  • 31. Data: 2009-01-10 09:53:33
    Temat: Re: Kilka znanych rzeczy z analogowych lustrzanek - nie widzę ich w opisach cyfrowych
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    j...@a...at pisze:

    > standard leici to 0,025 mm - a bierze sie ona z rozdzielczosci
    > przecietnego oka ludzkiego ok 0,1 mm / cykl

    A możesz wyjaśnić, co to ostatnie oznacza?

  • 32. Data: 2009-01-10 16:19:05
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Marcin 'Cooler' Kuliński napisal:
    > W cyfrowych Nikonach jest.

    Moglbys cos przyblizyc na ten temat? Bo opisie do mojego
    D300 nie dokopalem sie tego, a brzmi ciekawie.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 33. Data: 2009-01-10 19:21:03
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    j...@a...at rzecze:

    > co rozumiesz pod pojeciem szybkosc przyrostu rozmycia ?

    To, jak szybko rozmywa się obraz w miarę oddalania od płaszczyzny ostrości.

    Jeżeli na tych samych ustawieniach i z tego samego miejsca zrobisz zdjęcie
    tym samym obiektywem przypiętym do różnych body, to:

    - GO będzie zależeć od tego, jakiej wielkości jest matryca. Mniejsza matryca
    - mniejsza GO, bo krążek rozproszenia maleje (oglądamy _dokładniej_ pewien
    wycinek obrazu i łatwiej zauważyć że coś już się rozmyło)

    - GO będzie zależeć od tego, na jakim urządzeniu oglądamy zdjęcie

    - GO będzie zależeć od tego, czy oglądamy wycinek zdjęcia, czy całość

    GO to zupełnie absurdalne pojęcie mówiące tylko o tym, że na pewnym zakresie
    przy pewnych warunkach nie uda ci się zauważyć rozmycia. Zmieniasz cokolwiek
    (podchodzisz na 10 cm bliżej do wydrukowanego zdjęcia) - zmienia się GO. A
    przecież to jest to samo zdjęcie!

    Ale niezależnie od podanych wyżej warunków, samo rozmycie, jak już będzie
    widoczne, będzie wyglądać _tak samo_. Powiększysz zdjęcie dwa razy - nic się
    nie zmieni, dalej w tle będzie widać to samo, tylko powiększone dwa razy.
    Separacja obiektu od tła nie zależy od krążka rozproszenia, a to jest
    właśnie to, co nas zwykle interesuje.

  • 34. Data: 2009-01-11 00:17:41
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Jacek_P pisze:

    > Moglbys cos przyblizyc na ten temat? Bo opisie do mojego
    > D300 nie dokopalem sie tego, a brzmi ciekawie.

    Po pierwsze: szkło musi być rozpoznane przez korpus jako AF i ustawione
    w tryb M/A, bo inaczej włączy się priorytet spustu migawki nad
    ostrością. W Custom settings menu ustawiasz AE-L/AF-L na AF-ON, czyli
    zdejmujesz ostrzenie ze spustu migawki i przenosisz je na przycisk AE-L.
    Teraz ustawiasz ostrość tam, gdzie chcesz (albo ręcznie, albo przez
    AE-L), wciskasz do oporu spust migawki i czekasz, aż w wybranym polu AF
    będzie ostro. Ze względów praktycznych dobrze jest przestawić AF w tryb
    single area lub - w specyficznych sytuacjach - closest subject.

  • 35. Data: 2009-01-11 12:07:40
    Od: docxxx <s...@g...com>

    On 11 Sty, 01:17, Marcin 'Cooler' Kuliński
    <m...@p...gazeta.blah> wrote:
> [...]
    W D80 tez to jest. W skrocie: ustawiasz ostrosc manualnie i czekasz az
    np. zwierzyna znajdzie sie w polu ostrosci. Niektorzy to nazywaja
    pulapka ostrosci.

  • 36. Data: 2009-01-13 10:08:28
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    docxxx napisał(a):

    > W D80 tez to jest. W skrocie: ustawiasz ostrosc manualnie i czekasz az
    > np. zwierzyna znajdzie sie w polu ostrosci. Niektorzy to nazywaja
    > pulapka ostrosci.
    A w Canonach to działa? - można to jakoś ustawić np w 50
    Ariusz