  • 1. Data: 2010-02-26 16:52:41
    Temat: Karty CF - ograniczona liczba cykli odczytu?
    Od: grg12 <g...@c...at>

    Dzień dobry wszystkim

    Jest urządzenie wykorzystujące kartę CF do przechowywania danych - dane
    zostają raz zapisane podczas produkcji, samo urządzenie nigdy ich nie
    nadpisuje (jeśli zachodzi potrzeba zmiany - wymienia się kartę).
    Niedawno dostaliśmy (kolega dostał :) ) kilkanaście kart z błędami -
    poprzestawiane pojedyncze bit w kilku/kilkunastu bajtach, zwykle
    uszkodzenia w pojedynczym sektorze. Co ciekawe karty zawierające ten sam
    program zwykle mają uszkodzenia w tym samym sektorze - kolega gdzieś
    usłyszał że "karty CF mają ograniczoną ilość cykli odczytu - jakieś 100k
    cykli" i próbuje znaleźć przyczynę błędu w programie który z jakiegoś
    powodu częściej odczytuje pewne bloki (podczas normalnej pracy programu
    odczyty powinny się rozkładać - pi razy oko - równomiernie).
    Ja raczej się skłaniam do hipotezy że karty zawierające tą samą wersję
    programu pochodzą z tej samej serii więc podobnie "padają" i zwyczajnie
    straciły dane ze starości (pracują w dość wysokiej temperaturze - jakieś
    50-60 stopni). Z tego co wiem - pamięć tego typu nie ulega zużyciu
    podczas odczytu? A już na pewno ilość cykli nie jest ograniczona do tak
    małej liczby?
    Pozdrawiam
    GRG

  • 2. Data: 2010-02-26 17:26:42
    Temat: Re: Karty CF - ograniczona liczba cykli odczytu?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "grg12" <g...@c...at> napisał w
> [...]
    > samym sektorze - kolega gdzieś usłyszał że "karty CF mają
    > ograniczoną ilość cykli odczytu - jakieś 100k cykli"

    Pamieci EEPROM, a przez to i karty na nich oparte, jak najbardziej
    maja ograniczona ilosc cykli .. ale zapisu.

    > i próbuje znaleźć przyczynę błędu w programie który z jakiegoś
    > powodu częściej odczytuje pewne bloki (podczas normalnej pracy
    > programu odczyty powinny się rozkładać - pi razy oko -
    > równomiernie).

    A urzadzenie na pewno nie probuje zapisac jakis danych ?
    FAT na wszelki wypadek, data ostatniego dostepu do zbioru w
    katalogu itp ?

> [...]
    > wersję programu pochodzą z tej samej serii więc podobnie "padają"
    > i zwyczajnie straciły dane ze starości (pracują w dość wysokiej

    No coz, z tego co piszesz to moze byc po prostu zmiana danych ze
    starosci, plus niesprzyjajace warunki. A jedynie objawila sie w
    zapisanych danych.
    Byc moze jeszcze jakos przyspieszona czestotliwoscia odczytow, oraz
    wewnetrzna organizacja - np to jest pojedynczy bit 1, ktory jest
    otoczony samymi 0 na matrycy pamieci.

    > Z tego co wiem - pamięć tego typu nie ulega zużyciu podczas
    > odczytu? A już na pewno ilość cykli nie jest ograniczona do tak
    > małej liczby?

    100k to raczej ilosc zapisow .. ale na dobrej karcie :-)

    J.

  • 3. Data: 2010-02-26 17:52:44
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    grg12 wrote:

    > Jest urządzenie wykorzystujące kartę CF do przechowywania danych - dane
    > zostają raz zapisane podczas produkcji, samo urządzenie nigdy ich nie
    > nadpisuje (jeśli zachodzi potrzeba zmiany - wymienia się kartę).

    To urządzenie zrobiliście sami, czy jest to coś gotowego na np.
    WindowsCE albo WM2003/WM5/WM6?

> [...]
    > programu pochodzą z tej samej serii więc podobnie "padają" i zwyczajnie
    > straciły dane ze starości (pracują w dość wysokiej temperaturze - jakieś

    Przy podwyższonej temperaturze pracy czas retencji spada dość szybko.
    Wiem, producenci deklarują temperatury pracu do +70°C i 100 lat
    retencji, ale rzadko jednocześnie :)

    Marek

  • 4. Data: 2010-02-26 17:55:56
    Od: wirefree <m...@m...pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    > otoczony samymi 0 na matrycy pamieci.

    > 100k to raczej ilosc zapisow .. ale na dobrej karcie :-)

    CF to pamieci NAND zajrzyj do specyfikacji maja ograniczona ilosc
    zapisow, podobnie dyski SSD ktore roznia sie od CF kontrolerem.

  • 5. Data: 2010-02-26 18:05:38
    Od: grg12 <g...@c...at>

    J.F. pisze:
    > A urzadzenie na pewno nie probuje zapisac jakis danych ?
    > FAT na wszelki wypadek, data ostatniego dostepu do zbioru w katalogu itp ?
    Na pewno nie - to nie jest FAT tylko rodzaj archiwum "tylko do odczytu"
    (zawartość karty przypomina raczej "dump" z CR-ROMa - Windows rozpoznaje
    jako pusty nośnik bez systemu plików). A błędy pojawiają się w środku
    zwykłych danych.
    > No coz, z tego co piszesz to moze byc po prostu zmiana danych ze
    > starosci, plus niesprzyjajace warunki. A jedynie objawila sie w
    > zapisanych danych.
    Myślałem że po prostu rozpłynął się ładunek w komórce - zepsuta karta
    czasami (zależnie od temperatury i humoru) dostarcza poprawne dane -
    pewnie gdyby ją ponownie zaprogramować mogłaby służyć kolejnych parę lat.
    > Byc moze jeszcze jakos przyspieszona czestotliwoscia odczytow, oraz
    > wewnetrzna organizacja - np to jest pojedynczy bit 1, ktory jest
    > otoczony samymi 0 na matrycy pamieci.

    O tym nie pomyślałem - trzeba będzie dokładniej obejrzeć te padnięte bajty.
    Pozdrawiam
    GRG

  • 6. Data: 2010-02-26 18:42:55
    Od: grg12 <g...@c...at>

    Marek Lewandowski pisze:

    > To urządzenie zrobiliście sami, czy jest to coś gotowego na np.
    > WindowsCE albo WM2003/WM5/WM6?

    Samoróbka - własny hardware, własny software, na 99,99% nic nie próbuje
    zapisywać na tą kartę. Nie zdziwiłbym się gdyby ta wersja oprogramowania
    nawet nie zawierała implementacji komendy "WRITE".

    > Przy podwyższonej temperaturze pracy czas retencji spada dość szybko.
    > Wiem, producenci deklarują temperatury pracu do +70°C i 100 lat
    > retencji, ale rzadko jednocześnie :)

    100lat? Nie wiedziałem że aż tyle - pytanie tylko czy w temperaturze
    pokojowej czy w lodówce... (może powinienem wydzielić w lodówce półkę na
    backupy? :) )
    Pozdrawiam
    GRG

  • 7. Data: 2010-02-27 08:39:09
    Od: "As" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > dostaliśmy (kolega dostał :) ) kilkanaście kart z błędami - poprzestawiane
    > pojedyncze bit w kilku/kilkunastu bajtach, zwykle uszkodzenia w

    Poczytaj o kartach CF:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/CompactFlash
    Po pierwsze są to pamięci flash NAND a nie dużo pewniejsze i droższe NOR.
    Po drugie typowy CF to MLC flash (2-3 bity na komórkę) a nie SLC flash
    (jeden bit na dwie komórki).
    Poza tym flash ze względu na niezerowy poziom błędów podobnie jak dyski
    twarde ma wewnętrzne sumy kontrolne do odzyskiwania błędnych komórek, co jak
    wiadomo działa tylko przy kilku zepsutych bitach.

  • 8. Data: 2010-02-27 10:51:31
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    grg12 przemówił ludzkim głosem:

> [...]
    > nawet nie zawierała implementacji komendy "WRITE".

    > 100lat? Nie wiedziałem że aż tyle - pytanie tylko czy w temperaturze

    100 lat raczej nie spotkasz. Producenci NAND FLASHy najczęściej podają
    czas retencji danych do 10 lat (czasami 20) i to pod warunkiem, że
    kupujesz SLC.

  • 9. Data: 2010-02-27 11:08:34
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    grg12 wrote:

    > 100lat? Nie wiedziałem że aż tyle

    to było w przenośni - w sensie, że na papierze trzyma wieki.

    Marek

  • 10. Data: 2010-02-28 06:51:15
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    grg12 wrote:

    > Dzień dobry wszystkim
    >
    > Jest urządzenie wykorzystujące kartę CF do przechowywania danych - dane
    > zostają raz zapisane podczas produkcji, samo urządzenie nigdy ich nie

    uzywam cf cyfrowce (ponad 2 lata) i kilku (zwykle najpodlejszej jakosci)
    jako 'ssd dla ubogich' w komputerach.
    nigdy nie mialem problemow, pomimo iz srednio przejmuje sie nawet trzymaniem
    sie cykli zapisu (swap itd.).
    najstarsza karta ma ~3 lata.

    temperatura pracy jest u mnie jednak zdecydowanie pokojowa, do ~40C w jednym
    laptopku...

    gdzies kiedys czytalem ze promieniowanie jonizujace (rentegen, gamma, beta)
    moze 'przprogramowywac' flash, ale w moim regionie 'tlo' jest 5x wyzsze niz
    norma i pomimo iz sporadycznie padaja pamieci DRAM, flashe w telewizorach a
    czasem i inna co delikatniejsza elektronika, CF nie padlo jeszcze nigdy.

    moim skromnym zdaniem winna bedzie temperatura, karty CF potrafia sie w
    czasie pracy dosc solidnie rozgrzac , wiec 50C na zewnatrz moze oznaczac
    ponad 70C na 'aktywnym chipie'.

    mi osobiscie raz udalo sie 'przegrzac' pendrive'a - byl wsadzony
    bezposrednio do plyty ktora byla dosc goraca sama z siebie. pojawilo sie
    troche bledow i przestraszylem sie ze cos zepsulem trwale.
    jako ze pendrive byl 'troche' goracy , podlaczylem go na krotkim kabelku i
    od tej pory problemy sie skonczyly i nie myslalem o tym wiecej (zadnych
    'trwalych' bledow nie stwierdzilem, i wszystko dziala ok od ponad roku).