  • 1. Data: 2010-06-24 17:04:04
    Temat: Kolorowe znaki poziome
    Od: Paweł Lewandowski <d...@g...com>

    Witam!

    Za sprawą rosnącej popularności kostki brukowej (tzw. polbruku) na
    parkingach i uliczkach osiedlowych doszło do ciekawego zjawiska.
    Często, zamiast malować na kostce znaki poziome białą farbą, układa
    się po prostu "znak" za pomocą kostki o innym niż nawierzchnia
    kolorze. Sądzę, że chodzi tu o oszczędność.

    W mojej okolicy tylko dziś (bo dziś na to zwróciłem uwagę) zauważyłem
    np. czerwone przejście dla pieszych na szarej kostce, czarne (!) linie
    rozdzielające pasy ruchu na jasnoszarym bruku oraz czerwone linie
    rozdzielające miejsca parkingowe wraz z "kopertą" złożoną z
    prostokątnych kawałków kostki, wyglądającą jak z wielkich pikseli.

    Moje pytanie jest następujące: czy PoRD bądź inny akt prawny określa,
    że znaki poziome mogą być tylko białe bądź zółte? Czy znak w innym
    kolorze jest znakiem w rozumieniu PoRD?

    Dzięki z odpowiedzi i pozdrawiam,
    PL

  • 2. Data: 2010-06-24 17:20:58
    Temat: Re: Kolorowe znaki poziome
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Paweł Lewandowski" <d...@g...com> wrote in message
    i.googlegroups.com...
> [...]
    >
    > Moje pytanie jest następujące: czy PoRD bądź inny akt prawny określa,
    > że znaki poziome mogą być tylko białe bądź zółte? Czy znak w innym

    Nie wiem co na to kodeks drogowy, ale takie "znaki" to kiepska
    oszczędność bo one nie są tak widoczne w nocy czy w czasie deszczu
    jak te malowane farbą odblaskową. W nocy to możesz sobie taką burą
    kostkę od szarej odróżnić tylko jak sobie stoisz akurat tuż pod lampą.

    Takie kolorki to można u siebie w ogródku robić a nie na publicznej drodze.

  • 3. Data: 2010-06-24 17:27:57
    Od: Paweł Lewandowski <d...@g...com>

    On 24 Cze, 17:20, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:
    > "Pawe Lewandowski" <d...@g...com> wrote in message

    i.googlegroups.com...

    > Nie wiem co na to kodeks drogowy, ale takie "znaki" to kiepska
    > oszcz dno bo one nie s tak widoczne w nocy czy w czasie deszczu
    > jak te malowane farb odblaskow . W nocy to mo esz sobie tak bur
    > kostk od szarej odr ni tylko jak sobie stoisz akurat tu pod lamp .
    >
    > Takie kolorki to mo na u siebie w ogr dku robi a nie na publicznej drodze.

    Ale ja nie chciałem tutaj wywołać dyskusji na temat czy takie znaki są
    dobre czy nie, czy mogę sobie je robić w ogródku czy na drodze. Takie
    "znaki" już są i to nierzadko spotykane.

    Piętno dla mnie, że nie pofatygowałem się wcześniej, ale teraz sam
    sobie odpowiadam:

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRÓW INFRASTRUKTURY ORAZ SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
    z dnia 31 lipca 2002 r.
    w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
    (Dz. U. z dnia 12 października 2002 r.)

    Rozdział 4, par. 85, ust. 2:
    Znaki drogowe poziome są barwy białej lub żółtej, z zastrzeżeniem ust.
    4.
    Rozdział 4, par. 85, ust. 4:
    Umieszczone na jezdni punktowe elementy odblaskowe barwy czerwonej
    wyznaczają prawą krawędź jezdni. Lewa krawędź jezdni oraz pasy ruchu
    mogą być oznaczone punktowymi elementami odblaskowymi barwy białej lub
    żółtej; przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.

    Pozdrawiam!

  • 4. Data: 2010-06-24 18:25:07
    Od: Arek <a...@...a.z.e.t.a.pl>

    Pszemol wrote:

    > Nie wiem co na to kodeks drogowy, ale takie "znaki" to kiepska
    > oszczędność bo one nie są tak widoczne w nocy czy w czasie deszczu
    > jak te malowane farbą odblaskową.

    Z tą farbą to też jest dość kiepsko - tu jak bruk pomalują taką to po
    miesiącu nie ma już śladu. Pewnie dobrze trzyma się tylko asfaltu.

    --
    Arek, arekmx|gazeta.pl

  • 5. Data: 2010-06-24 19:35:47
    Od: <s...@a...pl>

    > Takie kolorki to można u siebie w ogródku robić a nie na publicznej drodze.

    Wybrukowane drogi w sposób opisany w pierwszym poście nie są zazwyczaj drogami
    publicznymi. Tu więc kodeks drogowy nie obowiązuje, poza kilkoma przypadkami. Na
    swoim podwórku mozesz zaś zrobićznaki jakiekolwiek ci się podoba.

  • 6. Data: 2010-06-24 22:09:50
    Od: Paweł Lewandowski <d...@g...com>

    On 24 Cze, 19:35, <s...@a...pl> wrote:

    > Wybrukowane drogi w spos b opisany w pierwszym po cie nie s zazwyczaj drogami
    > publicznymi. Tu wi c kodeks drogowy nie obowi zuje, poza kilkoma przypadkami. Na
    > swoim podw rku mozesz za zrobi znaki jakiekolwiek ci si podoba.

    Sugerujesz, że droga wykonana z bruku przestaje być drogą publiczną?

  • 7. Data: 2010-06-24 23:00:11
    Od: RhPlus <p...@g...com>

    > jak te malowane farbą odblaskową.

    Farba nie jest odblaskowa. Podczas malowania posypuje się ją granulatem
    tzw. mikrokulki szklane

    (sry za prv)

  • 8. Data: 2010-06-24 23:07:54
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "RhPlus" <p...@g...com> wrote in message

    > Farba nie jest odblaskowa.
    > Podczas malowania posypuje się ją granulatem tzw. mikrokulki szklane

    Na jedno wychodzi... :-) Tak czy inaczej kostka brukowa
    powinna być w takim razie wymieszana z tymi mikrokulkami
    szklanymi aby również odbijać światła reflektorów aut.

  • 9. Data: 2010-06-25 09:50:06
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W dniu 2010-06-24 17:04, Paweł Lewandowski pisze:
> [...]
    > się po prostu "znak" za pomocą kostki o innym niż nawierzchnia
    > kolorze. Sądzę, że chodzi tu o oszczędność.

    Po części oszczędność, po części trwałość, po części estetyka.

    > W mojej okolicy tylko dziś (bo dziś na to zwróciłem uwagę) zauważyłem
    > np. czerwone przejście dla pieszych na szarej kostce,

    Jeżeli to jest uliczka osiedlowa ("strefa zamieszkania", czy jak tam się
    to nazywa), to akurat to, czy jest przejście dla pieszych, czy nie, nic
    nie zmienia. A może pomóc trochę "skanalizować" ruch pieszych.

    > czarne (!) linie rozdzielające pasy ruchu na jasnoszarym bruku

    Przecież linii rozdzielających pasy ruchu zazwyczaj równie dobrze
    mogłoby nie być... A lepsze takie (stanowiące "nieśmiałą sugestię"), niż
    żadne.

    > oraz czerwone linie rozdzielające miejsca parkingowe

    O ile zgodzę się, że takie znaki raczej nie mająmocy prawnej, to mogą
    stanowić pewną sugestię i wskazówkę dla parkujących. Taka informacja
    "jak staniesz skosem, bo cośtam, to ci jaj nie urwiemy, ale miło by
    było, gdybyś jednak stawał tak, jak pokazują linie"

    > wraz z "kopertą" złożoną z
    > prostokątnych kawałków kostki, wyglądającą jak z wielkich pikseli.

    Jeżeli obok jest znak pionowy (a zazywczaj jest) - to why not?

    > Moje pytanie jest następujące: czy PoRD bądź inny akt prawny określa,
    > że znaki poziome mogą być tylko białe bądź zółte? Czy znak w innym
    > kolorze jest znakiem w rozumieniu PoRD?

    W rozumieniu PoRD znakiem pewnie nie jest, ale nie zgodzę się z tezą, że
    są niepotrzebne.

    --
    Yakhub

  • 10. Data: 2010-06-25 10:42:45
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Yakhub pisze:

    > "jak staniesz skosem, bo cośtam, to ci jaj nie urwiemy, ale miło by
    > było, gdybyś jednak stawał tak, jak pokazują linie"

    Albo raczej "to mandatu nie dostaniesz, ale może cię spotkać inna przykrość..." :)