijał. Wybrać lub utworzyć kategorię, musi to być
    kategoria wykonywalna. W zakładce Edycja Repozytorium należy dodać
    pozycję nazwać ją np "dodawanie wartości do selekcji", wybrać opcję
    wykonania "no output" ponieważ skrypt nic nie drukuje on tylko wysyła
    komunikaty do notepada. A tekst skryptu do repozytorium dodaje się
    bezpośrednio z aktywnej zakładki notepada opcją "update script".

    pozdrawiam i sukcesów życzę
    AK

  • 17. Data: 2010-02-19 20:15:15
    Od: "zdumiony" <z...@j...pl>

    Użytkownik "slawek" <s...@h...pl> napisał w wiadomości
    > Pytanie jest tak proste, że aż jest to "porażające".
    > Jaki język dla 10 latka, aby uczył się programować? Coś, co dobrze pokaże
    > jakie naprawdę są możliwości komputerów.
    > Basic? Czy raczej Python?

    Pascal - Lazarus

  • 18. Data: 2010-02-19 20:58:11
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "R.M.M" <r...@o...pl> napisał w wiadomości grup
    > a moze cos takiego (bazuje oidp na javie)?
    >
    > http://www.alice.org/

    Milusie, to może być to. Prawie jak Sims'y. Zresztą... jest znaczek EA :)

    slawek

  • 19. Data: 2010-02-19 21:08:47
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Fri, 19 Feb 2010 19:42:50 -0000, Andrzej Kmicic
    <d...@p...onet.pl> wrote:

    > A ja myslę że PHP to dobry wybór. Niesamowite bogactwo bibliotek,
    > przykładów, funkcji i klas. Sam help jest źródłem doskonałych przykładów
    > i często "perełek" oprogramowania.

    Help jest dobry, ale perełek żadnych tam nie ma, a w komentarzach do niego
    jest inny rodzaj "perełek", np. siedem różnych funkcji na zmianę znaku
    liczby.

    > Najlepsze w znanych mi środowiskach wyrażenia regularne.

    PHP używa biblioteki PCRE, którą można użyć w prawie każdym innym języku
    (szczególnie w niewyszukany sposób jak w PHP. W JS i Perl regexy są
    częścią składni języka).

    > Składnia języka bardzo łatwa zbliżona do języka C.

    Jak ktoś się uczy programować, to jeszcze jest nieskażony mentalnością C.

    PHP jest praktyczny do swoich zadań, ale jeśli ktoś nie potrzebuje
    generować stron i ma wolny wybór języka, to jest pełno lepszych opcji.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 20. Data: 2010-02-19 21:10:17
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:7odtn55bkb0usl1p8c6q0upu0nv8ot12lk@4ax.
    com...
    > kryteriami - nie wiesz czy ten dziesięciolatek później będzie zawodowo

    Nie będzie. Chyba że będzie.

    > zajmował się komputerami, czy ,,tylko'' będzie umiał sobie skrobnąć
    > program który coś-tam-robi. W tej chwili on ma ,,załapać'' że komputer

    Nawet i nie to. Chodzi po prostu o to, żeby zobaczył że informatyka to nie
    tylko nauka rysowania w programie MS Paint. Nota bene, ów 10-latek używa
    komputerów od chyba 3 roku życia i rysowanie w Paint po prostu jest dla
    niego niezabawne. A na takie genialne pomysły wpada szkoła, sic!

    Basic jest moim zdaniem zbyt przesiąknięty latami 60-tymi, to taki
    uproszczony Fortran miał być. Ok, można tego nawet efektywnie używać (np.
    jako VBA czy VBS) - ale działa na dość niskim stopniu abstrakcji. Niżej to
    assembler jest.

    slawek