  • 11. Data: 2010-02-28 16:17:12
    Temat: Re: Karty CF - ograniczona liczba cykli odczytu?
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Piotr "Curious" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    napisał w wiadomości news:hmd3vr$jq9$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > gdzies kiedys czytalem ze promieniowanie jonizujace (rentegen, gamma,
    > beta) moze 'przprogramowywac' flash, ale w moim regionie 'tlo' jest 5x
    > wyzsze niz norma i pomimo iz sporadycznie padaja pamieci DRAM,

    Z ciekawości - gdzie mieszkasz? Okolice Wałbrzycha, Kłodzka, Jeleniej
    Góry, jakiś Lądek Zdrój?

  • 12. Data: 2010-03-01 00:17:59
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Marcin Wasilewski wrote:

    > Użytkownik "Piotr "Curious" Slawinski"
    > <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> napisał w wiadomości

    > Z ciekawości - gdzie mieszkasz? Okolice Wałbrzycha, Kłodzka, Jeleniej
    > Góry, jakiś Lądek Zdrój?

    tak, te okolice.dokladnie to Luban Slaski - stog izerski widze z okna, a
    wode z kranu mam bardziej radoczynna niz woda w hali zdrojowej w Swieradowie
    ;)

  • 13. Data: 2010-03-22 18:28:30
    Od: grg12 <g...@c...at>

    Dzień dobry wszystkim

    Właśnie się dowiedziałem co było przyczyną uszkodzeń - okazało się że
    nowoczesne karty CF rzeczywiście mają ograniczoną liczbę cykli odczytu.
    Zjawisko określa się jako "read disturbances" - objawia się uszkodzeniem
    danych w komórkach położonych w pobliżu odczytywanej. Karta jako taka
    nie ulega uszkodzeniu - wystarczy ponownie zapisać dane.
    Czyli jeśli mamy urządzenie które (np. z przyczyn licencyjnych) nie może
    zapisywać na kartę a jednocześnie intensywnie z niej czyta (np.
    regularnie liczy CRC... dla bezpieczeństwa :) ) - należy się spodziewać
    że przestanie działać.
    Pozdrawiam
    GRG

  • 14. Data: 2010-03-22 18:46:55
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    grg12 wrote:

    > Zjawisko określa się jako "read disturbances" - objawia się uszkodzeniem
    > danych w komórkach położonych w pobliżu odczytywanej.

    Ale dlaczego w położonych w pobliżu a nie w tej odczytywanej?
    Skoro odczytywana nie jest niszczona to czytać wszystkie.

    Mirek.

  • 15. Data: 2010-03-22 19:43:24
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    grg12 wrote:

> [...]
    > zapisywać na kartę a jednocześnie intensywnie z niej czyta (np.
    > regularnie liczy CRC... dla bezpieczeństwa :) ) - należy się spodziewać

    a mozna prosic zrodlo tej informacji i ew. jakich producentow (i jakich
    pojemnosci) karty sa na to narazone?

  • 16. Data: 2010-03-22 21:09:51
    Od: grg12 <g...@c...at>

    Piotr "Curious" Slawinski pisze:
    > a mozna prosic zrodlo tej informacji i ew. jakich producentow (i jakich
    > pojemnosci) karty sa na to narazone?

    Jutro wypytam kolegę z działu "hardware" - na razie znalazłem krótki
    opis zjawiska:
    http://www.freshpatents.com/-dt20090205ptan200900343
    28.php?type=description

    cytat:
    During the read-out operation, the read voltage Vread is applied to
    control gates of the deselected cell transistors and the ground voltage
    is applied to a substrate (e.g., a bulk) of the deselected cell
    transistors. The drains of the deselected cell transistors are supplied
    with a predetermined voltage. The application of the read voltage Vread
    and the ground voltage causes a bias condition during the read-out
    operation.

    As illustrated in FIG. 3, the bias condition can cause electrons to be
    injected into a floating gate of the deselected cell transistor from the
    substrate during the read-out operation. The electrons can result in an
    unintentional programming (or soft programming) of a deselected cell
    transistor in on-state (or erased state), which is referred to as a
    'read disturbance'.

    A read disturbance may cause threshold voltages of the on-state (or
    erased state) memory cells to gradually increase. As noted by the shaded
    area shown in FIG. 4, threshold voltages of the on-state memory cells
    increase in proportion to number of read-out operations that are
    performed. The voltage increases may cause some of the on-state memory
    cells to be erroneously detected as off-cells, resulting in read fails.

    As the number of read-out operations performed increases, the
    probability of a read fail increases as shown in FIG. 5. If the number
    of bit errors exceeds a permissible range, a block corresponding thereto
    is treated as a bad block. The bad block containing the erroneous data
    is replaced by a reserved memory block, which is stored in the flash
    memory device. Here, the bad block is caused by a read disturbance, and
    not worn out by repetition of the programming or reading operation.
    Therefore, the bad block may be reused through erasure and replacement.

    Tekst pochodzi o opisu patentu na przeciwdziałanie zjawisku - więc
    możliwe że większość kart na rynku nie robi już takich numerów

  • 17. Data: 2010-03-26 15:39:19
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    grg12 wrote:

> [...]

    > Tekst pochodzi o opisu patentu na przeciwdziałanie zjawisku - więc
    > możliwe że większość kart na rynku nie robi już takich numerów

    hum, ciekawostka. nie do konca rozumiem jak napiecie odczytu moze spowodowac
    'wstrzykniecie' elektronow do bramek nie-wybranego banku,
    zwlaszcza ze w w/w linku brakuje rysunkow ...

    bylbym wdzieczny za bardziej szczegolowe informacje, zwlaszcza jakie karty
    sa na to narazone - no i czy problem wystepuje tez w mikrokontrolerach (i
    jakich?)

  • 18. Data: 2010-03-26 18:54:07
    Od: grg12 <g...@c...at>

> [...]
    > sa na to narazone - no i czy problem wystepuje tez w mikrokontrolerach (i

    Sorry - zapomniałem. Posypały sie karty produkcji numonyx i ST -
    wielkość 4GB, MLC. Niestety nie udało mi się znaleźć oficjalnych danych
    na temat rozmiaru problemu - w wszystkich dataschetach stoi
    "nieograniczona liczba cykli odczytu". Dokładnych pomiarów nie robiliśmy
    - ale karta potraktowana programem czytającym w kółko jeden sektor po
    kilku dniach wykazywała błędy (uszkodzony był sektor którego nie
    odczytywano więc program nie wiedział kiedy skończyć). Szacunkowo -
    kilka/kilkanaście milionów cykli.
    Producent twierdzi że nowe serie kart będą miały inny kontroler który
    zabezpiecza przed tym rodzajem błędów.
    Pozdrawiam
    GRG

  • 19. Data: 2010-03-26 19:07:28
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On pią, 26 mar 2010 19:54:07 in article
    grg12 wrote:
    > Sorry - zapomniałem. Posypały sie karty produkcji numonyx i ST -

    NAND Read Disturb: Shoo Fly, Don't Bother Me
    http://www.edn.com/blog/980000298/post/1670047767.ht
    ml?nid=3403
    :(

    after 100,000 or so reads of a sector, the stored data is actually very
    likely to experience corruption. Subsequent reads of the sector will return
    the same corrupted data, but the flash sector can be erased and reprogrammed
    (with the same data or otherwise) for another 100,000 or so reads. Towards
    the end of the useable life of the flash, a written sector may only be good
    for 1000 (or less) reads before it looses value.

  • 20. Data: 2010-03-26 19:41:45
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    http://www.numonyx.com/en-US/ResourceCenter/Software
    Articles/Pages/ReduceNANDdefects.aspx
    Refresh block on 1-bit error corrects errors due to Read Disturb

    The Block Refresh on 1-bit errors feature takes into account
    the fact that many transient errors occur due to Read Disturb
    ^^^^^^^^^
    (due to NAND architecture, all cells in the same word line are
    affected when reading a particular cell) or, in some cases,
    voltage degradation over time.

    The concept is that if a block reaches a point where transient
    errors begin to occur, erasing the block (setting all bits to
    "1") and rewriting it may solve the problem. Specifically,
    Block Refresh rewrites the block data in a different block that
    is not experiencing errors, and then erases (reclaim) the
    erroneous block for usage in a later operation.