  • 1. Data: 2009-06-23 15:19:34
    Temat: Kieszen na 3 HDD SATA z hotswapem
    Od: Norbert <n...@r...no>

    Witam

    Szukam kieszeni na 3 dyski twarde (ewentualnie na 4), ktora mozna
    zamontowac w gniazdach 5,25'' obudowy.
    Cos takiego robi Chieftec http://www.chieftec.com/snt2131.html
    ale po pierwsze wsadza tam RAIDa, a to mi jest niepotrzebne, po drugie ten
    model ponoc bardzo halasuje (i ma nietypowy - cienki - wentylator).
    Zalezy mi jedynie na hot swapie i mozliwosci odlaczenia zasilania
    pojedynczego dysku, bez koniecznosci wyjmowania dysku z kieszeni (lub
    chocby wysuwania). Potrzebuje tego, gdyz mam kilka dyskow do roznych
    zastosowan i w jednej chwili potrzebuje jeden (rzadko dwa) z nich, a nie
    zawsze wszystkie.
    Czy mozecie polecic jakies inne kieszenie tego typu?

    --
    pozdrawiam
    Norbert

  • 2. Data: 2009-06-23 16:18:27
    Temat: Re: Kieszen na 3 HDD SATA z hotswapem
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Norbert pisze:
> [...]
    > Cos takiego robi Chieftec http://www.chieftec.com/snt2131.html
    > ale po pierwsze wsadza tam RAIDa, a to mi jest niepotrzebne,
    Nie wsadza tam raida. To że napisali "raid 0,1,5,x supported" to tylko
    znaczy że "raid będzie działał (bo czemu miałby nie działać". Równie
    dobrze na przewodzie zasilającym 230v mogli by pisać "windows&linux
    supported"... Bzdura, ale marketoidy muszą mieć odpowiednią ilość haseł
    reklamowych na pudełku.

    > model ponoc bardzo halasuje (i ma nietypowy - cienki - wentylator).
    Bardzo jak bardzo - po prostu hałasuje jak to tego rozmiaru wentylator
    kręcący się ~3000rpm. Wyłączyłem całkiem, dyski mają ~50'C.

> [...]
    > chocby wysuwania). Potrzebuje tego, gdyz mam kilka dyskow do roznych
    > zastosowan i w jednej chwili potrzebuje jeden (rzadko dwa) z nich, a nie
    A programowo nie możesz?
    Może coś takiego
    http://www.allegro.pl/item665322133_aluminiowa_kiesz
    en_5_25_sata_welland.html
    http://www.allegro.pl/item670499537_welland_me_751_k
    ieszen_hot_swap_na_dyski_sata_3_5.html
    co prawda wymaga wysuwania dysku... ale sam fakt odłączenia zasilania
    bez odłączania sata nie wydaje mi się dobrym pomysłem.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-06-23 17:51:27
    Od: Norbert <n...@r...no>

    Dnia Tue, 23 Jun 2009 18:18:27 +0200, BartekK napisał(a):

> [...]
    > dobrze na przewodzie zasilającym 230v mogli by pisać "windows&linux
    > supported"... Bzdura, ale marketoidy muszą mieć odpowiednią ilość haseł

    No coz, rzeczywiscie dalem sie nabrac, dzieki na info.

    > Bardzo jak bardzo - po prostu hałasuje jak to tego rozmiaru wentylator
    > kręcący się ~3000rpm. Wyłączyłem całkiem, dyski mają ~50'C.

    Przy 3 pracujacych dyskach?

    > A programowo nie możesz?

    A jak programowo wylaczyc w Win XP?

    > Może coś takiego
    > http://www.allegro.pl/item665322133_aluminiowa_kiesz
    en_5_25_sata_welland.html
    > http://www.allegro.pl/item670499537_welland_me_751_k
    ieszen_hot_swap_na_dyski_sata_3_5.html

    Te kieszenie bylyby ok poza jednym szczegolem, na 3 dyski potrzeba 3
    gniazd, a ja mam wolne tylko 2 (w 3 jest nagrywarka).

    > co prawda wymaga wysuwania dysku... ale sam fakt odłączenia zasilania
    > bez odłączania sata nie wydaje mi się dobrym pomysłem.

    A czym to grozi?

    --
    pozdrawiam
    Norbert

  • 4. Data: 2009-06-23 19:15:29
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Norbert pisze:
    > No coz, rzeczywiscie dalem sie nabrac, dzieki na info.

    > Przy 3 pracujacych dyskach?
    Zdefiniuj "pracujący". Kręcą się, coś tam robią, ale nie jest to raid5 w
    serwerze sql z 1000 userów równocześnie mielących...

    > A jak programowo wylaczyc w Win XP?
    A to zależy od czipsetu i jego trybu pracy.
    Jeśli masz czipset (w biosie) ustawiony na tryb AHCI - to hotplug działa
    "na czymkolwiek" - nie ważne jaką kieszeń zastosujesz, czy też ręcznie
    będziesz odłączał wtyczkę sata od dysku. Hotplug działa.
    Jeśli czipset nie pracuje w trybie AHCI - to nie będzie hotplug, choćbyś
    niewiem jaką hotplugową kieszeń chiefteka kupił.

    Dla intela i czipsetów z rodziny ICH7/8/9/10(r) wypada zainstalować soft
    "intel matrix storage menager console" czy jakoś tak, nawet jak raid-u
    nie posiadasz/nie używasz. Po przełączeniu na widok zaawansowany -
    możesz odłączać i aktywować "kanały sata" w czipsecie (i to co do nich
    podłączone, oczywiście poza dyskiem systemowym)

    en_5_25_sata_welland.html
    ieszen_hot_swap_na_dyski_sata_3_5.html
    > Te kieszenie bylyby ok poza jednym szczegolem, na 3 dyski potrzeba 3
    > gniazd, a ja mam wolne tylko 2 (w 3 jest nagrywarka).
    Może po prostu potrzebujesz zewnętrznych kieszeni z eSATA, i
    wyprowadzonych złącz sata z płyty głownej w postaci eSata na śledziu z
    tyłu obudowy? (pod warunkiem że masz czipset mogący pracować w trybie
    ahci, z hotswapem). Ewentualny śledz to kwestia 5-10zł + kabelki i
    podłączasz dyski na zewnątrz, a uzyskujesz prędkość jakby były wewnątrz.

    > A czym to grozi?
    Upaleniem kontrolera na dysku, upaleniem czipsetu na płycie, dziwnymi
    stanami/zwisami...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173