  • 11. Data: 2010-01-07 17:43:44
    Temat: Re: Jakie ciśnienie?
    Od: mk <m...@o...pl>

    W dniu 2010-01-07 09:55, marko1a pisze:
> [...]
    rt.png

    > Jeśli to sam butan to w temp pokojowej tylko 2atm ?

    Tak - w dodatku to są 2 atm bezwzględne. Ale uwaga bo ze wzrostem temp.
    ciśnienie szybko rośnie.

    Poniżej zera st. C wystarczy ciśnienie atmosferyczne, by butan nie wrzał
    - to dlatego na mrozie nie działają zapalniczki na butan (izobutan?) bez
    uprzedniego podgrzania dłonią.

    I jeszcze nie należy mylić butanu z izobutanem. Izobutan wytwarza nieco
    większe ciśnienie w temp. pokojowej i lepiej nadaje się jako "czynnik
    napędowy" przy niskich temperaturach. W praktyce w "spraju" pewnie jest
    jakaś mieszanka izobutanu z butanem i pewnie jeszcze z innymi
    węglowodorami... bo czym tak naprawdę wypełnia się pojemniki, to by
    trzeba pytać u źródeł, a ja nie jestem z branży (ps. temat bardziej na
    pl.sci.fizyka).

    pzdr
    mk