  • 21. Data: 2019-02-01 15:02:06
    Temat: Re: Jakie są skutki odsunięcia osi kół zębatych?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-02-01, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No to te dwa nie beda napedzane :-)

    Można dać taką samą drabinkę na osi jak jest na obwodzie i już napęd
    będzie :)

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2019-02-01 16:11:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2019-02-01 o 12:40, J.F. pisze:

    >Tu jest opisane działanie kołowrotka i faktycznie są różne prędkości
    >skręcania i nawijania na szpulkę.
    >Zróżnicowane średnice kółek to zapewniają.
    >https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%82owrotek#Budow

    Dzieki, tak cos czulem, a na wiki nie wpadlem.

    J.

  • 23. Data: 2019-02-01 16:17:00
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Można dać taką samą drabinkę na osi jak jest na obwodzie i już napęd
    > będzie :)

    Jeszcze kierunek obrotów musi być zgodny.

    WM

  • 24. Data: 2019-02-01 16:43:46
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-01 o 16:11, J.F. pisze:
    > Użytkownik "WM"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Dzieki, tak cos czulem, a na wiki nie wpadlem.

    Jest tam też zabawne nagranie głosu prządki tłumaczącej działanie
    kołowrotka, czyli prząśniczki lub kądziołki.
    Prząśniczka to nie osoba przędąca, tylko jej narzędzie.
    Jest to mylone przy okazji pieśni Moniuszki "u prząśniczki siedzą ..."
    Moniuszko to teraz kompozytor białorusko-polski.

    Będąc dzieckiem myślałem, że piosenka Mazowsza opowiada o dziewczynie
    goniącej koziołeczka, dopiero potem usłyszałem, że to chodziło o
    kądziołkę :)
    Etnografowie twierdzą, że piosenki ludowe mają podteksty erotyczne i
    kądziołka oznacza to co panna ma pod sukienką.
    Tak samo "pojenie konika przy studni" oznacza to samo co obecnie
    "moczenie ogóra" :)

    WM

  • 25. Data: 2019-02-01 23:47:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-02-01, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Jeszcze kierunek obrotów musi być zgodny.

    Dlaczego? Mogłoby to zmniejszyć tendencję do samorozplątywania się
    takiej liny.

    Nb. wystarczy dać tę drabinkę na obwodzie wewnętrznego koła, pierscien z
    korbką na zewnątrz tego koła, te 3 planarne zębatki w tym pierścieniu i
    już mamy 2 w jednym, skręcnie sznurków z dalszym ich skręcaniem w linę.

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2019-02-02 12:32:11
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Dlaczego? Mogłoby to zmniejszyć tendencję do samorozplątywania się
    > takiej liny.

    Śruba prawoskrętna pasuje tylko do nakrętki prawoskrętnej.
    Śruba lewoskrętna pasuje tylko do nakrętki lewoskrętnej.

    Skręć ręcznik jak do wyżymania a zobaczysz jaką sprężynę utworzy.
    Jedynie zgodne sprężyny da się nałożyć jedną na drugą.

    WM

  • 27. Data: 2019-02-02 15:56:36
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-02-02 o 12:32, WM pisze:
    > Śruba prawoskrętna pasuje tylko do nakrętki prawoskrętnej.
    > Śruba lewoskrętna pasuje tylko do nakrętki lewoskrętnej.
    Widziałem śrubę uniwersalną. :-)
    W drukarce do napędu karetki.

    Robert

  • 28. Data: 2019-02-02 17:29:23
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Widziałem śrubę uniwersalną. :-)
    > W drukarce do napędu karetki.

    Chodzi o włókna zwojów gwintów zwykłej śruby i nakrętki.
    Muszą biec równolegle.

    Liny mają bardzo wiele zastosowań we współczesnej technice.

    Poważne prace powstają na temat optymalnego upakowania skręconych włókien.
    http://physics.clarku.edu/~akudrolli/preprints/Filla
    ments_PhysRevE.95.052503.pdf

    https://journals.aps.org/rmp/abstract/10.1103/RevMod
    Phys.87.401

    WM

  • 29. Data: 2019-02-03 02:04:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-02-02, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Śruba prawoskrętna pasuje tylko do nakrętki prawoskrętnej.
    > Śruba lewoskrętna pasuje tylko do nakrętki lewoskrętnej.

    To nie jest śruba. To, przy włóknach naturalnych, ma wysokie wsp. tarcia
    powierzchniowego.

    > Skręć ręcznik jak do wyżymania a zobaczysz jaką sprężynę utworzy.
    > Jedynie zgodne sprężyny da się nałożyć jedną na drugą.

    To masz układ 3ch "ręczników".

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2019-02-03 10:15:27
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > To nie jest śruba. To, przy włóknach naturalnych, ma wysokie wsp. tarcia
    > powierzchniowego.

    > To masz układ 3ch "ręczników".

    Chodzi o analogię ułożenia i zabezpieczenie przed rozkręceniem.

    WM