  • 11. Data: 2019-02-01 12:29:43
    Temat: Re: Jakie są skutki odsunięcia osi kół zębatych?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 1 Feb 2019 11:48:17 +0100, WM napisał(a):

    > W profesjonalnych maszynach zewnętrzne koło kręci się na własnej
    > nieruchomej osi, tu opiera się na satelitarnych kołach.
    >
    > Konstruktor maszyny twierdzi, że mniejsze opory są przy luźno osadzonym
    > kole, niż przy łożyskowanym na osi.
    > Trudno mi w to uwierzyć.

    Byc moze.
    Zauwaz, ze nie stosujemy tu lozysk tocznych, a korbka wprowadza
    dodatkowe sily/momenty.
    Wiec kolo utrzymywane przez taki szeroki kolnierz na duzej srednicy
    moze miec podobne opory jak osadzone na waskiej osi.
    W dodatku osadzenie na osi bedzie musialo byc ciasne, zeby kolo sie
    nie przeginalo, wiec bedzie sie dziura zuzywac.

    Trzeba zrobic obie i sprawdzic :-)

    Tylko pytanie - na frezarce CNC, czy na drukarce 3D ? :-)

    > Uzębienie wewnętrzne jest wklęsłe, ale ewolwentowe.
    > Rozwija się chyba z koła przy wierzchołkach zębów?
    > Jak mierzyć kąt przyporu dla uzębienia wewnętrznego?

    Ha, faktycznie ciekawe.
    Musi jednak rozwiazane, skoro przekladnie planetarne stosujemy masowo.

    Ale przesuniecie osi chyba jednak zniszczy te piekna wspolprace.

    Tylko chodzilo mi o cos innego - czy nie bedzie tak, ze po
    przesunieciu osi zewnetrzego kola powstana na tych skosach zebow takie
    sily promieniowe, ktore beda chcialy przesunac kolo na prawidlowa
    pozycje ...

    J.

  • 12. Data: 2019-02-01 12:33:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 1 Feb 2019 12:10:18 +0100, WM napisał(a):

    > To prawda.
    > Może nawet nie być zębów, tylko przekładnia cięgnowa.
    > Tu jest pokazany wyrób sznurka taką ludową maszynką:
    > https://youtu.be/xFGmua-X9Jo

    Z tego sie nie strzela, tylko ja z Twojego opisu wywnioskowalem, ze
    ten "koszyk satelitow" tez moze sie krecic, i maszynka nie tylko
    skreca pokretki/wlokna, ale tez cala line.

    A ze nie byloby kontroli nad obrotami tego koszyka, to moglby skrecac
    line szybciej lub wolniej.

    J.

  • 13. Data: 2019-02-01 12:40:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 1 Feb 2019 12:10:18 +0100, WM napisał(a):
    > Może nawet nie być zębów, tylko przekładnia cięgnowa.
    > Tu jest pokazany wyrób sznurka taką ludową maszynką:
    > https://youtu.be/xFGmua-X9Jo

    A to przy okazji zahacza o przedzenie nitki.

    Do dzis mnie ciekawi, jak dziala nasz kolowrotek,
    To musi przeciez jednoczesnie skrecac nitke i nawijac na szpulke ze
    znacznie mniejsza predkoscia.

    to wrzeciono z tym wspornikiem w ksztalcie U chyba gra w tym istotna
    role ...

    J.

  • 14. Data: 2019-02-01 12:45:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-02-01, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No ale jak chcesz to osiagnac, skoro kazde wlokno obraca sie o tyle
    > samo obrotow ?

    Jak kolo ma np 10 m srednicy i jedna zębatka jest na obwodzie a dwie
    blisko osi i do tego lina wychodzi przez dziurę w odległości np. 30cm od
    osi? Jeśli tarcie włokno o włókno będzie duże, to ta szpula na obwodzie
    będzie co pewien czas zawijala się na tych 2ch.
    Ale dla ścisłości ja to zrozumiałem jako maszynkę gdzie te 3 kółka
    poruszają się planarnie a nie tylko na wlasnej osi. Takie coś jak
    maszyna do zaplotu, tyle że bez zaplotu i z wirującymi szpulami.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2019-02-01 12:57:13
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-01 o 12:33, J.F. pisze:

> [...]
    > skreca pokretki/wlokna, ale tez cala line.
    >
    > A ze nie byloby kontroli nad obrotami tego koszyka, to moglby skrecac

    Tak się nie robi, bo dla rożnych rozmiarów skrętek jest różne
    przełożenie a maszynka ma być uniwersalna na wiele lin.

    W dawnych czasach skręcano sznurek przy pomocy zakrzywionych gałązek
    (kulek).
    Skręcano najpierw dwie nitki, a potem dokręcano trzecią.
    https://youtu.be/ao3uuO3VCZ8

    WM

  • 16. Data: 2019-02-01 13:27:32
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-01 o 12:40, J.F. pisze:

> [...]
    > znacznie mniejsza predkoscia.
    >
    > to wrzeciono z tym wspornikiem w ksztalcie U chyba gra w tym istotna

    Zasada działania jest podobna do tego kręconego przez jedną z tych
    przedsiębiorczych kobiet.
    Dodano napęd nożny i zdejmowalną szpulę.

    Wrzeciono ma zaostrzoną oś obrotu służącą za łożysko i do obrony przed
    napalonymi samcami :)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Pieter_Pietersz_the_El
    der#/media/File:Pieter_Pietersz._(I)_001.jpg

    WM

  • 17. Data: 2019-02-01 13:50:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 1 Feb 2019 12:57:13 +0100, WM napisał(a):

    > Tak się nie robi, bo dla rożnych rozmiarów skrętek jest różne
    > przełożenie a maszynka ma być uniwersalna na wiele lin.

    Zakladalem ze to sie jakos samoczynnie zrobi.

    J.

  • 18. Data: 2019-02-01 13:51:40
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > znacznie mniejsza predkoscia.
    >
    > to wrzeciono z tym wspornikiem w ksztalcie U chyba gra w tym istotna

    Tu jest opisane działanie kołowrotka i faktycznie są różne prędkości
    skręcania i nawijania na szpulkę.
    Zróżnicowane średnice kółek to zapewniają.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%82owrotek#Budowa

    WM

  • 19. Data: 2019-02-01 13:51:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 01 Feb 2019 11:45:27 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Jak kolo ma np 10 m srednicy i jedna zębatka jest na obwodzie a dwie
    > blisko osi

    No to te dwa nie beda napedzane :-)

    J.

  • 20. Data: 2019-02-01 13:57:38
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-01 o 13:50, J.F. pisze:

    > Zakladalem ze to sie jakos samoczynnie zrobi.

    Jak się zbyt mocno skręci, to pojawia się spirala.

    https://goo.gl/images/CL4Rhq

    WM