  • 11. Data: 2010-07-17 12:59:36
    Temat: Re: Klimatyzacja - po co włączać w zimie?
    Od: Excite <n...@n...pl>

    W dniu 17.07.2010 07:25, andreas pisze:
    > A pisząc poważniej. Klimatyzacja jak sama nazwa wskazuje służy do
    > robienia klimatu a nie (tylko) do chłodzenia,

    Klimat suchego powietrza ?

    > więc wyłączanie jej jest
    > czynnością sprzeczną z jej przeznaczeniem.

    Przeznaczeniem klimy jest chłodzić i osuszać powietrze jeśli jest taka
    potrzeba. Jeśli jedno i drugie jest zbędne to używanie klimatyzacji
    równa się marnowanie paliwa i mocy silnika.

  • 12. Data: 2010-07-17 15:59:02
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Grejon" <g...@i...pl> wrote in message

    > Jesteś pewien, że w każdym aucie tak jest?

    Raczej tak, bo to zabezpieczenie przed zamarzaniem wody
    na parowniku. Pytanie tylko czy w każdym samochodzie
    w zimie jest na tym czujniku <5 stopniu gdy na zewnątrz
    jest <5 stopni... Z tym może być już różnie. Grzanie i chłodzenie
    są zwykle blisko siebie i nagrzewnica być może jest w stanie
    podnieść temperaturę w okolicy tego czujnika klimy o parę
    stopni i się klima włączy.
    Nie liczyłbym na to przy dużym mrozie na zewnatrz ale
    w jakiś deszczowy jesienny dzień usuwanie wilgoci z powietrza
    przez włączenie klimy i grzania jednocześnie jest b. skuteczne.

  • 13. Data: 2010-07-17 21:43:08
    Od: "Pan Piskorz" <p...@b...pl>

    > W moim tak, niestety autor nie podał swojego modelu.

    U mnie klimatyzacja nie włącza się poniżej 2 st.
    Paruje chyba przez kubaturę wnętrza, bo w fabce bez klimy nie było problemu,
    wystarczyło ustawić nawiew na szyby.
    Filtr raczej w dobrej kondycji, wymieniany jest zawsze przy przeglądzie co
    15kkm.
    P.

  • 14. Data: 2010-07-17 22:23:23
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "glang" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

    > włączać??
    > myślałem że trzeba raz na jakiś czas wyłączać :)))
    > ja tam mam cały czas "auto" i jest dobrze

    jak mam auto z manualną, to miewam wyłaczoną.
    Jak mam klimatronik/automatyczną to nie wyłączam nigdy

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    Omega X25XE

  • 15. Data: 2010-07-17 23:03:02
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jacek 'Jacoj' Jakubowski" <j...@p...fm> wrote in message
    > mam pytanie, po co zaleca się włączanie klimatyzacji w samochodzie
    > co tydzień-dwa nawet w zimie?
    >
    > Czytałem na ten temat jakieś ogólniki w stylu: "trzeba rozprowadzić
    > olej po układzie aby nasmarować uszczelki i sprężarkę".

    W pracującej klimie olej jest dosyć dokładnie i równomiernie
    rozprowadzony po systemie i wymieszany ładnie z czynnikiem
    chłodzącym. Smaruje on sprężarkę w czasie pracy...
    Jednak po wyłączeniu klimy i obniżeniu temperatury olej
    zaczyna się powoli wytrącać z roztworu i separować od czynnika
    co nie jest korzystnym zjawiskiem.
    Zaleca się więc przemieszanie oleju z czynnikiem co jakiś czas.
    Czy dwa tygodnie to przesada? To po prostu jakaś subiektywna
    wartość podana dla orientacji abyś wiedział mniej więcej co znaczy
    "co jakiś czas" i abyś nie sądził że trzeba ją włączać co godzinę
    albo raz na 3 lata ;-)
    Jak sobie ją włączysz raz na miesiąc to też będzie git.

    > Tylko dlaczego ten olej ma gdzieś uciekać ze sprężarki skoro
    > sprężarka znajduje się nisko i raczej będzie spływał do niej.
    >
    > Po drugie, skoro olej ucieka, to znaczy, że sprężarka pracuje
    > na sucho przez parę sekund po włączeniu - czyli każde
    > włączenie przyspiesza jej zużycie...

    Myślisz za bardzo zerojedynkowo. Olej nie ucieknie cały a jedynie
    wydzieli się go trochę z mieszaniny. To, że sprężarka jest na dole
    wcale nie pomaga, bo jeśli byłaby cała zalana olejem a nie jego
    mieszaniną z gazem chłodzącym to nie pracowałaby bo olej sam
    w sobie jest nieściśliwym płynem (cieczą).

    Generalnie rzecz biorąc to tylko zalecenie aby było "idealnie".
    Nie przejmuj się tym tak bardzo... :-)

    > Po trzecie, czy klima psuje się samoistnie gdy nie jest włączana
    > nawet w samochodach w salonie - czekających na sprzedaż?

    Nie. Bardziej bym się przejmował że im cylindry od wewnątrz
    zardzewieją jak stoją na placu rok cały niż że z olejem w klimie
    się coś stanie. Ale zwykle aż tyle auta na placu nie stoją...

  • 16. Data: 2010-07-17 23:28:28
    Od: nalesnik <m...@o...o2.o2.o2.pl>

    andreas wrote:
    > Klimatyzacja jak sama nazwa wskazuje służy do robienia klimatu

    Tak, i jak ktoś ma naprawdę klimaciarskie auto, to nie potrzebuje w nim
    klimy, booo ...bo auto już ma swój niepowtarzalny klimat.

    --
    ;)
    pozdr

  • 17. Data: 2010-07-18 12:25:53
    Od: Mumin <m...@T...onet.pl>

    Kuba (aka cita) pisze:

    > jak mam auto z manualną, to miewam wyłaczoną.
    > Jak mam klimatronik/automatyczną to nie wyłączam nigdy

    A ja się podepnę i zapytam - czy włączanie klimatyzacji zaraz po
    uruchomieniu zimnego silnika nie jest dla niego szkodliwe? Może
    przesadzam, ale ja od razu z miejsca klimatyzacji nie włączam, dopiero
    jak silnik złapie temperaturę żeby go dodatkowo nie obciążać póki jest
    zimny i słabiej smarowany. Dobre podejście czy przesada?

    --
    Pozdrawiam,
    Mumin

  • 18. Data: 2010-07-18 13:29:18
    Od: "andreas" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Mumin" <m...@T...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > go dodatkowo nie obciążać póki jest zimny i słabiej smarowany. Dobre podejście

    Bardzo dobre podejście i warte rozszerzenia na inne obciążenia. Na przykład jak
    trzeba gdzieś jechać z całą rodziną to wskazane jest, aby ich zabierać dopiero
    jakieś 10 km od miejsca startu, aby silnik załapał temperaturę bez obciążenia.
    Niech rodzina wyjdzie pół dnia wcześniej, albo niech podjadzie pekaesem.

    --
    andreas

  • 19. Data: 2010-07-18 14:36:35
    Od: Mumin <m...@T...onet.pl>

    andreas pisze:

> [...]
    > temperaturę bez obciążenia.
    > Niech rodzina wyjdzie pół dnia wcześniej, albo niech podjadzie pekaesem.

    Ty to sobie idź zrób klimat.

    --
    Pozdrawiam,
    Mumin

  • 20. Data: 2010-07-18 15:23:51
    Od: "Piotrek" <...@...ru>

    > Mój więcej pali przy włączonej klimie

    kazdy wiecej pali z wlaczona klimatyzacja

    --
    pzdr
    piotrek