  • 11. Data: 2018-09-20 19:04:16
    Temat: Re: Kamera video USB + microskop
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 9/20/2018 2:51 AM, Pszemol wrote:
    > Używa ktoś takiego cuda?
    > https://www.sciencealert.com/this-microscope-camera-
    can-magnify-images-up-to-1000x-their-original-size?

    Ta kamera ma ponoć kilka wersji optyki i elektroniki w identycznej obudowie.

    Mam (pewnie tą tańszą). Do pracy się nie nadaje:

    a) szumi, nawet mimo obsurdalneo oświetlenia
    b) obraz ma sztucznie podbijany kontrast co powoduje artefakty na
    krawędziach
    c) opóźnienie nawet przy silnym oświetleniu jest upierdliwe
    d) nie ma za dużo miejsca pod obiektywem na swobodne lutowanie

    Na aliexpress są po jakieś 300 euro mikroskopy stereoskopowe. Nic
    specjalnego ale znośne, mialem okazję sie bawić i jedyna rzecz do
    poprawki to ramie. Przeznaczone pod elektronikę, więc mają duża
    odleglość od przedmiotu. No i to calkowiecie optyczny.

  • 12. Data: 2018-09-20 19:13:07
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 20.09.2018 o 19:04, Sebastian Biały pisze:
> [...]
    > c) opóźnienie nawet przy silnym oświetleniu jest upierdliwe
    > d) nie ma za dużo miejsca pod obiektywem na swobodne lutowanie

    Z ust mi to wyjąłeś...

> [...]
    > poprawki to ramie. Przeznaczone pod elektronikę, więc mają duża
    > odleglość od przedmiotu. No i to calkowiecie optyczny.

    Mam Eschenbacha, polecam.

    P.P.

  • 13. Data: 2018-09-20 19:18:55
    Od: Jawi <g...@b...pl>

    W dniu 2018-09-20 o 02:51, Pszemol pisze:
    > Używa ktoś takiego cuda?
    > https://www.sciencealert.com/this-microscope-camera-
    can-magnify-images-up-to-1000x-their-original-size?

    > Ciekawi mnie czy nada się to do inspekcji lutowania płytek SMD.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17
    347621#17347621
    Tu recenzja podobnego czy nawet takiego

  • 14. Data: 2018-09-20 19:40:53
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Czyli jaka? Jaką rozdzielczość zwraca v4l/mplayer?

    640x480. Pełne info (v4l2-ctl --all --verbose):

    VIDIOC_QUERYCAP: ok
    Driver Info (not using libv4l2):
    Driver name : uvcvideo
    Card type : USB2.0 Camera
    Bus info : usb-0000:00:1d.7-5
    Driver version: 4.9.65
    Capabilities : 0x84200001
    Video Capture
    Streaming
    Extended Pix Format
    Device Capabilities
    Device Caps : 0x04200001
    Video Capture
    Streaming
    Extended Pix Format
    Video input : 0 (Camera 1: ok)
    Format Video Capture:
    Width/Height : 640/480
    Pixel Format : 'YUYV'
    Field : None
    Bytes per Line : 1280
    Size Image : 614400
    Colorspace : sRGB
    Transfer Function : Default
    YCbCr/HSV Encoding: Default
    Quantization : Default
    Flags :
    Crop Capability Video Capture:
    Bounds : Left 0, Top 0, Width 640, Height 480
    Default : Left 0, Top 0, Width 640, Height 480
    Pixel Aspect: 1/1
    Selection: crop_default, Left 0, Top 0, Width 640, Height 480
    Selection: crop_bounds, Left 0, Top 0, Width 640, Height 480
    Streaming Parameters Video Capture:
    Capabilities : timeperframe
    Frames per second: 30.000 (30/1)
    Read buffers : 0
    brightness (int) : min=0 max=100 step=1 default=30 value=30
    contrast (int) : min=0 max=100 step=1 default=70 value=70
    saturation (int) : min=0 max=4 step=1 default=2 value=2
    gamma (int) : min=1 max=8 step=1 default=4 value=4
    power_line_frequency (menu) : min=0 max=2 default=1 value=1
    sharpness (int) : min=0 max=100 step=1 default=10 value=10
    backlight_compensation (int) : min=0 max=1 step=1 default=0 value=0

  • 15. Data: 2018-09-20 19:51:26
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > To na pewno są zdjęcia z mikroskopu? Czyli to pajączki nie większe
    > niż 1mm lub podobnie?

    Pająki miały ok. 10 mm, zdjęcia robione raczej na najmniejszym
    powiększeniu (choć już teraz nie pamiętam).

    Za to jestem już w domu, więc włączyłem ten komputer i mogę zgrałem resztę
    screenów (czasem robię screenshoty z mplayera, ale tylko te pająki miałem
    pod ręką w pracy, bo to czyjeś i komuś je wysyłałem).

    To zdjęcia z okolic elektroniki / PCB / SMD, zarówno na minimalnym jak na
    maksymalnym powiększeniu.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/mikroskop-elektronik
    a/

    Z ciekawych:

    shot0131.jpg lutowanie SMD na najmniejszym powiększeniu (uczyłem kogoś i
    chciałem żeby miał podgląd, mi osobiście wygodniej jest patrzeć normalnie,
    bez mikroskopu i lupy, ale mam jeszcze w miarę dobry wzrok)

    shot0132.jpg PCB (po naświetleniu i wywołaniu, przed trawieniem) w
    minimalnym powiększeniu

    shot0135.jpg to samo PCB w maksymalnym powiększeniu

    shot0136.jpg to samo

    Podobnie kolejne (też fotopolimer przed trawieniem):

    shot0139.jpg minimalne powiększenie, pady pod TQFP32

    shot0138.jpg to samo miejsce ale maksymalne powiększenie

  • 16. Data: 2018-09-20 19:51:54
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marek" <f...@f...com> wrote in message
    can-magnify-images-up-to-1000x-their-original-size?

    > Ja uzuwam ale starszy model w tej samej obudowie z mniejszym powiększeniem
    > i rozdzielczościa 640x480. Jako lowcostowa alternatywa może być pod
    > warunkiem, że ją stuningujesz:
    >
    > - inny uchwyt, ten fabryczny trzymający pod kątem się nie nadaje do
    > płytek/lutowania. Ja używam uchwytu do wiertarki
    >
    > -dodatkowe silne zewnętrzne oświetlenie bo inaczej obraz będzie lagował
    >
    > Duże powiększenie nie jest problemem wystarczy odsunac dalej mikroskop i
    > skorygować ostrość. Ma dość duży zakres ostrości.

    Właśnie - jak wygląda sprawa optyki - przy dużym powiększeniu
    jaka jest odległość od obiektywu do oglądanego przedmiotu?

  • 17. Data: 2018-09-20 19:53:52
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Queequeg" <q...@t...no1> wrote in message
    ..

> [...]
    > tyle wspólnego z reklamowanym 1080p co ja z baletem). Myślę że za tę cenę
    > warto, ale nie spodziewaj się cudów.
    >
    > Osobna sprawa to to, że jeśli chcesz oglądać luty SMD, to raczej wbudowane
    > diody się nie nadadzą, trzeba będzie świecić lampką. LEDy odbijają się od
    > cyny, kiepsko to wygląda. Dużo lepiej mikroskop sprawdza się do inspekcji
    > PCB po trawieniu.
    >
    > Nie mam niestety pod ręką zdjęć elektroniki, które robiłem tym mikroskopem
    > (mam w domu na komputerze, który jest teraz wyłączony, jak chcesz to
    > wieczorem włączę), ale mam zdjęcia pająków:

    Dzięki.
    Orientujesz się jakim powiększeniem było robione to zdjęcie?
    http://www.chmurka.net/r/usenet/mikroskop/shot0118.j
    pg
    I jak blisko był obiektyw od pająka?

  • 18. Data: 2018-09-20 20:28:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 9/20/2018 7:04 PM, Sebastian Biały wrote:
    > Mam (pewnie tą tańszą).

    A tutaj co potrafi w 500x:

    https://drive.google.com/open?id=1aiJrQp6Dd8vFR8hJjH
    GYeutoeO5rUAPT

    *coś* widać :D

  • 19. Data: 2018-09-20 21:01:14
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Pszemol <P...@p...com> wrote:

    > Dzięki.
    > Orientujesz się jakim powiększeniem było robione to zdjęcie?
> [...]

    Pamiętać nie pamiętam bo dużo wtedy zdjęć zrobiliśmy (pająki żywe, więc
    się ruszały) ale wygląda raczej na minimalne powiększenie.

    W tym mikroskopie ustawia się tylko powiększenie i ono wpływa na punkt
    ostrzenia, więc odległość jest ustalana tak naprawdę przez powiększenie.

  • 20. Data: 2018-09-21 00:44:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 20 Sep 2018 17:51:26 +0000 (UTC), q...@t...no1
    (Queequeg) wrote:
    > http://www.chmurka.net/r/usenet/mikroskop-elektronik
    a/

    Przy shot0045.jpg jak daleko był obiektyw od płytki?
    Jakie oświetlenie było przy robieniu tych zdjęć?

    --
    Marek